Bildegalleri
Oppgradert, moderne kontorlokale over 2 plan, gunstig for flere type virksomheter. Vinduer mot gaten og enkel adkomst.
Thereses gate 14, 0452 OsloEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
- Bruksareal
- 141 m²
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 141 m²
- Byggeår
- 1938
- Tomteareal
- 378 m² (eiet)
Type lokale
Fasiliteter
Visning
Oppdragsnummer
159-23-0318
Eier
LEGAD AS
Eiendomstype
Kontorlokale
Eierform
Selveier
Betegnelse
Gnr. 217 Bnr. 358 Snr. 4 i Oslo kommune
Byggeår
1938
Areal
Bruksareal: 141 kvm
Tomtetype/areal
Eiet tomt / 378 kvm
Forretningsfører
OBOS
Beliggenhet
Næringslokalet ligger i et rolig, sentralt og svært etterspurt område på Bislett/Adamstuen, i bydel St. Hanshaugen i Oslo. Det er buss- og trikkeholdeplass rett ved og lett adkomst fra gateplan. Nærheten til bykjernen, universitetet og de urbane bydelene bidrar til at området er ettertraktet.
Ved det karakteristiske, trekantede torget på Adamstuen er det populære kafeer/spisesteder som Oslo Raw, Sushi Adamstuen og louisPizza. Resten av Oslo ligger kun en kort trikketur unna, og noen av byens mest populære handlegater når du til fots. Her kan man med andre ord nyte lunsjen eller middagen innenfor kort rekkevidde.
Etter endt arbeidsdag kan man benytte seg av det gode aktivitetstilbudet i området. Det er kort vei til fotballbane, skøytebane, idrettshall, tennisanlegg og svømmehall. Bislett stadion og Bislett Bad & Trening ligger ca. 8 minutters gange unna. Førstnevnte har fotballbane, stort utendørs friidrettsanlegg og innendørs løpebane.
Nærområdets parker er Idioten, Stensparken og St. Hanshaugen som byr på fine grøntområder, turstier og lekeplasser. Det er også kort vei til Frognerparken med populære Frognerbadet og Vigelandsparken.
Servicetilbud
Dagligvarehandelen kan gjøres på blant annet Joker, Extra, Bunnpris og Bislett Delikatesse som alle ligger i kort gangavstand fra lokalet. Åpent Bakeri ligger et par min gange unna og har åpent alle dager. Ønsker du ytterligere servicetilbud ligger det butikker i Thereses gate ned mot Bislett, og det er også kort gangavstand til Bogstadveien.
Området byr på offentlig kommunikasjon via buss og trikk. Nærmeste holdeplass er Stensgata som ligger i umiddelbar nærhet. Med bil tar det ca. 3 min til Majorstuen, 6 min til Grünerløkka, 7 min til Oslo S, 8 min til Nydalen og 34 min til Oslo Lufthavn.
Byggemåte/Utdrag fra tilstandsrapport og tilstandsgrader
Seksjonen omfatter lokale på bakkeplan med direkte adkomst fra fortau og innredet kjeller med trappeadkomst fra 1.etasje.
Begge etasjene er betydelig oppgradert i regi av dagens eiere og fremstår visuelt sett i meget god stand. Standardheving av innvendige overflater er gjennomført i begge etasjer. I kjeller er planløsningen tilpasset dagens virksomhet. Det er montert ny kjøkkeninnredning. Et nytt dusjbad/vaskerom er etablert og det er i dag to toalettrom i kjelleren. I forbindelse med endringsarbeidene er det installert nytt røropplegg. Elektrisk anlegg er oppgradert. Vinduer mot bakgård er skiftet i 1. etasje.
Vinduer:
Vinduer mot bakgård i 1.etasje i malt tre med tolags isolerglass.
Ytterdør og vindu mot gate med to lag glass i aluminiumsrammer.
Interne avløpsinstallasjoner i våtrom, wc og kjøkken:
Avløpsinstallasjoner internt i kjeller er installert med plastprodukter i forbindelse med etablering av våtrom og toalettrom.
Støpejernsinstallasjoner:
Felles avløpsstammer (soilrør) ble installert med støpejerns-rør da denne bygningen ble oppført. Det er ikke kjent om originale soilrør er skiftet gjennom etasjene, om de er rehabilitert med strømpeteknikk, eller om det ikke er utført tiltak. Erfaring viser at lekkasjer fra avløpsrør av støpejern øker ved en alder på 60 til 70 år. Levetiden avhenger i stor grad av belastningen.
Kommentar: Det foreligger ingen dokumentasjon med garantier for de vann-og avløpsinstallasjoner som er installert i forbindelse med de VVS funksjoner som er etablert, og det er derfor ikke mulig å ha en kvalifisert oppfatning om installasjonene som i hovedsak er skjulte.
Vanntilførsel:
Felles vanntilførsel (stigeledning) er antagelig installert med vannrør i kobber. Vannrør i rør-i-rør system er installert for funksjoner i kjeller. Fordelerskap for rør-i-rør system er montert i vegg over klosett i ett toalettrom. Det er montert drenering for skapet i vegg over gulvflate. Det er ikke sluk i rommet og elektronisk vannstopper er ikke observert. Elektronisk vannstopper sørger for at vanntilførsel stenges ved lekkasje.
Skorstein:
Oppmurte, pusset og malte teglsteinspiper i bygningen. Skorsteiner er ikke i bruk i denne seksjonen og ingen ildsted er montert. I kjeller er en skorstein bekledd med gipsplater. Feieluke er tilgjengelig bak et hvitt deksel. Risiko for luftlekkasjer foreligger generelt sett i eldre teglsteinspiper og ved ønske om bruk må tilstanden utredes.
Radon:
Bygningen er oppført lenge før radonsikring ble pålagt ved forskrift, og det er ikke kjent om radonmåling er utført. Radonsikring av byggegrunn ble innført som et krav i forbindelse med forskrifter av 2010 (TEK10) og gjelder i dag for all nybygging. Det finnes tiltaksmuligheter ogs for bygninger oppført før nye forskrifter ble innført i 2010. Radonmåling er relevant i bygninger til og med andre etasje over utvendig terreng. Eventuell stråling avtar fra kjeller og oppover.
Ventilasjon:
Da bygningen ble oppført ble avtrekksfunksjoner ivaretatt med ventilasjonsløp i teglsteinspiper og/eller ved felles ventilasjonskanaler. Kjøkken er innredet med kjøkken, dusjbad/vaskerom og to toalettrom.
I kjeller er kjøkkeninnredning montert i ett rom uten ventilasjon. Ventilator med kullfilter er montert over kjøkkeninnredningen. Det er separat wc med adkomst fra kjøkken uten ventilasjon, et baderom uten ventilasjon og et toalettrom innenfor dusjbad med en åpning til en ventilasjonskanal med ukjent funksjon. Det er ikke vinduer som kan åpnes for vanlig lufting. Det finnes altså ikke avtrekksfunksjoner med godkjente funksjoner for våtrom, toalettrom og dusjbad. Ifølge den informasjonen som er tilgjengelig i plan og bygningsetatens informasjon om eiendommen er dagens bruk av kjelleren krever at det tilrettelegges for god tilførsel av luft til arealet, og at avtrekksfunksjoner via pipeløp eller andre ventilasjonskanaler med avtrekk over yttertak etableres. Et fornuftig tiltak er å utrede muligheten for å etablere normale ventilasjonsforhold i forbindelse med at man søker om godkjenning av dagens bruk av kjelleren.
Varmeanlegg:
Sentralfyranlegg i gården. I kjeller er det etablert elektrisk gulvvarme i disponibelt rom innenfor kjøkken og i dusjbad/vaskerom.
Elektrisk anlegg:
I forbindelse med oppussing og innredning av kjeller er elektrisk anlegg oppgradert. Anlegget er ikke besiktiget i forbindelse med denne rapporten da dette krever spesiell kompetanse og autorisasjon.
Arealer og fordeling pr. etasje
BRA: 141 kvm.
Takhøyde i 1.etasje ca. 2,75 m.
Takhøyde i kjeller ca. 2,2 m.
Innhold
1. etasje - 73 kvm: Hall for mottakelse, kontorlandskap, kontor og møterom.
Kjeller - 68 kvm: Gang m/trapp, kjøkken, 2 disponible rom, mellomgang, bad/wc/vaskerom og 2 wc.
Kort fortalt
- Betydelig oppgradert kontorlokale.
- God og moderne standard.
- Fordelaktig beliggenhet.
- Egnet for ulike virksomheter.
- Første etasje og innredet kjeller.
- Samlet BRA på 141 kvm.
- Lett adkomst fra fortauet.
- Vinduer med eksponering mot gaten.
- Trikk og buss rett nede i veien.
- Luftig hall for mottakelse.
- Nyere kjøkken med spiseplass.
- De fleste hvitevarer er integrert.
- Nyere bad med gulvvarme.
- To toalettrom, ett ved badet.
- Opplegg for vaskemaskin.
- Flere garderobeskap.
Standard
Hall for mottakelse
Lokalet har en gunstig beliggenhet for flere typer virksomheter. Inngangen ligger på bakkeplan med lett adkomst fra fortauet og et stort vindu som bidrar til god eksponering. At trikk og buss stopper rett ved er også et pluss.
Inngangsdøren er også utstyrt med glassfelt og leder rett inn i en mottakelseshall som i likhet med resten av første etasje har en takhøyde på inntil 2,75 meter. Hele lokalet er vesentlig oppgradert i nyere tid, noe som kommer til uttrykk allerede her. Hallen har enstavs eikeparkett og gråmalte vegger med listefritt til tak. Det er god plass til en ventegruppe som sofa, sidebord og en eventuell kaffemaskin.
Kontorer og møterom
Fra mottakelseshallen ledes man videre inn i et åpent kontorlandskap tilknyttet møterom og et lukket kontor. Her er det muligheter for en sosial setting, men også tilbaketrukkede soner ved behov. Alle rommene har vegger malt i kjølige gråfarger og heldekkende, grått gulvteppe for effektiv lyddemping.
I kontorlandskapet er det plass til flere arbeidsplasser og ut mot hallen er det store glassfasader slik at man har full oversikt over kundene som kommer inn. I andre enden av rommet er det vinduer ut mot bakgård og trapp ned til kjelleren. Det er også vinduer ut mot bakgården på kontoret, og ved møterommet er det en skyvedør i glass.
Kjøkken
Kjøkkenet ligger i kjelleren innenfor trapperommet. Rommet har et gjennomført, moderne uttrykk med enstavs eikeparkett på gulvet, slette, gråmalte vegger, spiseplass og en stilren kjøkkeninnredning. Den ene langveggen i rommet vender inn mot innredet rom og langs denne er det to høye "vinduer" med frostet glass. Kjøkkeninnredningen er bygget langs to vegger inn i rommet, med nedsenket himling og downlights over den ene benken.
Innredningen har hvite høyglansfronter, benkeplater i heltre og stor, nedfelt oppvaskkum. Over benken er det belysning og avtrekk fra kullfilterventilator. Av hvitevarer er induksjonstopp, stekeovn og oppvaskmaskin integrert, og i en nisje er det plass til kjøl/frys.
Bad/wc/vaskerom
I kjelleren har lokalet et romslig bad og to toalettrom. Det ene toalettrommet har inngang fra kjøkkenet, pent innredet med enstavs eikeparkett, gråmalte vegger og vegghengt toalett. I tillegg er det servantskap med sort høyglansfront, håndvask og et tilhørende speilskap med belysning.
Det andre toalettrommet ligger i terskelfri tilknytning til badet. Rommet har store, grå fliser med sokkelflis, gråmalte vegger og et vegghengt toalett. De store, grå gulvflisene finner man også på badet, i kombinasjon med hvite veggfliser. I nedsenket dusjhjørne er det matchende mosaikkfliser på gulvet og grønne mosaikkfliser på veggene. Dusjen er videre utstyrt med rette, innfellbare glassdører og dusjgarnityr montert på vegg.
Badet har også gulvvarme, opplegg for vaskemaskin og to servantinnredninger. Begge innredningene består av skuffeseksjon med mørke, trefolierte fronter, heldekkende servant og store speil med belysning over.
2 disponible rom (se punktet "ferdigattest") og garderober
Fra trapperommet er det adkomst til de to disponible rommene, begge i lik stil som øvrige rom med enstavs eikeparkett og gråmalte vegger. Det ene rommet ligger vegg-i-vegg med kjøkkenet og er ypperlig til større møter eller konferanser. Inn mot kjøkkenet er det opplyste "vinduer" i frostet glass og som oppvarming er det gulvvarme.
Det minste rommet har herlig overlys fra et stort takvindu og en skaprekke med god oppbevaringsplass. Skapene har en kombinasjon av hvite fronter og speil. For mer oppbevaring er det fire skap med hvite fronter i en mellomgang utenfor badet.
Prissetting av næringsseksjon
Grunnlaget for beregning av verdi på næringsseksjoner (forutsatt at kr. 50.000,- + mva. er markedsleie) fratrekk i eierkostnader for å komme til en netto årlig leie. Den årlige netto leieinntekten skal forrente investeringen. Eierkostnadene: (felleskostnader, eiendomsskatt, risiko for ledighet i noen måneder i året osv, og f.eks noe vedlikehold som faller på eier)
Om det forsiktig trekkes ut kr. 5000,- pr måned i eierkostnader er bruttoleien kr. 45 000,- pr mnd.
12 måneder gir da årlig nettoleie på kr. 540 000,-
Med forventning om for eksempel 5,5 % rente (yield) på investert kapital, gir det en antatt verdi for kjøper/investor på ca. kr. 9.000.000
Oppvarming - teknisk
Lokalene oppvarmes med radiatorer tilknyttet sentralfyringsanlegg, supplert med elektriske panelovner, samt gulvvarme på bad og innredet rom innenfor kjøkkenet. Ventilasjonen er naturlig, med kullfilterventilator på kjøkkenet. For øvrig er det installert nytt røropplegg og elektrisk anlegg i forbindelse med oppgraderingene i lokalet.
Parkering / Garasje
Det er to parkeringshus i gangavstand og ellers parkering på gateplan etter områdets gjeldende bestemmelser.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til eiendommen.
Tinglyste rettigheter og forpliktelser
Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter. Legalpant er pant som følger av loven, og som ikke tinglyses. Legalpant følger derfor eiendommen ved salg. På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer som f eks rett for kommunen til å vedlikeholde rørsystemer for vann- og kloakk. Disse erklæringene vil følge eiendommen ved salg. Kontakt megler for nærmere informasjon.
Servitutter / rettigheter
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse.
1919/912702-1/105 Erklæring/avtale
12.06.1919
Bestemmelse om benyttelse
Overført fra: 0301-217/358
Gjelder denne registerenheten med flere
1938/301383-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
22.03.1938
Overført fra: 0301-217/358
Gjelder denne registerenheten med flere
1938/305223-1/105 Bestemmelse om gjerde
22.10.1938
Overført fra: 0301-217/358
Gjelder denne registerenheten med flere
Vei / Vann / Avløp
Offentlig.
Ferdigattest eller midl. brukstillatelse
Det foreligger ekspidisjonsdokument for vaaningshus, datert 1936 og eksepedisjonsdokument for VVS anlegg, datert 1938. Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.
Utdrag dra tilstandsrapporten (vedlagt salgsoppgaven):
Dagens bruk
Formelle forhold:
Det foreligger ingen opplysninger om denne seksjonen i plan og bygningsetatens informasjon om eiendommen, som tilsier at kjelleren er bruksendret til dagens bruk/formål, og det foreligger ikke godkjente tegninger for dagenes bruk av kjelleren. Brannsikkerheten i kjelleren er ikke i samsvar med de krav som stilles til dagens bruk som næringslokale. Det er ikke vinduer med dagslysflater og det er ikke to godkjente rømningsveier. Søknad om bruksendring til dagens bruk skal bekrefte at det foreligger en oversiktlig og systematisk vurdering av branntekniske forhold. Bygninger oppført før 1985 skal i.h.t dagens gjeldende forskrift oppgraderes til sikkerhetsnivået som er gitt i byggeforskrift av 1985, enten ved å følge de konkrete kravene i byggeforskrift 1985, eller ved bruk av analyse for å dokumentere at man på annen måte har oppfylt det samlede sikkerhetsnivået i byggeforskrift 1985. I det minste kreves to godkjente rømningsveier. Interntrapp til 1.etasje er godkjent rømningsvei når trappen er brakt i samsvar med de krav som gjelder for en interntrapp med hensyn til høyde på rekkverk og åpninger i rekkverk. Det er også regler for stigningsforhold i en interntrapp. Det er montert et overlys i et rom i kjeller som har himling i betong mot utvendig terreng/gårdsplass. Det er mulighet for at denne konstruksjonen ved bedre tilrettelegging kan godkjennes som rømningsvei. Søknad om godkjenning av lokalenes bruk må stilles til plan og bygningsetaten på vanlig måte.
Brannsikkerhet:
Den viktigste forutsetningen for brannsikkerhet er at det foreligger minst to godkjente rømningsveier i begge etasjer. Dette kravet er ikke oppfylt for kjellerens del. Ellers er det krav til røykvarslere og slukkeutstyr i form av husbrannslange eller brannslukningsapparat.
Kjøper påtar seg risikoen for fremtidig fortsatt bruk, og eventuelle pålegg fra det offentlige.
Verdi ved skattefastsetting
Formuesverdien fastsettes med utgangspunkt i en kvadratmeterpris som beregnes av Statistisk Sentralbyrå (SSB). Kvadratmeterprisen skal gi uttrykk for en estimert markedsverdi pr. kvadratmeter og bygger på statistiske opplysninger om omsatte boliger (boligtype, areal, geografisk beliggenhet og alder). Ut fra kvadratmeterprisene til SSB fastsetter Skatteetaten årlige kvadratmetersatser. Formuesverdien er ulik for primærbolig og sekundærbolig. For primærbolig (der boligeier er folkeregistrert pr 1. januar) utgjør formuesverdien 25% av kvadratmeterprisene og 90 % for sekundærboliger (alle andre boliger).
Reguleringsforhold
Eiendommen ligger i et område regulert til byggeområde for boliger (reguleringsbestemmelse S-2255)
Oslo kommune har vedtatt en ny kommuneplan fra 23. september 2015. Dette får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om arbeider i nærliggende områder anbefaler vi et søk på plan og bygg sin sakinnsyn portal: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Reguleringskart med bestemmelser ligger vedlagt i salgsoppgaven og vi anbefaler alle å sette seg inn i denne.
Pågående plansaker i nærområdet:
- Ullevålsveien fra Colletts gate til Ring 2 - Sykkeltrasé. Sakstype: Detaljregulering. Saksnr: 202207037.
- Lovisenberggata 15 med flere. Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere. Saksnr: 201711927
Pågående byggesaker:
- Ullevålsveien/Sofies gate - Etablering av sykkelfelt. Saksnr: 201605864.
- Vidars gate 10 B - Riving av deler av bærevegg
- Vidars gate 10 B - Endring/reparasjon av bygningstekniske installasjoner - Rehabilitering av våtrom - H0501.
- Vidars gate 9 A - Bruksendring fra kjeller til oppholdsrom. Saksnr: 202017734.
- Henrik Klausens gate 4 - Rehabilitering av bad - H0102. Saksnr: 202108386.
- Thereses gate 14 B - Bruksendring av kjeller til bolig og fasadeendring. Saksnr: 20203712.
- Thereses gate 14 B - Rehabilitering av kjøkkenrør fra kjeller til loft. Skasnr: 201917799.
- Thereses gate 8 B - Bruksendring av loft til boareal for underliggende H0401 og fasadeendringer. Saksnr: 20211775.
- Sofies gate 86 - Installasjon av brannalarmanlegg. Saksnr: 202300032
- Brageveien 3 A-B - Riving 9 og oppføring av 12 nye balkonger. Saksnr: 202206172.
Energiforbruk og strømkostnad
Strømkostnader vil variere ut fra valg av leverandør og avtaletype.
Andre faste løpende kostnader
Kr. 10 893,- pr. Mnd.
Felleskostnadene er fordelt slik
A konto oppvarming 700,-
Felleskostnader 6.307,-
Vedlikeholdsfond 3.886,-
Kjente fremtidige endringer
Kapitalinnhenting 13 000,- fra 01.10.2024
Kapitalinnhenting 13 000,- fra 01.12.2024
Brensel faktureres a-konto, i tillegg til felleskostnadene. Avregning skjer ved fyringssesongens slutt.
Andre faste utgifter:
Strøm: Se punktet "Energiforbruk og strømkostnad"
Kommunale avgifter Inkludert i felleskostnadene.
Eiendomsskatt: Kr. 10.637 for år 2023.
Forsikring i Protector Forsikring AS (polisenummer 6592271)
Oppgjør
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.
Finansiering
Kontakt megler for avklaring av finansielle forhold, herunder lån til kjøp av eiendom. Privatmegleren har avtale med Nordea om formidling av lån og andre finansielle tjenester. Privatmegleren mottar godtgjørelse for dette.
Sameiets lån
Sameiets totale lån og vilkår:
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207795852
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,90%
Restsaldo 1 283 061,00
Innfrielsesdato: 30.04.2034
Type rente: Flytende
Vi gjør oppmerksom på at vi kan ha mottatt varsel om renteendring som ikke er iverksatt pr dags dato.
Sameiet
Sameiet Thereses gate 14 med gnr. 217 og bnr. 358 i Oslo kommune, består av totalt 20 seksjoner, hvorav 16 eierseksjoner og 4 seksjoner som benyttes som næringsvirksomhet.
Det har vært gjennomført et større vedlikeholdsprosjekt i 2023 og det er bytte av gammel branndør til ny branndør på loftet.
Fremtidige planer:
Det er gjennomført en forenklet gjennomgang av bygningsmassen av OBOS Prosjekt med tilhørende utarbeidelse av en vedlikeholdsplan. Denne viser et moderat vedlikeholdsbehov kommende 1-3 år periode. Dette anses å øke i perioden fra 4-7 år. Det er derfor behov for en kapitalinnkalling for å hente midler til dette arbeidet.
Saker fra årsmøtet 25.04.2024
7. Justering av "A konto oppvarming"
Saksframstilling: Det er mange år siden det har blitt foretatt noen justering av det som blir forhåndsinnbetalt for oppvarming. Det viser seg av de siste års avregninger at det er store differanser fra hva som Akonto innbetales og hva som utgjør faktisk forbruk gjennom et år. Mye av bakgrunnen skyldes økte energikostnader de siste 5 årene. På bakgrunn av dette ønsker styret å oppjustere hva som Akonto innbetales hver måned, og vil benytte de senere års avregninger for å fastsette grunnlaget. I praksis er dette ingen reell økning av felleskostnadene, men blir gjort for å minske differansen på det som må tilbakebetales i utgangen av avregningsperioden.
Forslag til vedtak: Styret får fullmakt til å justere det som kreves inn for "A konto oppvarming" månedlig, og justerer dette basert på de siste års avregninger. Beløpene skal ligge nærmere det som er faktisk kostnad. Vedtak: Vedtatt.
8. Kapitalinnkalling
Saksframstilling: På bakgrunn av ekstraordinært årsmøte januar 2024 ble det fremmet ønske om at finansiering av nødvendig vedlikehold iht. vedlikeholdsplanen finansieres gjennom kapitalinnskudd. Vedlikeholdsplanen diskuteres og presenteres under møtet og er tilgjengelig for alle seksjonseiere på Vibbo under "Teamer". Styrets innstilling: Styret innstiller på en kapitalinnkalling på kr. 300.000,- iht. eierbrøk. Dette skal brukes til tiltak i vedlikeholdsplanen. Forslag til vedtak: Det vedtas en kapitalinnkalling på kr. 300.000,- iht. eierbrøk. Vedtak: Vedtatt, med en nedbetalingsordning på 3 terminer.
Sameiet har avtale om vaktmestertjeneste med Novak AS som kan kontaktes på telefon 992 18 110.
Det er ikke styregodkjenning i sameiet.
En sameier eier en andel i eiendommen, med tilknyttet enerett til bruk av sin bruksenhet, jf. eierseksjonsloven § 25.
Ingen kan erverve mer enn to boligseksjoner i et sameie, jf. eierseksjonsloven § 23 første ledd. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting.
Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i sameiets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett, årsberetning m.m. Se særlig om vedtekter og husordensregler knyttet til husdyrhold, dugnader, trappevask o.l.
Annen nyttig informasjon
Opplysninger fra kommunen og forretningsfører herunder meglerbrev, innkalling til årsmøte, protokoll fra årsmøte og vedtekter med mer ligger vedlagt i salgsoppgaven. Vi oppfordrer alle interessenter til å lese nøye gjennom disse da de er en del av salgsoppgaven. Her kan det stå relevante opplysninger om sameiet/borettslaget. Megler anbefaler at boder besiktiges før bud fremmes.
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med en sakkyndig.
Meglers standard kjøpekontrakt legges til grunn for avtalen. Standardkontrakt kan fås ved henvendelse til meglers kontor.
Det forutsettes at budgivere gjør seg kjent med henviste dokumenter inkludert alle salgsoppgavens vedlegg før budgivning/kjøp.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt. For boliger er eiendomsskatten 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget minus bunnfradraget. Bunnfradraget for 2022 er på inntil 4 millioner kroner. Eiendomsskatten beregnes etter denne formelen:(Eiendomsskattegrunnlag - bunnfradrag) x 0,003 = eiendomsskatt per år. For boliger hvor kommunen har mottatt boligverdi fra Skatteetaten, er eiendomsskattegrunnlaget for 2022 70 prosent av boligverdien. De fleste boliger har boligverdi fra Skatteetaten.
Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen. Det er ikke foretatt undersøkelse av det elektriske anlegget.
Med mindre annet er uttrykkelig avtalt gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør. Hvitevarer medfølger i handelen. Ved ønske om at lyskilder/lamper/lysekroner skal medfølge i handelen må dette spesifiseres i et eventuelt bud. Det samme gjelder brunevarer. Vennligst kontakt eiendomsmegler for ytterligere informasjon før bud inngis.
Selgere har ikke bebodd eiendommen og har ingen kjennskap til feil eller mangler utover det som er nevnt i denne salgsoppgaven.
Adgang til utleie
Utleie tillatt. Sameiets styre skal underrettes om alle leieforhold.
Konsesjon / Odel
Det er ikke krav om søknad om konsesjon. Det hviler ikke odel på eiendommen.
Sikkerhetsstillelse
Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Kjøpsforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Kjøpsforsikring fra If. Produktet inneholder boligkjøperforsikring, hus-/hytteforsikring med superdekning og innboforsikring med superdekning. Les mer om Kjøpsforsikring i vedlagte materiell.
Overtagelse
Etter nærmere avtale.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring, og interessenter oppfordres til å sette seg inn i selgers egenerklæring før det inngis bud på eiendommen.
Budgiving
Bud kan legges inn via Privatmeglerens "gi bud-knapp" som finnes på Privatmegleren.no/eiendommens hjemmeside og i nettannonsen. Bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID.
For mer informasjon om budgivning, se "Viktig informasjon" i salgsoppgaven.
Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Lov om hvitvasking
Megler er underlagt lov om hvitvasking som innebærer plikt til å melde ifra til Økokrim om mistenkelige transaksjoner
Meglers vederlag og utlegg
Meglers vederlag og utlegg betales av selgeren og utgjør: Provisjon 2% inkl. mva. Oppstart/etablering kr 19 900,- Tilrettelegging/oppgjørsgebyr kr 7 500,-. Innhenting av opplysninger 6 000,-. Visning pr. stk. 3.750,-. Dersom eiendommen ikke blir solgt skal selgere betale for alle overnevnte unntatt provisjon
Vedlegg til salgsoppgaven
Budskjema
Egenerklæringsskjema selger
Energiattest
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Reguleringsplaner og bestemmelser
Informasjon og eventuelle vedtekter fra velforening eller liknende
Viktig informasjon til kjøper og selger
Nyttige lenker
Beliggenhet
PrivatMegleren Dyve & Partnere
Annonseinformasjon
FINN-kode | 371971216 |
---|---|
Sist endret | 11. nov. 2024 11:06 |
Referanse | 159230318 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.