Bildegalleri

Velkommen til Madlaveien 18 og 20!
Sentrum - Stort næringsbygg med gode utviklingsmuligheter | Hospits/pensjonat & forretning/kontor/restaurant
Madlaveien 18 og 20, 4010 StavangerNøkkelinfo
- Bruksareal
- 723 m²
- Bruttoareal
- 773 m²
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 723 m²
- Byggeår
- 1900
- Tomteareal
- 442 m² (eiet)
Type lokale
Visning
Beliggenhet
Hovedsakelig næring, eneboliger, tomannsboliger og leiligheter.
Se vedlagte nabolagsprofil i prospektet for ytterligere informasjon om nærområdet.
Bebyggelse
Eiendommen har en meget god og profilert beliggenhet på Madlaveien. Her har man umiddelbar nærhet til byen og alt det sentrum har å by på.
Adkomst
Det vil bli skiltet med visningsskilt på visningsdagen.
Tomten
For Madlaveien 18 (gnr 56 bnr 1084): 226,1 kvm
For Madlaveien 20 (gnr 56 bnr 1085): 216,4 kvm
Totalt areal: 442 kvm, Eierform: Eiet tomt
Eiendommen har usikre grenser i følge eiendomskartet: Stiplede linjer (nøyaktighet dårligere enn 13 cm).
Det gjøres oppmerksom på at store deler av asfalt i vest ikke inngår i tomtearealet. Se vedlagte eiendomskart/grunnkart i prospekt for tomtegrenser.
Byggemåte
Betong og tre.
Bygningsdeler med TG 2:
- Drenering - Hospits/pensjonat/restaurant
- Yttervegger - Hospits/pensjonat/restaurant
- Utvendige overflater - Hospits/pensjonat/restaurant
- Vinduer - Hospits/pensjonat/restaurant
- Ytterdører og porter - Hospits/pensjonat/restaurant
- Taktekking og membraner - Hospits/pensjonat/restaurant
- Overlys og takluker - Hospits/pensjonat/restaurant
- Utvendige beslag - Hospits/pensjonat/restaurant
- Balkonger, terrasser ol. - Hospits/pensjonat/restaurant
- VVS-installasjoner, generelt - Hospits/pensjonat/restaurant
- Utstyr for sanitærinstallasjoner - Hospits/pensjonat/restaurant
- Elkraft, generelt - Hospits/pensjonat/restaurant
- Overflater, generelt - Hospits/pensjonat/restaurant / 1. etasje-restaurant
- Overflater, generelt - Hospits/pensjonat/restaurant / 2. etasje-restaurant/ hospits
- Overflater, generelt - Hospits/pensjonat/restaurant / 3. etasje-restaurant/ hospits
- Overflater, generelt - Hospits/pensjonat/restaurant / 4. etasje-restaurant
- Overflater, generelt - Hospits/pensjonat/restaurant / 4. etasje-hospits
Se vedlagt tilstandsrapport avholdt 31.01.25, hvor ovennevnte opplysninger er hentet fra, for nærmere teknisk beskrivelse av eiendommen.
Innhold
1. etg.-restaurant: Restaurant med kjøkken, lager, toaletter, etc.
2. etg.-restaurant/hospits: Restaurant med kjøkken, lager, toaletter, etc. To hybler med felles gang, wc, dusj, etc.
3. etg.-restaurant/hospits: Restaurant med lager, toaletter, etc. Tre hybler med felles gang, wc, dusj, etc.
4. etg.-restaurant: En hybel med to soverom, bad/vaskerom, stue/kjøkken.
4. etg.-hospits: Lager
Det gjøres oppmerksom på at eiendommen er påbygget (delen hvor balkong fra øverste etasje er, samt anretningsrom) i sørøst i ca. 1996 som ikke er søkt byggegodkjent. Det foreligger tegninger på påbygget som ble lagt ved rammetillatelsen fra 1996, men det ble i følge kommunen aldri søkt om igangsettingstillatelse slik at rammetillatelsen følgelig ikke er gyldig lenger, derav er heller ikke de tegningene godkjent. Det foreligger ikke tegninger av andre og tredje etasje, takstmannens beskrivelse av rommene er derfor benyttet, uavhengig av hva som er byggegodkjent. Kjøper påtar seg risikoen både for fremtidig bruk og eventuelt pålegg relatert til dette, og risikoen for om bruken lar seg godkjenne, herunder alle kostnader relatert til dette.
I henhold til mail fra kommunen er eiendommen godkjent til pensjonat i 1. og 2. etasje og restaurant i underetasjen som tegningen over viser. Realformålet i reguleringsplanen er forretning/kontor og annen bruk enn pensjonat i 1. og 2. etasje og restaurant i u-etasje, krever bruksendring, forhåpentligvis i samsvar med arealfromål forretning/kontor.
Areal
- Totalt BTA: 773 kvm
- Totalt BRA: 723 kvm
Arealet fordeler seg som følger pr. etasje:
Første etasje: BTA: 235 m², BRA: 216 m²
Andre etasje: BTA: 235 m², BRA: 216 m²
Tredje etasje: BTA: 202 m², BRA: 190 m²
Fjerde etasje-restaurant: BTA: 51 m², BRA: 51 m²
Fjerde etasje-hospits: BTA: 50 m², BRA: 50 m²
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er plassmålt og beregnet med utgangspunkt i NS 3940:2023.
Megler har ikke kontrollmålt eiendommen.
Standard
Eiendommen har normal god standard. Tidligere lå restauranten City Bistro i byggets første etasje med direkte inngang fra Madlaveien. I byggets andre etasje er det to selskapsstuer, en liten stue med tømmervegger, som ligger midt inne i huset, en stor stue med laftede tømmervegger og originale tregulv, wc, anretning med mer. Stuene/selskapslokalene er store og gode med plass til flere gjester. Byggets tredje etasje består av to stuer, wc, hybler, kjøkken og bad. Rommene er generelt veldig lune og koselige. I fjerde etasje er det et loftsrom, hybler, kjøkken og bad.
Eiendommen har mulighet for videre utvikling, med tanke på utleiedelen/hybeler.
Oppvarming/kjøling/ventilasjon
Elektrisk
Energimerking
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket eiendommen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått.
Parkering
Parkering i bakgård.
Ellers parkering i gate etter gjeldende bestemmelser.
Vei/vann/avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløp via private stikk- og fellesledninger. Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er der normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.
Offentlig vei.
Forurensing
Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.
Formuesverdi
Ligningsverdien har ikke latt seg innhente.
Formuesverdien av næringseiendom skal for inntektsåret 2024 som hovedregel fastsettes til 80 prosent av beregnet utleieverdi.
Se nærmere info på nettsidene til skatteetaten.
Felleskostnader
Det er pt. ikke lagt opp til felleskostnader i bygget.
Offentlige/kommunale avgifter
For Madlaveien 18 (gnr 56 bnr 1084): Kr. 13 428 pr. år
For Madlaveien 20 (gnr 56 bnr 1085): Kr. 14 172 pr. år
Totalt: Kr. 27 600 pr. år
De kommunale avgiftene omfatter vann- og avløpsgebyr,samt eiendomsskatt. Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjon i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle kommunale endringer av gebyr/avgift.
Renovasjon inngår ikke i kommunale avgifter, så det må påregnes egen kostnad for dette.
Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse
For Madlaveien 18 (gnr 56 bnr 1084): Det foreligger ikke midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest i kommunens arkiver, sannsynligvis pga eiendommens alder.
For Madlaveien 20 (gnr 56 bnr 1085): Det foreligger midlertidig brukstillatelse med merknader datert 29.10.1990.
Ferdigattest er en sluttattest fra bygningsmyndighetene om at et søknadspliktig tiltak er ferdigstilt. At evt. ferdigattest / midl. brukstillatelse eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Leieforhold
Løpende leieforhold med 1 mnd oppsigelse på hybler men ellers ledig.
Alle leieforhold på eiendommen vil medfølge salget. Selger har ikke ansvar for at leietakers bruk av leiearealet er i overenstemmelse med offentlige krav eller tillatelser, herunder ev. reguleringsforhold. Løpende leiekontrakter kan sees hos megler.
Konsesjon
Eiendommen er konsesjonspliktig: NEI
Odel
Det er ikke odel på eiendommen.
Servitutter/rettigheter/forpliktelser
Intet registrert
Reguleringsmessige forhold
Eiendommen er regulert til forretning/kontor i henhold til reguleringsplan 1068 "Våland 1 og 2" med tilhørende reguleringsbestemmelser.
Det gjøres oppmerksom på at eiendommen ligger i hensynssone for bevaring kulturmiljø og hensynssone for flomfare ihht kommuneplan.
Eiendommen er underlagt Stavanger's retningslinjer for bevaring av trehusbebyggelse. Dokumentet ligger vedlagt i prospektet.
Reguleringsplaner under arbeid i nærheten (100 meter):
Id: 2623
Navn: Detaljregulering for bussveien Mosvatnet - sentrum
Plantype: 35 - Detaljregulering
Status: 2 - Planforslag
Det må påregnes at arbeider i Madlaveien vedrørende den nye bussveien etter hvert vil starte.
Det gjøres oppmerksom på at eiendommen er registrert som et sefrakminne ihht matrikkel.
Eiendommens betegnelse
Gnr. 56 Bnr. 1084 og Gnr. 56 Bnr. 1085 i Stavanger kommune
Oppgjør
Kjøpesum inkludert omkostninger skal være disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen dato for overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Sikkerhetsstillelse
Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Overtagelse
Overtagelse etter nærmere avtale med selger.
Eiendommen vil ikke bli ytterligere ryddet og utvasket.
Budgivning
Bud formidles til megler i scannet og signert stand pr. mail eller fax. Budet bør inneholde opplysninger om finansiering, overtagelse og hvor lenge budet er bindende for budgiver.Forskrift om budgivning mht. frister gjelder ikke. Selger vil gjøre en totalvurdering av de innkomne bud, og forbeholder seg retten til å anta eller forkaste ethvert bud. Selger kan også beslutte å ikke gjennomføre et salg. Budgivere oppfordres til å gjennomgå kjøpekontrakten som er utarbeidet for salget og som er vedlagt prospektet. Når bud inngis, vil det bli lagt til grunn atbudgiver har akseptert kjøpekontrakten.
Nye arealbegreper
Fra og med 1 januar 2024 skal boliger markedsføres med nye arealbegreper. Unntaket er for de eiendommene hvor oppdraget ble inngått før 01.01.2024, da vil de gamle arealbegrepene fortsatt gjelde.
De nye arealbegrepene for bolig er:
-BRA-i: Areal innenfor omsluttende vegger. Det er for eksempel stue, soverom, kjøkken, entre, bad, innvendig bod og rom for kommunikasjon mellom disse. Dersom boligen består av en bruksenhet med flere selvstendige boenheter, skal de selvstendige boenhetene kategoriseres som BRA-i. Et eksempel på dette kan være en enebolig med adskilt utleieenhet.
-BRA-e: Areal av for eksempel en ekstern bod, kjellerstue med egen inngang, gjesterom, tilleggsbygg eller andre rom som tilhører boenheten, men som ikke er direkte tilknyttet det interne arealet. Tilleggsbygg kan være for eksempel garasje, naust eller utvendig bod.
-BRA-b: Innglassede balkonger, verandaer og altaner som tilhører boenheten.
-Totalt BRA: Summen av BRA-i, BRA-e og BRA-b
-TBA: Arealet av terrasser, altaner, verandaer og åpne balkonger som er tilknyttet boenheten.
Kjøper er utenlandsk statsborger
Dersom kjøper er utenlandsk statsborger kreves det at vedkommende har et såkalt D-nummer til erstatning for norsk personnummer. Rekvirering av D-nummer må sendes Kartverket samtidig med innsending av skjøtet for tinglysing. Skjøtet blir liggende i Kartverket inntil kjøper har fått D-nummer av Skatteetaten. Når Kartverket har mottatt D-nummeret fra Skatteetaten, vil skjøtet bli tinglyst umiddelbart. Rekvisisjon av D-nummer i forbindelse med tinglysing av skjøte vil ofte medføre at oppgjør og utbetaling til selger blir forsinket med noen uker. Kjøper må i disse tilfellene enten ta forbehold i bud om forsinket utbetaling til selger, eller være forberedt på å dekke forsinkelsesrenter til selger. Kontakt ansvarlig megler for informasjon før budgivning.
Lov om hvitvasking
Det følger av lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering at meglerforetaket er forpliktet til å foreta kundetiltak av begge parter i handelen. For oppdragsgiver skjer dette i forbindelse med inngåelse av oppdraget, og for kjøper på tidspunkt for kontraktsinngåelse. Dersom slik kundekontroll ikke kan gjennomføres, er meglerforetaket pålagt å avstå fra gjennomføring av oppgjøret. Partene er selv ansvarlig for eventuelle kostnader og ansvar dette kan medføre uten at det kan anføres et kontraktsrettslig ansvar overfor meglerforetaket.
Personopplysninger
Som følge av meglerforetakets plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3), er mulighetene for å få slettet personlige opplysninger som er formidlet til megler, begrenset. Du kan lese mer om vår personvernpolicy på våre hjemmesider, www.proaktiv.no.
Merverdiavgift og justeringsforpliktelser
Kjøper overtar Selgers justerings-/tilbakføringsforpliktelser og -rettigheter (m.h.t. merverdiavgift) tilknyttet Eiendommen. Det skal inngås en egen avtale om kjøpers overtagelse av selgers justeringsforpliktelse. Vedlagt følger tabell som viser justeringsforpliktelsene kjøper overtar.
Salgsvilkår
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
""As is"-klausul""
Eiendommen overtas som den/det er , jfr. avhendingsloven § 3-9 og kjøpsloven § 19. Dog fraviker selger seg herved så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av kjøpsloven § 19 (1) bokstava, b og c, avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven."
Alle interessenter og kjøper vil bli vurdert som profesjonell og kjøpers reklamasjonstid begrenses derfor til 12 mnd. etter overtakelsen. Dette avviker fra avhendingslovas bestemmelser når det gjelder kjøpers reklamasjonstid. Kjøper kan ikke gjøre gjeldende enkeltstående brudd / reklamasjoner som medfører tap på mindre enn kr. 50 000,- og kjøper kan ikke gjøre krav gjeldende med mindre Kjøpers samlede krav overstiger kr. 500 000,-. Selgers ansvar er uansett begrenset oppad til 10% av kjøpesummen.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.
Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt. Kjøpekontrakt tenkt benyttet følger som vedlegg til denne salgsoppgave.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Finansiering
Vi bistår mer enn gjerne med kontakt med ulike banker, men vi har ingen fast bankforbindelse da vi mener at vilkårene i ulike finansinstitusjoner varierer fra kundegruppe til kundegruppe. Vi kan således ikke anbefale en bestemt bank, men hjelper mer enn gjerne med å finne den banken som tilbyr deg best vilkår.
Tinglysing av hjemmel
Skjøte sendes for tinglysing i forbindelse med oppgjøret. Oppgjør forutsetter at det er gjennomført overtagelse og at partene har signert en overtakelsesprotokoll og sendt denne til oppgjørsavdelingen slik som avtalt i kontrakt. Det forutsettes at skjøte tinglyses i kjøpers navn. Hvis interessenter mot formodning ikke ønsker tinglysing av skjøte må det tas forbehold om dette i kjøpetilbudet.
Salgsoppgave
Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
Nyttige lenker
Nærområdet
Proaktiv Eiendomsmegling Stavanger
Annonseinformasjon
FINN-kode | 396594228 |
---|---|
Sist endret | 09. mars 2025 01:13 |
Referanse | 54250007 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.