Bildegalleri
Bergen sentrum - Sentralt serveringslokale med stor produksjonsavdeling og god eksponering. Salg av AS.
Nygårdsgaten 53, 5008 BergenEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
- Bruksareal
- 290 m²
- Bruttoareal
- 311 m²
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 290 m²
- Byggeår
- 2001
- Tomteareal
- 557 m² (eiet)
Type lokale
Visning
Oppdragsnummer
280-24-0032
Eiendomstype
Forretning
Eierform
Selveier
Betegnelse
Gnr. 164 Bnr. 832 Snr. 1 i Bergen kommune
Byggeår
2001
Areal
Bruksareal: 290 kvm, Bruttoareal: 311 kvm
Tomtetype/areal
Fellestomt / 557 kvm
Forretningsfører
Obos bbl
Kort fortalt
- Estimert brutto leie 2025: kr 643 552,-
- BTA 310 m2 bod / lager / produksjonslokale / restaurant.
- Meget sentral beliggenhet med god eksponering.
- Stilrene, moderne lokaler med gode kvaliteter.
Salg av aksjeselskap
Det er 100% av aksjene som tilbys for salg.
Prospektets første del inneholder informasjon om eiendommen som eiendomsselskapet eier. Andre del inneholder informasjon om eiendomsselskapet. Tredje del inneholder informasjon om salgs- / kjøpsvilkår.
Beliggenhet
Nygårdsgaten 53 har en meget sentral beliggenhet med god eksponering midt i Bergen sentrum. Her er det mye trafikk utenfor og kort nærhet til kollektivtilbud, parkeringsmuligheter og potensielle kunder. Fra lokalene er det kort avstand til bybanestoppet på Nygård, Bergen Bystasjon og Griegpark i Grieghallen. Ellers er det nærhet til hele Bergens servicetilbud.
Beskrivelse
Eiendommen er en sentrumseiendom som ligger i Nygårdsgaten i Bergen sentrum.
Bygget fremstår som en moderne boligblokk med næringslokaler i 1. etasje. Fasadene består av betong med balkonger, vindus- og dørfelt i glass og stål.
Serveringslokalene har store vindusfelt som gir rikelig med lys og bidrar til god romfølelse.
Bygningen
Bygget er en boligblokk med næringslokaler i 1. etasje som er organisert som et eierseksjonsameie.
Serveringslokalet har vært utleid til KOGI Restaurant AS siden 2020.
Kjeller (BTA 21 m2): 2 Boder som brukes av leietaker til hhv. Fettutskiller(2000 l) og ventilasjonsanlegg.
1. etasje (BTA 290 m2): Restaurant med gassanlegg, 2 toalettrom, foredlingsrom, fryserom og kjølerom, servering, oppvask, kontor med garderobe og dusj, produksjonslokale med 2 røykeovner, 3 WC (2 i restaurant og et i produksjonslokale), kjøleavfall og lager med egen inngang for varemottak.
Byggemåte
Bygget er fundamentert på antatt faste masser. Bygget har grunnmurskonstruksjon av betong. Yttervegger har utførsel i betong. Bærende konstruksjoner, samt etasjeskiller er i betong. Ytterdør i aluminium.
Innvendige kvaliteter varierer noe, men i hovedsak er det keramiske fliser, malt gulv og epoxymaling, malte vegger og himlinger. Sluk i gulv i produksjonslokale og kjøkkenavdeling.
Standard
Lokalene holder god standard og fremstår godt vedlikeholdt både innvendig og utvendig.
Utstyr
Brannalarm, innbruddalarm, ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning, fettutskiller (2000 l).
Oppvarming
Elektrisk oppvarming. Ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning.
Parkering / Garasje
Parkering i gate i henhold til gjeldende bestemmelser, ellers er det mange muligheter blant annet i GriegGarasjen og Bygarasjen en liten spasertur unna.
Tinglyste rettigheter og forpliktelser
Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter. Legalpant er pant som følger av loven, og som ikke tinglyses. Legalpant følger derfor eiendommen ved salg. På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer som f eks rett for kommunen til å vedlikeholde rørsystemer for vann- og kloakk. Disse erklæringene vil følge eiendommen ved salg. Kontakt megler for nærmere informasjon.
Servitutter / rettigheter
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse.
Vei / Vann / Avløp
Vei: Offentlig gate
Vann: Offentlig
Avløp: Offentlig
Ferdigattest eller midl. brukstillatelse
Ferdigattest mottas på forespørsel til megler.
Reguleringsforhold
Kommuneplanens Arealdel 2018-2030
PlanID 65270000
Arealformål: Sentrumsformål
Kommunedelplan
Bergenhus. KDP Sentrum.
PlanID 15780000
Arealbruk: Boligområde
Eldre reguleringsplan
Bergenhus. Gnr. 164, Nedre Nygård Nord.
PlanID 8200000
Energimerking
Selger har ikke fremlagt energiattest.
Leieforhold
Lokalene er i sin helhet pt. utleid til restaurant. Leiekontrakten utløper 31.08.25.
Total årlig leie utgjør pr 2024 kr 627 216,-.
Andre faste løpende kostnader
Estimerte faste kostnader:
Kommunale avgifter Kr. 34 880 pr. år
Eiendomsskatt: kr 15 000,- pr år.
Forsikring, kr 3 600,- pr. år.
Vedlikehold/administrasjon: ca. kr 72 000,- pr. år.
Felleskostnader (forsikring, utvendig vedlikehold): kr 78 000,-
Oppgjør
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på oppgjørsadvokats klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato. Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.
Oppgjør gjennomføres av Garmann Mitchell & Co Advokatfirma AS v/advokat Martin Holger Dale.
Finansiering
Kontakt megler for avklaring av finansielle forhold, herunder lån til kjøp av eiendom. Privatmegleren har avtale med Nordea om formidling av lån og andre finansielle tjenester. Privatmegleren mottar godtgjørelse for dette.
Selskapsfinansiering
Eiendomsselskapet evt. låneforhold med aksjonærer og evt. gjeld med pant i eiendommen innfris av oppgjørsadvokat ved oppgjørsgjennomføring. Dvs. at kjøper innbetaler kjøpesum for aksjene samt gjeld som skal innfris ved oppgjøret til oppgjørsadvokat.
Kjøper må selv sørge for finansiering av kjøpet av aksjene. Dersom Selskapet skal stille sikkerhet for kjøp av aksjene, f.eks i form av pantsettelse av Eiendommene, må vilkårene i aksjelovens § 8-10 oppfylles. Kjøper må gjøre seg kjent med bestemmelsene og bærer det hele og fulle ansvaret for finansiering.
Annen nyttig informasjon
Det er 100 % av aksjene i eierselskapet som tilbys for overdragelse. Dette får flere konsekvenser; bla. i form av ulik verdifastsettelse, ulik skatteposisjon og ulike rettsregelsett. Budgivere / Kjøpere anses som profesjonelle, og må egenhendig avklare alle slike forhold, herunder oppfordres kjøpere til å engasjere egne fagkyndige for nødvendige avklaringer og bærer selv kostnader forbundet med dette. Bindenede avtale om salg av aksjer anses ikke inngått før endelig avtale er fremforhandlet og signert av signaturberettiget eller fullmaktshaver hos Selger.
Betingelser/reklamasjonsbestemmelser
Selgers garantier:
Selger garanterer at følgende vil gjelde aksjene, selskapene og eiendommene pr. selskapsoverdragelsen:
For eiendommene:
Det foreligger ikke heftelser utover det som evt. fremgår av fremlagte salgsdokumenter, grunnbokutskrifter og evt. leieavtaler knyttet til bygget.
For selskapene:
1. Selskapene er gyldig stiftet og registrert
2. Skatter er gjort opp korrekt og rettidig
3. Årsregnskapene, og balanse er korrekt og gir et fullstendig bilde av selskapenes økonomiske stilling pr. 31.12.2022.
4. Selskapet har ikke ansatte eller pensjonsforpliktelser
5. Selskapet er ikke involvert i tvister eller det er grunnlag for tvister.
7. Selskapet etterlever offentlige regler og pålegg.
For aksjene:
1. Det hviler ikke krav, begrensninger eller heftelser på aksjene
2. Aksjene er gyldig, rettmessig og korrekt utstedt.
Se kontrakt for nærmere beskrivelse av garantier.
Reklamasjonsbestemmelser:
Kontrakt skal inngås med "Meglerstandard for salg av AS med oppgjørsansvarlig versjon 2020" med nødvendige tilpasninger og justeringer for den aktuelle transaksjonen samt overdragelse av driftsselskap.
Annet:
Kjøper har risikoen for alle eventuelle offentlig rettslige krav tilknyttet gjennomføringen av transaksjonen.
Kjøper bærer kostnader for enhver type undersøkelser ved handelen og samtlige egne omkostninger ved transaksjonen. Dette gjelder også gjennomføring av, og eventuelle kostnader knyttet til, etterlevelse av Aksjelovens § 8-10 (om oppkjøpsfinansiering ) der dette er aktuelt for kjøper.
Bestemmelsene i Eiendomsmeglingsloven ("emgll") §§ 6-4, 6-5, 7-1,7-2 første til tredje ledd og 8-8 er fraveket jfr. Bestemmelsen i emgll § 1-3. Emgll §§ 4-4, 6-2, 6-4, 6-5, 6-7 til 6-10, kapittel 7 og § 8-8 samt tilhørende bestemmelser i eiendomsmeglingsforskriften er fraveket, jfr. eiendomsmeglingsforskriftens § 1-2.
Megler er underlagt lov om hvitvasking.
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kundekontroll på grunnlag av fremvist gyldig legitimasjon eller på annen godkjent måte. Dersom kunden er et foretak, skal megler kartlegge hvem som er reelle rettighetshavere i foretaket, og gjennomføre ID-kontroll av disse. Kjøper og selger har plikt til å bidra til at megler får gjennomført kundekontroll.
Megler har i enkelte tilfeller, herunder tilfeller hvor megler ikke får gjennomført kundekontroll av kjøper før overtagelse og oppgjør, plikt til å stanse gjennomføring av handelen. Konsekvensen av at kjøper ikke vil bidra til gjennomføring av kundekontroll, er at transaksjonen må stanses. Overtagelse og oppgjør kan ikke gjennomføres før kjøper bidrar til at megler kan gjennomføre kundekontrollen. Når kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundekontroll, og oppgjør til selger derfor blir forsinket, utløser dette rettigheter for selger etter avhendingslovens kapittel 5. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundekontroll underveis i oppdraget, f.eks. dersom det etter oppdragsinngåelsen har vært endring av hvem som er reelle rettighetshavere i foretaket som selger, må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. I disse tilfellene er det selger som misligholder sine forpliktelser etter avtalen. Kjøpers rettigheter ved selgers mislighold følger av avhendingslovens kapittel 4. Eiendomsmeglingsforetaket har også andre prosedyrer knyttet til hvitvaskingsregelverket.
Megler har plikt til å melde fra til Økokrim om eiendomshandler som fremstår som mistenkelige. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles.
Interessenter oppfordres til å foreta teknisk, juridisk og økonomisk gjennomgang av eiendommen og selskapet. Megler oppfordrer også interessenter til å kontrollere opplysninger ved direkte kontakt mot offentlige instanser, gjennomgang av originale dokumenter hos megler eller lignende.
Salgsoppgaven er utarbeidet på bakgrunn av opplysninger som er mottatt av selger samt offentlig tilgjengelige opplysninger. Meglerforetaket har ikke sjekket skatte-, avgifts- eller regnskapsmessige forhold. Dette må gjennomgås av partenes rådgivere og eventuelt selskapets revisor. Megler kan ikke garantere at prospektet ikke inneholder feil eller mangler, og påtar seg intet ansvar i forbindelse med dette. Megler påtar seg intet ansvar for eventuelle økonomiske tap som følge av noen sitt bruk av prospektet, dets informasjon eller vurderinger.
Sikkerhetsstillelse
Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Kjøpsforsikring
I produktark om Kjøpsforsikring bak i salgsoppgaven finner du informasjon om Boligkjøperforsikring, Hus-/hytteforsikring med superdekning, Innboforsikring med superdekning, samt priser på produktene.
Overtagelse
Etter nærmere avtale.
Budgiving
Bud ønskes inngitt til megler med minimum 24 timers vedståelsesfrist. Det tas utgangspunkt i en åpen budrunde. Dette hindrer ikke at selger og megler i en avsluttende fase kan tilrettelegge for en lukket budrunde.
Bud skal gis som bud på eiendomsverdi med et bestemt kronebeløp og skriftlig til megler. De enkelte tilbud må inneholde en referanse til oppdragsnummeret i dette prospektet, og ved mottagelse av bud legges det til grunn at prospektet med bilag og vedlegg er gjennomgått i sin helhet før bud gis.
Budgiveren må ved inngivelse av budet hensynta at eiendommens skattemessige verdi vil være lavere enn den eiendomsverdi som legges til grunn ved beregningen av aksjeverdien. Det skal ikke gjøres fradrag for skattemessige mindre avskrivninger eller latent skatt som følge av differansen mellom avtalt eiendomsverdi og skattemessig verdi. Det gjøres ikke justeringer for fremførbart underskudd.
Alle eventuelle forbehold forutsettes å fremgå av budet. Avgitt bud er bindende og kan ikke tilbakekalles når det er mottatt hos megler.
Selger står fritt til å godta eller forkaste ethvert bud. Det tas forbehold om endelig godkjenning av salget av selgers styre.
Forskrift om eiendomsmegling §§ 6-3 og 6-4 vedrørende budgivning fravikes.
Bud på eiendomsverdi skal sendes skriftlig til megler og inneholde informasjon om budgivers navn, kontaktdata og eventuelle forbehold. Bud inngis på vilkår som følger av salgsoppgave, herunder kjøpekontrakt og oppgjørsavtale.
Lov om hvitvasking
Megler er underlagt lov om hvitvasking som innebærer plikt til å melde ifra til Økokrim om mistenkelige transaksjoner
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedlegg tilgjengeliggjort i datarom (Bonamea):
- Grunnboksutskrift
- Informasjon fra forretningsfører
- Planinfo
- Takstdokument
- Tegninger
- Kjøpsavtale - Meglerstandard
- mm.
Nyttige lenker
Beliggenhet
PrivatMegleren Næring
Annonseinformasjon
FINN-kode | 379066618 |
---|---|
Sist endret | 14. nov. 2024 01:17 |
Referanse | 280240032 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.