Bildegalleri

Næringsseksjon over to etasjer i Mo i Rana sentrum - kan selges delt eller som en enhet

Kart med kartnålStrandgata 25B, 8622 Mo i Rana
Prisantydning2 800 000 kr
Totalpris
2 871 430 kr
Omkostninger
71 430 kr
Verditakst
2 800 000 kr
Kommunale avg.
28 277 kr per år

Nøkkelinfo

Bruksareal
336 m²
Bruttoareal
363 m²
Etasje
1.
Eieform
Eier (Selveier)
Areal
363 m²
Byggeår
1997
Tomteareal
433 m² (eiet)
Overtakelse
Avklares i forbindelse med budgivning. Megler har ikke undersøkt skatte-, avgifts- eller regnskapsmessige forhold. Dette anbefales vurdert av partenes rådgivere eller revisor. Det er ikke innhentet særskilte opplysninger om eventuelt pålegg fra e-verk eller brann/feievesen.

Type lokale

Kombinasjonslokaler

Visning

Ta kontakt for å avtale visning.Visningspåmelding

Kort om eiendommen

Næringsseksjoner i rolig gate, men samtidig sentralt i Mo i Rana sentrum. 1.etasjen har en synlig, god og lettvint adkomst. Areal som har vært benyttet til butikk- og kontorlokale - men kan passe til mange andre bransjer, eller feks som utnyttelse til boligformål. Underetasjen har egen adkomst, men det er også trapperom og innvendig adkomst mellom etasjene.

Overtakelse

Avklares i forbindelse med budgivning.

Megler har ikke undersøkt skatte-, avgifts- eller regnskapsmessige forhold. Dette anbefales vurdert av partenes rådgivere eller revisor.

Det er ikke innhentet særskilte opplysninger om eventuelt pålegg fra e-verk eller brann/feievesen.

Beliggenhet

Sentral beliggenhet, men samtidig er man tilbaketrukket fra selve indre sentrum. For øvrig nærhet og gangavstand til fasiliteter som: alle offentlige servicekontorer, transporttilbud, skoler, barnehage, kulturtilbud, fritidspark og forretninger m.m. Nærområdet består i hovedsak av bygårder, leilighetsbygg og boligbygg. Strandgata er en gate som er under utvikling - her har Roy Eiendom AS nettopp ferdigstilt et nytt leilighetsbygg med totalt 30 leiligheter. Områdene rundt eiendommen er en blanding mellom bolig og næringsvirksomhet, og er en registrert miljøgate hos Rana kommune. Flere av byggene som er regulert til næring, har blitt utviklet til leilighets-prosjekter - så som nevnte nye leilighetsbygg samt gamle Mobo-bygget som også er utviklet og ombygd med leiligheter.

Kjøpsomkostninger

Dokumentavgift kr. 70 000,-, tinglysingsgebyr skjøte kr. 500,-, tinglysingsgebyr pantedokument kr. 500,-, grunnboksutskrift kr. 430,-. Omkostningene er beregnet ut fra salg til prisantydning og kun ett pantedokument til tinglysing.

Diverse

Bygget består av 2 næringsseksjoner og 4 boligseksjoner, og er seksjonert. Seksjoneringsbegjæring med tegninger, og vedtekter er vedlagt salgsoppgaven. Næringsseksjonene - snr. 1 og 2 - har hhv. brøk med 166/765 og 207/765. Snr. 1 har 1 stemme, og snr. 2 har 2 stemmer av i alt 7 stemmer i sameiermøter o.l. Alle har et felles ansvar i forhold til sin brøkandel mht. vedlikehold og felleskostnader. Seksjon 1 og 2 hadde fellesutgifter hver med ca. kr. 25 000,- for året 2021. Sameiet er veldrevet, og har god økonomi.

Det har vært diskutert en større oppussing/renovering av bygget - se vedlagte tegninger, men dette er ikke vedtatt. Forslaget er utarbeidet av arkitekt, og bygget vil få et helt nytt, moderne og flott uttrykk, i det tilfelle at man går for dette forslaget.

Innhold

Underetasjen: Egen inngang, disponibelt areal i forkant av kontorer, videre disponibelt areal i bakkant av kontorer. Garderobe med dusj, toalettrom og teknisk rom. Trapperom opp til 1.etasjen.
1.etasje: Tidligere benyttet til butikklokale, sist til kontorer i åpent landskap med noen lettvegger. Utgang til balkong fra romareal ved trapperom som fører ned til underetasje.

Beskrivelse av tomt

Tomten er terrassert på 2 plan med felles parkeringsplasser og kjørevei. Parkering på egen eiendom samt langs Strandgata.

Byggemåte / Konstruksjon

Konstruksjon- og byggemåte er beskrevet under punkt Standard. For ytterligere informasjon om eiendommens tilstand vises det til verditakst vedlagt i salgsoppgaven.

Standard

Eiendommen er bebygd med et kombinert forretnings- og boligbygg, som var ferdigstilt i 1997. 1.etasjen har egen adkomst til sin næringsdel, og leilighetene har inngangsparti som kun benyttes av beboerne. Det er trapp mellom etasjene, og underetasjen har også egen inngang.

Informasjon om byggemåte fra takstrapport:
Det foreligger ingen opplysninger om dreneringen. Bygget er oppført med betongfundamentering, sannsynligvis på løse masser. Sokkeletasjen er oppført i betong med betongplate på mark. Yttervegger med en kombinasjon med søyler og bindingsverk. Etasjeskillere av betong. Fasader på bygningsmassen belagt med malte fasadeplater. Valmet takkonstruksjon i trevirke. Takrenner og nedløp i stål. Takbeslag etc. i stål. Dører og vinduer i en kombinasjon av malte trevinduer og aluminium-bekledning. Vinduer og dører i fasaden i hovedsak fra byggeår.

Balkong mot sørvest med utgang fra næringsarealene i 1 etasje. Balkongen er oppført med betongdekker belagt med betongheller og rekkverk med perforerte stålplater.

Innvendig er gulvene belagt med i hovedsak banebelegg - sanitærrom med fliser. Banebelegg lagt i inn og opptrinn.
Vegger i en kombinasjon av malte mdf-plater, malte striebelagt plater og malte overflater. Sanitærrom med delvis flislagte vegger.
Plassbygde innervegger i underetasjen - noen delevegger i 1.etasjen. Malte slette fyllingsdører, og slette finerte dører.
Malte plane platehimlinger og systemhimlinger.

Sanitære rom med standard gulvmonterte toaletter, servanter samt dusj montert på vegg.

Betongtrapp mellom underetasje og hovedplanet.

Lokalene bærer preg av slitasje og har behov for oppussing.

Energimerking

Bygget er ikke energiklassifisert, og selger vil ikke få dette utført. Kjøper vil måtte eventuelt utføre dette selv, og får anse dette som en mangel og hensynta det i sitt bud på eiendommen.

Parkering

1 parkeringsplass ved siden av carport.

Vei, vann og avløp

Offentlig vann og avløp. Trase for fjernvarme ligger i nærområdet og det kan være muligheter
for tilknytning.

Reguleringsplan

Gjeldende reguleringsplan 2065, Strandgata. Eldre reguleringsplan med ikrafttredelsesdato
25.06.1991 med reguleringsformål Forretning/Kontor.
Reguleringsplan under arbeid 2171. Detaljregulering for Strandgata 23,25 og 27

Ifølge gjeldende reguleringsplan kan eiendommen utbygges med inntil totalt 40% BYA. med
største tillatt gesimshøyde 11 meter og største tillatte byggehøyde 14 meter.

Gjeldende kommunedelplan KDP2013 Kommunedelplan for Mo og omegn. Endelig vedtatt
arealplan med ikrafttredelsesdato 16.06.2014.
Kopi av situasjonskart og reguleringsplan med bestemmelser etc. følger vedlagt salgsoppgaven. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.

Kommunale avgifter

Kommunale avgifter for 2023 beløp seg til: avløp kr. 5 414,56, eiendomsskatt kr. 17 885,- og vannavgift kr. 4 977,92. Tilsammen - og inkludert eienomsskatt - kr. 28 277,48.

Tinglyste heftelser og rettigheter

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

1833/20/451/1:
22.03.1995 - Dokumentnr: 1386 - Erklæring/avtale
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Med flere bestemmelser
Overført fra: Knr:1833 Gnr:20 Bnr:451
Gjelder denne registerenheten med flere


13.07.1998 - Dokumentnr: 3074 - Seksjonering
Opprettet seksjoner:
Snr: 1
Formål: Næring
Sameiebrøk: 166/765

Info om formuesverdi

Formuesverdi er forsøkt innhentet, men fremkommer ikke på Altinn. Kontakt Skatteetaten for nærmere informasjon om formuesverdi.

Budgivning

Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg signere budet elektronisk ved hjelp av BankID.

Selger ønsker tilfredsstillende tid til å vurdere inngitt bud, og ønsker at første bud fra budgiver skal ikke ha kortere akseptfrist enn kl. 12.00 dagen etter budinngivelse. Selger vil kunne vurdere kortere budfrist i samråd med megler.

Megler anmoder om at nye bud oversendes i god tid før utløp av akseptfrist på eventuelle gjeldene bud.

Megler tar ikke noe ansvar for forsinkelser på el- eller telenettet.

Budgiver er kjent med at megler er forpliktet til å innhente bekreftelse på finansiering.

Selger står fritt til å avslå eller akseptere ethvert bud.

Bindende avtale for selger foreligger først på det tidspunkt kontraktsvilkår og de kommersielle betingelsene er godkjent av selgers styrende organer. Det vil ved aksept av tilbud bli tatt forbehold om slik godkjenning av både selgers og selskapets styre.

Lov om eiendomsmegling § 6-10 fravikes, herunder forskriftenes § 6-2, 6-3 og 6-4 som blant annet omfatter regler for budgiving og innsyn i opplysninger om bud og budgivere. Etter at handel har kommet i stand, kan kjøper på forespørsel få kopi av budjournalen, men hvor budgiverne er anonymisert. Lov om eiendomsmegling § 6-10 fravikes, herunder forskriftenes § 6-2, 6-3 og 6-4 som blant annet omfatter regler for budgivning og innsyn i opplysninger om bud og budgivere. Etter at handel har kommet i stand, kan kjøper på forespørsel få kopi av budjournalen, men hvor budgiverne er anonymisert

Lovanvendelse

Salgsoppgaven er utarbeidet av megler basert på informasjon innhentet fra selger, Rana kommune og dokumenter inntatt i bilagsdelen til salgsoppgaven. Salgsoppgaven er utarbeidet etter beste skjønn og forutsettes å være korrekt, men selger og dets rådgivere garanterer ikke for at det er gitt fullstendig informasjon og fraskriver seg ansvar for tap som følge av at opplysninger som er gitt er misvisende, feilaktige eller ufullstendige, samt tap som oppstår for kjøper av eiendommen på annen måte. Eiendommen forutsettes besiktiget, og alle interessenter oppfordres til å foreta en grundig gjennomgang av eiendommen sammen med kompetente fagfolk, samt forsikre seg om at opplysningene i nærværende salgsoppgaven er à jour og riktig før avtale inngås. Kjøpers adgang til å hevde at mindre unøyaktigheter som fremkommer i salgsprospekt, dokumentasjon eller forhandlinger, utgjør noen kontraktsmessig mangel. Salgsoppgaven er ment som underliggende dokumentasjon for bud og videre forhandlinger vedrørende et eventuelt kjøp av eiendommen. Selger er kun ansvarlig for garantier som uttrykkelig fremgår av endelig kjøpekontrakt.

Det gjøres spesielt oppmerksom på at ved salg av denne næringseiendommen regnes kjøper som profesjonell, slik at avhendingslovens §3-9 fravikes. Eiendommen overtas i den stand som den var i ved kjøpers forutgående besiktigelse ("AS IS"). Ved en eventuell mangelsvurdering fravikes avhendingslovens §3-9, slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel ved følgende: - dersom selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jfr. reguleringen i avhendingsloven §3-7, eller - dersom selger har gitt uriktige opplysninger, jfr. reguleringen i avhendingsloven §3-8. Ovennevnte er ensbetydende med at kjøper har risikoen for eventuelle skjulte feil og mangler. Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven §3-9 siste punktum, tilligger etter dette kjøper.

Reklamasjonsfrist settes til 12 måneder etter overtakelse. Når det gjelder rapporter fra andre - feks takst o.l. - er selger ukjent med ufullstendigheter eller feil i dokumentene. Skulle dokumentene likevel vise seg å være ufullstendige eller inneholde feil, så fravikes prinsippene i avhendingslovens § 3-7 og §3-8. Opplysninger gitt i slike rapporter kan under ingen omstendigheter danne grunnlag for mangelsansvar. Tilsvarende gjelder også for eventuelle opplysninger gitt muntlig av megler eller på vegne av selger i forbindelse med transaksjonen. Heller ikke slike opplysninger kan under noen omstendighet danne grunnlag for mangelsansvar.

Risikoen for eventuell forurensning i grunnen tilligger kjøper. Kjøper er følgelig ansvarlig for eventuelle krav fra offentlig myndighet eller annen tredjepart som følge av forurensning i grunnen.

Eventuelle krav fra offentlig myndighet eller annen tredjepart som kjøper er ansvarlig for, men som rettes mot selger, kan selger videreføre direkte og uavkortet til kjøper.

Eventuelle uriktige angivelser av eiendommens arealer - innvendig og/eller utvendig - skal ikke under noen omstendighet utgjøre en mangel eller et garantibrudd.

Eiendomsmeglingslovens § 6-7 er fraveket i forhold til meglers undersøkelsesplikt og opplysningsplikt. Årsaken er at flere av forholdene som er listet i lovteksten er relevante for bolig/forbrukerforhold. Heller ikke slike opplysninger kan under noen omstendighet danne grunnlag for mangelsansvar. Opplysninger om innvendige arealstørrelser i salgsoppgaven er hentet fra takst på eiendommen.

Opplysninger i salgsoppgaven er godkjent av selger.

Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens Kartverk og andre tilgjengelige kilder.

Åpenbare/synlige feil og mangler ved eiendommen behøver ikke være beskrevet i salgsprospektet eller vedleggene til dette. Det gjøres spesielt oppmerksom på at ved salg av denne næringseiendommen regnes kjøper som profesjonell, slik at avhendingslovens §3-9 fravikes. Eiendommen overtas i den stand som den var i ved kjøpers forutgående besiktigelse ("AS IS"). Ved en eventuell mangelsvurdering fravikes avhendingslovens §3-9, slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel ved følgende: - dersom selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jfr. reguleringen i avhendingsloven §3-7, eller - dersom selger har gitt uriktige opplysninger, jfr. reguleringen i avhendingsloven §3-8. Ovennevnte er ensbetydende med at kjøper har risikoen for eventuelle skjulte feil og mangler. Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven §3-9 siste punktum, tilligger etter dette kjøper.

Reklamasjonsfrist settes til 6 måneder etter overtakelse.

Når det gjelder rapporter fra andre - feks takst o.l. - er selger ukjent med ufullstendigheter eller feil i dokumentene. Skulle dokumentene likevel vise seg å være ufullstendige eller inneholde feil, så fravikes prinsippene i avhendingslovens § 3-7 og §3-8. Opplysninger gitt i slike rapporter kan under ingen omstendigheter danne grunnlag for mangelsansvar. Tilsvarende gjelder også for eventuelle opplysninger gitt munglig av megler eller på vegne av selger i forbindelse med transaksjonen. Heller ikke slike opplysninger kan under noen omstendighet danne grunnlag for mangelsansvar. Risikoen for eventuell forurensning i grunnen tilligger kjøper. Kjøper er følgelig ansvarlig for eventuelle krav fra offentlig myndighet eller annen tredjepart som følge av forurensning i grunnen. Eventuelle krav fra offentlig myndighet eller annen tredjepart som kjøper er ansvarlig for, men som rettes mot selger, kan selger videreføre direkte og uavkortet til kjøper.

Eventuelle uriktige angivelser av eiendommens arealer - innvendig og/eller utvendig - skal ikke under noen omstendighet utgjøre en mangel eller et garantibrudd. Eiendomsmeglingslovens § 6-7 er fraveket i forhold til meglers undersøkelsesplikt og opplysningsplikt. Årsaken er at flere av forholdene som er listet i lovteksten er relevante for bolig/forbrukerforhold. Heller ikke slike opplysninger kan under noen omstendighet danne grunnlag for mangelsansvar.

Opplysninger om innvendige arealstørrelser i salgsoppgaven er hentet fra takst på eiendommen.

Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens Kartverk og andre tilgjengelige kilder. Åpenbare/synlige feil og mangler ved eiendommen behøver ikke være beskrevet i salgsprospektet eller vedleggene til dette.

Hvitvaskingsloven

I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Kjøpers innbetaling skal foretas fra norsk bank/finansinstitusjon.
Selgers oppgjør vil skje til konto i norsk bank/finansinstitusjon.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.

Ansvarlig megler

Mona Kristiansen

Beliggenhet

kart

Annonseinformasjon

FINN-kode344229792
Sist endret21. mars 2024 10:39
Referanse196f56fd-9b54-4ae1-8be3-a1d15f931239

Rapporter annonse

Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.