Bildegalleri

Et kvartal næringsbygg i Mo i Rana sentrum

Kart med kartnålStrandgata 14 og 16, Thora Meyers gate 11, 8622 Mo i Rana
Prisantydning44 000 000 kr
Totalpris
44 002 305 kr
Omkostninger
2 305 kr
Formuesverdi
49 000 000 kr
Verditakst
44 000 000 kr

Nøkkelinfo

Bruksareal
2 914 m²
Bruttoareal
3 131 m²
Eieform
Eier (Selveier)
Areal
3 131 m²
Byggeår
1957
Tomteareal
1 325 m² (eiet)
Overtakelse
Avklares i forbindelse med budgivning.

Type lokale

Kombinasjonslokaler

Visning

Ta kontakt for å avtale visning.Visningspåmelding

Kort om eiendommen

3 næringsbygg samlet nært Mo i Rana sentrum. Av utleiedeler finnes 10 hybelleiligheter, boder for utleie, lokaler på gateplan for en mindre virksomhet, lagerareal, to store bygg med utleiedeler over 4 etasjer; kontor/skolevirksomhet. Ta kontakt for nærmere oversikt over utleie/leieinntekter.

Overtakelse

Avklares i forbindelse med budgivning.

Beliggenhet

Sentral beliggenhet, men samtidig er man tilbaketrukket fra selve indre sentrum. For øvrig nærhet og gangavstand til fasiliteter som: alle offentlige servicekontorer, transporttilbud, skoler, barnehage, kulturtilbud, fritidspark og forretninger m.m.. Nærområdet består i hovedsak av bygårder, leilighetsbygg og boligbygg. Strandgata er en gate som er under utvikling - bl.a. har Ranheim Eiendom AS og MOBO Helgeland AS inngått samarbeide om nytt prosjekt i Strandgata/Thora Meyers gate som skal inneholde totalt 30 leiligheter. Dette blir to bygg som kobles sammen, og har fellestrekk med Thora Meyers gate 11 og Strandgata 14/16 - begge eiendommene strekker seg mellom to gater.

Vedlegg til Salgsoppgaven

Salgsoppgaven innholder kun få vedlegg. Megler har dokumentasjon til eiendommene tilgjengelig, og alle interessenter/budgivere forutsettes å h gjort seg kjent med denne dokumentasjonen grundig, før budinngivelse. Videre kan det være tegninger som ikke er grundige nok/har mangler - og interessenter bør foreta en grundig befaring for å ha det rette bildet av bygningsmassen.

Kjøpsomkostninger

Omkostninger
kr 1 720,- (Pantattest kjøper)
kr 585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 0,- (Dokumentavgift ikke beregnet - forutsatt
salg av aksjer i eierselskap)
--------------------
kr 2 305,- (Omkostninger totalt)
--------------------
kr 44 002 305,- (Totalpris inkl. omkostninger)
NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses
ett pantedokument og at eiendommen selges til
prisantydning.

Diverse

Hjemmelshaver: Aim Strandgata AS, org.nr. 995 134 152 - single purpose eiendomsselskap. Selgende selskap: AIM Eie AS - org.nr. 985 031 096.

Type, eierform og byggeår:
Næringsbygg, Selveier, 1956/1959/1963/1987 - 1956/1981/1995.

Bygningstegninger:
Det er gjort endringer i planløsning ut fra originale tegninger. Det vedlegges tegninger for begge byggene. Det gjøres oppmerksom på at tegninger for Thora Meyers gate 11 har skisse med 3 leiligheter i 1.etasje. Disse eksisterer ikke i dag - i dag er dette næringslokaler med behandlingsrom, fellesareal o.l.

Selger/eierselskap:
AIM Eie AS, org.nr. 985 031 096, selger sine aksjer i selskapet Aim Strandgata AS, org.nr. 995 134 152, hvis hovedaktivum er eiendommer som nevnt under tidligere punkt: Matrikkelnummer.


ØKONOMISKE FORHOLD

Prisantydning:
Kr 44 000 000,-

Beregnet totalkostnad:
Kr 44 000 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 1 720,- (Pantattest kjøper)
kr 585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 0,- (Dokumentavgift ikke beregnet - forutsatt
salg av aksjer i eierselskap)
--------------------
kr 2 305,- (Omkostninger totalt)
--------------------
kr 44 002 305,- (Totalpris inkl. omkostninger)
NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning.


ANNET

Arealangivelse i salgsoppgaven:
Arealangivelsene er hentet fra takst .

Andre opplysninger:
Vi er engasjert av Aim Eie AS (Selger) for å selge eiendommene Strandgata 14 og 16, og Thora Meyers gate 11 i Rana kommune.

Transaksjonen gjennomføres ved salg av 100% av aksjene i Aim Strandgata AS, som har eiendommen som sitt hovedaktivum. Ta kontakt med megler for regnskap.

Salget forutsettes gjennomført mellom profesjonelle parter. Prisantydning for bygget er kr 44 000 000,-. Prisen forutsettes justert for resultatet av driften i 2023, frem til siste måned, eventuelt sistekvartal/årsskifte, forut for overdragelsen finner sted. Sluttoppgjør vil bli foretatt av advokat.

Megler har utarbeidet samlet dokumentasjon til eiendommene - disse er tilgjengelig på meglers kontor i egen perm. Alle interessenter/budgivere oppfordres til å gjennomgå dokumentasjonen grundig, samt å gjennomføre en grundig teknisk besiktigelse av eiendommen med fagfolk.

Budgivere gjøres oppmerksom på at kjøpekontrakten bygger på at kjøper skal stå i stilling som om forsvarlige undersøkelser er gjort - dette gjelder tekniske, juridiske og andre avklaringer. Kjøpekontrakten har dette som en forutsetning, og dette vil være gjeldende uavhengig av hvilke undersøkelser kjøper faktisk har foretatt.

Det kan diskuteres felles eierskap med nåværende eier.

Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte takstdokumenter. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og opplysninger innhentet fra kommunen og andre tilgjengelige kilder. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.

Megler har ikke undersøkt skatte-, avgifts- eller regnskapsmessige forhold. Dette anbefales vurdert av partenes rådgivere eller revisor.

Det er ikke innhentet særskilte opplysninger om evt pålegg fra e-verk eller brann/feievesen.



Oppgjør:
Hele kjøpesummen med omkostninger må være innbetalt og disponibel for megler på meglers klientkonto, senest på siste virkedag innen overtagelsen finner sted.

Meglers vederlag og utlegg:
Meglerprovisjon 1 % av salgssum. I tillegg betales markedsføring etter avtale, tilretteleggingshonorar kr 20 000,-, oppgjørshonorar kr 6 500,- og grunnboksopplysninger kr 430,-. Dersom eiendommen ikke blir solgt er følgende avtalt: Oppdragsgiver betaler markedsføringspakke, tilretteleggingshonorar samt rimelig vederlag for utført salgsarbeid. Alle priser er inkludert 25 % mva.

Solgt "Som den er":
Opplysninger om innvendige arealstørrelser i salgsoppgaven er hentet fra takst på eiendommen. Opplysninger i salgsoppgaven er godkjent av selger. Det gjøres spesielt oppmerksom på at ved salg av denne næringseiendommen regnes kjøper som profesjonell, slik at avhendingslovens §3-9 fravikes.

Eiendommen overtas i den stand som den var i ved kjøpers forutgående besiktigelse ("AS IS"). Ved en eventuell mangelsvurdering fravikes avhendingslovens §3-9, slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel ved følgende: - dersom selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jfr. reguleringen i avhendingsloven §3-7, eller - dersom selger har gitt uriktige opplysninger, jfr. reguleringen i avhendingsloven §3-8.

Ovennevnte er ensbetydende med at kjøper har risikoen for eventuelle skjulte feil og mangler. Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven §3-9 siste punktum, tilligger etter dette kjøper.

Reklamasjonsfrist settes til 6 måneder etter overtakelse.

Når det gjelder rapporter fra andre - feks takst o.l. - er selger ukjent med ufullstendigheter eller feil i dokumentene. Skulle dokumentene likevel vise seg å være ufullstendige eller inneholde feil, så fravikes
prinsippene i avhendingslovens § 3-7 og §3-8. Opplysninger gitt i slike rapporter kan under ingen omstendigheter danne grunnlag for mangelsansvar. Tilsvarende gjelder også for eventuelle opplysninger gitt muntlig av megler eller på vegne av selger i forbindelse med transaksjonen. Heller ikke slike opplysninger kan under noen omstendighet danne grunnlag for mangelsansvar.

Risikoen for eventuell forurensning i grunnen tilligger kjøper. Kjøper er følgelig ansvarlig for eventuelle krav fra offentlig myndighet eller annen tredjepart som følge av forurensning i grunnen. Eventuelle krav fra offentlig myndighet eller annen tredjepart som kjøper er ansvarlig for, men som rettes mot selger, kan selger videreføre direkte og uavkortet til kjøper.

Eventuelle uriktige angivelser av eiendommens arealer - innvendig og/eller utvendig - skal ikke under noen omstendighet utgjøre en mangel eller et garantibrudd.

Eiendomsmeglingslovens § 6-7 er fraveket i forhold til meglers undersøkelsesplikt og opplysningsplikt. Årsaken er at flere av forholdene som er listet i lovteksten er relevante for bolig/forbrukerforhold. Videre har oppdragstaker foretatt de undersøkelser og den tilrettelegging og formidling av informasjon som anses formålstjenlig. Ansvar for tap som skyldes øvrige forhold enn det som fremkommer av salgsoppgaven kan ikke gjøres gjeldende mot oppdragstaker.

Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens Kartverk og andre tilgjengelige kilder.

Innhold

Arealer og fordeling per etasje

Thora Meyers gate 11:
1.Etasje: BTA 200 m2 - BRA 185 m2
2.Etasje: BTA 396 m2 - BRA 370 m2
Underetasje: BTA 200 m2 - BRA 179 m2
Totalt BTA 796 m2 BRA 734 m2

Eiendommen er bebygd med et næringsbygg over 3 etasjer, hhv. underetasje 1 og 2 etasje. Underetasjen består av parkeringsarealer i form av parkeringskjeller og garasje.

1. etasje benyttes til næringslokaler som pr. d.d. er utleid til Centrum Fysioterapi samt felles inngang til leiligheter i 2 etasje og bod/lagerarealer.
2 etasje består av totalt 10 stk. utleieleiligheter og fellesarealer med felles vaskerom og bøttekott til disse.

Strandgata 14-16:
1.Etasje: BTA 562 m2 - BRA 524 m2
2.Etasje: BTA 853 m2 - BRA 784 m2
3.Etasje: BTA 595 m2 - BRA 571 m2
Inntrukket 4.etasje: BTA 325 m2 - BRA 301 m2
Totalt BTA 2 335 m2 BRA 2 180 m2

Eiendommen er bebygd med et næringsbygg over 4 etasjer, hhv. 1, 2, 3 og inntrukket 4. etasje. 1.etasje består av auditorium, kantine, lagerarealer og undervisningsrom. Etasjer for øvrig består i hovedsak av
undervisningsrom, kontorer, sanitærrom, teknisk rom, lager etc.

Beskrivelse av tomt

Areal og eierform:
1325 kvm, Eiet tomt iht. matrikkelbrev/takst.

Fellesareal og hage:
Begge tomtene har en spesiell stor utnyttelsesgrad. Areal i forkant av tomtene og i bakgård er asfaltert.

Bebyggelse

Områdene rundt eiendommen er en blanding mellom bolig og næringsvirksomhet. Flere av byggene som er regulert til næring, har blitt utviklet til leilighetsprosjekter.

Byggemåte / Konstruksjon

For ytterligere informasjon om eiendommens tilstand vises det til tilstandsrapport vedlagt i salgsoppgaven.

Standard

Bygninger og byggemåte:
Alle interessenter bes lese nøye gjennom vedlagte takstdokument.

Utdrag fra takstdokument vedørende bebyggelse/oppførelse/standard:

Strandgata 14-16
I følge opplysninger er bygningsmassen fundamentert på utsprengt berg. Bygningsmassen er fundamentert med betongfundamentering. Yttervegger er oppført i en kombinasjon betongvegger, betongsøyler med drager og isolerte bindingsverk. Utvendig/fasader i en kombinasjon av pusset betongoverflater felter med fasadeplater og profilerte malte stålplater. Vinduer i kombinasjon av plast, aluminium og tre. Flat
takkonstruksjon oppbygd i trevirke over betongdekke, hvorav yttertaket er tekket med folietekking. Eier opplyser at yttertaket er retekket og etterisolert i 2014. Etasjeskillere i Strandgata 14 av spennbetong
elementer. Etasjeskillere i Strandgata 16 med plassstøpte betongdekker.

Innvendig standard:
Gulv med en kombinasjon av malte betonggulv, banebelegg, laminat/parkett, keramiske fliser og gulvklinker.
Innvendige vegger i hovedsak av malt betong, malte plater, malt trepanel samt malt strie. Våtrom med baderomspanel/våtromsplater. Bod og lagerarealer med hhv. ubehandlet bygningsplater og malte
betongvegger.
Himlinger i bod og lagerarealer med malt betong. Etasjer for øvrig med en kombinasjon av systemhimlinger og malte plane plater.
Innerveggskonstruksjon i en kombinasjon av lette systemvegger, platebeslåtte lettvegger av bindingsverk samt betong/murvegger.
Trapper av betong med terrassobelegg og klinkerfliser.
Kjøkkeninnredning: Felles spiserom/møterom med stor kjøkkeninnredning med slette malte fronter samt frostet glass i deler av overskapene, laminert benkeplate og planlimte vasker. Integrerte hvitevarer og
fritthengende ventilator. Kantinekjøkken med storkjøkkeninnredning i stål.
Diverse sanitærrom; toalettrom, bad og HC tilpasset bad/toalettrom.
Separate ventilasjonsanlegg - nytt Gold ventilasjonsanlegg (2014) montert i eget påbygg på takflaten for deler av bygget.
Terrasse med underliggende rom. Inntrukket balkong/terrasse i 4.etasje med tremmegulv av trykkimpregnert materiell over folie tekket hovedtak. Rekkverk med glassfronter og rekkverk stolper av aluminium.
Bygget har installert heis med tilkomst til alle etasjene.
Installert fiber i bygget.
Brannvarslingsanlegg; eiendommen er detektert ihht. krav med direktevarsling til døgnbemannet vaktsentral.

Thora Meyers gate 11
I følge opplysninger er bygningsmassen fundamentert på utsprengt berg med betongfundamentering. Underetasje oppført i betong. Øvrige yttervegger oppført i en kombinasjon av betong og bindingsverk.
Etasjeskillere av spennbetong elementer. Øvrige fasader belagt med teglstein og malte profilerte stålplater. Utvendige dører i eloksert aluminium med glassfelt samt aluminium leddporter til garasje. Vinduer med isolerglass i malte/beisede trerammer. Flat takkonstruksjon oppbygd i trevirke over betongdekke. Yttertaket er tekket med papptekking fra 2019.

Innvendig standard:
Gulv med en kombinasjon av malte betonggulv, banebelegg, laminat/parkett og keramiske fliser.
Innvendige vegger i hovedsak av malt betong samt malt strie. Våtrom med baderomspanel/- våtromsplater.
Underetasje samt bod og lagerarealer med malt betong. Etasjer for øvrig med en kombinasjon av systemhimlinger og malte plane plater.
Innvendige vegger i en kombinasjon av lette systemvegger, platekledde lettvegger av bindingsverk samt betong/murvegger.
Lette malte slette innerdører. Alle dører mot gangarealer er lydklassifisert med 35 db. Elokserte aluminiumsdører med glassfelt. Malte slette stål branndører.
Trapper av betong med terrassobelegg.
Leiligheter med kjøkkeninnredninger av typen malt rett profilerte fronter og integrerte hvitevarer. Ventilator og oppvaskmaskin i hver leilighet. Kitchen board lagt mellom overskapene og kjøkkenbenken. Kjøkkeninnredninger er skiftet i perioden 2019-2021. Næringsdel med standard kjøkkenutrusting.
Bad i leilighetene med servant, skapinnredning, speil, lysarmatur og dusjkabinett. Felles vaskerom i gangarealer. Sanitærutstyr og innredning er skiftet i perioden 2019-2021.
Næringslokaler med standard sanitærutrusting og HC tilpasset utrusting. Vannledninger av kobber og avløpsrør av soli/MA-rør.
2 ventilasjonsanlegg i bygget, hvorav i nordre del er nytt 2017.
Oppgradert el.anlegg og el.tavler i bygget de senere år av Botn Elektro AS i følge eier. Elektrisk varmeanlegg. Oppvarming av lokaler og leiligheter ved hjelp av panelovner.
Utvending trapp fra parkeringsarealer opp til hovedplanet av strekkmetall.
Sammenkoblet brannvarslere i etasje med hybler. I tillegg er det montert brannslanger og brannslukningsapparater.
Kabling tv/data; Installert fiber i bygget.

--------------------------------------

Påkostninger/vedlikehold:
Takstmann har omtalt bygningsmassen og eiendommen med preg av godt vedlikehold. Det henvises til takstrapport for oversikt over påkostninger, mangler og vedlikehold.

Parkering

Totalt 17 parkeringsplasser i felles bakgård.

Vei, vann og avløp

Offentlig tilknyttet.

Reguleringsplan

Kopi av situasjonskart og reguleringsplan med bestemmelser etc. følger vedlagt salgsoppgaven. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.

Kommunale avgifter

Kommunale avgifter/renovasjon
Kr 76 465,- pr. 2020.

Tinglyste heftelser og rettigheter

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

1833/20/1045/1:
28.05.1997 - Dokumentnr: 2547 - Sameieavtale
Gjelder denne registerenheten med flere


06.01.1981 - Dokumentnr: 36 - Seksjonering
Opprettet seksjoner:
Snr: 1
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 1/2
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 2 SEKSJONER


28.04.2017 - Dokumentnr: 446774 - Bestemmelse om adkomstrett
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:1
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:2
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:3
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:4
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:5
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:6
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:7
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:8
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:9
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:10
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:11
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:12
Rettighet hefter i: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:1049 Snr:13
Gjelder denne registerenheten med flere

Budgivning

Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg signere budet elektronisk ved hjelp av BankID.

Megler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning.

Bud med kortere frist enn 30 min blir automatisk satt med 30 minutters frist fra budet er mottatt megler.

Megler anmoder om at nye bud oversendes i god tid før utløp av akseptfrist på eventuelle gjeldene bud.

Megler tar ikke noe ansvar for forsinkelser på el- eller telenettet.

Om ikke annet er avtalt med megler skal akseptfristen på bud settes innenfor bankens åpningstid (09.00-15.00). Da megler er forpliktet til å innhente bekreftelse på finansiering.

Hvitvaskingsloven

I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Kjøpers innbetaling skal foretas fra norsk bank/finansinstitusjon.
Selgers oppgjør vil skje til konto i norsk bank/finansinstitusjon.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.

Ansvarlig megler

Mona Kristiansen

Beliggenhet

kart

Annonseinformasjon

FINN-kode313404728
Sist endret19. mars 2024 09:52
Referansebd5e2cc3-7353-42ba-9857-664e98d8592e

Rapporter annonse

Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.