Derfor bør du foreta en verdivurdering
Spesielt i en tid med prisøkninger og rentestigning, så er det svært nyttig å vite hva boligen din er verdt.
Les mer herJeg svarer gjerne på spørsmål om eiendommen og området.
Pris på lån: fra 16 430 kr/mnd
Lånekalkulator fra 16 430 kr/mndEff.rente 5,70 %. 2 660 000 o/25 år. Kostnad: 2 269 000 kr. Totalt 4 929 000 kr.
LånekalkulatorVi har for salg en pen 2-roms med populær beliggenhet på Torshov!
Toppleiligheten har en gjennomgående planløsning og rom som er enkle å møblere. Store vindusflater åpner opp og slipper lyset inn. Fra begge sider av leiligheten er det fritt utsyn, mot frodig bakgård og mot flotte Krystallpalasset og Holmenkollen. Boligen er de siste årene oppgradert med nytt parkettgulv, tidsriktige farger på alle vegger og det elektriske er oppgradert. Et innvendig kott i tillegg til 2 boder gir godt med lagringsplass i dette hjemmet.
Både varmtvann, fyring og fiber internett er inkludert i de rimelige felleskostnadene.
Gården er veldriftet og kan vise til en god vedlikeholdshistorikk.
* Toppleilighet med utsikt
* Varmtvann og fyring tilkoblet fjernvarme
* Fiber internett
* Ingen dokumentavgift
* Lave felleskostnader
Leiligheten ligger i 5. etasje og inneholder: Entre, stue med innvendig kott, kjøkken, soverom og bad.
Leiligheten disponerer i tillegg en bod på loftet med gulvareal på 2 kvm (kun 1 trapp opp) og en bod i kjeller på 5 kvm og har tilgang på et fellesvaskeri.
Låst sykkelparkering i sykkelskur tilgjengelig for beboere i bakgården.
* Bredbånd (fiber) opptil 1000 MB er inkludert. TV-tjenester må skaffes og betales av andelseier selv.
* Leiligheten har røykvarsler og brannslukningsapparat.
* Leiligheten har slett entrédør fra Swedoor med brannklasse B30, lydklasse 35dB og kikkehull. Vinduer med karmer/rammer av tre og to-lags glass fra 1989.
Pen entre med plass til yttertøy og skoskap for ekstra lagringsplass. I stuen sørger et innbygget kott for smart lagring av alt fra vaske- til sportsutstyr.
Leiligheten disponerer også en praktisk bod på loftet, kun en trapp opp og en bod i kjeller.
Lys og tiltalende stue med store vindusflater som bidrar til en god romfølelse. Fra stuen er det flott utsyn mot krystallpalasset og Holmenkollen. Stuen har en god størrelse og kan enkelt møbleres med både sittegruppe og spiseplass. Radiatorene er tilkoblet fjernvarme som sørger for å holde leiligheten lun og varm året rundt, samtidig som strømkostnadene forblir stabilt lave. Både varmtvann og fyring er inkludert i felleskostnadene, det samme er fiber bredbånd.
Tidløst og pent kjøkken med hvite fronter og mørk benkeplate. På kjøkkenet er hvitevarene frittstående og medfølger salget. Den åpne løsningen mellom stuen og kjøkkenet er både sosial og praktisk og det er fint med plass til spisebordet tilknyttet kjøkkenet.
Flislagt baderom fra 2000. Badet ble pusset opp i regi av borettslaget under baderomsrehabiliteringen. Badet har blitt oppgradert med nytt toalett og baderomsinnredning. På badet er det opplegg for vaskemaskin/tørketrommel og det er varmekabler på badet.
Romslig soverom som vender inn mot rolig gårdsrom. Soverommet har god plass til dobbeltseng og den doble skyvedørsgarderoben gir mer enn nok lagringsplass. Ved behov er det også plass til å sette inn en liten kontorpult på soverommet om du er student eller har behov for hjemmekontor.
2 684 pr. mnd. Betjening andel fellesgjeld, varmtvann og fyring tilkoblet fjernvarme, fiber bredbånd(1000Mb), vaktmestertjeneste, trappevask, kommunale avgifter, felles forsikring, forretningsførsel, drift og vedlikehold.
33 000
30 053
Selskapets totale lån og vilkår:
Lånenummer: * OBOS01-98208202839
Type: A
Restsaldo: Kr 8.852.903,-
Restløpetid: 6 år 7 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flyt
Rente: 5, 95 %
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Formuesverdi som primærbolig kr. 1 021 721 pr. 31.12.22| Formuesverdi som sekundærbolig kr. 3 882 539 pr. 31.12.22
Formuesverdien fastsettes av Skatteetaten etter beregningsmodell som tar hensyn til om boligen er en såkalt primærbolig (der boligeieren er folkeregistrert bosatt) eller sekundærbolig (alle andre boliger man måtte eie). Formuesverdien for primærboliger vil utgjøre 25 % av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. For sekundærboliger vil formuesverdien utgjøre 100% av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal (sats pr. 2023). Se http:/www.skatteetaten.no for nærmere informasjon.
I tilstandsrapport er følgende elementer gitt tilstandsgrader 2 og 3:
TG2 bad:
Helhetsvurdering TG 2 helhetsvurdering er valgt grunnet rommets alder og enkelte avvik. Eventuell
membran/tettesjikt på gulv og vegger, samt vannrør av kobber, sluk/avløpsrør av plast er vurdert til å ha en alder som tilsier at det er begrenset/usikker restlevetid. Det er registrert sprekker på flisfuger på vegger. Sprekk på elastisk fug mellom gulv- og veggflis i dusjsone. Naturlig ventilasjon og ikke mekanisk avtrekk. Redusert luftutskiftning. Våtrommet har vegger av mur/betong og det er derfor ikke utført hulltaking/fuktmåling. Noe malingsavflassing på dør. Tilstanden til våtrommet tilsier at
det bør påregnes oppgraderinger for å gjøre det skadefritt og fuktsikkert.
TG2 kjøkken:
Ventilasjon: Det er kun kullfilter og ikke separat avtrekk fra rommet. Dette kan medføre økt fuktbelastning i boligen. TG2 i henhold til NS 3600. Krever oppfølging med jevnlig ettersyn.
Vannrør: Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
Innredning: Det er registrert sprekk på elastisk fug mellom benkeplate og vegg.
Avløpsrør: Avløpsrør er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
TG2 overflater gulv:
Overflater gulv: Det er registrert svikt på en skjøt på laminatgulv i entré.
TG2 teknisk anlegg / VVS:
Vannbåren varme: Eldre anlegg/element uten påviste skader/lekkasjer. TG2 er valgt på grunn av alder og tilstand. Det kan ikke utelukkes behov for reparasjoner/utskiftning. Oppfølging med jevnlig ettersyn anbefales slik at eventuelle tiltak kan iverksettes ved behov.
Hovedstoppekran: Det er ikke registrert hovedstoppekran i leiligheten.
Til informasjon: Det er felles hovedstoppekran i kjeller.
TG2 el-anlegg:
Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Ledning til stikkontakt på kjøkken er ikke forsvarlig festet. Dette er vurdert til å være ufagmessig utført. Må utbedres av fagkyndig elektriker. Som følger av manglende samssvarerklæring på deler av det elektriske anlegget som er montert etter år 1999 er TG2 satt i henhold til NS3600.
TG2 vinduer:
Vinduer er av eldre dato og har behov for oppgraderinger/ overflatebehandling. Det må forventes høyere varmetap fra disse vinduene sammenlignet med vinduer fra nyere dato.
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært
Firmanavn: CR Mesterrør AS og Ringside Rørleggerbedrift AS
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Bytte av vannklosett i mars 2015 (CR Mesterrør AS) og bytte/montering av nye baderomsmøbler (inkl servant og servantbatteri) i april 2018 (Ringside Rørleggerbedrift AS)
Primærrom: 37 kvm, Bruksareal: 44 kvm, BRA-i: 37 kvm , BRA-e: 7 kvm
Arealet av primære rom (P-ROM) er primærrommenes nettoareal (NTA) og arealet som opptas av innvendige vegger mellom disse rommene. I praksis er dette arealet tilnærmet likt primærrommenes bruksareal (BRA). Se vedlagte takst for nærmere beskrivelse av arealbetegnelser. Arealene er kun oppmålt av takstmann og ikke kontrollert/oppmålt av megler.
Enkel adkomst fra Presidentgata. Det vil bli satt opp Schala & Partners-skilt under visningene.
Areal: 2 971 kvm, Eierform: Fellestomt
Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et gebyr på kr. 5 950,- i året. Beboerparkering for elbiler koster kr. 2000,-. Beboerparkering for motorsykkel og moped koster kr 2.975,- i året. For mer info se www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering
Boligbygg over 5 etasjer samt kjeller og loft. Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur, bærende vegger og skillende dekker i hovedsak av betong/murkonstruksjoner. Takkonstruksjon av saltaksform utvendig tekket med takstein (taket er ikke besiktiget). Leiligheten har slett entrédør fra
Swedoor med brannklasse B30, lydklasse 35dB og kikkehull. Vinduer med karmer/rammer av tre og to-lags glass fra 1989. Oppvarming med vannbåren varme til radiatorer tilknyttet felles varmesentral. Elektrisk gulvvarme i bad.
Det foreligger "ekspedisjonsdokument" fra byggeåret. Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.
I henhold til Lov om borettslag § 5-5 kan man med godkjenning fra styret i borettslaget leie ut leiligheten til andre for opptil tre år dersom man har bodd i leiligheten i minst ett av de to siste årene. Se for øvrig vedtektene for utfyllende bestemmelser.
Radiatorene er tilkoblet fjernvarme og både varmtvann og fyring er inkludert i felleskostnadene. Varmekabler på baderomsgulv.
Gjennomsnittlig strømkostnad (inkl. nettleie) de siste 12 månedene har vært kr 330,- per måned.
Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter G
Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten. For fullstendig energiattest fra selger, kontakt megler.
Eiendommen er regulert til boliger og næring. For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med megler.
Det er ingen konsesjon eller odel knyttet til salget av denne eiendommen.
Rettighetshavere til eiendomsrett:
* 1938/402108-1/105 Hjemmel til eiendomsrett 16.03.1938 Vederlag: NOK 0 KJØPER: Presidentgaten Borettslag Org.nr: 948322358
Heftelser:
* 1938/402207-1/105 Best. om vann/kloakkledn. 22.03.1938
* 1939/402639-1/105 Erklæring/avtale 29.03.1939 Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
* 1940/401825-1/105 Obligasjon 07.03.1940
BELØP: NOK 161.925
Panthaver: Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
* 1944/404497-1/105 ** Prioritetsbestemmelse 12.10.1944 veket for: OBLIGASJON 1938/403830-1/105
* 2000/19137-1/105 ** Prioritetsbestemmelse 03.04.2000 veket for: OBLIGASJON 2000/19129-1/105
* 2004/77219-1/105 ** Prioritetsbestemmelse 09.11.2004 veket for: PANTEDOKUMENT 2004/77218-1/105 1999/34464-1/105 Obligasjon
30.06.1999 BELØP: NOK 22.000.000 Panthaver: Oslo Bolig Og Sparelag Lnr: 1087116
* 2000/51939-1/105 ** Nedkvittering 08.09.2000 Beløpet er nedkvittert til: Beløp: NOK 20.000.000
* 2000/19129-1/105 Obligasjon 03.04.2000
BELØP: NOK 15.051.400
Panthaver: Oslo Bolig Og Sparelag
Lnr: 1087116
Grunndata:
* 1938/402105-2/105 Registrering av grunn 16.03.1938 Denne matrikkelenhet opprettet fra:Knr:0301 Gnr:225 Bnr:302 GNR: 225 BNR: 400
* 1939/405576-2/105 Registrering av grunn 18.08.1939 Utskilt fra denne matrikkelenhet:Knr:0301 Gnr:225 Bnr:397
* 1939/405579-2/105 Registrering av grunn 18.08.1939 Utskilt fra denne matrikkelenhet:Knr:0301 Gnr:225 Bnr:208
Offentlig vei, vann og avløp i henhold til informasjon fra Oslo kommune. Det er private stikkledninger fra eiendommen og ut i det offentlige ledningsnettet.
Generelle opplysninger om Presidentgaten Borettslag:
Borettslaget består av 231 andelsleiligheter. I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet.
Presidentgaten Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 948322358, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune
Ja. Forkjøpsretten er parallelt avklart med meldefrist 30 mai.
If skadeforsikring
Polisenummer: 589183
Sum driftsinntekter 2023: kr 8 909 540,-
Sum driftskostnader 2023: kr 7 793 266,-
Årsresultat 2023: kr 707 801,-
Når ikke annet følger av vedtektene eller lov om borettslag, kan bare fysiske personer som er andelseiere i boligbyggelaget være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie eller ha eierandel i mer enn en andel. Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan eie en andel sammen.
Større vedlikehold og rehabilitering:
2023: Sykkelskur oppgradering
2020 - 2020: Byttet røykvarslere Nye røykvarslere i alle leiligheter
2020 - 2020: Rørfornying. Byttet vann-rør fra fyrrom i Oskar Braathens gate til Presidentgaten 3.
2020 - 2021: Rørfornying. Byttet vann-rør fra fyrrom i Oskar Braathens gate til Presidentgaten 3.
2019 - 2019: Porttelefon
2019 - 2019: Oppgradering av lys fellesarealer
2019 - 2019: Nye brannvarslere
2018 - 2018: Oppgradering til fiber
2018 - 2018: Nye postkasser
2017 - 2017: Rørfornying av bunnledning Oppgradering av låser. Utbygging av sykkelskur
2017 - 2017: Oppgradering av låser
2017 - 2017: Utbygging sykkelskur
2016 - 2016: Kontroll og sikring av tak og piper
2016 - 2016: Oppgradering av belysning i kjeller
2015 - 2015: Installering av kameraovervåkning
2014 - 2014: Konvertering til fjernvarme
2014 - 2014: Installering av røykvarslere i alle leiligheter.
2013 - 2013: Utskiftning av nøkkelsystem
2011 - 2011: Nye vaskemaskiner
2010 - 2010: Nye Tørketromler
2009 - 2009: Fasaderehabilitering
2008 - 2008: Maling av vinduer og balkongdører
2008 - 2008: Bytting av dørpumper og låssylindere
2008 - 2009: Maling av oppganger
2001 - 2002: Skiftet varmtvannsbereder
2000 - 2000: VVS-prosjekt med utskifting av innvendig røropplegg og oppgradering av baderom
1993 - 1993: Skiftet tak på alle blokkene.
Styrets arbeid 2023 - 2024:
Årets primære fokus har vært å stabilisere økonomien og kutte kostnader der mulig da vi ser at våre kostnader blir stadig høyere. Samtidig som vi har brukt veldig mye tid på en energikartlegging og teknisk tilstandsvurdering, for å få oversikt over mulige fremtidige større vedlikeholdsprosjekter.
Gjerder: Vi har på dugnad fortsatt å sette opp noen strategiske gjerder for å forsøke å gi et bedre helhetsinntrykk, hindre at fremmede tramper ned hagen og forsøker å brøyte vei gjennom buskene våre. Styret ønsker at Presidentgata skal være en åpen plass for alle, men støy og søppel på våre
uteområder er et pågående problem (både fra beboere og andre).
Måker: Dette er et vedvarende problem. Borettslaget har de senere årene investert relativt mye penger i å sikre vår eiendom så godt det lar seg gjøre mot de hylende vennene våre. Dessverre så begrenser effekten seg når det ikke er andre eiendommer rundt oss som gjør tilsvarende grep.
Måker er fredet og det er veldig lite vi kan gjøre når de rundt oss ikke bidrar.
Brannvern: Etter en mindre hendelse i en andel som krevde at brannvesenet ble tilkalt, ble det gjennomført en ny runde med kartlegging og analyse av Brannverntiltak.
Groomers - Oskar Braatens gate 18: Styret er veldig glade for at Groomers AS (vask av huder) flyttet inn som leietakere i næringslokalene i Oskar Braatens gate 18 mot slutten av 2023.
Rør: I løpet av sommeren fikk vi omsider avsluttet det berømte asbest-prosjektet, takk for at alle viste tålmodighet, og omsider tilrettela for at jobben kunne gjøres.
Oppsummering av energikartlegging og byggteknisk tilstandsvurdering
Styret i Presidentgata borettslag har hosten 2023 fatt bistand fra Multiconsult til:
* Kartlegging av muligheter for reduksjon av energiforbruk i borettslaget
* Byggteknisk tilstandsvurdering av fasade og tak pa borettslagets bygningsmasse
Multiconsult har levert en rapport for hver av de to kartleggingene, hovedkonklusjonene fra disse rapportene presenteres her.
Energikartlegging:
Rapporten fra energikartleggingen beskriver lønnsomhetsvurdering av identifiserte tiltak. Det er identifisert 4 tiltak som vil kunne redusere energiforbruket:
* Utskifting av vinduer
* Montering av solceller på tak
* Montering av bygningsintegrerte solceller
* Etterisolering av fasader
Utskifting av vinduer gir den klart største reduksjonen i energiforbruk, og er i praksis det eneste av de 4 tiltakene som er beregnet med positiv nåverdi
Byggeteknisk tilstandsvurdering:
Rapporten fra denne tilstandsvurderingen har gitt følgende beskrivelse av identifiserte tiltak:
* Fasadesystemet har utlevd sin tekniske levealder. Levetiden kan forlenges med 5 -10 år med reparasjoner, utover dette anbefales full utskifting av fasadesystemet
* Vinduer og balkongdører har utlevd sin tekniske levealder. Disse anbefales utskiftet, samt eventuelt også flytte vinduene lengre ut i fasadelivet.
* Ytterdører barer preg av slitasje, reparasjoner og tilpasninger. For å gjenopprette funksjonalitet og redusere vedlikeholds- og ettersynsbehov, anbefales ytterdører utskiftes.
* Det er p.t. ikke grunnlag for å anbefale full utskifting av tak (taktekking og undertaksbelegg).
Styrets vurdering og videre arbeid:
Tiltaket som er identifisert som en fellesnevner i de to rapportene er utskifting av vinduer, og dette er også det tiltaket med størst lønnsomhet. Videre er utskifting av fasade og utskifting av ytterdører det som er vurdert som nødvendige tiltak, ut fra en byggeteknisk vurdering.
Det er ikke konkludert hvorvidt utskifting av vinduer, balkongdorer og inngangsdører må gjøres samtidig som en eventuell utskifting av fasaden.
Videre fremdrift er at styret har samtaler med aktuelle selskap som kan lede arbeidet med et forprosjekt som vil påbegynnes utover 2024.
* Det vil ikke påbegynnes arbeid for tidligst 2025.
* Da omfanget av prosjekter, tidshorisonter ikke er klart, er det heller ikke foreløpig mulig a gi et realistisk anslag på kostnader eller hvordan økonomien vil påvirke andelseiere.
Det er i utgangspunktet ikke tillatt å holde husdyr. Ved særlige forhold har imidlertid beboerne en lovbestemt rett til å ha dyr. Det understrekes at dette bare gjelder i helt spesielle tilfeller. Det må foreligge gode grunner som taler for dyrehold, samtidig som det ikke må være til ulempe for de øvrige beboerne.
Husdyrhold må godkjennes av styret før det tar til. Standard søknadsblankett fåes ved henvendelse til styret. I søknaden skal det legges ved dokumentasjon på at man har god grunn for å ha husdyr, samt godkjenning fra alle beboerne i samme
oppgang. Styret vil foreta en helhetlig vurdering av sosiale og velferdsmessige hensyn i hvert enkelt tilfelle.
Særlige ordensregler gjelder for de som eventuelt får tillatelse til å ha dyr. Det forutsettes at eier av dyret kjenner til politivedtektene angående dyrehold og straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. På borettslagets eiendom skal dyr være i bånd. Ekskrementer som husdyret måtte etterlate seg på området skal fjernes omgående. Eieren er ansvarlig for enhver skade som dyret beviselig påfører personer eller eiendommen i borettslaget. Dersom det kommer berettigede klager over dyreholdet som sjenerer naboer med lukt, bråk eller liknende, er eieren pliktig til å fjerne dyret hvis ikke ordning oppnås på annen tilfredsstillende måte. Ordensreglene her gjelder også for de som eventuelt måtte ha husdyr på besøk.
Følgende tilbehør medfølger handelen:
* Hvitevarer kjøkken
* Hvitevarer bad
* Garderobeskap
* Fastmonterte knagger
* Fastmonterte lamper
Medfølger ikke:
* String-hylle stue
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Selger har tegnet boligselgerforsikring
Sammen med Tryg har vi skreddersydd boligkjøperpakke slik at du kan være trygg på at du har alle forsikringene du trenger. Enten du har kjøpt hus, leilighet eller hytte. Denne gunstige pakken fra Tryg inkluderer også juridisk hjelp hvis du oppdager feil og mangler ved boligen utover det som er opplyst om. Boligkjøperpakken inneholder innboforsikring, renteforsikring for situasjoner der kjøper ikke får solgt nåværende bolig, samt en flytteforsikring for alle de tre boligtypene. For hus og hytte omfatter den i tillegg bygningsforsikring hvor kostnader for å reparere eller gjenoppbygge huset ditt er inkludert. Les mer om forsikringen i produktark for Boligkjøperpakke som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Boligkjøperpakken må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken siden kostnaden det første året legges til oppgjøret for kjøpesummen for boligen. Megler/meglerforetak mottar honorar for denne formidlingen.
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på Partners.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler per e-post eller SMS: 40 08 05 55 . Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
Etter avtale.
Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og opplysninger innhentet fra kommunen, eventuelt forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.
Meglerforetaket oppfordrer evt. budgivere til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med vedlegg.
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller har plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at hvis det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir andelseier borett til en bestemt bolig.
Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne.
Borettslaget har dog lovbestemt pant for inntil 2 G i andelene.
På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes. Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.
Ja/ Nei
Presidentgata 3B, 0474, Oslo, Gnr. 225 bnr. 205, andelsnr. 25 i Presidentgaten Borettslag med orgnr. 948322358 i Oslo kommune
Kristine Baltzersen
19-24-0073
Om meglers vederlag er det avtalt 1,35 % av salgssummen inkludert evt fellesgjeld. I tillegg er det avtalt vederlag for oppgjør kr. 5.490,-, tilrettelegging kr ,-, markedspakke kr. 19.900,-. For visninger er det avtalt kr. 3.500,- pr. visning. Alle tall i dette avsnitt er opplyst inklusive mva.
Ansvarlig megler:
Helene Molle
Vedlagt i salgsoppgaven foreligger det reguleringsbestemmelser med kart, tilstandsrapport, egenerklæringsskjema selger, energiattest mm. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i fremlagte dokumenter før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Schala & Partners Sagene sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Salgsoppgaven beskriver vesentlig og lovpålagt informasjon om eiendommen
Se komplett salgsoppgaveSpesielt i en tid med prisøkninger og rentestigning, så er det svært nyttig å vite hva boligen din er verdt.
Les mer herSelv med erfaring og analyser kan vi ikke garantere salgspris eller tid. Likevel finnes det steg som kan øke prisen i boligmarkedet under stadig utvikling.
Les mer herBoligprisene falt med 0,6 prosent i september 2024. Korrigert for sesongvariasjoner steg boligprisene med 0,4 prosent.
Les mer herPresidentgata 3B
på annonsen
prisantydning per kvadratmeter
Pris per m² ligger 406 kr under snittet for leiligheter i Sagene - Torshov.
Grafen viser antall leiligheter solgt i Sagene - Torshov siste året fordelt på pris per m² - totalt 2 342 leiligheter
Antall boliger
Kvadratmeterpris tilsvarer prisantydning pluss fellesgjeld per kvadratmeter (p-rom eller BRA-i). Prisene i grafen er avrundet til nærmeste 1000 kr.
FINN-kode | 355493189 |
---|---|
Sist endret | 14. juni 2024 12:14 |
Referanse | 19240073 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.