Bildegalleri
BRUMUNDDAL - Næringslokale med sentral beliggenhet.
Nils Amblis veg 20, 2380 BrumunddalNøkkelinfo
- Bruksareal
- 92 m²
- Bruttoareal
- 103 m²
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 92 m²
- Byggeår
- 1963
- Energimerking
- G - Rød
- Tomteareal
- 817 m² (eiet)
Type lokale
Eiendom
Nils Amblis veg 20, 2380 BRUMUNDDAL
Matrikkel
Gnr. 1 Bnr. 3 Snr. 5 i Ringsaker kommune
Eierform
Eierseksjon
Areal
BTA: 103
BRA: 92
Byggeår
1963
Tomt
Fellestomt 817 kvm
Prisantydning
1 200 000
Totalpris inkl. omkostninger
kr 1 200 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 30 000,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 1 200 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 31 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 1 231 200,- (Totalpris inkl omkostninger)
Felleskostnad
Kr. 1 000,- pr. mnd.
Felleskostnad inkluderer
Felles bygningsforsikring, felles drift og vedlikehold og snørydding.
Parkering
Hver seksjon i bygget har en parkeringsplass på felles gårdsplass. Det er godt med kommunale parkeringsplasser i nærområdet.
Beliggenhet
Næringslokalet har en sentral beliggenhet i Brumunddal sentrum. Nærområdet består i hovedsak av næringsbygg og boligbygg. Lokalet har en synlig beliggenhet ved rundkjøringen og har enkel adkomst fra Nils Amblis veg. Området gir gode muligheter for offentlig kommunikasjon. Nærmeste holdeplass ligger kun 100 m unna og til togstasjonen er det 700 m.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Det vil bli skiltet ved fellesvisninger.
Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Næringsseksjon:
103 m² BTA / 92 m² BRA.
Følgende rom er inkludert i BRA:
Kjeller: Trappegang, kontor, bad, kjøkken, behandlingsrom, 2 boder og vaskekjeller/tørkerom benyttet til lager.
Byggemåte
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av takstmann Morten Lie:
Fundamentert på antatt faste masser. Grunnmur av plass støpt betong. Drenering opplyst til å være fra byggeår. Antatt å være en type smøremembran. Enkle glass med innvendige varevinduer fra opprinnelig byggeår. Adkomstdør med glassfelt fra opprinnelig byggeår. Innvendige dører av tre fra byggeår. Selger skal sette inn nye vinduer (ett vindu med godkjente mål for rømningsvei), 3 nye innerdører, ny ytterdør og 4 nye taklamper. Alle malte overflater males på nytt og nytt trapperekeverk monteres.
Kort oppsummert tilstandsgrad fra tilstandsrapport utført av takstmann:
Det er gitt TG 2 på:
- Kjeller - Grunnmur - Fund. - Drenering: Det er i kjeller observert noen blemmer i overflater, men eier opplyser at dette skyldes en tidligere vannlekkasje. Alder på drenering/fuktsikring tilsier at det må påregnes begrenset levetid og tiltak i løpet av noen år.
- Utvendige overflater/konstruksjon: Overflater framstår som løpende vedlikeholdt, men observerte en del blemmer som tilsier noe fuktvandring og behov for tiltak.
- Dører/vinduer/poter: Måling av glassfelt viser at lokalene ikke har tilfredsstillende dagslysflater eller rømning via disse. Måling viser at glassrute på hvilerom har et areal på 0,27m² og det er 3 ruter slik at samlet areal da blir 0,8m² for dette rom. Rømning må skje via hovedadkomst for denne seksjon eller via fellestrapp til kjeller som er sentrert i byggets kjellerdel.
- Tak: Tak er ikke vurdert da dette er over de andre seksjoner. Opplyst at det er lagt ny taktekking i 2023.
- Elektrisk anlegg: Ut fra det som synes så ser det ut til at anlegget er i god stand etter alder og at det er løpende nødvendig vedlikeholdt. Anlegget har noe begrenset kapasitet da hovedsikring er 35 amp. Opplyst at det var el-kontroll av anlegget vinteren 2024 og at eier har utbedret alle anmerkninger.
- Ventilasjonsanlegg: Denne enhet har noe begrenset ventilering da det er gamle avtrekksvifter og veggventiler.
- Varme: Det anbefales at elektriker kontrollerer varmekabler i forhold til effekt og funksjon da dette ikke var i bruk ved befaring slik at det var kalde gulv.
- Vann og avløp: Det som lot seg vurdere framsto som løpende nødvendig vedlikeholdt.
- Sanitær: Badet framstår i god stand etter den bruk det er i slike lokaler. Naturlig avtrekk er ved bruksbelastning ikke tilstrekkelig. (Ifølge selger har takstmann oversett at bad har egen avtrekksvifte med ventilasjonskanal ut i friluft).
- Trapper: Trapp framstår etter alder og er godt fungerende. Må monteres håndløper på den siden dette mangler.
- Alder innvendig: Overflater framstår i generelt god stand. Bod var det ikke adkomst til slik at dette rommet ikke er vurdert.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapporten som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg inn i rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Standard
Kombinert næring- og boligbygg med leiligheter i 1.- og 2. etasje og næring i deler av kjelleren.
Næringsseksjonen har egen utvendig inngang og mulighet for adkomst via felles inngangsparti og trapp. Kjelleren er delt da leiligheter har boder og noe fellesrom i forhold til drift av bygningen.
Næringsseksjon har lokaler i begge ender av kjelleren. I vestre del har det tidligere vært massasjerom, men lokalet var opprinnelig et flatbrødbakeri med hvilerom og eget bad. Denne delen har i nyere tid vært benyttet som kontor-resepsjonsområde, bad, kjøkken/hvilerom, behandlingsrom og bod. Det er i andre enden av kjelleren to lagerrom hvor det tidligere var vaskekjeller og tørkerom. Seksjonen har også benyttet en innvendig bod som ligger vegg-i-vegg med det som har vært benyttet som behandlingsrom. Denne boden tilhører opprinnelig seksjonsnr. 1, men selger og seksjon 1 har byttet boder seg imellom via en muntlig avtale. Det gjøres oppmerksom på at deler av gangen ut mot bodene fremstår som en del av næringslokalet, men er iht. seksjoneringsbegjæringen fellesareal. En endring av arealer vil normalt kreve en reseksjonering.
Det foreligger ikke leiekontrakt for lokalene og lokalene selges uten leieavtale. Det er opplyst at tidligere leietaker betalte kr. 7 000,- pr. mnd. inkl. kom.avg + strøm.
Nylige utførte arbeider i lokalet:
- Satt inn ny ytterdør
- 4 nye innvendige dører.
- 4 nye ledlamper i tak.
- Nye vinduer i kontordel. Ett vindu med størrelse som godkjent rømningsvei.
- Alle vegger malt i kontordel.
- Nytt speil m/LED-lys på bad.
- Ny ringeklokke.
- Nytt håndløper trapp.
Selger har undersøkt muligheten for å omgjøre næringslokalet til bolig. Ifølge kommunen kreves det minimum 220 cm i takhøyde, men det er idag 207 cm. Selger har fått et estimat fra et byggefirma på kr. 200 000,- for pigging, fjerning av varmekabler i gulv , støping av nytt gulv, nye varme- kabler og gulv hvis ringmuren går dypt nok. Det gjøres oppmerksom på at en evt. omgjøring fra næring til bolig vil kreve en søknadsprosess og en reseksjonering av sameiet.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Elektrisk anlegg
Sikringsskap med 35 Amp hovedsikring og måler. Sikringsskap med skrusikringer og automat.
Informasjonen er hentet fra tilstandsrapport som er vedlagt i salgsoppgaven. Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Oppvarming
Luft-til-luft varmepumpe fra 2023. Gulvvarme på kontor, bad og kjøkken.
Dersom beboelsesrom ikke har oppvarmingskilde ved visning, følger dette heller ikke med boligen.
Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Kommunale avgifter
Kr. 4 881 pr. år
Oppgitt beløp er fakturert i 2023. I disse inngår eiendomsskatt og renovasjon. Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjon i avgiftene som følge av eventuelle endringer av gebyrer/avgifter.
Det gjøres oppmerksom på at det ikke har blitt fakturert for forbruk av vann/avløp. Selger har vært i dialog med kommunen, og det vil bli stipulert et forbruk på 20 m3 pr. år.
Eiendomsskatt
Eiendomsskatten er for inneværende år kr. 1 209,-.
Eiendomsskatten er inkludert i de kommunale avgiftene.
Felleskostnader
Fellesutgifter: kr 1 000,- pr.mnd.
Felleskostnad inkluderer:
Felles bygningsforsikring, felles drift og vedlikehold og snørydding.
Sameie
Eierseksjonssameiet består av fem seksjoner og er kun enkelt organisert. Det foreligger husordensregler, og disse er vedlagt salgsoppgaven.
Ifølge seksjoneringsbegjæringen er eiendommen seksjonert til bolig og næring. Fire seksjoner til bolig og en seksjon til næring.
Sameiebrøk: 55/323
Forretningsfører
Forretningsførsel gjøres internt i sameiet.
Ferdigattest
Det foreligger ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse.
Etter at bygningsmassen ble oppført har det blitt innført nye bestemmelser i lovverket som sier at ferdigattest ikke vil bli gitt for oppførte bygg som ble søkt før 01.01.1998. Det vil dermed ikke være mulig å be om ferdigattest for slike tiltak. Dette betyr ikke at ulovlig bygde tiltak blir lovlige, men bare at saken ikke lenger skal avsluttes med ferdigattest.
Næringsseksjon har lokaler i begge ender av kjelleren. I vestre del har det tidligere vært massasjerom, men lokalet var opprinnelig et flatbrødbakeri med hvilerom og eget bad. Denne delen har i nyere tid vært benyttet som kontor-resepsjonsområde, bad, kjøkken/hvilerom, behandlingsrom og bod. Det er i andre enden av kjelleren to lagerrom hvor det tidligere var vaskekjeller og tørkerom.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har legalpant i eierseksjonen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre seksjonseierne har panterett i eierseksjonen for krav mot seksjonseieren og som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp; jfr. lov om eierseksjoner.
Seksjonen har følgende tinglyste rettigheter på andre eiendommer:
- Dagboknr. 377, tinglyst den 14.11.1953. Gjelder bestemmelse om vann- og kloakkledning.
- Dagboknr. 5137, tinglyst den 16.06.1980. Gjelder bestemmelse om bebyggelse.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Sameiets eiendomsmasse er tilknyttet kommunalt vann- og avløpsnett via private stikkledninger. Sameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
Regulering
Overordnet gjelder "Kommuneplanens arealdel 2022-2026" med planid.: 2022016.
Området er avsatt og benyttet til sentrumsformål, og ligger i en støysone ifm. nærliggende veg (eiendommen ligger i gul støysone fra Nils Amblis veg) og næringsområde. Eiendommen ligger under faresone for 200 års flom. Bestemmelsesområde støyfølsom bebyggelse og parkeringssone 1.
Eiendommen er regulert til boligbebyggelse i henhold til "Reguleringsplan for Brumunddal sentrum" med planid.: 2009070682. Flere formål: gang- og sykkelveg og kjøreveg. Ligger også under eldre reguleringsplan for Brumunddal med planid. 1948110810292.
Eiendommen omfattes også av kommuneplan under arbeid, med planid. 2023004. Se kommunens hjemmesider for å følge planprosessen.
Et mindre areal av eiendommen langs Nils Amblis veg er avsatt til fremtidig gang- og sykkelveg. Det må i den forbindelse påregnes en avståelse av dette arealet dersom nevnte gang- og sykkelveg anlegges iht. plankartet. Det er usikkert hvordan parkeringsplassene til sameiet vil bli fordelt ved denne endringen.
Tomt mot sør og vest er avsatt til nåværende og fremtidig næringsvirksomhet.
Kopi av planer fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 1 200 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 30 000,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 1 200 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 31 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 1 231 200,- (Totalpris inkl omkostninger)
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt evt. omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Oppdragsnummer
72-24-0213
Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
Avdeling
Hamar Eiendomsmegling AS
EIE Hamar
Org. nr: 916933568
Seminargata 3
2317 Hamar
Tlf: 62 50 71 00
Ansvarlig megler
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner Inger Helene Simensen
Saksbehandlere
Inger Helene Simensen
EIE Hamar
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 92 86 43 00 / E-post: ihs@eie.no
Nina Dæhli Harviken
Eiendomsmegler MNEF / Fagansvarlig
Mob: 90 99 62 76
/ E-post: ndh@eie.no
Beliggenhet
EIE eiendomsmegling Innlandet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 370524183 |
---|---|
Sist endret | 18. nov. 2024 01:14 |
Referanse | 72240213 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.