Bildegalleri
Arendal Fengsel
Parkveien 6, 4838 ArendalEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
- Bruttoareal
- 3 527 m²
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 3 527 m²
- Byggeår
- 1975
- Tomteareal
- 6 840 m² (eiet)
Type lokale
Beskrivelse
På vegne av Statsbygg har Sørmegleren Næring gleden av å presentere en spennende og attraktiv eiendom med sentral beliggenhet i Arendal. Eiendommen som tidligere huset Arendal fengsel skal selges. Eiendommen består av to gnr og bnr og tomtearealet er på totalt 6840 kvm. Den kan benyttes samlet eller hver for seg. Eiendommen ligger vestvendt og har gode solforhold. Spennende mulighet for transformasjon helt eller delvis.
Følgende bygg står på eiendommen i dag: Selve fengselsbygget med stor luftegård og snekkerverksted i 2 etasjer. Enebolig brukt for tilsynsansatte med kontorbrakke. Stort bygg til åpen soning bygd i 2004. Eget verkstedbygg med utsalgslokaler og lager. Totalt utgjør bygningsmassen 3527 kvm.
Oppdragsnummer
9-21-0045
Adresse med betegnelse
Parkveien 6, Gnr. 505 Bnr. 50 og Gnr. 501 Bnr. 332 i Arendal kommune.
Selger
Statsbygg
Beliggenhet
Meget sentral beliggenhet med ca. 10 min gange ned til Pollen.
Næringstype
Næringseiendom
Eierform
Selveier.
Byggeår
fra 1862-2004
Bygninger og byggemåte
Hovedsakelig mur og trehusbebyggelse.
Areal
Totalt 3527 kvm, fordelt på følgende bygg:
Bygg 1 - Enebolig: 182 kvm, antatt byggeår 1975
Bygg 2 - Fengselet alle bygg: 1897 kvm, byggeår 1862/ca. 1975/ca.1994
Bygg 3 - Håvet: 1070kvm, byggeår 2004
Bygg 4 - Vareutsalg/Lager: 378 kvm, byggeår ukjent
Tomt: Totalt 6840 (inkl. gnr. 501/505, bnr. 332/50).
Innhold
Bygg 1 - Enebolig:
Eldre enebolig bygget om til administrasjonsbygg, opparbeidet hage på baksiden av eiendommen.
Naboeiendom har bygget over på tomten tilhørende den vurderte delen.
Det er opplyst at nabo mener at dette ble godkjent av en tidligere ansatt som nå er gått bort, men det er ikke noe skriftlig bekreftelse på dette.
Det er imidlertid opplyst at ingen tidligere eller nåværende ansatte i verken Statsbygg eller Kriminalomsorgen har eller har hatt myndighet til å gi bort statens eiendom. Bebyggelsen som er bygget over på eiendommen er opplyst å være ca 86 kvm.
Bygg 2 - Fengselet alle bygg:
Garderobebygg fra 1991, mindre tegl og betongbygg og inneholder garderober, dusjanlegg, venteceller, luftegård, samt diverse andre servicerom.
Lukket avdeling består av fire/fem ulike fløyer, alle av ulik alder. Originalbygget er fra 1862 og er ett to etasjers teglbygg med liten kjeller.
Mot luftegården er det ett bygg med ukjent byggeår, samt ett påbygg fra ca. 1980. Disse to fløyene er bygget sammen med mindre bygg i 1 etasje.
Bygg 3 - Håvet: Bygget består av ett tre etasjer betongbygg oppført i 2004. Bygget inneholder celler og tilhørende servicefunksjoner i 2 etasje, verksted, spiserom, lager og teknisk rom i 1 etasje. Fliselagt dusj og Wc i korridorer i god stand.
Bygg 4 - Vareutsalg/Lager: Bygget er et enkelt bindingsverkshus av ukjent alder. Trolig fra 60-70 tallet. Bygg med kontorer og møterom i 1 etasje og en delvis innredet loftsetasje. I underetasje er det garasje og lager. Stor terrasse over uisolerte boder og åpent lager.
Standard
Variert standard basert på byggenes tidligere bruk. Det meste av bygningsmasse vil kreve ombygging både med hensyn på standard og bruk for å tilpasse seg nåtidens krav. Se forøvrig tilstandsrapport i vedleggs hefte.
Diverse
Deler av arealet bak åpen avdeling, mot Håvet er regulert til parkering. Dette er en avtale mellom eier av 501/332 og en velforening i området. Kontakt megler for mer informasjon om dette.
Parkering
Stor parkeringsplass foran fengselsbyggene (Bygg 2). I tillegg stort parkeringsareal foran bygg 3.
Oppvarming
Elektrisk og oljefyr.
Løsøre og tilbehør
Eiendommene selges som de står.
Tomt
Areal: 6 840 kvm, Eierform: Eiet tomt
Kjøpekontrakter
Det vil utarbeides en standard kjøpsavtale for kjøp av næringseiendom. Se vedlagte utkast i vedleggs hefte.
Reguleringsplan
Det er to ulike reguleringsplaner for området, en for hver tomt. Eiendommene er regulerte til Offentlige bygninger, privat parkbelte og privat parkering. I tillegg til bygninger. Reguleringsplanene er Sykehusområdet, Arendal Fengsel avd Håvet med planid 1915r1b3, samt Sykehusområdet, endring av Reg. Bestemmelser med plan 1915r1e1. På generell basis gjør vi oppmerksom på at det kan foreligge fremtidige planer hos kommunen for området rundt eiendommen, som megler ikke har mottatt opplysninger om.
I reguleringsplan for Parkveien og Blødekjær er det lagt opp til at et areal langs veien skal benyttes til sykkelvei. Kjøper kan kreve dette arealet innløst innen tidsfristen i plan- og bygningsloven.
Vei / Vann / Avløp
Tilknyttet offentlig vann og kloakk.
Heftelser / Rettigheter
Heftelser som følger eiendommene:
gnr 505/bnr50
1889/900067-1/36 Erklæring/avtale
06.05.1889
Vedr. telefonstolper. Rettighetshaver Arendal
telefonforening.
Med flere bestemmelser
1897/900103-1/36 Erklæring/avtale
25.05.1897
Grensegang mellom d.bnr. og bnr. bnr. 54
Fra hovedbølet som eiendommen er fradelt fra, kan det være tinglyst heftelser i form av erklæringer/avtaler som ikke fremgår av grunnboken for denne eiendommen. Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse.
Rettigheter som følger eiendommen:
Leieforhold
Eiendommene overtas frie for leieforhold
Energiattest
Eiendommene er ikke energimerket. Det følger av forskrift om energimerking § 5 at dersom selger etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning innen ett år etter avtale om salg er inngått.
Skattemessig formuesverdi
Ikke opplyst, kontakt megler for mer informasjon.
Prisantydning og omkostninger
8 100 000,- (Prisantydning)
Omkostninger
317 500,- (Dokumentavgift)
585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
585,- (Tingl.gebyr skjøte)
318 670,- (Omkostninger totalt)
8 418 670,- (Totalpris inkl. omkostninger)
Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses en låneobligasjon og at eiendommen selges til prisantydning.
Offentlige avgifter
Kr. 159 967 pr. år
Kommunale avgifter som er oppgitt er for 2020. Grunnet ny omtaksering i Arendal kommune blir ikke eiendomsskatt fakturert før April 2021, denne faktura vil da inneholde eiendomsskatt for de 4 første måneder i 2021.Forbehold om endret beløp for 2021.
Merverdiavgift
Det foreligger ingen justeringsplikter og eller rettigheter på eiendommen.
Budgivning
Informasjon I dette prospekt, samt annen informasjon fremlagt I forbindelse med salget, forutsettes gjennomgått og kontrollert av kjøper før bindende bud gis. Videre forutsettes det at eiendommen er besiktiget av kjøper og at kjøper rekvirerer teknisk bistand dersom denne finner det formålstjenlig.
Det vil bli benyttet meglerstandardens kjøpskontrakt vedr salg av eiendom- Se vedleggs hefte for utkast til kontrakt.
Prospekt og vedlegg antas gjennomgått grundig. Herunder må eventuelle kommentarer til utkast til kontrakten spesifiseres. Dersom slike kommentarer ikke gis, anses budet gitt på bakgrunn av kontraktens regulering. Tilsvarende gjelder andre forhold i forbindelse med budgivning.
Det enkelte bud må inneholde referanse til eiendommen og prospektet, Det må angis budgiver, finansieringskilde, pris, samt hvilke forbehold som settes og frist for bud aksept. Vedr budaksept så skal alle Statsbyggs eiendommen ligger i markedet i 2 måneder etter lansering. Eiendommen ble lansert 31.3.2021, så tidligste mulighet for budaksept er 31.5.2021. Bud med kortere akseptfrist enn dette vil ikke bli akseptert.
Det tas utgangspunkt i åpen budrunde, hvor bud må sendes skriftlig til megler. Dette forhindrer ikke at selger og megler I en avsluttende fase kan tilrettelegge for en videre forhandlingsprosess med utvalgte budgivere. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud uten nærmere begrunnelse.
Det oppfordres kjøper til å foreta nødvendige undersøkelser, herunder gjøre de nødvendige undersøkelser til kommunen og/eller andre private eller offentlige instanser.
Eiendommen overtas fri for pengeheftelser.
Kjøpers undersøkelsesplikt
Kjøper er herved gjort oppmerksom på at Selger ikke har bebodd eiendommen, og kjenner således ikke til forhold ved denne utover det som fremgår av informasjon gitt i forbindelse med salget, tilstandsrapport og evt. øvrige fremlagte dokumenter.
Kjøper har ansvar for å etterspørre opplysninger som ikke er tilgjengelig i salgsoppgaven.
Lovverk og avtalebetingelser
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som fremgår av lovens § 1-3 og forskriftens §1-2 er anvendt for dette oppdraget.
"As is" klausul
Eiendommen og dens tilbehør overtas "som den/det er", jfr. avhendingsloven §3-9. Avhendingsloven §3-9 fravikes slik at det kun skal kunne gjøres gjeldende at det foreligger mangler i følgende tilfelle: dersom selger har forsømt sin opplysningsplikt, jfr. reguleringen i avhendingsloven §3-7 eller dersom selger har gitt uriktig informasjon om eiendommen , jfr. reguleringen i avhendingsloven §3-8. risikoen for eventuelle skjulte feil, tilligger etter dette kjøper. Avhendingsloven §4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 1 år etter overtakelse.
Selger kjenner ikke til at det er at det er forurensning i tomtegrunnen mv. Kjøper skal, dersom forurensning i ettertid skulle bli oppdaget, bære det fulle ansvar for all forurensning som eksisterer på eiendommen, med unntak av forurensing forårsaket av selger. Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvar for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Pro & Contra
Partene må selv foreta avregning av kommunale avgifter, felleskostnader, samt eventuelle leieinntekter, festeinntekter/avgifter og liknende i forbindelse med oppgjøret. Megler foretar ikke noe pro & contra pr overtakelsesdato.
Visning
Etter avtale med John Christian Webb på tlf. 93 84 33 29
Oppgjør
Så fremt ikke annet avtales, gjennomføres oppgjør gjennom Sørmeglerens oppgjørsavdeling.
Overtagelse
Etter avtale.
Forbehold
Kjøper må signere grønt egenerklæringskjema for konsesjonsfrihet som må godkjennes av kommunen for å få tinglyst skjøte.
Hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet, innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art, samt kontrollere midlenes opprinnelse. Kundekontroll skal gjennomføres løpende gjennom hele oppdragsperioden. Dersom megler på noe tidspunkt ikke får gjennomført tilstrekkelig kundekontroll har megler rett til å avvikle kundeforholdet. Megler er underlagt rapporteringsplikt til Økokrim ved mistanke om brudd på hvitvaskingsloven. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles og megler kan i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen. Partene i handelen har ansvar for tap den andre part påføres som følge av brudd på hvitvaskingsregelverket. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldene overfor megler som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter hvitvaskingsloven.
Megler tar ikke imot oppgjør i form av kontanter eller bankremisse.
Due dilligence
Det anbefales kjøper å gjøre nødvendige undersøkelser i forkant av kjøpet. Det legges ikke opp til at det blir gjennomført en DD-prosess i etterkant av kjøp. Dette må i så tilfelle spesifiseres i bud.
Finansiering
Kontakt megler som formidler gode finansieringstilbud fra vår samarbeidspartner Sparebanken Sør.
Ansvarlig megler
John Christian Webb, tlf. 93 84 33 29
Salgsoppgave og vedlegg
Før innleggelse av bud må følgende vedlegg gjennomgås:
- Kommunale opplysninger
- Reguleringsplaner, ferdigattest m.m.
- Grunnbok med eventuelle servitutter og heftelser
- Eventuelt andre vedlegg
Sørmegleren AS org. nr.
944 121 331
Nyttige lenker
Beliggenhet
Sørmegleren AS, avd. Næring
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.