Bildegalleri
MAJORSTUEN | Sentral næringsseksjon med god eksponering ved Bogstadveien | Gode leieinntekter | Sjelden mulighet
Rosenborggata 1A, 0356 OsloEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
- Primærrom
- 231 m²
- Bruksareal
- 248 m²
- Etasje
- 1.
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 231 m²
- Byggeår
- 1965
- Energimerking
- G - Rød
- Tomteareal
- 1 667 m² (eiet)
Type lokale
Visning
Oppdragsnummer
316-24-0147
Eier
Victus eiendom as
Eiendomstype
Næringsbygg
Eierform
Eierseksjon
Betegnelse
Gnr. 214 Bnr. 308 Snr. 1 i Oslo kommune
Ideell andel: 1/1
Etasje
1
Byggeår
1965
Arealer og fordeling per etasje
Totalt BRA 248 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 235 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 13 kvm
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Første etasje:
- BRA: 235 kvm
- BRA-i: 235 kvm
Kjeller etasje:
- BRA: 13 kvm
- BRA-e: 13 kvm
Det gjøres oppmerksom på at selger benytter kjellerbod, men det foreligger ingen skriftlighet til at denne medfølger/ disponeres av næringsseksjonen. Dermed foreligger det ingen skriftlig rådighet over boden. Kjøper overtar ansvar og risiko for dette.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er plassmålt og beregnet med utgangspunkt i NS 3940:2023.
Tomtetype/areal
Fellestomt / 1667 kvm
Forretningsfører
OBOS EIENDOMSFORVALTNING
Beliggenhet
Rosenborggata 1A er beliggende på Hegdehaugen i Oslo sentrum. En meget sentral beliggenhet, med den kjente shoppinggata i Bogstadveien som en av de nærmeste naboene. Nabolaget består av et godt utvalg av butikker, spisesteder, tjenester og ikke minst boliger. Dette gjør det til et område med flere besøkende og gjennomreisende. Området tiltrekker seg folk fra nærområdet, men også folk som bor litt utenfor sentrum, eller har kommet på storbysferie i Oslo. Bogstadveien er preget av en blanding av historisk og moderne arkitektur med flere flotte fasader.
Herfra er det lett tilgjengelig med kollektiv transport som trikk, T-bane og buss. På denne måten er det lett for folk å reise kollektivt hit. Gangavstand til Majorstuen, som er et viktig knutepunkt for mange reisende.
Byggemåte
Grunnmur og fundament: Solid grunnmur i naturstein eller tegl, trolig med senere støpt betongfundament ved renovering.
Bærende struktur: Bygningens bærende konstruksjon er trolig utført i teglstein eller murstein, med mulige stålkonstruksjoner i nyere etasjer.
Tak: Skråtak, sannsynligvis dekket med takstein eller skifer, muligens med loftsetasje.
Fasade og vinduer: Fasadene er forblendet med teglstein. Vinduer har male trekarmer og 2-lags glass.
Innhold
Overdragelse gjelder salg av et fisjonert selskap. Det vil være et single purpose selskap som kun vil eie denne eiendommen. Det vil ikke bli gjort fradrag i kjøpesummen for avviket mellom skattemessig saldoverdi på eiendommen i selskapet og kjøpesum. Selskapet overtas med kr. 0,- i gjeld og kr. 0,- på konto. Regnskapsmessige avvik avregnes etter krone-mot-krone prinsippet.
Standard
Vinduer
Vinduer med malte trekarmer og 2-lags glass. Enkelte vindusåpninger har glassfliser, og det er registrert at enkelte fliser har sprukket. Øvrige vinduer fremstår uten avvik.
Dører
Entredør i aluminium med 2-lags glass. Denne døren er i god stand og fremstår uten avvik utover det som er forventbart.
Innvendige forhold
Innvendige gulv består av laminat, fliser og annet bellegg.
Innvendige vegger og tak har malte, slette overflater.
Innvendige dører er malte og har slette overflater.
Det må imidlertid påregnes jevnlig vedlikehold av de innvendige overflatene for å opprettholde kvaliteten.
Ventilasjon
Bygningen har naturlig ventilasjon med ventiler i alle rom, både for intern ventilasjon og spalter i vinduene. Ventilasjonsløsningen oppfylte kravene på etableringstidspunktet, og det er ikke behov for oppgraderinger.
Spesialrom
Lokalet inneholder flere behandlingsrom som er tilpasset både lege- og tannlegevirksomhet.
Følgende har fått TG2:
TG2 - Vinduer
Enkelte vindusåpninger har glassfliser, og det er registrert at enkelte fliser har sprukket. TG2. For info, se s. 3 i tilstandsrapporten.
TG2 - Elektriske anlegg
Det elektriske anlegget er i hovedsak fra byggeåret, men deler av anlegget er oppgradert med nyere automatsikringer. Det er ikke fremlagt dokumentasjon på det elektriske anlegget ved utarbeidelsen av denne rapporten. På bakgrunn av dette anbefales det å utføre en utvidet kontroll av anlegget. For info, se s. 4 i tilstandsrapporten.
TG2 - Avløpsrør
Avløpsrørene er hovedsakelig laget av støpejern. Den største delen av rørene består av nyere støpejernsrør, men en mindre del er eldre. Den eldste delen av anlegget har nå passert sin levetid og vil kreve jevnlig tilsyn i årene som kommer. For info, se s. 4 i tilstandsrapporten.
TG2 - Vannrør
Vannrørene er laget av kobber. Rørene har passert halvparten av sin forventede levetid og vil trenge jevnlig tilsyn i tiden fremover. For info, se s. 4 i tilstandsrapporten.
TG2 - Spesialrom
Næringslokalet har to toalettrom, begge med tilhørende forrom utstyrt med servantinnredning og nedfelt vask. Det er registrert slitasje på servantinnredningen og overflatene. Det kan ikke utelukkes at servantinnredningen på det ene toalettet må byttes for å rette opp avviket. Øvrige avvik kan utbedres ved overflatebehandling.
Møblering
All invetar, maskiner og utstyr tilhørere leietager.
Oppvarming
Fjernvarme via radiatorer.
Parkering / Garasje
Parkering i offentlig vei etter gjeldende bestemmelser.
Adkomst
Se vedlagt kart.
Tinglyste rettigheter og forpliktelser
Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter. Legalpant er pant som følger av loven, og som ikke tinglyses. Legalpant følger derfor eiendommen ved salg. På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer som f eks rett for kommunen til å vedlikeholde rørsystemer for vann- og kloakk. Disse erklæringene vil følge eiendommen ved salg. Kontakt megler for nærmere informasjon.
Øvrige sameiere har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følge av sameieforholdet, jf. eierseksjonsloven § 31. Pantekravet kan ikke overstige 2G (Folketrygdens grunnbeløp). Sameiet kan vedtektsfeste ytterligere panterett for sameiet. Vedtektsfestet pant tinglyses i seksjonene.
Servitutter / rettigheter
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse.
Følgende servitutter vil følge eiendommen:
servitutter eldre enn festekontrakten.
1856/900104-1/105 Erklæring/avtale
05.09.1856
Bestemmelse om benyttelse
Overført fra: 0301-214/308
Gjelder denne registerenheten med flere
1899/900741-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
12.01.1899
Overført fra: 0301-214/308
Gjelder denne registerenheten med flere
1959/506138-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
18.04.1959
Overført fra: 0301-214/308
Gjelder denne registerenheten med flere
1959/506139-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
18.04.1959
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-214/308
Gjelder denne registerenheten med flere
Følgende heftelser vil følge eiendommen:
1975/503128-137/105 Erklæring/avtale
14.02.1975
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER FØRSTE TGL ERVERVSSUM
Gjelder denne registerenheten med flere
Vei / Vann / Avløp
Eiendommen har adkomst via kommunal vei.
Ferdigattest eller midl. brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for blokken datert 22.12.1964.
Godkjente tegninger er innhentet og følger vedlagt. Det gjøres oppmerksom på følgende avvik mellom godkjente tegninger og dagens bruk:
- Ifølge de godkjente byggetegningene datert 27. april 1960 er seksjoonen opprinnelig byggemeldt med blant annet 3 lager og et rom benevnt med "lager el. kontor". Den ene lageret er innredet i dag som rom for behandling, det andre lageret som gang og kontor. Det tredje lageret er innredet sm rom for behandling og resepsjon/kontor. Disse rommene er ikke omsøkt for bruksendring, og er dermed ikke godkjent for varig opphold. Rom som var opprinnelig byggemeldt som "lager el. kontor" er idag inndelt i tre rom bestående av gang, rom for behandling og kjøkken/møterom.
- Rom innredet som bod/teknisk har tidligere vært en del av behandlingsrommet, og det har ikke blittt omsøkt en bruksendring til bod.
- Ellers er resterende rom byggemeldt som kontorer, resepsjon gang og to WC-er. I disse rommene har det blitt satt inn flere innervegger.
- Se neste avsnitt for ytterligere informasjon om ulovligheter på benyttelse av seksjonen.
Kjøperen overtar risikoen og ansvaret for dagens bruk.
Den 18.10.2024 sendt PBL i Oslo kommune et brev om forhåndsvarsel om å stanse bruken og rette det ulovlige forholdet på seksjon 1. Det fremkommer følgende:
- At seksjon 1 er godkjent til lager og kontor, men benyttes i dag til et tverrfaglig medisinsk senter. Lokalene består av flere behandlingsrom til konsultasjon til allmennlegetjenester, spesialtjenester, spesialisttjenester innen hud- og laserbehandling og tannlegekontor.
- PBL mener at ulike medisinske behandlinger ikke innehar samme formål som kontorvirksomhet og bruksendringen er derfor søknadspliktig. Lokalet er seksjonert til næringsseksjon, men bruken er ikke godkjent i henhold til plan- og bygningsloven.
- PBL skriver at bruken av medisinsk behandling må stanse og at de må sende inne skriflig bekreftelse med foto på at bruken er stanset. Seksjonen må ikke tas i bruk til medisinsk senter før det har blitt søkt om slik bruk og at PBL gir midlertiig brukstillatelse/ferdigattest. Seksjonen må tilbakeføres.
- En ansvarlig søker (fagperson) kan søke om å få bruksendringen godkjent. Søknaden må være komplett og mottatt hos oss innen fristen i pålegget har gått ut. Godkjenner PBL søknaden, avslutter de ikke ulovlighetsoppfølgingen før de har gitt brukstillatelse/ferdigattest. Det betyr at de vil vurdere å pålegge dere å ferdigstille byggesaken innen rimelig tid etter at de har gitt tillatelse. Hvis PBL avslår søknaden, vil de få seks uker på dere til å rette forholdet etter det endelige vedtaket i byggesaken. Det betyr at tvangsmulkt løper fra og med seks uker etter endelig vedtak i byggesaken.
Det blir også nevt i brevet dersom forholdet ikke rettes innen fristen de setter i pålegget, må det betales en løpende tvangsmulkt per dag. Det er ikke satt inn noe beløp for tvangsmulkten i brevet. Tvangsmulkten vil påløpe for hver dag som går fra og med dagen etter fristen går ut, og frem til dere har dokumentert at retting har skjedd. PBL kan også vedta en engangsmulkt som forfaller dagen etter fristen har gått ut.
Den 04.11.2024 ble det sendt svarbrev til PBL om styreleder for har engasjert undertegneede som ansvarlig søker for å søke om bruksendring, og at arbeidet ville starte samme uke som svarbrevet ble sendt. Det står ingen oppdatering inne på saksinnsyn til kommunen etter varselbrevet ble sendt ut. Leietager tar ansvar for søknad og godkjenning innenfor plan- og bygningsetaten mtp. denne saken.
Verdi ved skattefastsetting
Verdien ved skattefastsetting som sekundærbolig kr 21.313.175,- pt. 31.12.2023.
Det gjøres oppmerksom på at ligningsverdien lot seg ikke innhente fra sketteetaten, slik at det har blitt benyttet formuesverdikalkulator. Kjøper må forutsette seg at det kan være avvik på dette beløpet mot det faktiske beløp.
Reguleringsforhold
Eiendommen er regulert til følgende formål:
- Bolig m.tilh. anlegg iht. reguleringsplan med ID S-2255 datert 28.07.1977.
- Offentlig kjørebane/veigrunn iht. reguleringsplan med ID S-132 og datert 03.02.1939.
Kommunedelplaner:
KDP-17 med følgende formål: områdeavgrensning for indre Oslo.
Energimerking
Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Ved salg av boliger og bygninger skal det legges frem en energiattest med et energimerke, jf. energimerkeforskriften. Megler har informert selger om selgers plikt til å energimerke boligen, men det foreligger per dato ingen energiattest og kjøper må dermed legge til grunn dårligste karakter, RØD G. Kjøper kan kreve å få utført energimerking for selgers regning.
Beskrivelse av sameiet
Seksjonen er tilknyttet Sameiet Rosenborggaten 1, og består av 81 seksjoner.
Sameiets nettside: https://vibbo.no/rosenborggaten-1/om
Styrets e-post: rosenborggaten1@styrerommet.no
Plakater og lignende må ikke settes opp uten godkjenning fra styret, ref husordensreglene.
Styrets arbeid:
- Balkongrehabiliteringsprosjekt
- Fått utarbeidet en vedlikeholds-rapport over bygården i regi av OBOS
- Skifte av hovedstoppekran inn i bygningen - den gamle var defekt
- Installert nytt porttelefonsystem på hoveddør og sykkelbod. Dette systemet vil bli utvidet etter hvert til å gjelde alle dører der man bruker brikke i dag.
- Installert overvåkningskameraer og videreført vekterordningen vi har.
- Oppdatert Vibbo med svar på en del ofte stilte spørsmål
- Ny avtale med Telia , der vi fikk økt båndbredden til samme pris.
- Nye vedlikeholdsavtaler på heisen og i fellesvaskeriet, som vil sikre bedre driftssikkerhet.
- Engasjert en rørlegger som jevnlig går over VVS installasjonene våre for å sikre oss mot ubehagelige overraskelser.
- Bestilt ny vifte over heissjakten
- Video-overvåking: På årsmøtet i 2023 ble det bestemt at sameiet skulle installere kameraovervåkning i inngangspartiet. Dette ble gjort i først halvdel av 2023, og har gitt gode resultater. Det har ikke vært tilfeller av hærverk etter at systemet ble installert.
Fremtidig arbeid/ vedlikehold i regi av sameiet:
Styret ser for seg mindre prosjekter til neste år. Det er bla.a teglsteinsmur som må utbedres.
Sameiets regnskap:
Regnskapsførte driftsinntekter for 2023 var kr 4.092.369,-.
Regnskapsførte driftskostnader for 2023 var kr - 2.962.889,-.
Regnskapsført res. finansinnt-/-kostnader for 2023 var kr - 675.277,-.
Regnskapsført årsresultat for 2023 var kr 454.203,-.
En sameier eier en andel i eiendommen, med tilknyttet enerett til bruk av sin bruksenhet, jf. eierseksjonsloven § 25.
Ingen kan erverve mer enn to boligseksjoner i et sameie, jf. eierseksjonsloven § 23 første ledd. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting.
Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i sameiets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett, årsberetning m.m. Se særlig om vedtekter og husordensregler knyttet til husdyrhold, dugnader, trappevask o.l.
Styregodkjennelse
Det praktiseres ikke styregodkjennelse eller forkjøpsrett i dette sameiet.
Andre faste løpende kostnader
Kr. 19 218,- pr. Mnd.
Fellesutgifter som inkluderer: Bygningsforsikring, forretningsførsel, kommunale avgifter, energi/fyring, drift og vedlikehold mm.
Det gjøres oppmerksom på at det er planlagt en økning i felleskostnadene fra 01.01.2025. Den eventuelle fremtidige endringen for felleskostandene vil være kr 20.372,- pr. mnd. Det tas forbehold om at felleskostnadene kan evt. økes noe mer.
Sameiet har felles varmtvann og oppvarming (fjernvarme). Dette er inkludert i felleskostnadene (ikke a-konto).
Det er ikke lagt til rette for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjelden.
Andre faste utgifter:
Strøm: Selger har ikke kjennskap til det årlige strømforbruket da det er avtalt i leiekontrakten at leietager skal tegner egen strømavtale.
Eiendomsskatt: Ca 27.175,- for 2024. Kjøper må påregne at at det kan forekomme en fremtidig økning i årene fremover.
Forsikring i Protector AS, (polisenummer 1493722)
Andre utgifter:
Styret informerer at grunnpakke (Telia) for internett og tv i alle seksjoner, men de er usikker på om næringsseksjon har kabeluttak. Eier må stå for kostnader forbundet med ekstra internetthastighet og evt. kabel-tv.
Øvrige kostnader som f.eks. alarm og ytterligere forsikringer (ikke bygningsforsikring) kommer i tillegg.
Endringer i lånevilkår, herunder renteendringer, vil kunne medføre at månedlige fellesutgifter endres. På samme måte vil vedlikeholdsarbeider og oppgradering av bygning kunne medføre økte fellesutgifter.
Andel fellesgjeld / formue
Andel fellesgjeld kr. 569 554,- / Andel fellesformue kr. 109 536,- pr 31.12.23 ifølge forretningsfører.
Andel fellesgjeld og evt. formue overtas av kjøper.
Oppgjør
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.
Finansiering
Kontakt megler for avklaring av finansielle forhold, herunder lån til kjøp av eiendom. Privatmegleren har avtale med Nordea om formidling av lån og andre finansielle tjenester. Privatmegleren mottar godtgjørelse for dette.
Spesifikasjon av lån
Selskapets totale lån og vilkår:
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207624837
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,14%
Restsaldo 1 111 810,00
Innfrielsesdato: 30.09.2031
Type rente: Flytende rente
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208019406
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,14%
Restsaldo 7 359 983,00
Innfrielsesdato: 30.05.2052
Type rente: Flytende rente
Forretningsfører gjør oppmerksom på at de kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr 11.11.2024. Kjøper overtar ansvar, kostnad og risiko for eventuelle nye lån og renteendringer.
Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjelden (IN-lån)
Annen nyttig informasjon
Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen. Det er ikke foretatt undersøkelse av det elektriske anlegget.
Med mindre annet er uttrykkelig avtalt gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
Eiendommen og dens tilbehør overtas "som den/det er", jfr. avhendingsloven § 3-9.
Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egenhånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.
Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.
Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Kjøpekontrakt utarbeidet av meglerstandard 2020 med oppgjørsansvarlig skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Pro & contra Partene må selv foreta avregning av kommunale avgifter, felleskostnader samt eventuelle feste-/leieinntekter og lignende i forbindelse med oppgjøret. Megler foretar ingen pro & contra pr. overtagelsesdato.
KredittvurderingSelger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.
Adgang til utleie
Bolig i eierseksjonssameie kan som hovedregel fritt leies ut. Det kan imidlertid følge av sameiets vedtekter at leietager skal godkjennes av styret, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd. Styret må ha "saklig grunn" for ikke å godkjenne leietager.
Seksjonen er p.t leid ut. Leieforholdet startet 1. april 2024 kl. 12:00 og utløper uten oppsigelse den 1. april 2029 kl. 12:00. Leietaker har opsjon på forlengelse av leieforholdet for ytterligere fem år etter nye forhandlinger med utleier. Månedsleien settes til kr 125.000, inkludert fellesutgifter, med betaling forskuddsvis til Victus Eiendom AS. Leien kan reguleres årlig i henhold til konsumprisinksen (KPI). Ved leieforholdets utløp kan leien justeren til gjengs leie basert på utleie av tilsvarende lokaler. Dersom partene ikke blir enige om gjengs leie, kan en takstnemd avgjøre saken.
Det gjøres oppmerksom på at selger og leietager er samme. Leietager leier eiendommen gjennom datterselskap og har vært leietager på eiendommen siden 2009, opplyser selger.
Konsesjon / Odel
Det er ikke krav til konsesjon ved erverv av eiendommen. Det hefter ikke odel på eiendommen.
Sikkerhetsstillelse
Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Kjøpsforsikring
I produktark om Kjøpsforsikring bak i salgsoppgaven finner du informasjon om Boligkjøperforsikring, Hus-/hytteforsikring med superdekning, Innboforsikring med superdekning, samt priser på produktene.
Overtagelse
Etter nærmere avtale.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring, og interessenter oppfordres til å sette seg inn i selgers egenerklæring før det inngis bud på eiendommen.
Budgiving
Bud kan legges inn via Privatmeglerens "gi bud-knapp" som finnes på Privatmegleren.no/eiendommens hjemmeside og i nettannonsen. Bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID.
For mer informasjon om budgivning, se "Viktig informasjon" i salgsoppgaven.
Lov om hvitvasking
Megler er underlagt lov om hvitvasking som innebærer plikt til å melde ifra til Økokrim om mistenkelige transaksjoner
Meglers vederlag og utlegg
Factoring/ Betalingsutsettelse (Kr.3 000)
Fotograf (Kr.5 000)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 385)
Innhenting kommunale opplysninger+forretningsfører (Kr.9 200)
Markedspakke (Kr.19 900)
Oppgjørskostnad (Kr.7 500)
Panterett med urådighet - Statens Kartverk (Kr.500)
Visninger (Kr.2 500)
Totalt kr. (Kr.53 985)
Dersom eiendommen ikke omsettes, faktureres selger et forhåndsavtalt beløp.
Vedlegg til salgsoppgaven
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Reguleringsplaner og bestemmelser
Opplysningsbrev fra forretningsfører
Vedtekter og eventuelle husordensregler
Årsregnskap / budsjett
Budskjema
Energiattest
Tilstandsrapport
Meglers verdivurdering
Egenerklæringsskjema selger
Viktig informasjon til kjøper og selger
Nyttige lenker
Beliggenhet
Privatmegleren Kvartal
Annonseinformasjon
FINN-kode | 381717047 |
---|---|
Sist endret | 30. nov. 2024 01:12 |
Referanse | 316240147 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.