Bildegalleri
Helse- og omsorgsforetak sentralt på Østlandet
Beddingen 8, 0250 OsloNøkkelinfo
Beskrivelse av selskapet
Bedriftsbørsen har gleden av å presentere en spennende leverandør av bo- og omsorgstjenester. Foretaket som ligger sentralt på Østlandet, har et helhetlig og faglig sterkt tilbud, og fokuserer spesielt på brukertilpassede tjenester. Økonomien er god, med sterke vekstprognoser for 2024 og 2025.
VIRKSOMHETEN
Bedriften har et helhetlig og faglig sterkt tilbud som omfatter brukerstyrt personlig assistanse (BPA), bo og omsorg, samt praktiske og terapeutiske tjenester for barn, unge og eldre. Blant fagfeltene de dekker er hjemme- og sykepleie, psykiatri og geriatri. Hovedvekten av omsetningen er knyttet til oppdrag fra det offentlige, men bedriften ser en økende etterspørsel etter private tjenester betalt av sluttbruker eller pårørende.
Selskapets geografiske nedslagsfelt er Østlandsregionen, og de har konsesjon for BPA-tjenester i Akershus, Innlandet, Vestfold, Østfold og Agder. Noe av tilbudet er knyttet til leid og egeneid bygningsmasse, mens andre deler er distribuert til brukerens bostedskommune, primært i form av personlige assistenttjenester.
Virksomheten ble etablert i 2016 av dagens eiere, som begge har jobbet innenfor privat helse og omsorg siden 2006 og 2008. Blant rollene de har virket i er boleder, teamsjef, regionsjef og daglig leder av behandlingsselskap. Begge har i tillegg erfaring fra større privatkonsern innen helse- og omsorg.
Hovedfokuset til gründerne har vært å bygge opp et tilbud med særlig tjenestetilpasning. Målet er at både beboere og ansatte skal oppleve utvikling, trivsel og glede i trygge og positive omgivelser. For å lykkes med dette har de bl.a. sterk fokus på etikk, transparens og integritet, samt tett individuell oppfølging både overfor bruker og oppdragsgiver.
Med mange offentlige oppdragsgivere er selskapet opptatt av at brukerne får det tilbudet de har krav på, og at oppdragsgiveren mottar tjeneste som bestilt. Dette sikres bl.a. ved tett oppfølging mot bestiller, samt veiledning av enkeltindivider og grupper, og støttesamtaler med pårørende.
Bedriftsbørsen vurderer at selskapet bør være av interesse for aktører med spesiell interesse eller behov for brukerkvalitet og kompetansedrevne tjenester. Det er her selskapet virkelig differensierer seg og leverer på høyt nivå.
Dagens eiere er genuint opptatt av sine brukere, og ønsker å overlate virksomheten til en ny eier med samme etiske holdninger til markedet som de selv arbeider etter i dag. De er åpne for å være med videre i driften etter et salg, for å sikre god kontinuitet både overfor brukere og ansatte.
DRIFT
Selskapets har til sammen rundt 200 ansatte. Administrasjonen består av to eiere, fire avdelingsledere, samt regnskapsavdeling. Disse håndterer alt fra ordinær drift og administrasjon, til fagansvar, tilrettelegging, oppfølging og kontakt med kommunene..
Det er god fagdekning i staben, med et minimum på 50% i de dagpsykiatriske enhetene. De fleste assistentene har også tidligere erfaring.
Selskapet benytter seg per i dag ikke av innleie, men bruker egne tilkallingsvikarer ved behov.
TJENESTER
Selskapet har rammeavtaler på heldøgnsomsorg og avlastning med tre kommuner, samt BPA-avtaler med totalt 17 kommuner fra Kristiansand til Hamar. I tillegg kommer en rekke direkteplasseringer grunnet spesialisert kompetanse. Totalt leverer de ca. 30 tiltak innen BPA, heldøgnsomsorg, somatikk og psykiatri.
De senere år har bedriften også utvidet sitt tjenesteområde til å omfatte en rekke supplerende tjenester som bestilles og betales privat. Tjenestene som helhet kan sorteres som følger:
Brukerstyrt personlig assistanse
BPA for voksne
BPA for barn
Bo og omsorg
Psykiske lidelser
Somatiske lidelser
Psykisk utv.hemming
Demens
Avlastning
Barn og unge
Veiledning
Avlastning
Ettervern
Senior og eldre
Hjemmehjelp
Hjemmesykepleie
Aktivisering
Sosialisering
Avlasting
Pårørendekurs i demens
ØKONOMI
Bedriften har hatt fin vekst fra start, og omsatte i 2023 for 68.5 MNOK, med et resultat før avskrivning på 1.050.000 kr.
De har opplevd noe svingninger i resultatet, men dette har bedret seg etter hvert som omsetning og inntjening har blitt mer stabil. Som følge av en arbeidsrettssak mot innleide konsulenter for noen år tilbake, har selskapet også hatt en nedbetalingsavtale som virket negativt inn på bunnlinjen. Dette vil imidlertid være ferdig innfridd mai 2025.
Fokus på drift og ressursøkning i administrasjonen forventes å gi gode resultater for 2024. Estimert omsetning og resultat ligger på henholdsvis 77 MNOK og 4 MNOK. Tilsvarende prognoser for 2025 er 82 MNOK og 6.5 MNOK.
Administrasjonen har i dag en kostnad på 5 MNOK pr. år, inkludert eiernes lønn på ca. 1 MNOK hver.
FORDELER OG MULIGHETER
Kjøper får her mulighet til å overta et anerkjent og veldrevet helseforetak med høy kompetanse og tjenestekvalitet. Selskapet skaper gode brukeropplevelser for brukerne, så vel som pårørende og oppdragsgivere.
De ansees som en foretrukken aktør i sitt marked, noe som også synes igjen i form av økt etterspørsel og økonomisk vekst.
Kjøper vil kunne utvikle virksomheten både innenfor kommunene de allerede opererer i, og utover disse. Med sitt gode renommé har foretaket de beste forutsetninger for å lykkes på begge områder. Med økt volum vil man også kunne drive mer økonomisk. Selskapet kan i tillegg drives mer effektivt.
Virksomheten har over flere år båret preg av et sterkt ønske om og fokus på kvalitet, fremfor vekst og driftsresultater. Dette har resultert i et svært godt fundament, som tåler at fokuset i større grad rettes inn mot økt volum og økonomisk vekst. Det vil kunne realiseres gjennom ytterligere tilgang på personal, samt ressurser med dedikert fokus på utvikling, anbud og innsalg.
PRISVURDERING
Selskapet har de siste fem driftsårene opplevd kraftig vekst, med en økning i omsetning fra 14 til 68 MNOK. Økt fokus på drift og økonomi har gitt gode resultater og selskapet ser en sterk vekst i bunnlinjen, uten negative konsekvenser for kvaliteten. Budsjett for 2025 tilsier en omsetning på rundt 82 MNOK, og et resultat på 8% tilsvarende 6.5 MNOK.
Selskapet eier en eiendom (enebolig) som benyttes til brukere. Utover dette leier de kontorer i sitt område.
Bedriftsbørsen AS vurderer verdien av virksomheten til 30.000.000 kr,
Overtagelse av selskapet vil skje på kontant- og gjeldfri basis, med tillegg av eiendommens faktiske verdi.
Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB- markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er markedsrettede , og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.
Økonomi
Omsetning 2023: 68.501.351 kr
Lønnsprosent: 89.6%
Andre kostnader: 6.581.095 kr / 9,6%
Annen info
Generell informasjon:
Selskapets navn: Kontakt megler for mer informasjon
Etablert: 2016
Antall ansatte: Ca. 200
Nett: Informativ og god nettside
Husleie/lokalitetene:
Husleie: 17.000 kr / mnd
Areal: 210 m2
Husleiegaranti: 2 mnd leie
Løpetid leiekontrakt: 31.07.2026
Felleskostnader:6.125 kr / mnd
Drift:
Konsept: Helse-, bp - og omsorgstjenester
Åpningstider: Døgnåpent
Diverse informasjon
Kompaniskap: Nei
Offentlige pålegg: Ingen kjente
Tilgjengelige vedlegg: Regnskap, leieavtale, m.m.
Nyttige lenker
Bedriftsbørsen AS
Beliggenhet
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.