Bildegalleri
MAJORSTUEN | Næringseksjon med god eksponering på bakkeplan | Gode leieinntekter på kr. 720.000,- pr år | Sentralt
Majorstuveien 34, 0367 OsloEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
- Bruksareal
- 167 m²
- Bruttoareal
- 175 m²
- Etasje
- 1.
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 167 m²
- Byggeår
- 1931
- Tomteareal
- 622 m² (eiet)
Type lokale
Visning
Oppdragsnummer
316-23-0070
Eier
Majorstuveien 34 Næring AS
Eiendomstype
Næringsbygg
Eierform
Det er salg av seksjon. Om ønskelig er det mulighet for å kjøpe Majorstuveien 34 Næring AS.
Betegnelse
Gnr. 215 Bnr. 203 Snr. 2 i Oslo kommune
Etasje
1
Byggeår
1931
Areal
Bruttoareal på næringen er 175 kvm
Tomtetype/areal
Fellestomt / 622 kvm
Forretningsfører
Malling & Co forvaltning AS
Beliggenhet
Majorstuveien 34 ligger i et urbant, populært og meget sentralt på Majorstuen i Oslo, med nærhet til alle typer bymessige fasiliteter og god offentlig kommunikasjon. Blant annet ligger Bogstadveien med alle sine shoppingmuligheter 2 minutters gange unna. Bogstadveien er en attraktiv og moderne handlegate, med et rikt utvalg shoppingmuligheter, servicetilbud, caféer og spisesteder.
Arealer og fordeling pr. etasje
Bruksareal: 167 kvm, Bruttoareal: 175 kvm
Innhold
Flott serveringslokal/restaurant med god eksponering mot gate. Majorstuveien 34 ligger i et urbant, populært og meget sentralt området på Majorstuen i Oslo, med nærhet til alle typer bymessige fasiliteter og god offentlig kommunikasjon.
Lokalet består av en næringsseksjon, som er godkjent til restaurant virksomhet. Se forøvrig informasjon under punktet "Ferdigattest eller midl. brukstillatelse".
Leieforhold
Næringseiendommen er pr. nå utleid med avtale om at leieobjektet skal kun benyttes til Restaurant/Take-away i tråd med leietaker driftskonsept.
Det eksisterer et leieforhold med løpetid fra 10/15.12.2023 frem til 15.12.2028. Leieforholdet kan ikke sies opp i leieperioden. Leietaker har rett til å forlenge leieperioden i en periode på 5 år etter reforhandling av leie og kontraktsvilkår, som Utleier kan oppnå i markedet ved ny utleie.
Leien er ved inngåelse av kontrakten kr 720.000,- pr. år eksklusive mva. Det blir beregnet mva. på husleien. Det er gitt noe leierabatt til fordel for tilpasninger i næringslokalet som er gjennomført av leietager. Se nærmere i leiekontrakten under "særlige bestemmelser"
I tillegg til Leien dekker Leietaker alle kostnader ved Leiebjektet som anses som felleskostnader ved flere nærinsleietakere i næringsbygg, og alle felleskostnader i sameiet som tilordnes.
Leieavtalen ligger vedlagt i salgsoppgaven og alle interessenter må gjøre seg godt kjent med denne.
Møblering
Møblene tilhører leietager.
Oppvarming
Fjernvarme
Parkering / Garasje
Det medfølger ikke parkeringsplass eller garasje til eiendommen. Parkering i gate etter gjeldende bestemmelser.
Tinglyste rettigheter og forpliktelser
Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter. Legalpant er pant som følger av loven, og som ikke tinglyses. Legalpant følger derfor eiendommen ved salg. På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer som f eks rett for kommunen til å vedlikeholde rørsystemer for vann- og kloakk. Disse erklæringene vil følge eiendommen ved salg. Kontakt megler for nærmere informasjon.
Øvrige sameiere har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følge av sameieforholdet, jf. eierseksjonsloven § 31. Pantekravet kan ikke overstige 2G (Folketrygdens grunnbeløp). Sameiet kan vedtektsfeste ytterligere panterett for sameiet. Vedtektsfestet pant tinglyses i seksjonene.
Servitutter / rettigheter
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse.
Følgende servitutter vil følge eiendommen:
1937/400058-1/105 Erklæring/avtale
05.01.1937
vedr. kum
Overført fra: 0301-215/203
Gjelder denne registerenheten med flere
1985/34179-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
11.06.1985
vedr. vinterhage m.v.
Overført fra: 0301-215/203
Gjelder denne registerenheten med flere
Vei / Vann / Avløp
Eiendommen har adkomst via kommunal vei.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett via private stikk- og fellesledninger.
Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning.
Ferdigattest eller midl. brukstillatelse
Det foreligger attestert "ekspedisjonsdokument" fra byggeåret. Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.
Følgende byggesaker/dokumenter er registert hos PBE:
- Varmeanlegg.
- Ferdigattest for ventilasjonsanlegg for kjøkken og anretning, datert 1965.
- Ferdigattest for utvidelse og nyinnredning av restaurant, datert 1969.
- Ferdigattest for ventilasjonsanlegg for kjøkken og restaurant, datert 1973.
- Ferdigattest for uthengsskilt.
- Ferdigattest for tilbygg vinterhage, datert 1986.
Verdi ved skattefastsetting
Formuesverdien har ikke latt seg innhente,og kjøper må undersøke dette næremere med skatteetaten.
Reguleringsforhold
Eiendommen er regulert til følgende formål:
- Måle- og avstandslinje, Offentlig kjørebane/veigrunn iht. reguleringsplan med ID S-133GO datert 08.03.1939.
- Bolig m.tilh. anlegg iht. reguleringsplan med ID s-133GO datert 28.07.1977.
Kommunedelplaner:
KDP-17 med formål om områdeavgrensning for indre Oslo.
Det gjøres oppmerksom på følgende pågående plan- og byggesaker i tilgrensende området:
Saksnummer 201810069 - Byggesak
Majorstuveien 32 - Oppføring av nye balkonger
Det ble gitt rammetillatelse den 01.11.2018 for utvidelse av eksisterende brannbalkonger og oppføring av nytt balkongbånd. Igangsettingstillatelse ble gitt 22.03.2019. PBL sendte henvendelse til søker om at det må sendes inn ny søknad om ferdigattest den 09.07.2024. Tiidligere søknad om dette var ukomplett. Dersom det fortsatt gjenstår noen gjenstående arbeid, må det påregnes at det kan forekomme noe byggeaktivetet eller arbeid som følge av dette.
Energimerking
Ved salg av boliger og bygninger skal det legges frem en energiattest med et energimerke, jf. energimerkeforskriften. Megler har informert selger om selgers plikt til å energimerke boligen, men det foreligger per dato ingen energiattest og kjøper må dermed legge til grunn dårligste karakter, RØD G. Kjøper kan kreve å få utført energimerking for selgers regning.
Beskrivelse av sameiet
Næringsseksjonen tilhører eierseksjonssameiet Majorstueveien 34. Sameiet består av 56 boligseksjoner og 2 næringsseksjoner.
Sameiets regnskap:
Regnskapsført driftsinntekter for 2023 var kr 2.075.183,-.
Regnskapsført driftskostnader for 2023 var 1.791.902,-.
Regnskapsført resultat av finansposter for 2023 var kr 28.036,-.
Regnskapsført årsresultat for 2023 var k 311.317,-.
Kostnader som bare skyldes drift og vedlikehold av næringsseksjonene skal alene betales av eier av næringsseksjonene. Dette gjelder for eksempel utgifter tilknyttet vedlikehold/utbedring av fasadene i næringsseksjonene, vedlikehold, utbedring og drift av varme og ventilasjonsanlegg m.m.
En sameier eier en andel i eiendommen, med tilknyttet enerett til bruk av sin bruksenhet, jf. eierseksjonsloven § 25.
Ingen kan erverve mer enn to boligseksjoner i et sameie, jf. eierseksjonsloven § 23 første ledd. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting.
Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i sameiets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett, årsberetning m.m. Se særlig om vedtekter og husordensregler knyttet til husdyrhold, dugnader, trappevask o.l.
Forkjøpsrett for sameiere
Det følger av vedtektene at salg og utleie av en bruksenhet skal meddeles styret, eller den styret utpeker. Styret kan nekte å godkjenne erververen eller leietakeren bare dersom det foreligger saklig grunn.
Andre faste løpende kostnader
Kr. 12 032,- pr. Mnd.
Fellesutgifter som inkluderer: Felleskostnadene inkluderer normal drift. Se regnskap.
Andre faste utgifter:
Strøm: Dekkes av leietager
Kommunale gebyrer i tråd med leie av fortausgrunn er kr. 3.252,- pr. mnd.
Eiendomsskatt: kr 13.209,- pr. 26.08.2024
Forsikring i Gjensidige Forsikring AS, (polisenummer 87428184)
Endringer i lånevilkår, herunder renteendringer, vil kunne medføre at månedlige fellesutgifter endres. På samme måte vil vedlikeholdsarbeider og oppgradering av bygning kunne medføre økte fellesutgifter.
Andel fellesgjeld / formue
Andel fellesgjeld kr. 13 225,- / Andel fellesformue kr. 20 756,- pr ifølge forretningsfører.
Andel fellesgjeld og evt. formue overtas av kjøper.
Oppgjør
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.
Finansiering
Kontakt megler for avklaring av finansielle forhold, herunder lån til kjøp av eiendom. Privatmegleren har avtale med Nordea om formidling av lån og andre finansielle tjenester. Privatmegleren mottar godtgjørelse for dette.
Annen nyttig informasjon
Overdragelsen gjelder salg av seksjon. Om ønskelig kan det også gjennomføre overdragelse av aksjer i selskapet Majorstuveien 34 Næring AS, org nr. 918 851 399. Selskapet har hjemmel til seksjon 2 i Majorstuveien 34.
Alle interessenter og kjøper vil bli vurdert som profesjonell og kjøpers reklamasjonstid begrenses derfor til 3 mnd. etter overtakelsen. Dette avviker fra avhendingslovas bestemmelser når det gjelder kjøpers reklamasjonstid. Kjøper kan ikke gjøre gjeldende enkeltstående brudd / reklamasjoner som medfører tap på mindre enn kr 200.000,- og kjøper kan ikke gjøre krav gjeldende med mindre Kjøpers samlede krav overstiger kr 2.000.000,-
Alle interessenter oppfordres til nøye å undersøke eiendommen. Det anbefales at alle interessenter rådfører seg og befarer eiendommen med fagkyndig, før bud inngis. Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen.
Eiendommens bokførte verdi i regnskapet for 2022 er 1.261.873,-
Kjøpekontrakten som skal benyttes i transaksjonen er "Meglerstandarden av mars 2020". Ved budgivning aksepterer budgiver at man har lest og akseptert kjøpekontrakten som skal benyttes av partene. Krever kjøpers bank en utvidet garantistillelse fra Oppgjørsansvarlig i forbindelse med oppgjøret, blir denne kostnaden belastet kjøper. All gjeld og egenkapital i selskapet skal minimeres ved overtakelse. Dette innebærer at all gjeld i selskapet gjøres opp av selger (med kjøpesummen) og kjøper må betale for eventuelt innestående beløp på selskapets driftskonto.
Med henvisning til lov om eiendomsmegling § 1-4 tredje ledd, jfr. forskrift om Eiendomsmegling § 1-2, fravikes bestemmelsene i eiendomsmeglingsloven § 4-4, § 6-2, § 6-4, § 6-5, § 6-7 til § 6-10 og kapittel 7 og § 8-8 da overdragelsen gjelder salg av selskap / næringseiendom / eiendom solgt som ledd i næringsvirksomhet.
Areal er hentet fra leieavtale. Det er ikke utført en arealoppmåling av lokalet i nyere tid. Ingen av arealmålene er kontrollert av megler. Det anbefales at alle interessenter foretar en egen arealoppmåling, befarer eiendommen med fagkyndig og nøye undersøker gården. Ved ønske om kontrollmåling kan interessenter på forespørsel få tilgang til eiendommen for oppmåling for egen regning. Unnlater kjøper / budgiver å kontrollmåle eiendommen før inngivelse av bud / kjøp gir et eventuelt arealavvik ikke kjøper rett til prisavslag.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen. Det er ikke foretatt undersøkelse av det elektriske anlegget.
Med mindre annet er uttrykkelig avtalt gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Adgang til utleie
Bolig i eierseksjonssameie kan som hovedregel fritt leies ut. Det kan imidlertid følge av sameiets vedtekter at leietager skal godkjennes av styret, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd. Styret må ha "saklig grunn" for ikke å godkjenne leietager.
Konsesjon / Odel
Det er ikke krav til konsesjon ved erverv av eiendommen.
Det hefter ikke odel på eiendommen.
Sikkerhetsstillelse
Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Kjøpsforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Kjøpsforsikring fra If. Produktet inneholder boligkjøperforsikring, hus-/hytteforsikring med superdekning og innboforsikring med superdekning. Les mer om Kjøpsforsikring i vedlagte materiell.
Overtagelse
Etter nærmere avtale.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring, og interessenter oppfordres til å sette seg inn i selgers egenerklæring før det inngis bud på eiendommen.
Budgiving
Bud kan legges inn via Privatmeglerens "gi bud-knapp" som finnes på Privatmegleren.no/eiendommens hjemmeside og i nettannonsen. Bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID.
For mer informasjon om budgivning, se "Viktig informasjon" i salgsoppgaven.
Lov om hvitvasking
Megler er underlagt lov om hvitvasking som innebærer plikt til å melde ifra til Økokrim om mistenkelige transaksjoner
Meglers vederlag og utlegg
Factoring/ Betalingsutsettelse (Kr.3 000)
Visninger (Kr.2 500)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.2 500)
Fotograf (Kr.5 000)
Innhenting kommunale opplysninger+forretningsfører (Kr.9 200)
Markedspakke (Kr.19 900)
Oppgjørskostnad (Kr.7 500)
Panterett med urådighet - Statens Kartverk (Kr.500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 8 913 225,-) (Kr.167 122,98)
Totalt kr. (Kr.217 222,98)
Vedlegg til salgsoppgaven
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Reguleringsplaner og bestemmelser
Opplysningsbrev fra forretningsfører
Vedtekter og eventuelle husordensregler
Årsregnskap / budsjett
Budskjema
Energiattest
Tilstandsrapport
Meglers verdivurdering
Egenerklæringsskjema selger
Viktig informasjon til kjøper og selger
Nyttige lenker
Beliggenhet
Privatmegleren Kvartal
Annonseinformasjon
FINN-kode | 379459391 |
---|---|
Sist endret | 14. nov. 2024 01:17 |
Referanse | 316230070 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.