Bildegalleri
Næringsbygg med dagligvarebutikk, frisør og tannlege | Sentral beliggenhet på Våland | Årlige leieinntekter på 985.000,-
Armauer Hansens vei 11, 4011 StavangerEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
- Bruksareal
- 541 m²
- Bruttoareal
- 618 m²
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 541 m²
- Byggeår
- 1955
- Tomteareal
- 774 m² (eiet)
Type lokale
Fasiliteter
Visning
Oppdragsnummer
317-22-0235
Eier
Våland Mat AS
Eiendomstype
Næringsbygg
Eierform
Selveier
Betegnelse
Gnr. 57 Bnr. 41 i Stavanger kommune
Ideell andel: 1/1
Byggeår
1955
Areal
Bruksareal: 541 kvm, Bruttoareal: 618 kvm
Tomtetype/areal
Fellestomt / 774 kvm
Beliggenhet
Eiendommen ligger i et sentralt, rolig og ettertraktet område på Våland, kort vei fra Stavanger sentrum. Området er rolig og etablert, og i kort avstand til så og si alt. Like over gaten har en Stavanger Universitetssykehus og legevakt. En har både parkeringsmuligheter langs eiendommen og i bakgård, og ellers er det bussholdeplass 50 meter fra eiendommen.
Fra eiendommen er det omlag 1 km til sentrum, Hillevågsvatnet, Breiavatnet og Byparken. Vålandskogen/Vålandstårnet og Mosvannet ligger i gangavstand og det er fin sykkelavstand til Godalen. Idylliske Mosvatnet har nydelige tursti, populær blant både joggere, turgåere og familier på tur. Vålandsskogen har nydelig utsikt og søndagsåpen kafé i Vålandstårnet. Herfra er det heller ikke lange veien til Stavanger kunstmuseum med omkringliggende skulpturpark.
Stokkavannet og Sørmarka arena kan også anbefales, og sommerstid kan turen legges til Gamlingen - Stavangers utendørs svømmeanlegg. Det er heller ikke lange veien til Stavanger kunstmuseum med omkringliggende skulpturpark eller Arkeologisk Museum.
I nabolaget ligger restauranten Sirkus Renaa og Våland Dampbakeri, begge vel verdt et besøk når man skal kose seg litt ekstra. Det er også flere lekeplasser i området, både ved Våland skole/Menighetshuset og ved legevakten. Ved legevakten er det også en fin akebakke. Agent Kiellands gate stenges for biltrafikk når det er snø og man kan gå på skøyter på Mosvannet når det ligger is.
Byggemåte
Kombinert eiendom som er benyttet av dagligvarebutikk, frisør og tannlegekontor. Bygget er oppført i 1955 og har noe behov for oppgraderinger.
Bygget har taktekking av skifterstein. Antatt fra byggeår på den minste takflaten mot øst og tekket om på den største takflaten mot vest i 2009. Bygget har nedløp, beslag og takrenner. Saltak i isolert sperrekonstruksjon, gjenbygget innvendig med trekledning fra byggeår. Yttervegger av 2-lags teglstein med pussede murfasader fra byggeår. Etasjeskillere av trebjelkelag fra byggeår. Antatt stripefundament med grunnmur av mur/betong fra byggeår.
Opplysninger om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av takstmann Tommy Lauvstad datert 12.12.2022. Det gjøres oppmerksom på at tilstandsrapporten ikke omtaler butikklokaler og frisørlokaler i 1. etasje.
Det er gitt tilstandssvekkelser TG2 og TG3 på følgende elementer som det gjøres særlig oppmerksom på:
TG3 Store eller alvorlige avvik
Utvendig > Vinduer: Det er påvist at enkelte vinduer er vanskelig å åpne/lukke. Det er påvist et betydelig antall vinduer med punkterte eller sprukne glassruter. Overflatene innvendig på vinduene og i karmene er stedvis noe oppsprukket/fuktig, og gummipakningene på vinduene har passert
halvparten av forventet levetid. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn: Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Kjøkken > Avtrekk > Kjøkken: Det er registrert avvik med avtrekk. Kostnadsestimat: Under 10 000.
Tekniske installasjoner > Vannledninger: Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på innvendige vannledninger. Stoppekran er ikke lokalisert eller tilgjengelig. Det er antatt at stoppekran er plassert på hovedinntaket for vann i 1. Etasje som ikke hadde tilkomst under befaringen.
Tekniske installasjoner > Branntekniske forhold: Røykvarslere i alle oppholdsrom. 2 stk. håndslokkeapparat. Kostnadsestimat: Under 10 000.
TG2 Avvik som kan kreve tiltak
Utvendig > Taktekking: Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på taktekkingen. Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på undertak. Det er enkelte knekte taksten. Knekte takstein er kun observert på taket til inngangen til tannlegekontoret, her kunne det sees fra vindu i 3. Etasje. Øvrig tak hadde ingen tilkomst for nærmere besiktigelse. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Utvendig > Nedløp og beslag: Det mangler snøfangere på hele eller deler av taket, men det var ikke krav om dette på byggemeldingstidspunktet. Det mangler tilfredsstillende adkomst til pipe for feier. Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på renner/nedløp/beslag. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Utvendig > Takkonstruksjon/Loft: Hele takkonstruksjonen er gjenbygget. Det er ingen mulighet til vurdering utover alder og observasjoner fra underliggende etg. Det er påvist fuktskjolder/skader i takkonstruksjonen. Det er påvist avvik rundt gjennomføringer i takflaten. Det er påvist svertesopp på steder hvor det tidligere har vært registrert vann-/fuktskader, antatt fra yttertak/tekking og gjennomføringer i taket. Det ble ikke registrert fuktutslag ved fuktsøk/-målinger på de registrerte skadestedene. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Innvendig > Overflater: Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente. Gjelder primært 3. Etasje, unntaksvis et par steder i 2. Etasje.
Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Innvendig > Radon: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Innvendig > Innvendige dører - 3. Etg: Det er påvist avvik som tilsier det bør foretas tiltak på enkelte dører.
Våtrom > Sluk, membran og tettesjikt > Bad/vaskerom: Det er påvist mangelfull/feil utførelse rundt rørgjennomføringer e.l. som gir fare for fukt i konstruksjonen i våtsone. Det er registrert en mindre overflateskade i tettesjikt på nederst på en veggplate i dusjsonen. Kostnadsestimat: Under 10 000.
Våtrom > Ventilasjon > Bad/vaskerom: Rommet har kun naturlig ventilasjon. Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør. Spesialrom > Overflater og konstruksjon > Toalettrom: Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Toalettrom mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør. Det er registrert en større åpning i himlingen over lampefestet. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Tekniske installasjoner > Ventilasjon: Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Tekniske installasjoner > Varmtvannstank: Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år. Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank. Kostnadsestimat: Under 10 000.
Tekniske installasjoner > Andre installasjoner: Det er avvik: Kompressor-rommet fremstår som noe provisorisk etablert og bygget. Det er registrert mangelfull ventilering av rommet ifht. installert utstyr, og det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra kompressor og annet utstyr. Det er heller ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning i teknisk rom/bod. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg: Skjult og åpent elektrisk anlegg fra byggeår. Automatsikringer og oppgraderte kurser antatt ifbm. ny ombygging for tannlegesenter/-fellesskap, kjøkken, bad, etc. Automatisk måler montert.Sikringsskap er plassert i trapperom/gang. Kostnadsestimat: Under 10 000.
TG2 Avvik som ikke krever umiddelbare tiltak
Våtrom > Overflater Gulv > Bad/vaskerom: Det er avvik: Det er registrert noe fuktutslag ved fuktsøk i gulvet i våtsonen mellom avløp til vaskemaskin og inn i dusjnisje, bør sees i sammenheng med avvik rundt rørgjennomføring med øvrig informasjon under punktet "Sluk, membran og tettesjikt".
Våtrom > Sanitærutstyr og innredning > Bad/vaskerom: Det er avvik: Festestangen for dusjgarnityr er løs
Tekniske installasjoner > Avløpsrør: Det er ikke påvist tilfredsstillende stakemulighet på avløpsanlegg. Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på innvendige avløpsledninger. Det er antatt at stakemulighet på hovedsoil for avløp i 1. etasje som ikke hadde tilkomst under befaringen.
Det foreligger også en verditakst av takstmann Kjell Erik Bjorheim datert 29.08.2022. Vedlagt følger et utsnitt av rapporten:
Betongkonstruksjoner på antatt faste masser. Mur og trekonstruksjoner med utvendig malt og pusset plater. Tilbygd del med trekledning. Saltak takform. Tekket med betongtakstein. Tilbygd del med flat tak tekket med takpapp. Trekonstruksjoner av tre sperr med sutaksbord. Gjenbygget takkonstruksjoner. Takrenner og nedløp av plast. Etasjeskillere av betong. Generelt endel skjevheter og knirk i gulvet. Dette er normalt alder tatt i betrakting.
Se vedlagte rapporter for mer info.
Arealer og fordeling pr. etasje
Bruksareal: 541 kvm, Bruttoareal: 618 kvm
1. etasje: BRA 315 kvm
2.etasje: P-rom 150 kvm / S-rom 4 kvm / BRA 154 kvm
3. etasje: P-rom 82 kvm / S-rom 23 kvm / BRA 105 kvm
Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagt tilstandsrapport.
Det er den faktiske bruken av rommet ved salget, som har avgjort om rommet er definert i tilstandsrapporten som P-ROM eller S-ROM. Dette betyr at rommet både kan være i strid med byggteknisk forskrift og mangle godkjennelse i kommunen for den aktuelle bruken selv om det er medtatt som P-rom. Kjøper påtar seg risikoen både for fremtidig fortsatt bruk og eventuelle pålegg, herunder risikoen for om bruken lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette.
Innhold
Eiendommen har følgende løsning:
1. etasje: Frisørlokale med garderobe, lager, WC og bakrom, dagligvarebutikk med tilhørende lager og bakrom.
2. etasje: Vindfang, venterom, toalettrom, resepsjon, mellomgang/kopirom, to trapperom, gang/bi-inngang, 4 behandlingsrom, tre kontor, laboriatorium, to ganger/garderobe, kompressor-rom, teknisk rom/bod og annet fuktutsatt rom.
3. etasje: Trapperom, gang, bad/vaskerom, kjøkken, spiserom, stuekrok, kontor, bod, garderobe og bod/lagerrom.
Godkjente tegninger er innhentet og følger vedlagt. Det gjøres oppmerksom på at det er avvik mellom dagens innredning og bruk og slik innredning og bruk som godkjente tegninger og dagens bruk:
Tegninger datert 15.05.1954 viser at byggets 2. etasje tidligere var delt i to, hvor en del var leilighet og en del var delt i frisørlokaler, garderobe, WC samt tannlegekontor med tilhørende venterom og laboratorium. Ift. tegninger er det gjort endring av innredning og bruk som ikke er omsøkt; Venterom er i dag tannlegekontor. Daværende tannlegekontor er fremdeles tannlegekontor, men det er nå bygget inn et mindre kontor mot yttervegg. Laboratorium er i dag resepsjon. Frisørsalong er i dag mellomgang og tannlegekontor. Leilighetens stue, spisestue, kjøkken og soverom er i dag gang og tannlegekontorer. Tidligere entré og bad er i dag garderoberom. Brensel er i dag teknisk rom, og bakgang, trapperom og diver er i dag venterom til tannlegekontorene.
Tegningene for 1. etasje som er datert 15.05.1954 viser butikk-lokaler med frukt-butikk, kjøttbutikk, snarkjøpbutikk, arbeidsrom, kokerom, lager, bakrom og toaletter mm. Lokaler merket arbeidsrom og deler av lager ble omgjort til dagens frisørlokale med tilhørende bakrom og toalett. Tegninger datert 23.04.1997 viser utbygging av blomsterforretning som utvidelse av arbeidsrom og lager (dagens frisørlokale). Det ble da laget til lager og skrivenisje hvor arbeidsrommet var tidligere, samt mellomgang, garderobe, WC, kjøl og pakkebenk hvor tidligere kokerom var. Videre er lokaler utvidet mot veikrysset. Det ble også lagt inn søyler mellom gruktbutikk og lager, samt i nordgående vegg i butikklokalet på tegninger datert 25.09.2000.
Det foreligger tegninger for rørleggerarbeider/installasjoner i 2. og 3. etasje datert 18.03.1954. Disse tegningene viser avvik i 2. etasje og 3. etasje hva gjelder at det som i dag brukes til næring fremstår på tegninger som bolig i halve 2. etasje og hele 3. etasje. Tegninger fra 9.3.1955 viser også tre "dipper", en mellom snarkjøpbutikk og fruktbutikk, samt to i bakkant av butikken. Disse tegningene er rørlegger tegninger og ikke plantegninger ifbm. godkjenning av bygg i sin helhet.
Det er tegninger for oppføring av carport med bod datert 28.09.1995.
Tegninger datert 20.11.2000 viser utvendige installasjoner over inngangsparti til butikken. Det er også bygget et lite utbygg til venstre for inngangspartiet i tilknytning til butikken som det ikke foreligger tegninger på.
Standard
Eiendommen er delt i tre lokaler, en dagligvarebutikk, en frisør og et tannlegekontor som disponerer parkeringsplass i bakkant av bygget. Bygget har behov for noe oppgraderinger, hvor deler av tak og vinduer er oppusset de siste 15 årene. Tannlegekontorene er også lettere pusset opp i senere tid. Bygget ble delvis oppgradert, ombygget og påbygget i 2000, men ellers er bygget fra 1955 og ulike bygningsdeler kan derfor ha begrenset levetid.
Møblering
Innbo og løsøre som etter avhendingslovens bestemmelser er å anse som fast montert eller spesialtilpasset medfølger under handelen. Øvrig innbo og løsøre, herunder hvitevarer, medfølger ikke under handelen, med mindre annet uttrykkelig avtales mellom partene. Integrerte hvitevarer er å anse som fast montert.
Løse apparater og møbler tilhører leietakerne individuelt og vil ikke medfølge ved oppsagt leieforhold. Fastmonterte møbler/inventar vil dog stå igjen som skap/hyller, integrert kjøl ol.
Oppvarming
Elektrisk og peisovn. Varmepumpe i 2. etasje og peis samt vedovn i 3. etasje.
Parkering / Garasje
Parkering på eiendom til flere biler, samt i carport. Ellers er det parkering etter gjeldende bestemmelser i området.
Adkomst
På finn.no kan du se vedlagt kartskisse på høyre side i annonse. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen.
Det vil bli godt skiltet med PrivatMeglerens visningsskilt på oppsatt visning.
Beskrivelse av tomt
Hjørnetomt med parkeringsmuligheter på tak/i bakkant av bygget til 8-9 biler. Det er også carport og terrasse på eiendommen.
Tinglyste rettigheter og forpliktelser
Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter. Legalpant er pant som følger av loven, og som ikke tinglyses. Legalpant følger derfor eiendommen ved salg. På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer som f eks rett for kommunen til å vedlikeholde rørsystemer for vann- og kloakk. Disse erklæringene vil følge eiendommen ved salg. Kontakt megler for nærmere informasjon.
Servitutter / rettigheter
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse.
Dbnr. 20564-1/102, tinglyst 06.11.1987: Rettighet
Rettighetshaver: Gro Christin Knudsen og Kirsten M. Høiland Øvestad
Leie av areal
Leie-tid: 5 år, leieforlendelse 5 år
Beløp: kr. 10.000,-
Kvartalsvis leie
Kontrakten kan ikke overdras/utleies uten samtykke fra hjemmelshaver/utleier
Obligasjon i leierett vil ikke slettes og medfølger eiendommen.
Kopi av tinglyste dokumenter kan sees hos megler.
Vei / Vann / Avløp
Offentlig vei, vann og avløp.
Ferdigattest eller midl. brukstillatelse
Det foreligger hverken ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse på eiendommen i Stavanger kommunes arkiver.
Det foreligger ulike bygningstegninger som følger vedlagt salgsoppgaven. Slike viser at det er avvik mellom omsøkt og godkjent innredning og bruk og dagens innredning og bruk.
Det er ifbm. avvikene søkt om rehabilitering og bruksendring av 2. og 3. etasje av bygget som disponeres til tannlegekontorer og tilhørende pauserom/kontorer/lager. Deler av arealet er i dag godkjent som bolig og tiltaket omhandler omsøking til tjenesteytende virksomhet/tannlegekontorer. Tillatelsen er datert 22.05.2023 og eventuelt arbeid må igangsettes innen tre år etter at tillatelsen er gitt, ellers vil den bortfalle. Tillatelse følger vedlagt. Det kreves utført diverse arbeid iht. tillatelsen for å få 2. etasje og 3. etasje godkjent med dagens innredning og bruk, herunder kan blant annet følgende nevnes:
- Etasjene må bygges om for å oppnå universell utforming (UU) iht. TEK17 (ref. §12-1, mfl); herunder kommer i 2. etg. - en bygningsmessig utvidelse av venterom/1 stk. nytt handicap WC (begge deler i nytt tilbygg), samt utvidelse av et lite kontor (mindre endring). I 3. etg. - en bygningsmessig ombygging av garderobe for å få plass til et teknisk rom for nytt ventilasjons-aggregat.
- Nytt ventilasjons-aggregat for å tilfredsstille krav iht. TEK17 (ref. §13-1 og 13-3, samt §14-1, mfl) til ventilasjon/innemiljø/energi/etc.; herunder kommer nye kanaler i 2. og 3. etasje, samt bygningsmessige arbeider med åpning/lukking av tak for innheising av ventilasjon i 3. etg. og innkassinger for rørføring.
Det vil også kunne være andre krav som må oppfylles. Konferer megler for å bli satt i kontakt med ansvarlig søker for næremere informasjon.
Kjøper vil overta alt ansvar for dagens avvik hva gjelder innredning og bruk og evnetuell gjennomføring av tiltak iht. tillatelser.
Reguleringsforhold
Eiendommen er regulert til bolig/forretning ihht. reguleringsplan.
Kommuneplan KP2023-2040: Kommuneplanens arealdel 2023-2040
Delarealer: 774 kvm - bevaring kulturmiljø. 774 kvm - boligbebyggelse, nåværende.
Reguleringsplan ID 2403: Reg.plan for området begrenset av Overlege Cappelens gate, Folke Bernadottes vei, Armauer Hansens vei og Søren Årstad v.
Delareal: 48 kvm - Frisikt. 774 kvm - Bolig/forretning.
Reguleringsplaner under arbeid i nærheten (100 meter) ID 2840: Våland sør
Status: Planlegging igangsatt
Planinformasjon med bestemmelser og planer i nærheten følger vedlagt i salgsoppgaven.
Energimerking
Ved salg av boliger og bygninger skal det legges frem en energiattest med et energimerke, jf. energimerkeforskriften. Megler har informert selger om selgers plikt til å energimerke boligen, men det foreligger per 20.10.2023 ingen energiattest og kjøper må dermed legge til grunn dårligste karakter, RØD G. Kjøper kan kreve å få utført energimerking for selgers regning.
Andre faste løpende kostnader
Andre faste utgifter:
Kommunale avgifter Kr. 47 946 pr. år
Inkluderer eiendomsskatt, renovasjon, vann og avløp.. Beløpet inkluderer eiendomsskatt, renovasjon, vann og avløp og faktureres halvårlig.
Eiendomsskatt: kr. 7.753,- per år iflg. spesifikasjon datert 10.10.2023. Det gjøres oppmerksom på at deler eiendomsskatt regnes ut i fra boligareal (tannlegekontorer er godkjent som bolig).
Forsikring i Gjensidige
Andre utgifter:
Strøm, tv, internett og forsikring. Kostnader er ikke opplyst av selger.
Oppgjør
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.
Finansiering
Kontakt megler for avklaring av finansielle forhold, herunder lån til kjøp av eiendom. Privatmegleren har avtale med Nordea om formidling av lån og andre finansielle tjenester. Privatmegleren mottar godtgjørelse for dette.
Lovvalg
Eiendommen overtas i den stand som den er i ved Kjøpers besiktigelse/gjennomgåelse på visning. Ved en eventuell mangelvurdering tilknyttet eiendommen skal de alminnelige kjøpsrettslige prinsippene i avhendingsloven § 3-9 legges til grunn, dog slik at disse prinsippene fravikes slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel i følgende tilfeller:
- Dersom Selger ikke oppfyller sine konkrete forpliktelser under kontrakten.
- Dersom Selger ved grov uaktsomhet ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-7.
- Dersom Selger ved grov uaktsomhet har gitt uriktige opplysninger, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-8
Opplysningssvikt må også avvike vesentlig fra den faktiske omstendighet for å utgjøre en mangel. Likevel slik at selger ikke svarer for opplysninger som er innhentet fra tredjepersoner som stat, kommune, takstmann, o.l. Med vesentlig er ment avvik som minst svarer til 10% av salgssummen.
Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven § 3-9 tilligger etter dette Kjøper.
Dersom en av partene mener at det foreligger mangel eller forsinkelse ved den andre parts oppfyllelse av sine plikter etter avtalen, må han gi motparten melding om at avtalebruddet gjøres gjeldende og hvilket avtalebrudd det gjelder innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget misligholdet. For kjøper er innen rimelig tid 30 dager. Reklamasjon fra kjøper kan uansett senest skje 12 måneder etter at kjøperen har overtatt bruken av eiendommen. Etter dette har kjøper ingen reklamasjonsrett for noen forhold. Kjøper kan kun gjøre gjeldende avtalebrudd som følger av reguleringen i nærværende punkt.
Eiendommen vil ikke blir ryddet eller rengjort ved overtagelse siden det er løpende leieforhold som overtas av kjøper.
Salgsopplysninger
Det er Eiendommen som tilbys for overdragelse.
Budgivere / Kjøpere anses som profesjonelle, og må egenhendig avklare alle forhold rundt Eiendommen, herunder oppfordres kjøpere til å gjennomgå aktuelle reguleringsmessige forhold, m.m og eventuelt engasjere egne fagkyndige for nødvendige avklaringer og bærer selv kostnader forbundet med dette.
Salgsoppgaven er utarbeidet ut ifra opplysninger som er gitt av selger, selgers rådgivere, samt offentlige opplysninger. Meglerforetaket har ikke sjekket skatte- og avgiftsmessige forhold. Dette må gjennomgås av partenes rådgivere. Prospektet er ikke uttømmende. Innholdet er basert på opplysninger som er innhentet. Megler kan likevel ikke garantere at prospektet ikke inneholder feil eller mangler og påtar seg intet ansvar i forbindelse med dette. Megler påtar seg intet ansvar for eventuelle økonomiske tap som følge av noen sitt bruk av prospektet, dets informasjon eller vurderinger.
Bindende avtale om salg av eiendommen anses gjort ved bud og budaksept. Dersom det er tatt forbehold om due dilligence fra budgiver anses ikke bindende avtale inngått før due dilligence er avsluttet og kjøpekontrakt er signert av signaturberettiget eller fullmaktshaver hos Selger.
Det følger av leiekontrakt med tannlegekontorene at leietaker har forkjøpsrett ved salg. Dette må avklares ifbm. salgsprosessen.
Annen nyttig informasjon
Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen. Det er ikke foretatt undersøkelse av det elektriske anlegget.
Med mindre annet er uttrykkelig avtalt gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Adgang til utleie
Eiendommen har i dag tre aktive leieforhold, en dagligvarebutikk, et frisørlokale og tannlege med pauserom og kontorer. Sistnevnte del av eiendommen er opprinnelig hovedsakelig godkjent som bolig og ikke næring.
Beskrivelse av leieavtaler:
Frisørlokaler på 70 kvm.
Leie per år kr. 90.000,-. Betales månedlig med kr. 7.500,-.
Justering av leie årlig etter KPI.
Leietager betaler strøm og innboforsikring i tillegg til leien.
Løpetid fra 1.3.2017 til 1.3.2027. Muligheter for forlengelse. 6 måneders gjensidig oppsigelsestid.
Tannlegekontorer på 145 kvm (1. etasje) + 119 kvm (2. etasje).
Leie per år kr. 220.000,-. Betaling kvartalsmessig med kr. 55.000,-.
Justering av leie årlig etter KPI. Sist regulert 24.08.2022.
Leietager betaler strøm og innboforsikring i tillegg til leien.
Løpetid fra 1.5.2009 til 1.5.2029, med rett til videre leie. 12 måneders gjensidig oppsigelsestid.
Leietaker har forkjøpsrett ved salg. Det er avklart at denne ikke vil bli benyttet av leietaker.
Dagligvarebutikk på 202 kvm.
Leie er omsetningsbasert og utgjør 3% av netto omsetning. Leie betales månedlig med akontobeløp på kr. 27.000,- og avregnes årlig. (I 2023 utgjorde leie kr. 675.000,-)
Leietager betaler strøm og renovasjon og rengjøring i tillegg til leien.
Lokalene eies av Våland Mat AS og leies av Våland Handel AS. Løpetid fra 01.10.2024 med 15 års varighet. Rett til videre leie i 10 år.
Totale leieinntekter på kr. 985.000,- per år.
Leieforholdene overtas av kjøper.
Det er diverse inventar i de utleide lokalene som tilhører leietagere.
Konsesjon / Odel
Det er ikke knyttet odel eller konsesjonsplikt til eiendommen.
Sikkerhetsstillelse
Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Overtagelse
Etter nærmere avtale.
Budgiving
Det tas utgangspunkt i en åpen budrunde, hvor budene må gis som bud på eiendomsverdi som ett kronebeløp, skriftlig til meglers kontor. Ved kjøp vil der i tillegg til eiendomsverdien påløpe omkostninger for kjøpers regning, herunder dokumentavgift til staten samt diverse tinglysningsgebyr.
Selger og megler står i en avsluttende fase fritt til å tilrettelegge for en lukket budrunde. Selger står også fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud. Selger trenger ikke å grunngi eventuelle avslag.
Første innkomne bud skal ha frist til kl. 15.00 påfølgende virkedag. Videre budfrist skal være minimum 2 timer.
De enkelte tilbud må inneholde en referanse til oppdragsnummeret i dette prospektet, hvorav følger at prospektet med bilag og vedleggsdel er gjennomgått i sin helhet.
Registrerte interessenter vil bli varslet ved innkomne bud.
Når bud er akseptert, er selgeren bundet, og andre budgivere skal varsles snarest. Varsel om at bud er akseptert, frigjør andre budgivere selv om akseptfristen ikke er utløpt.
Bud kan legges inn via Privatmeglerens "gi bud-knapp" som finnes på Privatmegleren.no/eiendommens hjemmeside og i nettannonsen. Bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID.
Lov om hvitvasking
Megler er underlagt lov om hvitvasking som innebærer plikt til å melde ifra til Økokrim om mistenkelige transaksjoner
Meglers vederlag og utlegg
Dersom eiendommen ikke omsettes, faktureres selger utlegg til fotograf, innhenting av opplysninger og tilretteleggingsgebyr.
Vedlegg til salgsoppgaven
Tilstandsrapport
Verditakst
Tegninger
Reguleringsplaner og bestemmelser
Budskjema
Viktig informasjon til kjøper og selger
Salgsoppgave er ikke komplett uten alle vedlegg.
Nyttige lenker
Beliggenhet
Privatmegleren Galleri
Annonseinformasjon
FINN-kode | 356787815 |
---|---|
Sist endret | 24. okt. 2024 00:28 |
Referanse | 317220235 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.