Bildegalleri

Profilert eiendom i sentrum med god beliggenhet.

Kart med kartnålNedre Strandgate 25, 4005 Stavanger

Nøkkelinfo

Bruttoareal
1 408 m²
Eieform
Eier (Selveier)
Areal
1 408 m²
Byggeår
1900
Energimerking
E - Rød
Tomteareal
413 m² (eiet)
Overtakelse
Etter nærmere avtale. Det oppfordres til å legge inn ønsket overtakelse i budet.

Type lokale

Butikk/Handel
Andre
Bygård/Flermannsbolig
Kontor

Fasiliteter

Heis

Visning

Ta kontakt for å avtale visning.Visningspåmelding

Kort om eiendommen

Eier vurderer salg av Nedre Strandgate 23-25.
Eiendommen har en meget sentral beliggenhet og har en enestående profil i bybildet.
Takterrassen gir panoramautsikt over Stavanger og havnen.

Eiendommen har i lang tid huset noen av byen mest kjente serveringssteder og er
veltilpasset dagens drift. De ulike lokalene er renovert og pusset opp over tid.

Samlede årlige Leieinntekter er på ca 4,7 MNOK med betydelig gjenværende leieperiode på de fleste avtalene.


Interessenter bes henvende seg til megler for ytterligere informasjon.

Beliggenhet

Eiendommen ligger sentralt i sentrum, og den har en attraktiv beliggenhet som gir tilgang til en rekke fasiliteter og attraksjoner. Nærhet til butikker restauranter, kulturinstitusjoner, underholdningssteder og offentlig transport.

Innhold

Eiendommen går over 4 etasjer hvor de ulike etasjene er inndelt etter leietaker.

1 etg: Tom & Lello
1 etg bakside: Gnu og Cementen scene
2 etg: Cementen og Gnu
3 etg: p.t. Ledig
4 etg: Tom & Lello + takterrasse

Standard

Bebyggelsen oppført i to byggetrinn hvor første byggetrinn er antatt å være fra 1768, og den vesentligste bygningsmassen er påbygd tidlig på 1900 tallet.
Eiendommen består av to sammenkoblede bygg med intern innvendig tilkomst.

Bygget fremstår som solid bygget uten større konstruksjonsmessige avvik.

Innvendig areal i stor grad tilpasset og ombygd til dagens bruk, med normal
bruksslitasje.

VVS-tekniske installasjonene i Nedre Strandgate23-25 er oppført i ulike byggetrinn.
Ventilasjonsaggregatene er godt oppbygget, med balansert ventilasjon i de fleste arealer.

De elektriske installasjonene er fra forskjellige tidsperioder, som strekker seg fra tidlig 1970-tallet og frem til 2021.

Overtakelse

Etter nærmere avtale. Det oppfordres til å legge inn ønsket overtakelse i budet.

Sentrale lover

Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.

As is -klausulSelskapets hovedaktivum Eiendommen og Selskapet for øvrig overtas som den/det er , jfr. avhendingsloven § 3-9 og kjøpsloven § 19. Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av kjøpsloven § 19 (1) bokstav a, b og c, avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.

Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.

Informasjonen i salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.

Alle opplysninger i salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.

Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.

Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.

Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.

Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.

Kredittvurdering - Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.

Ansatte - Det er ingen ansatte eller lønns- og pensjonsforpliktelser i selskapet.

Hvitvaskingsregelverk

I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.

Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.

Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.

Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.

Budgivning

Bud må inngis skriftlig og minst inneholde budgivers navn og kontaktinformasjon, budets størrelse, frist for selger til å akseptere budet (akseptfrist), ønsket overtakelse samt eventuelle forbehold. Bud må inngis av korrekt person i henhold til firmaattest eller ved fullmakt.
Budet må beskrive finansieringen av transaksjonen og eventuelt indikere en ønsket tidslinje og plan for due diligence.

Det må angis den pris som bys for Eiendommen i form av brutto eiendomsverdi før justering for latent skatt , dvs. kostnaden ved redusert avskrivningsgrunnlag som følge av at Eiendommen erverves ved kjøp av Selskapet. Kjøper må selv beregne verdien av latent skatt før bud inngis. Dersom det ikke beregnes latent skatt forutsettes det at budet er netto eiendomsverdi.
Eventuelle forbehold må klart fremkomme av budet.

Det tas utgangspunkt i en åpen budrunde hvor selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud uten nærmere begrunnelse, åpne for forhandlinger med en eller flere budgivere, tilrettelegge for flere budrunder, terminere salgsprosessen etc. Megler kan formidle avslag eller aksept på vegne av selger.

Lov om eiendomsmegling § 6-10 fravikes, herunder forskriftenes § 6-2, 6-3 og 6-4 som blant annet omfatter regler for budgiving og innsyn i opplysninger om bud og budgivere. Etter at handel har kommet i stand, kan Kjøper på forespørsel få kopi av budjournalen, men hvor budgiverne er anonymisert.

Diverse

Kjøpekontrakten skal baseres på siste versjon av NEFs meglerstandard for salg av aksjeselskap.
Denne standardavtalen inneholder vanlige og balanserte vilkår (herunder garantier og skadesløsholdelser) ved salg av næringseiendom i Norge.

Selger skal utarbeide førsteutkast til kjøpekontrakt.

Det legges til grunn at tomteverdi utgjør 25% av brutto eiendomsverdi.

Kjøper oppfordres til å foreta teknisk, finansiell og juridisk due diligence, herunder gjøre de nødvendige undersøkelser til Stavanger kommune og/eller andre private eller offentlige instanser.

Kjøper oppfordres til å gjøre en selvstendig teknisk gjennomgang av bygget i sin helhet, sammen med kompetent fagperson.

Aksjene i Selskapet overdras heftelsesfrie, og Eiendommen fri for pengeheftelser.

Aksjene i Selskapet, og da indirekte Eiendommen, selges as is .

Tinglyste servitutter på Eiendommen overtas av kjøper.

Regulering

Spesialområde. Historisk, antikvarisk eller annen kulturell verdi som skal bevares. Bestemmelser om tilbakeføring av endret eksteriør til opprinnelig stil.
Eiendommen omfattes av Retningslinjer for hensynssoner bevaring av kulturmiljø (Trehusbyen Stavanger). Konf. eventuelt megler.

Eiendommen er registrert i SEFRAK registeret. Dette kan få betydning for eventuell søknad om rivning, flytting eller endring av bygningen. SEFRAK (Sekretariatet For Registrering Av faste Kulturminne i Noreg) er et register over eldre bygninger og andre kulturminne. Alle bygninger som er bygd før 1900 er registrert (gjelder ikke Finnmark) og bygningene er kartfesta, oppmålt og fotografert. Bygninger som er SEFRAK- registrerte er ikke tillagt spesielle restriksjoner, men registreringen fungerer som et varsko om at det bør gjøres en lokal vurdering av verneverdien før kommunen eventuelt gir tillatelse til å rive, flytte eller endre bygningen. For bygninger som er eldre enn 1850, er det lovbestemt at en slik vurdering må gjøres før bygge- eller rivningssøknad blir godkjent. SEFRAK er først og fremst et generelt kulturhistorisk register som særlig har verdi som kildemateriale for lokal historie, men registeret brukes også av forvaltningen som et utgangspunkt for å finne verneverdige bygninger. Ta kontakt med kommunen dersom du ønsker nærmere informasjon om dette.

Plan Id2255 Rosenkildekvartalet, spesialområde bevaring "Middelalderbyen Stavanger". Eiganes og
Våland bydel.

Plan Id1850 Navn Tusenårsstedet, PBL § 25.6. Spesialområde bevaring, automatisk fredet bygrunn.
Torget med indre deler av Vågen.

Vi anbefaler alle interessenter å sette seg grundig inn i gjeldende reguleringsbestemmelser for
Eiendommen.

Beliggenhet

kart

Annonseinformasjon

FINN-kode317853908
Sist endret11. jan. 2024 02:50
Referanse2901230012

Rapporter annonse

Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.