Bildegalleri
Idyllisk tomt på ca. 1 mål m/ ramme for villa på 271m2 inkl. sekundærbolig - Fin utsikt og gode solforhold - Nær fjorden
Øgårdsveien 36, 1390 Vollen- Totalpris
- 4 921 342 kr
- Omkostninger
- 121 342 kr
Pris på lån: fra 20 754 kr/mnd
Lånekalkulator fra 20 754 kr/mndEff.rente 5,70 %. 3 360 000 o/25 år. Kostnad: 2 866 200 kr. Totalt 6 226 200 kr.
LånekalkulatorNøkkelinfo
Visning
Om eiendommen
Kort om eiendommen
Velkommen til Øgårdsveien 36, presentert av Alexander Fossum i Nordvik Asker.
Tomten ligger i et idyllisk og rolig boligområde i Vollen i Asker kommune. Tomten har nærhet til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon, flotte rekreasjonsområder, skispor og gode servicetilbud.
Høydepunkter:
- Drivhuset bak tomten er søkt revet!
- Veiopparbeidelse vedtatt og forberedende arbeider er igang.
- Det er gitt rammetillatelse for nybygg enebolig med sekundær boenhet og garasje.
- Fra tomten har du nydelig fjordutsikt og gode solforhold.
- Her bor man urbant ved Vollen sentrum.
- Kort vei til Vollen marina med ett yrende båtliv om sommeren, og mulighet for å leie båtplass.
- Flotte rekreasjonsområder, skispor og gode servicetilbud.
- Ca. 10 min med bil til Asker sentrum.
Beliggenhet
Tomten ligger i et idyllisk og rolig boligområde i Vollen i Asker kommune. Tomten har nærhet til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon, flotte rekreasjonsområder, skispor og gode servicetilbud.
Her bor man urbant ved Vollen sentrum og nær Asker sentrum (10 min med bil) og Oslo (30 min med bil), men likevel i landlige omgivelser med fantastiske rekreasjonsmuligheter like utenfor døren. Kort vei til Vollen marina med ett yrende båtliv om sommeren, hvor man kan gå og nyte ett godt måltid eller ett kaldt glass med drikke. Vollen med Oslofjorden som nabo byr på en rekke fine badestrender. Vollen stranden har gangavstand fra tomten. Sjøstrand er en kjent strand i området. Her er det kiosk hvor man kan kjøpe is, pølser, snaks og drikke sommerstid. Sjøstrand byr på stupetårn og badebrygge. Til Sjøstrand bruker man 5 min med bil, det er også mulighet for å gå Kystkulturstien som går som en rød tråd gjennom store deler av strandområdet forbi Vollen. Dette er en nydelig tur der man har mulighet til å følge stier langs med vannet hele veien til Slemmestad.
Vollen Montessoriskole og -barnehage ligger i nærheten. Kort gangvei til Arnestad barneskole og Vollen Ungdomsskole. Her finner man også et godt miljø for de som driver med idrett. Med ball binge og to store kunstgressbaner. Kunstgressbanene holdes åpen året rundt. Det er i tillegg til fotballbaner også vollyballbane, sandfotballbane og mange lekestativer i tilknytning barneskolen. Sommeren 2015 ble det satt opp tuftepark (utetreningspark) der barn og voksene har mulighet til å stoppe innom etter en evt. løpetur og ta en treningsøkt med kroppsvekt.
God offentlig kommunikasjon. Hurtigbåten fra Vollen bruker ca. 25 minutter inn til Aker Brygge og er en behagelig måte å reise til Oslo.
Eventuelt er både buss/ekspressbuss som går hvert 8 min i rushen og toget lett tilgjengelig. Det er mulighet for pendlerparkering ved asker stasjon for dem som ønsker og ta tog.
Se også www.vollenvel.no for informasjon om butikker, rutetider for kollektivtrafikk og andre aktiviteter i nærområdet. Fra Vollen er det kun 10 minutter med bil til Asker sentrum som tilbyr et rikt utvalg av forretninger, servicetilbud, kino, kulturhus, spisesteder og offentlig
kommunikasjon som buss, tog og flytog.
Tomt
Eiet tomt på 1.007,1 kvm. Matrikkelbrev fra Asker kommune er vedlagt salgsoppgaven.
Tomten har strålende beliggenhet nær sjøen og Vollen sentrum. Fra tomten har du nydelig fjordutsikt og gode solforhold.
Grunnundersøkelser:
Kjøper er kjent med at det ikke er gjort noen grunnundersøkelser på eiendommen.
Brannvannskum:
Brannvesenet er avhengig av brannvannskummer for å hente slokkevann. I villastrøk må brannvannskummen være maksimalt 100 meter fra der boligen skal ligge. Hvis eksisterende kum ligger lenger unna enn det som kreves eller av andre grunner denne ikke kan brukes, kan kommunen pålegge deg å bygge en ny. Alternativet til brannvannskum er å installere sprinkling i boligen.
Regulerings og arealplaner
REGULERING:
Eiendommen er regulert til Frittliggende småhusbebyggelse (954 kvm) og Byggeforbud rundt veg, bane og flyplass (69 kvm) i henhold til reguleringsplan 164L - Linlandveienområdet, deler av GNR. 71 og 72 m.fl., datert 23.09.2003 med tilhørende reguleringsbestemmelser.
DETALJREGULERING
Detaljregulering for Linlandveien - sluttbehandling
Kommunestyret vedtok Detaljregulering for Linlandveien iht. plan- og bygningsloven § 12-12, den 07.05.2024.
Planforslaget for Linlandveien ble lagt frem for sluttbehandling etter å ha vært på høring og offentlig ettersyn. Planforslaget tilrettelegger for totalt 40 boenheter, opparbeidelse av krysset Linlandveien/Slemmestadveien og deler av Linlandveien. Gjennom planprosessen har det kommet innspill og merknader til planforslaget, og en innsigelse. Innsigelsen ble fremmet av Statsforvalter i Oslo og Viken fordi planområdet var i konflikt med et vernet området. Planforslaget er justert vekk fra vernet området og innsigelsen er trukket.
KOMMUNEPLAN:
- Eiendommen ligger i område for nåværende boligbebyggelse, Type B - Boligområder med utfyllende bestemmelser, i kommuneplan for Asker kommune 2018 - 2030.
- Det ble i juni 2023 vedtatt ny kommuneplanen for Asker kommune 2023-2035. Eiendommen ligger i området GB (generell boligbebyggelse) og i hensynsone Bevaring kulturmiljø. Se her for mer informasjon: https://www.asker.kommune.no/om-asker-kommune/styring-og-verdier/kommuneplan-2020---2032/
- Rammetillatelsen til tiltaket er basert på den eldre kommuneplanen og gjelder i 3 år fra da rammen ble gitt.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser følger vedlagt denne salgsoppgaven. Kjøper er selv ansvarlig for å skaffe alle nødvendige tillatelser fra kommunen for å bebygge eiendommen, og må selv avklare med kommunen hva som eventuelt vil bli godkjent på eiendommen.
***
RAMMETILLATELSEN:
Det er gitt rammetillatelse for nybygg enebolig med sekundær boenhet og garasje.
Rammetillatelsen er gitt på vilkår og tillatelsen følger som vedlegg til salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i salgsdokumentasjonen før bud inngis. Under er et utdrag fra rammetillatelsen.
Det er søkt om enebolig inneholdende garasje og sekundær boenhet etter kommuneplanen (hybel). Boligen har 2 etasjer med integrert garasje.
Tiltaket har følgende arealgrunnlag:
BYA 200,78 m2
BRA 1. etasje 174,34 m2
BRA 2. etasje 97,26 m2
%-BYA 19,99 %
Vilkår for å kunne gi igangsettingstillatelse:
1) Søknad om sanitærabonnement må være godkjent av Kommunalteknisk avdeling, jfr. plan- og bygningsloven §§ 27-1 og 27-2.
2) Det tillates ikke utført sprengning, boring i fjell, peleramming eller lignende arbeider på eiendommen uten tillatelse fra Viken Fylkeskommune. Det skal redegjøres nærmere for nødvendigheten av slike arbeider ved søknad om igangsettingstillatelse.
3) Det må sendes inn overvannsplan. Planen skal utarbeides i tråd med veileder for lokal overvannshåndtering i Asker kommune 17.12.2014, jf. kommuneplanen punkt 14.1.
4) Tiltaket har ikke dekning for tilfredsstillende løsning for slokkevann. Løsning for slokkevann, herunder brannkum eller sprinkelanlegg må klarlegges. Dersom det skal settes opp en ny brannkum må dette sendes inn i egen søknad, og godkjennes før det gis igangsettelsestillatelse.
5) Opparbeidelse av felles lekeareal FL1 (gbnr. 72/153) må sendes inn som egen søknad. Det må lages en utomhusplan for lekearealet som må være sendt inn til og godkjent av avdeling for byggesak før det gis igangsettelsestillatelse for boligen ref. reguleringsplan § 12.1, og § 12.2, jf. pbl. § 18-2. Ifølge vedlegg 3 til kommuneplan for tidligere Asker bør et slikt felles lekeareal ha apparater som for eksempel huske, klatrestativ, sklie og sandlekeplass og sitteplass med bord og benker. Sammen med utomhusplanen - som viser hva lekearealet skal inneholde og plassering av lekeapparatene - må det sendes inn en beskrivelse av de lekeapparatene som skal settes opp. Det må videre innhentes samtykke til opparbeidelse fra de andre eierne av eiendommen til lekeplassen.
6) Det må sendes inn egen søknad for opparbeidelse av krysset Linlandveien/Slemmestadveien. Krysset Linlandveien/Rv 165 Slemmestadveien skal opparbeides etter byggeplan godkjent av Viken fylkeskommune jf. § 13.1 i reguleringsplanen. Opparbeidelsen av veien må være ferdig før kommunen kan gi igangsettingstillatelse.
7) Det må sende en egen søknad om opparbeidelse av offentlig vei til og langs eiendommen. Veien skal opparbeides i tråd med reguleringsplanen. Veien skal være ferdig opparbeidet før kommunen kan gi igangsettingstillatelse, jf. reguleringsplanen § 13.1.
Vilkår for å kunne gi brukstillatelse:
1) Felles lekeareal FL1 skal være ferdig opparbeidet iht. tidligere godkjent søknad for dette lekearealet, jf. reguleringsplanen § 12.3 annet punktum.
2) Løsning for slokkevann skal være opparbeidet/fullført.
Vilkår for å gi ferdigattest:
1) Sluttrapport for faktisk disponering av avfall, jfr. byggesaksforskriften § 8-1, må være sendt inn.
2) Endelig gjennomføringsplan må være sendt inn.
Det må sendes inn søknad om igangsettelse. Tiltaket må settes i gang innen 3 år etter rammetillatelsen er gitt. Er ikke tiltaket igangsatt innen 3 år faller tillatelsen bort. Endringer må godkjennes av kommunen før de kan gjennomføres.
Igangsetting før klagefristen er ute eller før eventuelt endelig klagebehandling er avsluttet hos Statsforvalter, skjer for tiltakshavers egen økonomiske risiko.
***
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser følger vedlagt denne salgsoppgaven.
Kjøper er selv ansvarlig for å skaffe alle nødvendige tillatelser fra kommunen for å bebygge eiendommen, og må selv avklare med kommunen hva som eventuelt vil bli godkjent på eiendommen.
Ligningsverdi / formuesverdi
Formuesverdien er ikke beregnet da dette er en tomt. Skatteetaten kommer til å beregne formuesverdien med utgangspunkt i boligverdien. Boligverdien er basert på kvadratmeterpris multiplisert med boligens areal. Kvadratmeterprisen hentes fra SSB sine statistiske opplysninger.
Formuesverdien utgjør hhv. 25% av boligverdien for primærboliger (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar) og 90% for sekundærboliger (øvrige boliger).
Heftelser / servitutter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
22.01.2013 - Dokumentnr: 59785 - Bestemmelse om bebyggelse - Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen.
Meglers kommentar: Hjemmelshaver av parsell 1, gnr. 72 bnr. 152 (tomten) i Asker kommune er kjent med at parsellen ikke kan bebygges før felles adkomstvei er opparbeidet og godkjent i henhold til gieldende reguleringsplan. Samt at ledningsnett for vann- og avløp, inkl. krav til brannvann, er etablert og godkjent. Servituttene vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få pant etter ovennevnte heftelser og servitutter.
Andel i realsameie:
Eiendommen har 1/6-del ideell andel i gnr. 72, bnr. 153 i Asker kommune. Dette omhandler felles grøntareael som denne eiendommen grenser til.
Ferdigattest / brukstillatelse
Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Diverse
Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål.
Selger leverer eiendommen i ryddig stand.
Adkomst
Adkomst fra Linlandveien via Øgårdsveien.
Overtakelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger.
Før tomten overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser
Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene.
Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Hvitvaskingsregelverk
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundekontroll og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Hvis kundekontroll ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger.
Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen gi bud eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven.
Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler.
Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis.
Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor.
Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt.
Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form.
Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig.
For mer informasjon om budgivningsprosessen, se Forbrukerinformasjon om budgivning , som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Vedlegg til Salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Alexander Fossum
Nyttige lenker
Beliggenhet
Nordvik Asker
Annonseinformasjon
FINN-kode | 308943388 |
---|---|
Sist endret | 13. sep. 2024 13:08 |
Referanse | 33-0090/23 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.