Bildegalleri
Stor ubebygd hyttetomt beliggende på Slåtterøysiden av Sleneset - med flott maritim utsikt mot hav, holmer og skjær.
Slåtterøyveien 27, 8762 Sleneset- Totalpris
- 616 342 kr
- Omkostninger
- 16 342 kr
Pris på lån: fra 2 728 kr/mnd
Lånekalkulator fra 2 728 kr/mndEff.rente 6,92 %. 360 000 o/20 år. Kostnad: 294 720 kr. Totalt 654 720 kr.
LånekalkulatorEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
Visning
Om eiendommen
Kort om eiendommen
Eiendommen, ubebygd hyttetomt i Slåtterøyveien 27, ligger nydelig til langs Slåtterøyveien på Sleneset i Lurøy kommune. Sleneset er et fergested og tettsted på Solværøyene i Lurøy kommune i Nordland. Øygruppen Solværøyene består av 1841 øyer, holmer og skjær. Lettere kupert naturtomt bestående av fjell/berggrunn med noe vegetasjon. Stor eiet tomt på 1 826 m² med strandlinje. Tomten er ubebygd, og består for det meste av fjell/berg, med noe beplantning. Tomten har gode sol -og utsiktsforhold, med utsikt mot Lovund og Trænfjorden.
Eiendommen ligger i et veletablert og attraktivt fritidsområde på Sleneset, og markedet for denne type objekter er normalt sett bra. Mo i Rana er for tiden i stor utvikling, og har i den siste tiden hatt et godt boligmarked, som naturligvis forplanter seg videre.
Overtakelse
Avklares i forbindelse med budgivning.
Beliggenhet
Hyttetomten ligger på Slåtterøysiden av Sleneset, et tettsted på Solværøyene i Lurøy kommune - det vil si med majestetisk utsyn vest og nord mot Lovund og Trænfjorden. Øyene har fått sitt navn fordi det flate landskapet ofte er opplyst av sol selv om landskapet ellers ligger under skyer.
Lurøy kommune har et allsidig, spennende og variert næringsliv med drivende dyktige og engasjerte aktører. Kommunen har høy sysselsetting innenfor sjørelaterte næringer, og har også mer tradisjonelle næringer, som landbruk og fiske. Solværøyene består av rundt 1800 øyer, holmer og skjær. Sleneset ligger langt til havs med 1,5 timers ferjetur fra fastlandet, eller ca. 40 minutter med hurtigbåt fra Stokkvågen. For å komme seg rundt i kommunen, kan en benytte ferge eller hurtigbåt. Ferge går fra Stokkvågen, mens hurtigbåt kan tas fra Stokkvågen eller Tonnes på fastlandet. De fleste øyer med bosetting anløpes av både ferge og hurtigbåt, og det er daglig hurtigbåtforbindelse til/fra Sandnessjøen og Bodø. Kystriksveien (Riksvei 17) passerer gjennom tettstedet Stokkvågen i Lurøy.
Som følge av Golfstrømmen og mye sol har øygruppen et mildt kystklima med tidlig vår og snøfattige vintre. Øygruppen har et rikt og variert dyre- og fugleliv: Havørn, ender, gås, oter og sel er noen av artene.
Øyene er også hyppig brukt til mellomlanding for fugler på vår og høsttrekket. Det finnes flere sandstrender i området, Havområdet rundt Sleneset og Solværøyene egner seg for kajakk- og havpadling.
Kjøpsomkostninger
600 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
172,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler)
585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
585,- (Tingl.gebyr skjøte)
15 000,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 600 000,00))
16 342,- (Omkostninger totalt)
616 342,- (Totalpris inkl. omkostninger)
NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Hele kjøpesummen med omkostninger må være innbetalt og disponibel for megler på meglers klientkonto, senest på siste virkedag innen overtagelsen finner sted.
Diverse
REGULERINGSPLAN
Eiendommen er regulert til fritidsbebyggelse iht. "Kommunedelplan Sleneset", plan-ID 2011002. Ikrafttredelse 21.03.2012, ligger under kommunedelplan for Sleneset 2011-2021. LNFR-arealer, spredd fritidsbebyggelse. Etter plan- og bygningslovens § 1-8 er det byggeforbud innenfor 100-meters beltet i strandsonen. Dette er et generelt forbud som også omfatter å dele eiendommer. Bestemmelsen har som formål å ta særlig hensyn til natur- og kulturmiljø, friluftsliv, landskap og andre allmenne interesser.
Bestemmelser og retningslinjer for fritidsbebyggelse (§ 11 9 punkt 5, §11 10) I tillegg til generelle bestemmelsene til byggeområder, gjelder disse bestemmelser til fritidsbebyggelse. Disse bestemmelser og
retningslinjer legges til grunn ved behandling av tiltak på ny eller eksisterende fritidsbebyggelse innenfor planområdet.
Bestemmelser for fritidsbebyggelse: a) Antall hytter, som er tillat, fremgår av tabell i 2.2.2 (konsentrert fritidsbebyggelse) eller 5.3 (spredt fritidsbebyggelse). b) Største tillatt bruksareal T BRA pr. tomt er 110 m2. Innenfor T BRA begrensningen på 110 m2 kan det bygges uthus med anneksfunksjon. Uthus skal være plassert i nærheten av hytta og ikke lengre unna enn 8 meter, hvis terrenget tillater det.
c) Største tillatt mur eller pilarhøyde er 60 cm over planert terreng. Terrasse må ikke ha total høyde over terreng større enn maksimalt 120 cm, og denne høyde k an bare omfatte mindre del av terrassen.
d) Maksimal gesimshøyde over grunnmur er 360 cm. e) Bygningen må ikke ha større total mønehøyde enn 6 meter over grunnmur. f) Taktekking skal utføres med materialer som gir en mørk og matt fargevirkning. g) Fritidsbebyggelse i fjellet skal beises/males i mørke, matte farger. h) Det skal avsettes min. 200 m 2 uteoppholdsareal for hver fritidsbolig. i) Det skal avsettes minst 1,5 parkeringsplass pr.
hytte ved veiforbindelse. Før fradeling gjennomføres skal det foreligge godkjent adkomst og opparbeidet parkeringsplass for vinter og sommerparkering. j) Bygningsutsett skal godkjennes av utbyggings og næringsavdeling. k) Ved endring eller utvidelse av eksisterende bebyggelse, skal bygningen ha form og volum som passer på tomta, og i forhold til eksisterende bebyggelse og naturforhold. l) Eksisterende terreng og vegetasjon skal bevares i størst mulig grad. m) Fritidsbebyggelse bør i utgangspunktet ikke plasseres i åpne områder hvor nødvendig terrengtilpasning og skjerming ikke kan oppnås for bebyggelsen. n) Bebyggelsen skal ikke hindre fri ferdsel langs strandlinje. Det holdes en byggefri sone langs stranden på minimum 50 meter. Tomtegrense på fradelt byggetomt skal ikke være nærmere
strandsonen enn 40 meter. o) Den laveste gulvhøyde for nye fritidsboliger i områder som endres fra tidligere naustformål er 3,26 m over NN 1954 nivå.
Retningslinjer:
- Møneretningen skal fortrinnsvis være 90 grader på fallende terreng.
- Allmennhetens muligheter for fri ferdsel skal sikres. Hytta skal ikke plasseres på stier, tråkk, leirplasser eller andre steder som er viktige for friluftslivet
- Hytta må ikke plasseres på steder hvor slike bygg eller den aktivitet som følger med vil være til skade for det biologiske mangfold i området. Dvs i områder med sårbar natur eller truede art er av
fugler, dyr eller planter.
- Det skal ikke fjernes mer vegetasjon enn det som er nødvendig for plassering av hytten
- Det er i utgangspunktet ikke tillatt med inngjerding av hyttetomt.
Generelle retningslinjer for naust:
- Avkjørsel og parkeringsplass som ikke ligger på samme tomt, skal være sikret ved tinglyst dokument.
- Naustene skal bygges med saltak med takvinkel mellom 27 45 grader.
- Taket skal tekkes av et materiale som gir mørk og matt fargevirkning.
- Naustenes fargesetting skal tilpasses omgivelsene.
Det bemerkes at dette kun er et utdrag av reguleringsplan, og interessenter bes sette seg grundig inn i hele reguleringsplanen.
Avmerket tomt på bilde i salgsoppgaven har kun fiktive grenser.
Beskrivelse av tomt
Eiendommen ligger nydelig til langs Slåtterøyveien på Sleneset i Lurøy kommune. Sleneset er et fergested og tettsted på Solværøyene i Lurøy kommune i Nordland. Øygruppen Solværøyene består av 1841 øyer, holmer og skjær.
Lettere kupert naturtomt bestående av fjell/berggrunn med noe vegetasjon. Sjekk vedlagte rapport; DOK-analyse for eiendom 1834-9/20 fra GEODATA.
Stor eiet tomt på 1 826 m² med strandlinje. Tomten er ubebygd, og består for det meste av fjell/berg, med noe beplantning. Tomten har gode sol og utsiktsforhold, med utsikt mot Lovund og Trænfjorden.
Bebyggelse
Eiendommen er ikke bebygd. Søknad om bygging må godkjennes i kommunen før igangsettelse. Områdets eiendommer består i hovedsak av fritidseiendommer og boligeiendommer.
KOMMUNEPLAN
Lurøy kommune Arealdel. Ikrafttredelse 20.06.2006. Plan ID: 2006001. Takstmannen er ikke gjort kjent med planforslag eller igangsatte planlegginger som kan berøre eiendommen. Rekvirent/eier/selger plikter å opplyse om det er kjente eller fremtidige planlagte planforslag som kan berøre eiendommen.
Byggemåte / Konstruksjon
For ytterligere informasjon om eiendommens tilstand vises det til tilstandsrapport vedlagt i salgsoppgaven.
Vei, vann og avløp
ADKOMSTVEI
Adkomst via sti, ca. 50 meter fra offentlig vei.
TILKNYTNING VANN
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann, med vannuttak like ved tomtegrensen.
TILKNYTNING AVLØP
Eiendommen er ikke tilknyttet avløpsanlegg. Dersom eiendommen skal bebygges, må det etableres privat avløpsanlegg etter gjeldende regler. Tømming av septikk må den enkelte hytteeier avklare og betale.
Reguleringsplan
Kopi av situasjonskart og reguleringsplan med bestemmelser etc. følger vedlagt salgsoppgaven. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Kommunale avgifter
Det betales fritidsrenovasjon når bygget er ferdig. Dette betales til HAF og beløper seg på 1/4 av renovasjon for vanlig bolig.
Vannavgift er på kr. 2.750,- pr. år når bygget er tilknyttet. Det må påregnes tilknytningsavgift til vannanlegget, ca. kr. 48.000,-.
Det gjøres oppmerksom på at avgiften kan variere avhengig av forbruk. Kommunen har panterett som sikkerhet for riktig betaling for kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt.
Byggesakskostnader - ta kontakt med Lurøy kommune, teknisk avdeling, telefon 750 91 600. Link: https://www.luroy.kommune.no/alle-tjenester/teknisk-og-naring/bolig-og-eiendom/bygging/
Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
1834/9/20:
02.02.1998 - Dokumentnr: 408 - Forkjøpsrett
Gnr. 9 bnr. 7 i Lurøy
Denne bestemmelsen om forkjøpsrett vil bli slettet.
02.02.1998 - Dokumentnr: 408 - Best. om adkomstrett
11.06.1997 - Dokumentnr: 2815 - Registrering av grunn
Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:1834 Gnr:9 Bnr:7 .
SÆRSKILTE AVTALER JFR. PKT 6 I SKJØTE TINGLYST 02.02.1998
Overdragelsen gjelder hyttetomt med båtfeste. Eksisterende avkjørsel fra hovedveien kan benyttes til adkomst til oppmerket parkeringsplass. Vedlikeholdsutgifter fordeles mellom brukerne av avkjørselen. Eventuelle skader på avkjørselen dekkes av skadevolder.
FORKJØPSRETT
Ved salg har eier av hovedbruk gnr. 9 bnr. 7 i Lurøy kommune forkjøpsret for hyttetomten med eventuell bebyggelse. Pris etter markedsverdi.
VEIRETT
Kjøper har veirett fra parkeringsplassen til hyttetomt.
Info om formuesverdi
Kr. 66 525,- for 2021. Formuesverdien er innhentet fra Skatteetaten/Altinn.
Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg signere budet elektronisk ved hjelp av BankID.
Megler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning.
Bud med kortere frist enn 30 min blir automatisk satt med 30 minutters frist fra budet er mottatt megler.
Megler anmoder om at nye bud oversendes i god tid før utløp av akseptfrist på eventuelle gjeldene bud.
Megler tar ikke noe ansvar for forsinkelser på el- eller telenettet.
Om ikke annet er avtalt med megler skal akseptfristen på bud settes innenfor bankens åpningstid (09.00-15.00). Da megler er forpliktet til å innhente bekreftelse på finansiering.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet Boligselgerforsikring.
Lovanvendelse
Når kjøper er forbruker:
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000,- (egenandel).
Når kjøper ikke er forbruker:
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. §3-9, 2.pkt. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye gjelder også for kjøpere som ikke er forbrukere.
Hvitvaskingsloven
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Kjøpers innbetaling skal foretas fra norsk bank/finansinstitusjon.
Selgers oppgjør vil skje til konto i norsk bank/finansinstitusjon.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
Ansvarlig megler
Roger Clausen
Beliggenhet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 305673244 |
---|---|
Sist endret | 07. aug. 2024 12:19 |
Referanse | a6ea6010-bdb2-4854-8f26-b83e8d1f2568 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.