Bildegalleri
Utviklingseiendom med butikk og 2 stk leiligheter i Sandnes sentrum - eksponering og gårdsrom.
Langgata 89, 4306 SandnesEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
- Bruksareal
- 1 780 m²
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 1 780 m²
- Tomteareal
- 965 m² (eiet)
- Overtakelse
- Etter nærmere avtale. Det oppfordres til å legge inn ønsket overtakelse i budet.
Type lokale
Fasiliteter
Kort om eiendommen
Eiendommene er opprinnelige 2 selvstendige bygg knyttet sammen med ett mellombygg. Gårdsrom med parkering på egen tomt. 2 stk leiligheter. Utviklingseiendom.
Beliggenhet
Eiendommene har en meget god og sentral beliggenhet i Sandnes sentrum. Nærhet til Sandnes Stasjon - Ruten.
Innhold
1. etg, 345 kvm/bra: Butikk, lager, 2 trappehus, toalett.
2. etg, 185 kvm/bra: Butikk.
3. etg, 385 kvm/bra: Butikk, 2 trappehus, kontor, spiserom, toaletter.
4. etg, 250 kvm/bra: Butikk.
5. etg, 380 kvm/bra: Butikk og 2 trappehus.
6. etg, 35 kvm/bra: Felles gang.
Leil 1, 83 kvm/bra: Gang, dab, kjøkken, garderober, soverom, 2 stk stuer.
Leil 2, 117 kvm/bra: Entre, toalett, vaskerom, bad, kjøkken, stue, 2 soverom, garderobe.
Tomt
Eiendommen har et gårdsrom som er asfaltert. God parering i gårdsrom.
Bebyggelse
Eiendommen er opprinnelig 2 selvstendige bygg knyttet sammen med ett mellombygg. Leiligheter i toppetasje.
Standard
Eiendommen består av 2 bygg som er knyttet sammen med ett mellombygg. Byggene er åpne seg imellom og er gjennomgående, butikkarealene fremstår som 1/2 etasjer med trapperom som knytter utstillingsarealene sammen.
Eiendommen har normal og grei standard. Modernisering og renovering må påregnes.
Butikkareal mot Langgaten har store vindusflater og grei takhøyde. Parkering under tak på ca 100 kvm og på over dekke ca 100 kvm.
Energimerking
Eiendommen er ikke energimerket. Det følger av forskrift om energimerking § 5 at dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått.
Adkomst
Eiendommene har god tilkomst for både gående, syklende og kjørende. Bebyggelsen fremstår i dag som et bygg fra Langgata, men to bygg som er sammenkoblet. Innkjørsel på egen eiendom fra Langgata.
Parkering
Offentlig parkering i front - gate. Parkering og tilkomst i gårdsrom på egen tomt. Parkering under tak på ca 100 kvm og på over dekke ca 100 kvm.
Offentlig kommunikasjon
God offentlig kommunikasjon i umiddelbar nærhet. Sandnes stasjon ligger i gangavstand ved eiendommen.
Overtakelse
Etter nærmere avtale. Det oppfordres til å legge inn ønsket overtakelse i budet.
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
Eiendommen og dens tilbehør overtas "som den/det er", jfr. avhendingsloven § 3-9.
Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.
Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.
Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Pro & contraPartene må selv foreta avregning av kommunale avgifter, felleskostnader samt eventuelle feste-/leieinntekter og lignende i forbindelse med oppgjøret. Megler foretar ingen pro & contra pr. overtagelsesdato.
KredittvurderingSelger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.
Ferdigattest / Brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse iflg. kommunen. Jf. plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Ulovlig oppførte tiltak vil kommunen fremdeles kunne forfølge og kreve omsøkt etter dagens regelverk. Kjøper overtar ansvar, risiko og eventuelle konsekvenser knyttet til dette.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Budgivning
Bud må inngis skriftlig og minst inneholde budgivers navn og kontaktinformasjon, budets størrelse, frist for selger til å akseptere budet (akseptfrist), finansieringsplan samt eventuelle forbehold.
Bud må inngis av korrekt person i henhold til firmaattest eller ved fullmakt.
Selger har rett til å ignorere eller avslå ethvert bud, uten begrunnelse. Megler kan formidle avslag eller aksept på vegne av selger.
Vedlegg til salgsoppgaven
Tilstandsrapport
Grunnbok
Servitutter
Offentlig kommunale opplysninger
Diverse byggemeldings dokumenter.
Diverse
Det foreligger ingen opplysninger om byggeår fra Sandnes kommune. Antatt 1963 basert på dokumenter mottatt av Sandnes kommune datert 23.10.1963.
Regulering
Følgende bestemmelser gjelder for Langgata 89 - kommunedelplan for Sandnes Sentrum, PlanID 201712.
Fullstendige bestemmelser og info om planen finner du her: https://www.arealplaner.no/1108/arealplaner/650
Eiendommen omfattes av følgende arealformål, bestemmelsesområder og hensynssoner:
Arealformål = kombinert bebyggelse og anleggsformål, Nåværende. Områdenavn = K3
Bestemmelsesområde = #1, byggegrenser, utbyggingsvolum og funksjonskrav
Hensynssone H190_1, andre sikringssoner
Hensynssone = H320, Flomfare
Hensynssone = H410, Krav vedrørende infrastruktur
Parkeringssone sentrum
Utdrag fra bestemmelsene:
Dersom annet ikke er gitt under § 6 Bestemmelsesområder, tillates følgende formål innenfor kombinert bebyggelse og anlegg: Bolig, næring, forretning og tjenesteyting.
Forretning skal plasseres i 1.etasje og henvende seg mot gater/gangforbindelser med krav om aktiv fasade, vist på temakart Aktive fasader . Det tillates ikke industri, lager eller annen næringsvirksomhet som medfører vesentlig trafikk- eller miljømessige ulemper eller fare for omgivelsene. Forretninger og publikumsrettet virksomheter i 1.etasje skal henvende seg mot tilliggende gater og ha egen adkomst fra disse.
Retningslinje for utvikling av området: Området skal bevares og videreutvikles som en viktig identitetsbærer med tett, kompakt småskalabebyggelse med høy andel tjenesteyting, handel, kultur og bevertning. Ny bebyggelse skal tilpasses eksisterende kvartalers høyde, volum og struktur. Kvartalsstrukturens karakteristiske smau skal videreføres og styrkes som del av gangnettverket, og bakgårdsbebyggelsen skal utnyttes. Bebyggelse og funksjoner i området skal bygge opp under aktivitet og opphold i Langgata. Langgata nord for Gamlatorget (T3) skal styrkes gjennom publikumsrettede funksjoner, og det skal sikres gode forbindelser til Havneparken og havnepromenaden. Gamlatorget og nytt plassrom (T4), i forbindelsen Langgata Havneparken, skal tilføre området viktige byrom. De karakteristiske villastrøkene skal opprettholdes som overgang fra sentrum til boligområdene rundt.
Følgende boligandel tillates:
Sentrumsformål: maks 20% bolig. Innenfor S21 tillates ikke bolig i 1. og 2.etasje, men det åpnes for bolig i øvrige etasjer. Kombinert bebyggelse og anlegg: maks 20% bolig. For verneverdige bygg tillates bolig fra og med 2.etasje og opp.
For kombinert bebyggelse og anlegg tillates samlet totalt følgende detaljhandel i samsvar med temakart Aktive fasader :
Inntil 3000 m2 BRA i nordre del av Langgata (K2, K3, K5, K7, K8)
I St. Olavs gate, Solaveien, Gjesdalveien, Storgata og Torgata skal parkeringsplassene være skråstilt ved enveiskjørte gater.
For bevaringsverdig bebyggelse tillates balkonger dersom disse inngår som et naturlig stilhistorisk element.
kapittel 1.3 Plankrav (pbl §11-9 pkt. 1) (s. 5)
Tiltak etter plan- og bygningsloven kan ikke gjennomføres før området inngår i en reguleringsplan.
kapittel 1.3 Plankrav (pbl §11-9 pkt. 1) (s. 5)
Tiltak etter plan- og bygningsloven kan ikke gjennomføres før området inngår i en reguleringsplan.
Krav om regulering gjelder likevel ikke for:
-Tiltak etter pbl § 20-1 bokstav c) fasadeendring, f) oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner, h) oppføring av innhegning mot veg i) plassering av skilt- og reklameinnretninger og j) plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg,
-Tiltak etter pbl § 20-4 bokstav a) mindre tiltak på bebygd eiendom og e) andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn kan forestås av tiltakshaver, forutsatt at disse utføres i tråd med bestemmelser i kommunedelplan for sentrum.
-Gågater vist i temakart Gange og byromsstruktur for området T2, T3 og gågate i Olav Kyrres gate, dersom de opparbeides i samsvar med §3.2 Gater, gangforbindelser og urbane byrom. Ved regulering av tilgrensende områder skal gågater likevel tas med i reguleringsplanen.
Anbefaler kjøper om å sette seg godt inn i bestemmelsene i kommunedelplan for sandnes sentrum, PlanID 201712.
Nyttige lenker
Beliggenhet
EiendomsMegler 1 Næring Stavanger
Annonseinformasjon
FINN-kode | 372319830 |
---|---|
Sist endret | 25. sep. 2024 13:14 |
Referanse | 2901240030 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.