Bildegalleri
Salg av AS - Fullt utleid næringseiendom med stor tomt, beliggende sentralt på Kjørbekk.
Kjørbekkdalen 7B, 3735 SkienEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
- Bruttoareal
- 1 911 m²
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 1 911 m²
- Byggeår
- 1978
- Tomteareal
- 5 303 m² (eiet)
Type lokale
Oppdragsnummer
103-24-0211
Eier
Herkules Gummi Eiendom AS
Eiendomstype
Næringsbygg
Eierform
Selveier
Betegnelse
Gnr. 220 Bnr. 1195 i Skien kommune
Ideell andel: 1/1
Byggeår
1978 / modernisert 2021
Areal
Bruttoareal: 1 911 kvm
Fordeling av arealer:
VERKSTED: (Bruttoareal)
Kjeller: Lager - 130 kvm.
Verksted: Verksted, lager og kontor - 790 kvm.
Mesaniner: 2 stk - 250 kvm
SUM 1170 kvm
KONTOR: (Bruttoareal)
1.etg: Ekspedisjon og kontor - 141,5 kvm.
2.etg: Kontor, kjøkken mm. 141,5. kvm.
Mellombygg: 10 kvm.
SUM 293 kvm.
LAGERHALL: (Bruttoareal)
1.etasje: Lager 448 kvm.
SUM 448 kvm.
Tomtetype/areal
Eiet tomt / 5303 kvm
Beliggenhet
Eiendommen ligger sentralt plassert på Kjørbekk i Skien, et ettertraktet område for både handel og industri, med nærhet til viktige transportårer mellom Porsgrunn og Skien i forbindelse med E18.
Dette er et ideelt sted for selskaper som ønsker en sentral og lett tilgjengelig beliggenhet. Eiendommen tilbyr en kombinasjon av næringsdel, verksted, lager og kontorlokaler med stabile leieinntekter fra etablerte leietakere. Kjørbekk er det foretrukne området for handel og har også tilreisende kunder fra hele regionen. Det er både større og mindre aktører som har etablert seg i nær tilknytning til eiendommen som danner et bredt utvalg av vare og tjenester.
Her får du en investeringsmulighet som sikrer solid avkastning og trygge leieinntekter i fremtiden.
Bygninger
Verkstedbygg med kontoravdeling og en frittstående lagerhall.
Byggemåte
Verkstedbygning med kontoravdeling Kombinasjonsbygg oppført i 1978, oppført i bærende konstruksjoner med betongsøyler og takkonstruksjon av prefabrikerte SIB dragere. Verksted/lagerhall har betonggulv og utvendige vegger av sandwichelementer med frilagt betong. Takkonstruksjon av SIB dragere er tekket med korrugerte stålplater, isolert og tekket med asfalt takbelegg. 4 store kjøreporter b x h 5x5 meter. 2 stk porter b x h 3,5 x 3,5 meter. Kontoravdeling er oppført i mur med fasade av teglstein. Trevinduer med isolerglass Etasjeskillere av betongelement. Yttertak av tre er tekket med asfalt takpapp.
Materialbruk: Gulver har i det vesentlige belegg, laminat og keramisk flis. Vegger har i det vesentlige malte plater og tapet. Himlinger har malte plater og betongelementer. I butikk er det systemhimling.
Lagerhall oppført i 2021.Oppført i bærende konstruksjoner med stålsøyler og takkonstruksjon av prefabrikerte SIB dragere. Lagerhall har betonggulv og utvendige vegger av sandwichelementer. Takkonstruksjon av SIB dragere er tekket med korrugerte stålplater, isolert og tekket med asfalt takbelegg. To store kjøreporter på 3,6 x 5,5 m og en bi inngangsdør på 1,2 x 2,1.
Materialbruk: Gulv består av betong. Vegger har sandwichelementer. Himling har korrugerte stålplater.
Oppgraderinger:
Verkstedbygning med kontoravdeling:
Takpapp på lagerdelen ble fornyet i 2005. Kontordelen ble pusset opp i 2008. Ny mesanin på 115 kvm også fra 2008.
Nye kjøreporter i 2016/17. Vinduer på kontordelen er skiftet ut etter behov. Takpapp over kontordelen ble fornyet i 2021. Mot nord ble det byttet 2 stk større vinduer samt et felt med bordkledning ble erstattet med teglstein (likt som resterende bygg).
Verkstedhall:
Utført med konstruksjoner som tåler hard bruk. Vedlikehold omfatter periodisk vedlikehold av porter og
takpapp, takpapp skiftet ut i 2008. Oljefyringsanlegg ble perioden 2020-2021 ombygget til bruk av biofyringsolje.
Kontorbygg trenger løpende vedlikehold slik som gulvbelegg og teknisk anlegg.
Lagerhall 2021:
Lagerhall er utført med konstruksjoner som tåler hard bruk. Vedlikehold omfatter periodisk vedlikehold av porter og
takpapp. Bygget benyttes kun til lager for bildekk.
Innhold
Vianor AS leier der idag og driver dekkbutikk med både salg av dekk, dekkskifte med verksted og dekkhotell.
Denne leiekontrakten er fra 2021 og har en varighet på 10 år, med mulighet for 5 nye år på samme vilkår.
Det er ca. 45 kvm kontor ledig i 2 etg. Dagens eier bruker disse selv i dag, men dette avsluttes ved overtakelse.
I 2023 hadde selskapet ca 2.000.000 i totale leieinntekter. Leiekontrakter kan fremvises til seriøse interessenter.
Oppvarming
Verksted/lagerbygning har oljefyrt varmluftsanlegg. (Det er opplyst at anlegget er ombygget til bio-olje).
Kontorbygg har panelovner.
Parkering / Garasje
Opparbeidet og asfaltert parkeringsplasser på egen tomt.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen.
Beskrivelse av tomt
Tomtearealer utenom bebyggelsen er opparbeidet med asfalt og benyttes til parkering, lagringsplass og transportarealer.
Reguleringsforhold
Eiendommen er regulert til "forretning/industri/lager og offentlig eller privat tjenesteyting/undervisning".
Gjeldende kommunalplan angir området som næring/forretning.
Reguleringsplan: "Detaljregulering Skogmo videregående skole" med PlanID 40032014002 datert 22.10.2015.
Området er regulert til følgende formål; byggegrenser, utbyggingsvolum og funksjonskrav og flomfare.
Bebyggelse og anlegg, samferdsanlegg og teknisk infrastruktur, grønnstruktur, hensynssoner.
Vernestatus: Nei.
Regulering i arbeid: Ja.
"Flomvei gjennom Kjørbekkdalen" PlanID 40032015007
Deler av eiendommen er markert som område med flomfare.
Selger kjenner ikke til andre planer i området som vil berøre denne eiendommen.
Energimerking
Eiendommmen er ikke energimerket i forbindelse med salg.
Oppgjør
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.
Finansiering
Kontakt megler for avklaring av finansielle forhold, herunder lån til kjøp av eiendom. Privatmegleren har avtale med Nordea om formidling av lån og andre finansielle tjenester. Privatmegleren mottar godtgjørelse for dette.
Annen nyttig informasjon
Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagt næringsrapport.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen. Det er ikke foretatt undersøkelse av det elektriske anlegget.
Med henvisning til lov om eiendomsmegling § 1-4 tredje ledd, jfr. forskrift om Eiendomsmegling § 1-2, fravikes bestemmelsene i eiendomsmeglingsloven § 4-4, § 6-2, § 6-4, § 6-5, § 6-7 til § 6-10 og kapittel 7 og § 8-8 da overdragelsen gjelder salg av selskap / næringseiendom / eiendom solgt som ledd i næringsvirksomhet.
Overdragelsen gjelder salg av samtlige aksjer i selskapet Herkules Gummi Eiendom AS, org. nr. 993125458.
Eiendommens bokførte verdi i regnskapet pr 31.12.2023 er ca kr. 14.290.145,-. Det vil ikke bli gitt skatterabatt på differansen mellom eiendomsverdien/salgspris og den bokførte verdien, med mindre budgiver setter forbehold om dette i evnt bud.
Privatmegleren Telemark innestår ikke for at fremlagt informasjon i forbindelse med transaksjonen er korrekt. Det forutsettes at kjøper/budgiver på selvstendig grunnlag vurderer denne informasjonen, og gjør egne undersøkelser av eiendommen.
Alle interessenter og kjøper vil bli vurdert som profesjonell og kjøpers reklamasjonstid begrenses derfor til 3 mnd. etter overtakelsen. Dette avviker fra avhendingslovas bestemmelser hva gjelder kjøpers reklamasjonstid. Det som evt. ikke fungerer av fastmontert utstyr, brannsikringsutstyr med mer og/eller at det var manglende brannsikringsutstyr m.m. ved besiktigelse, vil ikke bli istandsatt og/etter fremskaffet av selger før overtagelse. Det vil ikke blir foretatt noen form for opprydding, rengjøring eller lignende på eiendommen ifbm. overtagelse fra Selgers side.
Kjøper kan ikke gjøre gjeldende enkeltstående brudd / reklamasjoner som medfører tap på mindre enn kr. 50.000,- og kjøper kan ikke gjøre krav gjeldende med mindre Kjøpers samlede krav overstiger NOK 500.000. Dette avviker fra avhendingslovas bestemmelser hva gjelder kjøpers reklamasjonstid.
Alle interessenter oppfordres til nøye å undersøke eiendommen. Det anbefales at alle interessenter rådfører seg og befarer eiendommen med fagkyndig, før bud inngis. Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen.
Kjøpekontrakten som skal benyttes i transaksjonen er "Meglerstandarden av mars 2020" som kan oversendes ved forespørsel til megler. Ved budgivning aksepterer/bekrefter budgiver at man har lest og akseptert kjøpekontrakten som skal benyttes mellom partene.
Aksjene, Eiendommen og øvrige eiendeler i Selskapet overtas som de er, jf. kjøpsloven § 19 (1). Det foreligger en mangel hvis Selger, før inngivelse av gir en uriktig opplysning som nevnt i kjøpsloven § 19 (1) bokstav a eller forsømmer å gi en opplysning som nevnt i § 19 (1) bokstav b. Ved anvendelsen av § 19 (1) bokstav a og b hefter Selger ikke for uriktige eller manglende opplysninger som er utarbeidet av andre enn Selger, selv om Selger har gjort opplysningene tilgjengelig for Kjøper, med mindre Selger selv kjenner til at opplysningene er uriktige. Kjøper fraskriver seg herved så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot Selger i medhold av kjøpsloven § 19 (1) bokstav c, avhendingsloven § 3-7, § 3-8 og § 3-9 og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Eiendommen og aksjeselskapet selges som de er, jf avhendingsloven (avhl) § 3-9 og kjøpslovens §19 (1).
All gjeld og egenkapital i selskapet skal minimeres ved overtakelse. Dette innebærer at all gjeld i selskapet gjøres opp av selger (med kjøpesummen) og kjøper må betale for eventuelt innestående beløp på selskapets driftskonto.
Selger står fritt til på ethvert tidspunkt å godta eller forkaste ethvert bud.
Kjøper får anledning til å gjennomføre en normal og tidsbegrenset due diligence for å verifisere den informasjon som er mottatt i salgsprosessen. Due diligence materialet deler via et datarom. Dersom budgiver mener at bilagslisten ikke er dekkende, må eventuelle forespørsler om ytterligere informasjon fremgå av tilbudet. Budgivere oppfordres til selv å gjennomgå informasjonen, samt innhente og gjennomgå eventuell ytterligere informasjon som kjøper anser at bør gjennomgås. Bare dersom budgiver gjennom due diligence skulle avdekke vesentlige negative avvik fra den informasjon som er gitt, eller andre forhold av vesentlig negativ betydning for eiendommen kan budgiver gjøre forholdet gjeldende. Dersom budgiver som følge av due diligence gjennomgåelsen gjør gjeldende krav om endrede betingelser for kjøpet i forhold til tilbudet, står selger fritt til å akseptere de endrede vilkår. Budgiver kan ikke senere gjøre gjeldende som feil/mangel noe som ble eller burde blitt oppdaget gjennom due diligence.
Sikkerhetsstillelse
Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Overtagelse
Etter nærmere avtale.
Budgiving
Bud kan legges inn via Privatmeglerens "gi bud-knapp" som finnes på Privatmegleren.no/eiendommens hjemmeside og i nettannonsen. Bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID.
For mer informasjon om budgivning, se "Viktig informasjon" i salgsoppgaven.
Lov om hvitvasking
Megler er underlagt lov om hvitvasking som innebærer plikt til å melde ifra til Økokrim om mistenkelige transaksjoner
Vedlegg til salgsoppgaven
Datarom på eiendommen sist oppdatert 15.11.2024
Nyttige lenker
Beliggenhet
PrivatMegleren Telemark
Annonseinformasjon
FINN-kode | 381083620 |
---|---|
Sist endret | 21. nov. 2024 01:10 |
Referanse | 103240211 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.