Bildegalleri

Bussholdeplass rett utenfor døren. Her er det godt med trafikk og forbipasserende.
Næringsseksjon til kontor/butikk/forretning | Sjelden investering | Meget god eksponerings mulighet | Rett v. Ring 2!
Uelands gate 61F, 0460 OsloNøkkelinfo
- Bruksareal
- 49 m²
- Etasje
- 1.
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 49 m²
- Rom
- 3
- Byggeår
- 1932
- Energimerking
- F - Rød
- Tomteareal
- 2 645 m²
Type lokale
Visning
Oppdragsnummer
316-24-0080
Eier
Sayed Askar Akbar
Eiendomstype
Forretning
Eierform
Eierseksjon
Betegnelse
Gnr. 219 Bnr. 232 Snr. 74 i Oslo kommune
Ideell andel: 1/1
Etasje
1
Byggeår
1932
Arealer og fordeling per etasje
Totalt BRA 49 kvm består av:
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Første etasje:
- BRA: 29 m²
Kjelleretasje:
- BRA: 20 m²
Takstsmanns kommentar til areal: Takhøyde blir ikke kontrollert, med mindre det er usikkert om den er lavere en 190 cm.
Styreleder informerer at næringsseksjonen (snr. 74) har bruksrett til bod nr. 74 i kjelleren og på loft. Kjellerboden som refereres til er kjellerdelen der det går trapper ned fra lokalet. For mer informasjon, se punkt om "ferdigattest".
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er plassmålt og beregnet med utgangspunkt i NS 3940:2023.
Antall rom
3
Tomtetype/areal
Festet fellestomt / 2645 kvm
Forretningsfører
Obos bbl
Beliggenhet
Lokalet har en fin beliggenhet på Sagene/Iladalen (sentrumsnær bydel). Alt av servicetilbud i umiddelbar nærhet. Området passer for alle aldre og spesielt for deg som vil etablere deg uten å måtte flytte ut av byen. Det er et populært boligstrøk med tilgang til kollektivtrafikk, restauranter og forretninger.
Friområdene med umiddelbar nærhet gir mange muligheter for herlige søndagsturer eller en sykkeltur langs Akerselva.
For den litt mer aktive, er Voldsløkka et ypperlig alternativ. Her er det tilgang til lekeplass, skate-ramp, idrettshaller, hall til innebandy, utallige fotballbaner og ballbinge, volleyballbaner, tennisbaner, så vel som et stort gressareal. Vinterstid er det også to bandy-/isbaner og skiløyper.
Spisesteder:
Her finnes det et rikt utvalg av kafeer og spisesteder i nærområde.
Daglivare:
Gode handlemuligheter i kort avstand som blant annet Kiwi, Rema 1000, Meny og Nærbutikken rett ved eiendommen (BLÅBÆR). Coop MEGA holder til med kort avstand ved Alexander Killands plass.
Treningssentre:
SATS Sagene, Myrens Sportssenter og Sandaker treningssenter ligger alle innen gåavstand.
Parker og rekreasjonsmuligheter:
Iladalenparken og Bjølsendumpa er to herlige parker som ligger rett ved sameie. Kort vei til Torshov hvor du finner den populære Torshovparken.
Beskrivelse av nærområdet / fasiliteter
Lokalet ligger rett ved bussholdeplassen med kort avstand til alle fasiliteter i nærområde.
Bygninger
Det er primært næring/leilighets-/gårdsbebyggelse her, med nærings-seksjoner i 1. etasjen og boligblokk fra og med 2. etasje ved dette bygget.
Byggemåte
Butikklokale har en normal standard sett ut ifra byggeår, men det må påregnes noe oppgradering og vedlikehold.
Innhold
De ledige lokalene ligger på gateplan. Lokalene kan oppgraderes etter egne ønsker. Flott næringslokaler med god standard som egner seg godt til bl.a. kontor eller andre forretning med svært god synlighet i et meget attraktiv område.
Standard
Etasjeskillere
Etasjeskiller er av betongdekke og støpt plate på mark. Ved enkel nivellering av 1. etasje måles det et totalt avvik på ca. 7mm, og ca. 4mm over en avstand på 2 meter. Ved enkel nivellering av kjeller måles det et totalt avvik på ca.10mm, og ca. 5mm over en avstand på 2 meter.
Rom under terreng
Flisgulv. Veggene har betong/mur. Hulltaking er ikke foretatt da alle konstruksjoner mot terreng er av betong.
Vinduer
Vinduer med 2-lags glass med ukjent alder.
Dører
Ytterdør: Aluminiumsdør med 2-lags glass med ukjent alder.
Innvendige dører: Innvendig har Næringseiendommen malte glatte dør og profilert dør i kjeller. Dør i 1. etasje er en branndør.
Innvendige trapper
Næringseiendommen har lakkert tretrapp. Det er ikke montert rekkverk.
Kjøkken
Kjøkkenet er et 2 sidet kjøkken, med over og underskap med slette fronter. Skrogene er laminerte. Frontene er laminerte. Benkeplaten er laminert. Det er nedfelt en vask og en platetopp i benkeplaten. Ett-greps blandebatteri. Mellom benk og overskap er det montert fliser. Det er integrerte hvitevarer som komfyr, platetopp, oppvaskmaskin og kjøleskap. Det er avsatt plass i innredningen til kjøleskap.
Bad
Badet har fliser på gulv med varmekabler. Flis på vegg og malt himling. Badet er innredet med wc, servant innredning med integrert servant og med speil. Det er dusjhjørne og opplegg for vaskemaskin. Veggene har fliser. Taket er malt. Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall mot sluk er målt til 0mm. Det er plastsluk og ukjent tettesjikt/membran. Det er naturlig ventilering.
Overflater
Innvendig er det gulv av laminat og fliser.Veggene har tapet og betong. Innvendige tak har himlingsplater og malt overflate.
Ventilasjon primæranlegg
Næringseiendommen har naturlig ventilasjon.
Elektrisk primæranlegg
Elektrisk åpent anlegg med automatsikringer. I2021 ble følgende arbeider utført:
- Tilkoblet en eksisterende lagt varmekabel.
- Lagt opp bryter og lampe på bad
- Lagt opp ny dobbel ip44 stikk til vaskemaskin
- Lagt opp strøm til bereder direktekoblet med servicebryter
- Lagt opp stikk til kjøl og platetopp
- Montert jordfeilautomat til kurs 4 for bad.
Det opplyses om at arbeidene er utført av autorisert elektriker, men det er fremlagt samsvarserklæring på utført arbeid.
Det bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll på dette elektriske anlegget, da det er ikke fremlagt dokumentasjon på det
elektriske anlegget helhet. Det er fremlagt samsvarserklæring for nevnte arbeider i dette punktet. Men denne
samsvarserklæringen gjelder ikke for anlegget i sin helhet. For å lukke avviket anbefales det en utvidet kontroll av anlegget.
VVS anlegg
Vannledninger: Innvendige vannledninger er av kobber.
Varmtvannstank: Varmtvannstanken er på ca. 200 liter.
Avløp: Det er avløpsrør av støpejern.
Slukkerutsyr for brann
Det er en håndslukker på 6kg. Det er montert røykvarslere.
Er det påvist avvik i forhold til rømningsvei, dagslysflate eller takhøyde? Ja
Kjelleren tilfredsstiller ikke krav til dagslysflate eller rømning. Når det gjelder næringseiendommer gjøres det andre vurderinger.
Det er ifølge eier ikke utført håndverkstjenester på eiendommen siste 5 årene.
Følgende punkter har fått TG3:
TG3- Innvendige trapper
Næringseiendommen har lakkert tretrapp. Det er ikke montert rekkverk. Åpninger mellom trinn i innvendig trapp er større enn dagens forskriftskrav
Rekkverk må monteres for å lukke avviket. Åpninger er såpass store at det ut ifra sikkerhetsmessige forhold anbefales å lage mindre åpninger.
Utbedringskostnad anslås til under 10 000 kr. For informasjon, se s. 7 i tilstandsrapporten.
TG3 - Bad
Aktuell byggeforskrift er tekniske forskrifter i perioden 1997-2010. Dokumentasjon: ingen dokumentasjon. Badet har fliser på gulv med varmekabler. Flis på vegg og malt himling. Badet er innredet med wc, servant innredning med integrert servant og med speil. Det er dusjhjørne og opplegg for vaskemaskin. Veggene har fliser. Taket er malt. Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall mot sluk er målt til 0mm. Det er plastsluk og ukjent tettesjikt/membran. Sluket ligger høyere enn topp gulv ved dør. Dette medfører fare for at vann renner ut i tilstøtende rom ved lekkasje. I tillegg er oppkant i dusjsonen høyere enn terskelen. Det er ikke tilfredsstillende oppbrett av membran på rørgjennomføringer i gulvet. Det er ikke påvist tettesjikt ved inspeksjon av sluket. Dokumentasjon på utførelse bør fremlegges. Hvis det ikke er tettesjikt i gulvet må dette etableres. I tillegg er sluket et sekundær sluk og ikke godkjent som hovedsluk på våtrommet. Det er naturlig ventilering. Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Hulltaking er foretatt og det er påvist avvik i hulltakingen. Hulltaking er foretatt ved/i Inspeksjonsluke på badet. Fuktkvotemåling (vekt%) i konstruksjonen ble målt til 17. For informasjon, se s. 7 i tilstandsrapporten.
Følgende punkter har fått TG2:
Kjøkken > Avtrekk - ingen ventilering fra kjøkken (evt. kullfilter må brukes)
Utvendig > Vinduer pga. levetiden.
Utvendig > Dører pga. levetiden.
Innvendig > Overflater pga mineralutslag på vegger i kjeller.
Innvendig > Radon - Det er ikke foretatt radonmålinger.
Innvendig > Rom under terreng - påvist indikasjoner på noe fuktgjennomtrenging inn i kjellermur og typisk "kjellerlukt".
Innvendig > Ventilasjon - Det er naturlig ventilering.
Innvendig > Avløpsrør pga. alder
Innvendig > Varmtvannstank pga. alder
Utstyr
Eiendommen blir levert som er vist på visning uten noe utstyr.
Møblering
Blir levert umøblert.
Oppvarming
Elektrisk oppvarming. Selger har benyttet gulvstående ovn.
Parkering / Garasje
Parkering i offentlig vei etter gjeldende bestemmelser.
Beskrivelse av tomt
Tomten er festet. Festekontrakt tinglyst den 09.06.1932 med dagboknr. 1987/33044-205/105 med tilhørende forpliktelser følger eiendommen ved salg.
Gjelder feste Festetid: 50 år ÅRLIG AVGIFT NOK 12,762 PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER KONTRAKTEN KAN IKKE OVREDRAS/UTLEIES UTEN SAMTYKKE FRA HJEMMELSHAVER/UTLEIER MED FLERE BESTEMMELSER
---------- Nye vilkår ----------
Diverse påtegning Festetid 40 år fra 01.10.1981
Bestemmelse om regulering av festeavgiften
Bestemmelse om forlengelse
Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om parkering
Bestemmelse om ubebygd areal Pliktig medlemskap i fellesorgan Kan ikke framleies uten samtykke fra grunneier
Bestemmelse om forkjøpsrett for fester
Bestemmelse om overdragelse av ubebygd tomt
Bestemmelsene var uteglemt registrert i dokumentnummer 8610 tinglyst 27.08.1982.
Innført etter tinglysingsloven § 18, 09.12.2014, US
Diverse påtegning
Vilkår tinglyst 09.06.1932 med dokumentnummer 900720 utgår i sin helhet.
Bestemmelsen var uteglemt registrert i dokumentnummer 8610 tinglyst 27.08.1982.
Innført etter tinglysingsloven § 18, 25.06.2015 US
Tinglyste rettigheter og forpliktelser
Kommunen har legalpant som sikkerhet for betaling av kommunale avgifter. Legalpant er pant som følger av loven, og som ikke tinglyses. Legalpant følger derfor eiendommen ved salg. På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer som f eks rett for kommunen til å vedlikeholde rørsystemer for vann- og kloakk. Disse erklæringene vil følge eiendommen ved salg. Kontakt megler for nærmere informasjon.
Øvrige sameiere har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følge av sameieforholdet, jf. eierseksjonsloven § 31. Pantekravet kan ikke overstige 2G (Folketrygdens grunnbeløp). Sameiet kan vedtektsfeste ytterligere panterett for sameiet. Vedtektsfestet pant tinglyses i seksjonene.
Servitutter / rettigheter
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse.
Følgende servitutter vil følge eiendommen:
1932/990844-1/105
Erklæring/avtale - 24.05.1932
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: 0301-219/232
Gjelder denne registerenheten med flere
1932/990845-1/105 Erklæring/avtale - 24.05.1932
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: 0301-219/232
Gjelder denne registerenheten med flere
1932/990846-1/105 Best. om adkomstrett - 21.06.1932
Best. om felles gårdsplass m.v.
Overført fra: 0301-219/232
Gjelder denne registerenheten med flere
1969/503741-1/105 Erklæring/avtale - 24.02.1969
Midlertidig dispensasjon fra bygningsloven
Bestemmelser om tak-/veggreklame
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-219/232
Gjelder denne registerenheten med flere
1969/503741-1/105 Erklæring/avtale
24.02.1969
Midlertidig dispensasjon fra bygningsloven
Bestemmelser om tak-/veggreklame
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-219/232
Gjelder denne registerenheten med flere
2014/1090522-3/200 Best. iflg. festekontrakt
10.12.2014
Bestemmelse om avståelse av ubebygd grunn
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
Følgende heftelser vil følge eiendommen:
1932/900793-2/105 Festekontrakt - vilkår
09.06.1932
festetid: 50 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 12,762
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER
KONTRAKTEN KAN IKKE OVREDRAS/UTLEIES UTEN SAMTYKKE FRA
HJEMMELSHAVER/UTLEIER
MED FLERE BESTEMMELSER
1982/8610-75/105 ** Nye vilkår
27.08.1982
2014/1090522-1/200 ** Diverse påtegning
10.12.2014
gjelder: NYE VILKÅR 1982/8610-75/105
Festetid 40 år fra 01.10.1981
Bestemmelse om regulering av festeavgiften
Bestemmelse om forlengelse
Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om parkering
Bestemmelse om ubebygd areal
Pliktig medlemskap i fellesorgan
Kan ikke framleies uten samtykke fra grunneier
Bestemmelse om forkjøpsrett for fester
Bestemmelse om overdragelse av ubebygd tomt
Bestemmelsene var uteglemt registrert i dokumentnummer 8610 tinglyst 27.08.1982. Innført etter tinglysingsloven § 18, 09.12.2014, US
2015/574837-1/200 ** Diverse påtegning
25.06.2015
gjelder: NYE VILKÅR 1982/8610-75/105
Vilkår tinglyst 09.06.1932 med dokumentnummer 900720 utgår i sin helhet. Bestemmelsen var uteglemt registrert i dokumentnummer 8610 tinglyst 27.08.1982. Innført etter tinglysingsloven § 18,
1987/33044-3/105 Erklæring/avtale
27.05.1987
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 20,000
MED PRIORITET ETTER 80% AV LÅNETAKST
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
Vei / Vann / Avløp
Eiendommen har adkomst via kommunal vei.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett via private stikk- og fellesledninger.
Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning.
Ferdigattest eller midl. brukstillatelse
Blokken er av eldre dato, og dermed foreligger det ikke ferdigattest på blokken. Det foreligger ekspedisjonsdokumenter for våningshuset. Uelandsgate 61 har fått utstedt følgende ekspedisjonsdokumenter:
- Ekspedisjonsdokument 1 datert 14.juli 1931
- Ekspedisjonsdokument 2 datert 3. oktober 1931
- Ekspedisjonsdokument 3 datert 12. november 1931
- Ekspedisjonsdokument 2 datert 2. juli 1932.
Dokumentene er delvis påskrevet for hånd og vanskelig å tyde.
Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest, men angir ikke noe om eiendommens tilstand og sier lite om de offentligrettslige vilkårene, som kjøpere bør sette seg inn i etter behov. Ekspedisjonsdokumentet er vedlagt salgsoppgaven.
Kjøper overtar ansvaret for eiendommen, herunder manglende ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk.
- Arealet benyttet som minikjøkken og møterom er opprinnelig byggemeldt som "bakrom".
- Trappene ned til kjelleretasjen er ikke byggemeldt og godkjent hos bygningsmyndighetene. En risiko for at den ikke er byggmeldt, kan eksempelvis brudd i brannskille. Kommunen kan kreve det tilbakestilt.
- Byggetegningene datert juni 1931 viser ingen rombenevnelse eller adkomst til kjellerarealet. Andre kjellerrom i byggetegningen er benevnt som "rulle", "brygghus" eller "kjellerbod". Ihht seksjoneringen (tinglyst 27.5.1987) er kjellerrommet med trapp ned fra næringsseksjonen heller ikke benevnt til hva det er ment for, men hele kjellerdelen er ikke godkjent til varig opphold. Styreleder informerer at denne næringsseksjonen har bruksrett til bod nr.74 i kjelleren. Styreleder viser til at det oversikten for boder henger på vegg ned mot kjeller og på loftet. Etter nærmere undersøkelser ser det ut til at denne kjellerboden markert med nr. 74 viser seg å være kjellerdelen der trappene fra lokalet går ned til. Den opprinnelig døren kan ses fra kjeller-delen (der andre også har tilkomst til bodene sine), men i selve kjeller-rommet (med adkomst fra næringsdelen) er døren plombert. Det foreligger usikkerhet til disponeringen og bruksretten til denne kjellerbod-delen da det ikke er noe juridisk rådighet mtp. at det ikke foreligger skriftlighet i verken seksjonering, vedtekter eller husordensregler. Det kun styreleder som har informert om at denne næringsseksjonen har bruksrett til bod nr. 74. Kjøper overtar risiko, konsekvens og kostnad for dette.
- Badet i kjelleren er satt inn i ettertid av en tidligere eier, og er ikke omsøkt/byggemeldt eller godkjent av kommunen. Dermed er ikke baderommet godkjent til varig opphold.
- Når det gjelder kjellerdelen: Styret imformerer at de ikke hadde blitt informert om trappen fra næringsseksjonen og ned til kjelleren. Styret vil sannsynligvis kreve tiltaket iht. trappen ned til boden, tilbakestilt. Dette kan føre til økte kostnader. Dersom boden skal innlemmes i seksjonen så vil det kreve et årsmøtevedtak og reseksjonering, dvs. at ny eier kjøper dette arealet fra sameiet. Tiltaket vil som et minimum kreve styregodkjenning og det må søkes til Plan- og bygningsetaten (pbe) da det pr. dags dato er en ulovlig uført konstruksjon i næringsseksjonen. Ved en reseksjonering må det påregnes at felleskostnadene vil øke mtp. endring i evt. eierbrøk i så fall.
Kjøper overtar all ansvar, risiko og kostnad for dette.
Verdi ved skattefastsetting
Verdien ved skattefastsetting som primærbolig kr 1 179 127,- pr 24.08.23
Verdien ved skattefastsetting som sekundærbolig kr 4 244 856,- pr 24.08.23
Reguleringsforhold
Eiendommen er regulert til følgende formål:
- Fortau iht. reguleringsplan med ID S-4578 datert 10.05.2011.
- Spesialområde bevaring bolig iht. reguleringsplan med ID S-4179 datert 26.10.2005.
Kommunedelplaner:
KDP-17 med følgende formål:områdeavgrensning for indre Oslo
Gul liste
Eiendommen er bevaringsverdig iht. plan- og bygningsloven. Det vil være et begrenset handlerom for hva eieren kan påregne at kommunen tillater av endringer på eiendommen.
Det gjøres oppmerksom på følgende pågående plan- og byggesaker i tilgrensende området:
Uelands gate 61 G - Rehabilitering bad - H0301
Saksnummer 201307933
Søknad om ferdigattest ble utsendt 21. 03.2023. PBL ga tilbakemelding den 31.03.2023 til tiltakssøker om at den må innsendes gjennomføringsplan fo når samsvarserklæringer ogr utførende arbeider foreligger. Det har ikke skjedd noe nytt i saken siden denne ble gitt.
Uelands gate 61 - Oppgradering av eksisterende basestasjon
Saksnummer 202115146 - Byggesak
Tillatelse til tiltak for oppgraderin av basestasjon med antenner på tak ble gitt 07.10.2021. PBL sendt påminnelse den 17.10.2023 om at det måtte søkes om ferdigattest når tiltaket er ferdig.
Stockfleths gate 36 - 44 - Rehabilitering av støttemur
Saksnummer 201605374 - Byggesak
Tillatelse til tiltak ble gitt 29.04.2016. Den 14.11.2023 sendte PBL påminnelse om å søke om ferdigattest den 14.11.2023.
Colletts gate 86 - Bruksendring av loft til bolig
Saksnummer 200909582 - Byggesak
Igangsettingstillatelse ble gitt 15.01.2013. PBL sendte den 21.09.2023 brev om at ansavrlig søker må sende inn søknad om ferdigattest.
Lovisenberggata 15 med flere - Dialogfase etter offentlig ettersyn - Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere
Saksnummer 201711927 - Reguleringssak
Planforslaget omhandler: området reguleres til helseinstitusjon (sykehus, helse- og omsorgsinstitusjoner og undervisning), boliger, næringsbebyggelse knyttet til institusjon og hensynsoner for bevaring av landskap, kultur- og naturmiljø. Lovisenberg institusjonsområde oppgraderes og videreutvikles. Planforslaget for Lovisenberggata 15 m.fl, St. Hanshaugen har vært på begrenset høring i perioden 02.09.2024 til 18.09.2024. Dersom planforslaget blir vedtatt i fremtiden, må det påregnes økt byggeativitet, støy, anleggstrafikk ol.
Energimerking
Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
Beskrivelse av sameiet
Næringslokalet er tilknyttet Uelandsgate 61 sameie, og består av 101 seksjoner ( 98 leiligheter og 3 næringslokaler).
Sameiets nettside: https://vibbo.no/uelandsgate-61/om
Styrets e-post: Karoline.lundekvam@gmail.com
Vedlikehold/ arbeid i regi av styret:
- Styret igangsatte felles utskiftning av vinduer/balkongdører for seksjonseiere våren 2023. Følgelig er det prosjektert en ny runde med felles
utskiftning av vinduer/balkongdører i 2024.
- Det ble utført mureoppdrag fra Christiania Bygg AS i bakgård i forbindelse med økt forekomst av rotter og mus sameiet. Noen av trappenedgangene var i dårlig stand og hadde behov for rehabilitering. Bakgrunn: Det var åpning i sluk/trapper i bakgård og økt forekomst av forsøpling som førte
til observasjon av mus/rotter som også hadde spist av giftig åte. Tilbakmelding fra Renttokil (samarbeidspartner for skadedyr) var å utbedre sluk i bakgård.
- Det har blitt utført gjentatte reparasjoner av vaskemaskin nr. 3 + tørketrommel nr. 4 på fellesvaskeriet.
Vedlikeholdshistorikk ved sameie 2002-2021:
2002 Utskiftning av avløpsstamme+ kaldtvann stigere kjøkken(fase 1)
2003 Utskiftning av avløpsstamme+ kaldtvann stigere kjøkken(fase 2)
2005 Utskiftning av avløpsstamme+ kaldtvann stigere kjøkken(fase 3)
2007 Utskiftning av baderomsstamme+ kaldtvann stigere oppgang E
2007 Maling av vinduer, støping av nye utendørs trapper
2008 Organisert tømming av alle sotluker ( inkl. i private kjellerboder)
2009 Utskiftning av alle leilighetsdører
2010/16 Utskiftning utvalgte leilighetsvinduer+ balkongdører
2011 Nye utelamper hovedinnganger (11 stk)
2012 Utskiftning av alle hovedinngangs,ytterdører bakgård, kjellerdører
2012 Nye låsesylindere fellesdører
2012 Nye porttelefonanlegg Aiphone GT-1D i alle leiligheter-innganger
2013 Utskiftning av alle ytterdører (11 stk) 0
2015 Oppussing fasade A-oppgang (prøveprosjekt)
2016 Oppussing av trappehus ( 11 stk), nye postkasser
2018 Utskiftning alle kjellervinduer (alle fasader)
2019 Rørfornying bunnledninger-hovedstrekk
2019 Oppussing rest.gatefasader,portrom, rehab.trapp+nytt tak F-inngang
2021 Riving tørkstativ bakgård
Prioriteringsliste vedlikeholdsprosjekter de neste 1-3-5 år
2025-2028: Drenering av bakgård
2025-2028: Rehabilitering fasade bakgård
Slike vedlikeholdsprosjekter kan føre til en fremtidig økning i andel fellesgjeld, og evt. fremtidige økninger i felleskostnadene.
Sameiets regnskap:
Regnskapsførte driftsinntekter for 2023 var kr 3.069.347,-.
Regnskapsførte driftskostnader for 2023 var kr -2.681.811,-.
Regnskapsført finansinnt./-kostnader for 2023 var kr - 170.000,-
Regnskapsført årsresultat for 2023 var kr 216.775,-.
Det var også løpende kontakt med flere seksjonseiere som meldte seg underveis i prosjektet som ønsket utskiftning. Følgelig er det prosjektert en ny runde med felles utskiftning av vinduer/balkongdører i 2024. Det ble utført mureoppdrag fra Christiania Bygg AS i bakgård i forbindelse med økt forekomst av rotter og mus sameiet. Noen av trappenedgangene var i dårlig stand og
hadde behov for rehabilitering.
Bakgrunn: Det var åpning i sluk/trapper i bakgård og økt forekomst av forsøpling som førte til observasjon av mus/rotter som også hadde spist av giftig åte. Tilbakmelding fra Renttokil (samarbeidspartner for skadedyr) var å utbedre sluk i bakgård. Det har blitt utført gjentatte reparasjoner av vaskemaskin nr. 3 + tørketrommel nr. 4 på fellesvaskeriet. Styret vurderer videre tiltak. Problemer med vaskeridør til de som benytter seg av fellesvaskeriet er fortsatt under utbedring da man ikke har funnet en god løsning. En god løsning ville vært en digital løsning slik som OBOS-nøkkel på mobil, men som følge av manglede nettverk/strømtilkobling i kjeller har ikke en slik løsning vært mulig.
To vannlekkasjer er håndtert. Naboklager på dyrehold har også blitt behandlet hvor det følges opp med videre tiltak. Eldre brannslokkingsapparater har blitt fjernet fra fellesområder. Styret har ved to anledninger leid container slik at sameiere kan kvitte seg med avfall. Det har i tillegg blitt utført opprydding av fellesarealer. Dessverre er det mye av fellesskapets penger som går til opprydding av fellesarealer. Vi håper at 2024 blir bedre ved at seksjonseiere og leietakere venter til våren med å kaste gjenstander i containere. Møbler/gjenstander kan ikke kastes i restavfallet i bakgården eller settes der, da det ikke blir tatt med av gjenvinningsetaten. Styret må da bestille fjerning av gjenstander på sameiets regning.
Prioriteringsliste vedlikeholdsprosjekter de neste 1-3-5 år;
2023: Murearbeid trappenedganger og sluk i bakgård. Nye slukrister der det trengs.
2025-2028: Drenering av bakgård
2025-2028: Rehabilitering fasade bakgård
En sameier eier en andel i eiendommen, med tilknyttet enerett til bruk av sin bruksenhet, jf. eierseksjonsloven § 25.
Ingen kan erverve mer enn to boligseksjoner i et sameie, jf. eierseksjonsloven § 23 første ledd. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting.
Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Annet:
Styrets arbeid siste året:
Styret har avholdt ett digitalt møte og tre fysiske møter i 2023 hvorav det digitale møtet var budsjettmøte og de fysiske møtene var ordinære styremøter. Ett av de fysiske møtene innebar en runde på alle kjellere/loft i sameiet for å sjekke tilstand og vise rundt fellesområder til de to nye styremedlemmene.
Det ble også utført opprydding og bort kjøring av gamle sykler i bakgård høsten 2023. Ellers har styret hatt løpende kommunikasjon på Messenger og e-post for hurtige avklaringer knyttet til den løpende driften.
Det har vært ett stort og noen mindre vedlikeholdsprosjekter i 2023. Styret igangsatte felles utskiftning av vinduer/balkongdører for seksjonseiere våren 2023. Prosjektet var vellykket foruten av det ble noen forsinkelser som følge av tyveri av vinduer i bakgården.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i sameiets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett, årsberetning m.m. Se særlig om vedtekter og husordensregler knyttet til husdyrhold, dugnader, trappevask o.l.
Styregodkjennelse
Det er ikke krav til styregodkjenning av ny eier, men forretningsfører skal motta eierskiftemelding av eiendomsmegleren.
Energiforbruk og strømkostnad
Strømkostnader og energiforbruket er avhengig bruk. Loket er ikke brukt av selgeren selv.
Andre faste løpende kostnader
Kr. 1 364,- pr. Mnd.
Fellesutgifter som inkluderer: Fellesutgifter dekker hovedsaklig sameiets felleskostnader som fellesforsikring, styrehonorar, kommunale avgifter osv.
Andre faste utgifter:
Kommunale avgifter Kommunale avgifter er inkludert felleskostnader.
Forsikring i Gjensidige Forsikring, (polisenummer 87733265)
Andre utgifter:
Årlig festeavgift til grunneier er inkludert i felleskostnadene.
Øvrige kostnader som f.eks. internett, alarm, kabel-TV kommer i tillegg.
Endringer i lånevilkår, herunder renteendringer, vil kunne medføre at månedlige fellesutgifter endres. På samme måte vil vedlikeholdsarbeider og oppgradering av bygning kunne medføre økte fellesutgifter.
Andel fellesgjeld / formue
Andel fellesgjeld kr. 18 000,- / Andel fellesformue kr. 4 317,- pr 31.12.23 23:20 ifølge forretningsfører.
Andel fellesgjeld og evt. formue overtas av kjøper.
Oppgjør
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.
Finansiering
Kontakt megler for avklaring av finansielle forhold, herunder lån til kjøp av eiendom. Privatmegleren har avtale med Nordea om formidling av lån og andre finansielle tjenester. Privatmegleren mottar godtgjørelse for dette.
Spesifikasjon av lån
* OBOS02-98207765465 - OBOS Bank
Annuitetslån, 12 terminer p.a.
Rentesats pr. 17.06.24: 7,59% p.a.
Saldo pr. 17.06.24: 2.995.944,-
Andel av saldo: 17.363,-
Restløpetid: 20 år og 1 mnd.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Sammendrag fra selgers egenerklæring
Lokalet er ikke brukt av selgeren selv.
Annen nyttig informasjon
Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen. Det er ikke foretatt undersøkelse av det elektriske anlegget.
Med mindre annet er uttrykkelig avtalt gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Adgang til utleie
Bolig i eierseksjonssameie kan som hovedregel fritt leies ut. Det kan imidlertid følge av sameiets vedtekter at leietager skal godkjennes av styret, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd. Styret må ha "saklig grunn" for ikke å godkjenne leietager.
Konsesjon / Odel
Det er ikke krav til konsesjon eller odel ved erverv av eiendommen.
Sikkerhetsstillelse
Alle eiendomsmeglingsforetak har lovpålagt forsikring av klientmidler begrenset oppad til kr 45 mill. Enkeltsaker er forsikret inntil kr 15 mill. Dersom kjøpers låneinstitusjon krever tilleggsforsikring ved omsetning over 15 millioner, må kjøper selv eller dennes låneinstitusjon dekke utgiftene forbundet med dette.
Kjøpsforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Kjøpsforsikring fra If. Produktet inneholder boligkjøperforsikring, hus-/hytteforsikring med superdekning og innboforsikring med superdekning. Les mer om Kjøpsforsikring i vedlagte materiell.
Overtagelse
Etter nærmere avtale.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring, og interessenter oppfordres til å sette seg inn i selgers egenerklæring før det inngis bud på eiendommen.
Budgiving
Bud kan legges inn via Privatmeglerens "gi bud-knapp" som finnes på Privatmegleren.no/eiendommens hjemmeside og i nettannonsen. Bud legges inn trygt og enkelt med bank-ID.
For mer informasjon om budgivning, se "Viktig informasjon" i salgsoppgaven.
Lov om hvitvasking
Megler er underlagt lov om hvitvasking som innebærer plikt til å melde ifra til Økokrim om mistenkelige transaksjoner
Meglers vederlag og utlegg
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 385)
Tilrettelegging (Kr.15 900)
Provisjon (Kr.30 000)
Innhenting kommunale opplysninger+forretningsfører (Kr.3 900)
Markedspakke inkl. Blink og factoring (Kr.17 900)
Visninger pr stk (Kr.2 500)
Oppgjørskostnad (Kr.7 500)
Panterett med urådighet - Statens Kartverk (Kr.545)
Totalt kr. (Kr.84 630)
Dersom eiendommen ikke omsettes, faktureres selger kun for de faktiske kostnader/utlegg.
Vedlegg til salgsoppgaven
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Reguleringsplaner og bestemmelser
Opplysningsbrev fra forretningsfører
Vedtekter og eventuelle husordensregler
Årsregnskap / budsjett
Budskjema
Energiattest
Tilstandsrapport
Meglers verdivurdering
Egenerklæringsskjema selger
Viktig informasjon til kjøper og selger
Nyttige lenker
Nærområdet
Privatmegleren Kvartal
Annonseinformasjon
FINN-kode | 401329422 |
---|---|
Sist endret | 07. apr. 2025 00:09 |
Referanse | 316240080 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.