Bildegalleri
![](https://images.finncdn.no/dynamic/default/2025/2/vertical-7/05/0/392/214/510_ff9b7934-4020-4f05-b2d2-2a82acf1f2a1.jpg)
Bryne sentrum - Utviklingstomt - regulert til blokkbebyggelse med 17 boligenheter og næring på 100 kvm.
Hetlandsgata 16-18, 4344 BryneNøkkelinfo
- Tomteareal
- 933 m² (eiet)
- Boligtype
- Næringstomt
Beliggenhet
Utviklingstomten ligger i Bryne sentrum vis a vis Garborgsenteret og Forum Jæren (Høyhuset) på Bryne. Få minutters gang til togstasjonen.
Innhold
Hele tomten tillates bebygd med inntil 296% BRA. Bruksareal under terreng regnes ikke med. Tomten kan bebygges med maks 76% BYA. Det tillates mindre bygningselement som baldakin, balkonger og svalganger inntil 1,6 meter utenfor byggegrense mot byggets bakside. Maks byggehøyde er kotehøyde +50. Hele første plan skal ha minimum 4 meter etasjehøyde. Området kan ha inntil 17 boenheter. Det skal etableres forretning på minimum 100 m2 i første etasje mot hjørnet av Hetlandsgata og Rektor Sælands veg.
Totalt areal BRA 2484 kvm. Minimum 80 prosent av boligene skal være større eller lik 55 m2 og ha 2 rom. Det tillates ikke boenheter under 40 m2. Hver boenhet skal ha minst ett soverom mot stille side. Fasade med boenhet skal være inntrukket 3 meter fra Hetlandsgata på bakkeplan. Hver boenhet skal ha privat uteoppholdsareal på minimum 10 m2.
Det skal anlegges felles uteoppholdsareal på tak, med arealstørrelse vist i bestemmelsenes punkt 6.5. Hvert areal skal ha soner for lek med tre ulike aktiviteter, sandkasse og sittegrupper. Minst 50 % av arealet skal ha sol 21.mars kl 15.00. 75% av påkrevd uteoppholdsareal skal løses ved bruk av frikjøpsordning etter gjeldende satser.
Det skal opparbeides 1 parkeringsplass for bil for 16 av 17 boenheter. Det stilles ikke krav om egen parkeringsplass for forretning. Det skal være minimum 1 parkeringsplass tilrettelagt for bevegelseshemmede.
Det skal etableres sykkelparkering for bolig og næring i tråd med krav i kommunedelplan for Bryne sentrum. Det er krav om 50 sykkelparkeringsplasser. Hver boenhet kan ha 1 sykkel i
sportsbod. Det vil si at det er 17 sykkelparkeringsplasser i bod i parkeringskjeller og 33 sykkelparkeringsplasser på bakkeplan. Alle sykkelparkeringsplassene er under tak.
Det skal etableres felles renovasjonsanlegg for Rektor Sælands veg.
Alle tiltak skal utformes i tråd med veinorm. Avkjørsel skal være utformet slik at det tydelig kommer fram at myke trafikanter er prioriterte, hvor det skal etableres avbøtende tiltak for å forbedre trafikksikkerheten ved avkjørsel til parkeringsanlegg i form av lysregulering som gjør at førere kan bli oppmerksom på myke trafikanter på fortauet. Avkjørselen skal være tilnærmet flat 5 meter inn fra fortauet. Alle boenheter skal kunne nås med lift via vindu eller balkong av brannvesenet. Trapperom og svalganger skal være egne brannceller. Hele bygget skal sprinkles.
Ved utbygning av tomten vil rekkefølgebestemmelser mv. kommer til anvendelse. Se bl.a pkt 5 i plannummer 0513.01.
Endring i rammetillatelse er gitt januar 2024.
Vilkår for byggetillatelse er følgende:
Plan- og bygningslova med føreskrifter og vedtekter må følgjast
Byggearbeid må ikkje starta før det ligg føre igangsettingsløyve etter PBL § 21-2.
Grunnundersøkelse skal vera gjennomført for IG
Tekniske planer for vei, vann og avløp skal vera godkjent før IG
Sanitæranlegg og krav til overvasshandtering skal vera godkjent av kommunen før byggjearbeidet startar.
Er tiltaket ikkje sett i gong seinast 3 år etter at løyve er gitt, fell løyvet bort. Det same gjeld dersom tiltaket vert innstilt i meir enn 2 år.
Det forutsetter at interessenter setter seg godt inn i reguleringsbestemmelsene/- rammetillatelsen.
Tomt
Tomten består av 2 gnr og bnr og er på til sammen 933 kvm. Tomten er opparbeidet og gruset. Kunstgress med sti.
Gnr 1 og bnr 157 er på 404,7 kvm.
Gnr 1 og bnr 137 er på 528,4 kvm.
Adkomst
Eiendommen har adkomst i dag fra Rektor Sælands veg og Hetlandsgata. Ny adkomst ved utbygning vil bli etablert fra Hetlandsgata - mot nord.
Parkering
Det skal opparbeides 1 parkeringsplass for bil for 16 av 17 boenheter. Det stilles ikke krav om egen parkeringsplass for forretning. Det skal være minimum 1 parkeringsplass
tilrettelagt for bevegelseshemmede.
Overtakelse
Etter nærmere avtale.
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
Eiendommen overtas "som den er", jfr. avhendingsloven § 3-9. Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår eventuelle leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.
Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.
Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Pro & contra: Partene må selv foreta avregning av kommunale avgifter, felleskostnader samt eventuelle feste-/leieinntekter og lignende i forbindelse med oppgjøret. Megler foretar ingen pro & contra pr. overtagelsesdato.
Kredittvurdering: Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.
Ferdigattest / Brukstillatelse
Det er blitt gitt byggetillatelse på boligblokk. Ihht offentlige opplysninger har eiendommen status som bustadblokk under oppføring.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Budgivning
Det forventes at salgsoppgaven med vedlegg gjennomgås grundig. Avvik fra vilkår og betingelser i dette prospektet skal tydelig fremkomme av ethvert bud.
Bud må inngis skriftlig og minst inneholde budgivers navn og kontaktinformasjon, budets størrelse, frist for selger til å akseptere budet (akseptfrist), ønsket overtakelse samt eventuelle forbehold. Bud må inngis av korrekt person i henhold til firmaattest eller ved fullmakt.
Budet må beskrive finansieringen av transaksjonen og eventuelt indikere en ønsket tidslinje og plan for due diligence.
Det må angis den pris som bys for Eiendommen i form av brutto eiendomsverdi før justering for latent skatt , dvs. kostnaden ved redusert avskrivningsgrunnlag som følge av at Eiendommen erverves ved kjøp av Selskapet. Kjøper må selv beregne verdien av latent skatt før bud inngis. Dersom det ikke beregnes latent skatt forutsettes det at budet er netto eiendomsverdi.
Eventuelle forbehold må klart fremkomme av budet.
Det tas utgangspunkt i en åpen budrunde hvor selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud uten nærmere begrunnelse, åpne for forhandlinger med en eller flere budgivere, tilrettelegge for flere budrunder, terminere salgsprosessen etc. Megler kan formidle avslag eller aksept på vegne av selger.
Lov om eiendomsmegling § 6-10 fravikes, herunder forskriftenes § 6-2, 6-3 og 6-4 som blant annet omfatter regler for budgiving og innsyn i opplysninger om bud og budgivere. Etter at handel har kommet i stand, kan Kjøper på forespørsel få kopi av budjournalen, men hvor budgiverne er anonymisert.
Vedlegg til salgsoppgaven
Pantattester
Offentlig informasjon
Selskapsinformasjon
Tegninger på prosjektet
Diverse
Det er mottatt en områdeanalyse på eiendommen fra Time kommune. Se analysen i vedleggs mappe.
Regulering
Eiendommen er i kommunedelplanen for Bryne sentrum 2015-2026 avsatt til sentrumsformål - feltet S 33. Eiendommen er regulert til boligbebyggelse/blokkbebyggelse, plan nr. 0513.00.
Nyttige lenker
EiendomsMegler 1 Næring Stavanger
Nærområdet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 392214510 |
---|---|
Sist endret | 05. feb. 2025 07:46 |
Referanse | 2901240061 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.