Bildegalleri
Næringslokale med løpende leiekontrakt. Lyse lokaler med svært god eksponering mot Frognerveien
Frognerveien 30D, 0263 OsloEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
- Bruksareal
- 84 m²
- Bruttoareal
- 92 m²
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 92 m²
- Byggeår
- 1930
- Tomt
- Eiet
- Overtakelse
- Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Type lokale
Fasiliteter
Kort om eiendommen
Næringslokale med etterspurt beliggenhet på Frogner. Lokalet har en løpende leiekontrakt på kr. 41 900 per mnd. Se salgsoppgave for ytterligere betingelser.
Beliggenheten har god eksponering med store vindusflater og direkte inngang fra Frognerveien. Utenfor er det et yrende liv da området har et flott utvalg av nisjeforretninger & restauranter i umiddelbar nærhet, populære WB Samson rett over gaten & kort vei til blant annet Bygdøy & Frognerparken.
Lokalet består av 2 seksjoner som er slått sammen fysisk. Det er enkelt å tilbakestille til 2 lokaler dersom man ønsker det.
kontakt megler for å avtale visning.
Innhold
1. etasje: Næringslokale, kjøkken og WC
Standard
Lokalet holder en enkel standard på materialer og utstyr.
Kjøkken
Innredning bestående av under- og overskap med glatte fronter. Kjøleskap, mikrobølgeovn og oppvaskmaskin. Enkel kum.
WC
Flislagt toalettrom med klosett og servant.
Overflater
Betonggulv med overflatebehandling, malte vegger og tak.
Om sameiet (Frognerkompleks Eierseksjoner):
Sameiet er et kombinert sameie som består av 54 boligseksjoner og 11 næringsseksjoner på eiendommen gnr. 212 bnr. 346 i Oslo kommune.
Det er vedtatt å skifte av dører og vinduer - styret har enda ikke utarbeidet en plan på hvordan dette skal finansieres.
Sameiet har vedtatt administrasjonsavtale for individuell nedbetaling av fellesgjeld. Det er mulig å innfri lånet 31.08 og 28.02 hvert år. Det må inngås en individuell avtale og pengene må være overført 10 dager før.
Utleie:
En seksjonseier har rett til å leie ut sin seksjon, men leier må godkjennes av sameiet ved styret. Godkjenning kan bare nektes dersom det foreligger saklig grunn.
Lånevilkår for sameiet:
OBOS02-98207893978 A 21.079.272,- 25 år 11 md. 12 Flyt 6,95%
Andel fellesgjeld for seksjon 7: kr. 443.671,-
Annen formue seksjon 7: 60.834,-
Totale felleskostnader for seksjon 7 pr. d.d. kr 10.004, pr. md.
Herav:
Strøm varmtvann 412,-
Forretningslokale 6.339,-
Leie toalett 200,-
Lånekostnad 1 3.053,-
Andel fellesgjeld for seksjon 6: kr. 439 156,-
Totale felleskostnader for seksjon 6 pr. d.d. kr 9804, pr. md.
Sammendrag årsmøte 2024:
Sak 6
Informasjonssak - Vindu- og dørprosjekt
Ordinært årsmøte i 2023 vedtok at det skulle gjennomføres et vindu- og dørprosjekt i sameiet.
Sameiet gjennomførte i sluten av september en befaring med tilbydere og OBOS prosjekt for tilbud om skifte av vindu og dører. Totalt kom det inn fre tilbud, som hadde et spenn i total kostnad på 16 MNOK til 18,5 MNOK. Vedståelsesfristen for disse tilbudene er utgåt.
Sameiet har pr.d.d. ret over 21 MNOK i lån, og har ikke mulighet for å få mer i lån. Etter anbefaling fra OBOS prosjekt har styret beslutet å ikke splite opp prosjektet vedrørende vindu og dører. Styret ønsker å gjennomføre så mye av prosjektet samlet for å spare inn kostnader til administrasjon og rigg. I tillegg ønsker styret at perioden det faktisk pågår arbeid i og rundt sameiet skal være kortest mulig. Rammetillatelse for tiltaket fra plan og bygg vedrørende skifte av vindu gjelder i tre år fra juli 2023. For å kunne gjennomføre prosjektet må sameiet enten selge fellesareal for å hente inn kapital (se sak vedrørende salg av loft), eller kreve inn ekstra kapital. Alternativet er at vindu- og dørprosjektet slik det var tiltenkt ikke gjennomføres. Styret søkte i februar 2024 om støte til skifte av vindu i regi av Oslo kommune basert på tilbudene vi innhentet september 2023.
Styret har den siste perioden vedtat å byte enkelte vindu hos fem seksjonseiere. Bakgrunnen for dete er at vinduene har holdt på å falle ut karmen, eller at vinduene har utgjort en sikkerhetsrisiko ved at man bor i en høyere etasje og ikke kan lukke/åpne de. Før vinduene ble skiftet har det oppståt to nesten ulykker hvor vinduer har holdt på å falle ned på fortauet og hvor glassmester/byggmester har vært tilstede for å prøve å sikre vinduene. Vinduene er dekket over driftskostnadene til sameiet. Så fort sameiet har vedtat en endelig finansering av vindu- og dørprosjektet vil de vinduene som er bytet bli fnansiert på samme måte eter faktisk kostnad for utskiftingen.
Styrets innstilling
Pr.d.d. har ikke sameiet fnansiering til å skifte vindu og dører. Sameiet må enten selge fellesareal for å hente inn kapital til prosjektet, kreve inn ekstra kapital eller utsete prosjektet til sameiet har fnansiering.
Sak 7
Salg av loftsareal
Styret viser til informasjonssak vedrørende vindu- og dørprosjektet i sameiet.Som et forslag til å fnansiere det prosjektet med et prisestimat på rundt 16 000 000 til 18 500 000 har styret undersøkt muligheten for å selge loftsarealet.
Styret viser til årsmøtevedtak på ordinært årsmøte i 2022 hvor styret gis i oppdrag å takstere og utrede salg av loft. Det er ikke i vedtaket fra årsmøte i 2022, eller i bakgrunnsdokumentene, nevnt noen øvre ramme på hva en utredning skulle koste. Styret har hat en nøktern tilnærming til kostnader i utredningsfasen, men har samtidig vært opptat av å få belyst saken best mulig. Det knyter seg totalt kostnader for rundt 35 000,- for utredningen, primært knytet til OBOS prosjekter og utalelse fra skateadvokat. Dete er dekket over drift i 2023, samt noen mindre kostnader i 2024.
Styret har siden juni 2023 og frem til mars 2024 hat møte med to meglere for å vurdere verdi på loftet, en styreleder hvor de har bygd ut loftet, OBOS prosjekt og en entreprenør som har bygd ut loft før. Styret har også hatt dialog med prosjektleder fra OPAK Jan Skau for å undersøke hvordan en utbygging av loftet kan påvirke hvordan bygget puster. Hensikten har vært å hente inn bred kompetanse, både med erfaringer og hvordan prosessen har vært i lignende prosjekt.
Beliggenhet
Leiligheten ligger på attraktive Frogner med alle typer servicetilbud i nærområdet. En meget god og sentral beliggenhet for utnyttelse av det Oslo har å by på med gode kollektivforbindelser og rask adkomst med bil til hovedfartsårer som E18 og Ring 2.
Området har et mangfold av restauranter, koselige kaféer, barer og eksklusive spesial- og delikatesseforretninger som du ikke finner noe annet sted i byen. Herunder nevnes blant annet Enoteca vinbar, Vineria ventidue, Champagneria, Osteklokken, Eckers, Fjeldberg fisk & vilt, Kaffebrenneriet, Kolonihagen og Feinschmecker.
Fra leiligheten er det gangavstand til Solli Plass, Majorstuen, Bogstadveien, Skøyen, Aker Brygge/Tjuvholmen og sentrum. Frognerparken med sine vakre parkarealer, fotballbane og tennisbaner tar du deg til på ca. 10 minutter til fots. Ca. 30 minutters spasertur til idylliske Bygdøy med naturskjønne turområder.
Buss nr. 30, 31 og 20 har holdeplasser noen hundre meter fra leiligheten, og tar deg i alle retninger. Trikk nr. 12 går fra Frognerveien til Majorstua (T-bane) eller i retning Solli plass og videre til Aker brygge og sentrum. Trikk nr. 13 går fra Drammensveien. Kort vei til tog og Flytoget fra Nationaltheatret eller Skøyen.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år
El-bil : 2000 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Regulerings og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig.
Kommuneplan:
Bebyggelse og anlegg (fremtidig)
Området er avsatt til fremtidig bebyggelse og anlegg. Det kan være boligbebyggelse, fritidsbebyggelse, sentrumsformål, kjøpesenter, forretninger, bebyggelse for offentlig eller privat tjenesteyting, fritids- og turistformål, råstoffutvinning, næringsbebyggelse, idrettsanlegg, andre typer anlegg, uteoppholdsarealer og grav- og urnelunder. De fleste av disse områdene er utviklingsområder som er inndelt i seks kategorier og merket U U5:
I tillegg viser plankartet transformasjonsområder i indre by, merket T, og områder som ikke er merket med bokstav. De umerkede områdene er tidligere uregulerte.
Pågående byggesaker:
Saksnummer: 202308536
Frognerveien 30 og Frederik Stangs gate 43 og 45 - Utskifting av vinduer
Saksnummer: 202316440
Balders gate 26 - 28 - Riving av garasjer, tilbygg - utvidelse av eksisterende næring i første etasje og bolig i andre
Saksnummer: 202118647
Balders gate 30 - Riving av bensinstasjon
Saksnummer: 202011144
Balders gate 30 - 34 - Oppføring av boligbygg og offentlig torg - Tidligere adresse: Balders gate 28
Gul liste:
Navn: Frognerveien 30 A-E/Frederik Stangs gate 43-45
Oppdatert: 2024-09-17 00:00:00
Kategori: Enkeltminne bygning
Vern: Kommunalt listeført
Registrert av: Byantikvaren i Oslo
For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Heftelser / servitutter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
301/212/346/6:
08.09.1927 - Dokumentnr: 921014 - Bestemmelse om bebyggelse
Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:346
Gjelder denne registerenheten med flere
24.04.1930 - Dokumentnr: 902349 - Erklæring/avtale
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:346
Gjelder denne registerenheten med flere
13.02.1986 - Dokumentnr: 10581 - Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 30,000
MED PRIORITET ETTER 80% AV SEKSJONENS LÅNETAKST
TIL ENHVER TID
Gjelder denne registerenheten med flere
13.02.1986 - Dokumentnr: 10581 - Seksjonering
Opprettet seksjoner:
Snr: 6
Formål: Næring
Sameiebrøk: 24/1152
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 65 SEKSJONER
SEKSJONENE AV BNR 346 HAR ANDEL AV SNR 21
08.09.1927 - Dokumentnr: 921014 - Bestemmelse om bebyggelse
Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:346
Gjelder denne registerenheten med flere
24.04.1930 - Dokumentnr: 902349 - Erklæring/avtale
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:346
Gjelder denne registerenheten med flere
13.02.1986 - Dokumentnr: 10581 - Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 30,000
MED PRIORITET ETTER 80% AV SEKSJONENS LÅNETAKST
TIL ENHVER TID
Gjelder denne registerenheten med flere
13.02.1986 - Dokumentnr: 10581 - Seksjonering
Opprettet seksjoner:
Snr: 7
Formål: Næring
Sameiebrøk: 24/1152
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 65 SEKSJONER
SEKSJONENE AV BNR 346 HAR ANDEL AV SNR 21
301/212/346/7:
08.09.1927 - Dokumentnr: 921014 - Bestemmelse om bebyggelse
Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:346
Gjelder denne registerenheten med flere
24.04.1930 - Dokumentnr: 902349 - Erklæring/avtale
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:346
Gjelder denne registerenheten med flere
13.02.1986 - Dokumentnr: 10581 - Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 30,000
MED PRIORITET ETTER 80% AV SEKSJONENS LÅNETAKST
TIL ENHVER TID
Gjelder denne registerenheten med flere
13.02.1986 - Dokumentnr: 10581 - Seksjonering
Opprettet seksjoner:
Snr: 6
Formål: Næring
Sameiebrøk: 24/1152
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 65 SEKSJONER
SEKSJONENE AV BNR 346 HAR ANDEL AV SNR 21
08.09.1927 - Dokumentnr: 921014 - Bestemmelse om bebyggelse
Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:346
Gjelder denne registerenheten med flere
24.04.1930 - Dokumentnr: 902349 - Erklæring/avtale
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:346
Gjelder denne registerenheten med flere
13.02.1986 - Dokumentnr: 10581 - Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 30,000
MED PRIORITET ETTER 80% AV SEKSJONENS LÅNETAKST
TIL ENHVER TID
Gjelder denne registerenheten med flere
13.02.1986 - Dokumentnr: 10581 - Seksjonering
Opprettet seksjoner:
Snr: 7
Formål: Næring
Sameiebrøk: 24/1152
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 65 SEKSJONER
SEKSJONENE AV BNR 346 HAR ANDEL AV SNR 21
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ekspedisjonsdokument datert 25.07.1923. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er uattestert, og dokumenterer at det er søkt om oppføring av bygget, men ikke endelig godkjenning. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Byggemåte
Tilstandsrapport følger vedlagt salgsoppgaven.
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med.
Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp.
Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål.
Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Overtakelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger.
Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser
Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene.
Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Hvitvaskingsregelverk
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper.
Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven.
Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Budgivning
x
x
x
x
Vedlegg til Salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Torbjørn Skjelde
Nyttige lenker
Beliggenhet
Nordvik Majorstuen
Annonseinformasjon
FINN-kode | 371996439 |
---|---|
Sist endret | 08. okt. 2024 12:31 |
Referanse | 8-0404/24 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.