Bildegalleri

Skogeiendom i Aurskog-Høland | 2 680,3 daa | 2 596 daa produktivt | God arrondering | Uten bebyggelse | Elg og rådyrjakt

Kart med kartnålBottenveien 142, 1960 Løken
Prisantydning12 000 000 kr
Totalpris
12 000 000 kr

Nøkkelinfo

Primærrom
2 680 m²
Eieform
Eier (Selveier)
Areal
2 680 m²
Tomteareal
2 680 003 m² (eiet)

Type lokale

Gårdsbruk/Småbruk

Visning

Ta kontakt for å avtale visning.Visningspåmelding

Adresse

Bottenveien 142, 1960 Løken.

Matrikkel

Gnr. 48 bnr. 2 i Aurskog-høland kommune

Larsbråtan

Skogeiendommen Larsbråten Østre Fjeldskog er på 2.680,3 daa med meget bra arrondering. 2.596 daa av teigen er klassifisert som produktivt areal. 84 daa annet areal. I tillegg til å være en produksjonsskog har eiendommen også en flott rekreasjonsverdi med grense til Tunnsjøen med tilhørende rasteplasser. Teigen var en del av en større landbrukseiendom der det er gitt samtykke fra Aurskog-Høland kommune til fradeling og salg separat. Skogteigen starter rett øst for fylkesvei 169 (Bottenveien), ca. 5 km fra Momoen sentrum. Teigen grenser mot Tunnsjøen og går østover i fra fylkesveien. Teigen er lett tilgjengelig og har bra opparbeidede skogsbilveier som starter ved fylkesveien. Skogsterrenget er stigende fra veien og mot øst.
Skogsterrenget preges av åslendt terrengt med Slorahøgda og Larsbråtahøgda som de høyeste punktene i teigen som i all hovedsak består av furuskog. Det er også noen små myrer og tjern. Videre er det en gammel husmannsplass, Slora hvor det står en eldre laftet koie.

I hovedtallsrapporten i fra Allma fra 2023 som omhandler denne teigen opplyses det at stående kubikkmasse er på 26.442 kbm. Skogen består av ca. 70 % furu, ca. 25 % gran og 5 % lauv. En god del gammelskog med majestetiske trær i vakkert skogsterreng med flater, skjær og et variert dyreliv.

Larsbråten Østre fjeldskog er nylig utskilt fra Larsbråten gård og er nesten identisk med eiendommen som er omtalt som teig 1/48/2 i skogbruksplan. Den er 305,7 dekar mindre enn teig 1/48/2 som er omtalt i skogbruksplanen (dette fordi dyrka mark har fulgt gården). Teigen som omhandler 2/48/2 i skogbruksplanen er ikke med i salget.

Interessenter oppfordres til selv å befare eiendommen for å vurdere skogens beskaffenhet.

Bonitetsfordeling i følge Nibio skog- og landskap
Høy bonitet (17 og høyere) 33 %
Middels bonitet (11 og 14) 58 %
Lav bonitet (8 og lavere) 9 %

Hogstklassefordeling Teig 1
Hogstklasse 5: ca. 915 daa.
Hogstklasse 4: ca. 258 daa.
Hogstklasse 3: ca. 570 daa.
Hogstklasse 2: ca. 850 daa
Hogstklasse 1: ca. 25 daa.
Til sammen: 2 618 daa.

Stående volum totalt: 26.442 kbm.
Treslagsfordeling i % av volum:
Gran: 25 %
Furu: 70 %
Lauv: 5 %

I skogbruksplanen er det oppgitte tall for markslagsfordeling, bestandsliste og hogstklassefordeling for treslag og tilvekst. Skogbruksplanen, som også omhandler teig nr. 3 (Gnr. 44, Bnr. 6) ligger vedlagt dette prospektet. Selger har delvis fulgt denne skogbruksplan i fra Glommen Mjøsen skog med hensyn til hogst og beplantning. Det ble tatt ut 3.090 kbm. i 2023 og det er plantet 4000 planter i 2024.

Tilvekst
Tilvekst i hogstklasse 2, ca. 80 kbm.
Tilvekst hogstklasse 3 - 5, ca. 1221 kbm.

Skogfond
Ved et salg av denne teigen skal det som evt. står på skogfond for hele eiendommen samlet, fordeles etter investeringsbehov de neste 10 år. En slik fordeling skal godkjennes av kommunen. Innestående på skogfondkonto er kr. 177.3914,-.

Jakt
Av jakt på eiendommen så har teigen normalt en årlig kvote på 5 rådyr. Videre har eiendommen eksklusivt 2 elg for hver 3 års periode. Eiendommen kan inngå som del av et større elgjaktlag i området som disponerer et større areal. Elgbestanden i området opplyses å være god.
Hjort:
Aurskog-Høland kommune har satt opp en samlekvote for hele kommunen på 9 voksne og 16 kalver for hele kommunen (2023 tall).
Årlig utbetaling til grunneiere har ligget på kr. 3.50-4.00 pr. daa. Beløpet vil variere ut i fra størrelse på kvote og jaktresultat.

Det er flere jaktlag det kan være aktuelt å slå seg sammen med dersom man ønsker samjakt med flere. Jakten for sesongen 2024 er bortleid.

Rødlistearter, MiS og NiN
Oppslag i Naturbasen, Artskart og Miljøregistreringer i skog (Mis) gir ingen kjente verdier innenfor arealet.

Beliggenhet, adkomst

Eiendommen ligger ca. 3 mil fra Lillestrøm og ca. 5 mil fra Oslo. Adkomst fra Lillestrøm: Ta vei 169. Etter kommuneskilt Aurskog-Høland, kjør ca. 3 km. Da går det en skogsbilvei inn til venstre, Bottenveien, vis a vis Bjørnebråtenveien som går inn til høyre. Teigen starter her nede ved veien. Dette er en bomvei. Her kan du parkere for å spasere videre inn skogsbilveien inn i området. Fra der skogteigen begynner er det ca. 3 km til Momoen. Kontakt megler for videre veibeskrivelse med hensyn til adkomst og befaring av skogen.

Teigen går i østlig retning langs Tunnsjøen. Skogsterrenget er noe stigende fra Tunnsjøen og sørover.

Type, eierform og byggeår

Landbrukseiendom Selveier

Bygninger og byggemåte

Det ligger en gammel husmannsplass ved Tunnsjøen. Denne har navnet Slora og har adresse Bottenveien 142.

Arealer og fordeling per etasje

Produktiv skog: 2 596 daa

Areal og eierform (opplysninger om evt. feste)

Areal: 2 680 003 kvm, Eierform: Eiet tomt

Arealbetegnelser bygger på anslag fra skogbruksplanen, Skog og Landskap og matrikkelen. Kjøper godtar dermed at areal er omtrentlig og kan avvike i begge retninger.

Vei, vann og avløp

Eiendommen er ikke tilknyttet offentlig vann og avløp og det betales heller ikke kommunale avgifter på eiendommen.

Reguleringsplan

Eiendommen ligger i et område som i kommuneplanens arealdel er avsatt til landbruk- natur- og friluftsområde (LNF-område)

Servitutter og heftelser i grunnbok

På eiendommen er tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
Ingen.

Ferdigattest

Fradelingsvedtaket ligger som vedlegg til dette prospekt og alle interessenter oppfordres til å sette seg grundig inn i innholdet i vedtaket.

Interessenter som vurderer å legge bud og som er i tvil om kriterier for konsesjon kan oppfylles, eksempelvis med hensyn til avstand mellom eiendommene, kan kontakte Aurskog-Høland kommune for en forhåndsuttalelse.

Kulturminner og fredninger

Det er ikke registrert kulturminner på eiendommen ifølge miljøstatus.no

Informasjon om odelsloven

Når det er odel på eiendommen, betyr det at odelsberettigede etter loven (i praksis nærmeste slektninger) kan kreve å løse eiendommen på odel innen 6 måneder etter tinglysning av skjøtet. Deretter holdes det odelstakst for å fastsette løsningssummen. Kjøper har risikoen for eventuelle odelsløsning og må akseptere den odelstakst som da fastsettes. Kjøper vil således få eventuell gevinst ved en odelsløsning, likeledes som han/hun må bære eventuelt tap.

Samtlige kjente odelsberettigede har fraskrevet seg sin odel på eiendommen.

Informasjon om konsesjonsloven og jordloven

Denne eiendommen er blant annet underlagt jordloven og konsesjonsloven.

Det er konsesjonsplikt i henhold til konsesjonsloven på eiendommen. Det er den enkelte kommune som er rett konsesjonsmyndighet. I konsesjonsbehandlingen legges det særlig vekt på:

1. At kjøper skal oppfylle sin boplikt. Innflytting i boligen på gården skal skje senest ett år etter tinglysning av skjøte og deretter må man bebo eiendommen i minst 5 år etter dette.

2. At eiendommen driftes. Arealer med dyrket mark skal holdes i hevd, altså dyrkes videre hvilket også følger av jordlova. Ofte vil utleie av jorda til en nabobonde vil være tilstrekkelig.
3. Den avtalte prisen må tilgodese en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling. Det er dette som kalles priskontroll hvor kommunen i praksis vurderer hvorvidt den avtalte prisen mellom kjøper og selger ligger på et riktig nivå.

Det er Kjøpers risiko og kostnad å oppnå konsesjon i henhold til konsesjonslovens §9 både med hensyn til priskontroll, drift og botid. Bud med forbehold om konsesjon vil ikke bli godtatt av selger. Etter bud aksept og påfølgende kontraktsmøte forplikter kjøper seg til samtidig å søke konsesjon på eiendommen. Dersom konsesjonsmyndigheten i den respektive kommunen fatter et negativt konsesjonsvedtak plikter kjøper å påklage dette til fylkesmann, alternativt å rette seg etter de pålegg konsesjonsmyndighetene gir. Uavhengig av hva endelig konsesjonsvedtak blir, har kjøper ingen rett til å kreve prisavslag fra selger. Avtalt kjøpesum må betales fullt ut i henhold til kjøpekontraktens overtakelsesdato. I ytterste konsekvens kan et negativt konsesjonsvedtak innebære at kjøper må foreta et videresalg av eiendommen. Kjøper vil da måtte må bære et eventuelt økonomisk tap.
Se utfyllende informasjon på landbruksdirektoratets hjemmeside: https://www.landbruksdirektoratet.no/no/eiendom-og-skog/eiendom/konsesjon/konsesjon#hva-maa-jeg-gjoere-hvis-jeg-ikke-faar-konsesjon-

Alle landbrukseiendommer er også omfattet av jordlovens bestemmelser. Dette innebærer at det er drivepliktog at det gjelder et forbud mot deling av gården. Dette gjelder også selv om eiendommen består av flere bruksnumre.

Spørsmål om odel, bo-og driveplikt, konsesjon og delingsforbudet kan rettes til oppdragsansvarlig.

Det er konsesjonsplikt i henhold til konsesjonsloven på eiendommen. Det er den enkelte kommune som er rett konsesjonsmyndighet.

I og med at dette er en ubebygget skogeiendom er den unntatt priskontroll og boplikt på grunnlag av eiendommens sammensetning. Det er Kjøpers risiko og kostnad å oppnå konsesjon for de øvrige vilkår etter konsesjonslovens §9. Bud med forbehold om konsesjon vil ikke bli godtatt av selger. Etter budaksept og påfølgende kontraktsmøte forplikter kjøper seg til samtidig å søke konsesjon på eiendommen. Dersom konsesjonsmyndigheten i den respektive kommunen fatter et negativt konsesjonsvedtak plikter kjøper å påklage dette til Statsforvalter, alternativt å rette seg etter de pålegg konsesjonsmyndighetene gir. Uavhengig av hva endelig konsesjonsvedtak blir, har kjøper ingen rett til å kreve prisavslag fra selger eller heving av kjøp. Avtalt kjøpesum må betales fullt ut og overtakelse må finne sted i henhold til kjøpekontraktens overtakelsesdato.

Alle landbrukseiendommer er også omfattet av jordlovens bestemmelser. Dette innebærer blant annet at det er driveplikt. For denne eiendommen er det gitt tillatelse til fradeling av skogteig i hh til jordlovas § 12. Se vedlagte delingsvedtak.

Spørsmål om odel, konsesjon og delingsforbudet kan rettes til oppdragsansvarlig.

Prisantydning

12 000 000,-

Kommunale avgifter


Det er ingen kommunale avgifter på eiendommen.

Pliktig medlemsskap i velforening/sameie

Kjøper forplikter seg til å følge de til enhver tids retningslinjer for samarbeid og eventuelt sin andel av økonomiske kostnader for vedlikehold av privat gårdsvei og øvrig nabosamarbeid.

Oppgjør

Hele kjøpesummen med omkostninger må være innbetalt og disponibel for megler på meglers klientkonto, senest på siste virkedag innen overtagelsen finner sted.

Arealangivelser i salgsoppgaven

Arealangivelsene er hentet fra takst (evt tilstandsrapport).

Diverse

Eiendommen er ubebygd og overtas slik den står.

Antikk og løsøre

Landbruksdirektoratets søknadsskjema for konsesjon finnes et eget punkt for løsøre, pkt. 7. Til forskjell fra en ordinær enebolig selges ofte en landbrukseiendom med en del løsøre, maskiner ogredskaper, samt antikviteter/ gamle bruksgjenstander, som medfølger gårdsbruket. Kjøper skal ikke betale dokumentavgift av denne delen av kjøpet, ei heller skal selger kapital beskattes. Løsøre, maskiner, redskap og antikviteter skal reguleres i en egen kontrakt mellom kjøper og selger uavhengig om det anses som en del av kjøpstilbudet kjøper har gitt på eiendommen, eller om det kommer i tillegg til kjøpstilbudet på eiendommen. Selger har full bestemmelsesrett over hva slags løsøre som kan følge gården og hva som eventuelt skal komme tillegg. Løsøre, maskiner, redskap og antikviteter som kommer i tillegg til kjøpesummen for eiendommen kan kjøper selv velge om han/hun skal godta eller ikke. Fastsettelse av pris for løsøre, maskiner redskap og antikviteter erutenfor meglers kompetanseområde og må derfor avtales direkte mellom kjøper selger på lik linje som om det skulle blitt annonsert i markedet, eksempelvis på finn.no. Eventuelt kan partene engasjere uavhengig fagkyndig personell til taksering av objektene.Megler kan forøvrig bistå med kontrakt i henhold til det partene har blitt enige om.

Maskiner og utstyr

Fastsettelse av pris for løsøre, maskiner redskap og antikviteter erutenfor meglers kompetanseområde og må derfor avtales direkte mellom kjøper selger på lik linje som om det skulle blitt annonsert i markedet, eksempelvis på finn.no. Eventuelt kan partene engasjere uavhengig fagkyndig personell til taksering av objektene.Megler kan forøvrig bistå med kontrakt i henhold til det partene har blitt enige om.

Budgivning

Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg signere budet elektronisk ved hjelp av Bank ID. Selger står fritt til å godta eller forkaste ethvert bud. Likeledes er budgiver klar over at budet er bindende for når det er kommet til selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Ved innsendelse av bud på eiendommen til megler bekrefter budgiver at den skriftlige salgsoppgaven, pdf. dokument eller trykket salgsoppgave, er gjennomlestog forstått.

Overtagelse

Avklares i forbindelse med budgivning.

Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven

Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring.
Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene.
Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.

Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.

Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).

Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen "som den er",og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet."

Med unntak av beboelseshus er landbrukseiendommen med driftsbygninger og innmark/utmark i utgangspunktet en næringseiendom og selges i den stand den var ved kjøpers besiktigelse, jf. avhendingsloven § 3-9 (1). Det innebærer at avhendingslovens regler om når eiendommen har mangel, fravikes til ugunst for kjøper.

Lov om hvitvasking

I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Kjøpers innbetaling skal foretas fra norsk bank/finansinstitusjon.
Selgers oppgjør vil skje til konto i norsk bank/finansinstitusjon.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.

Beliggenhet

kart

Annonseinformasjon

FINN-kode356909898
Sist endret15. juni 2024 00:56
Referanse14249027

Rapporter annonse

Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.