Bildegalleri
![Velkommen til Godvikveien!](https://images.finncdn.no/dynamic/default/2025/1/vertical-2/02/4/333/341/064_d89dc461-aba9-46a5-bcdb-703d65b63963.jpg)
Velkommen til Godvikveien!
Godvik - Boligtomt på 7,7 mål regulert til 5 eneboliger. Attraktiv og barnevennlig beliggenhet. Kort vei til Vestkanten.
Tomt Godvikveien, 5179 Godvik- Totalpris
- 5 653 200 kr
- Omkostninger
- 153 200 kr
Pris på lån: fra 23 781 kr/mnd
Eff.rente 5,70 %. 3 850 000 o/25 år. Kostnad: 3 284 300 kr. Totalt 7 134 300 kr.
LånekalkulatorNøkkelinfo
Om eiendommen
Beliggenhet
Tomten har en attraktiv og sentral beliggenhet i et populært og veletablert område i Godvik. Området fremstår som rolig og barnevennlig med kort avstand til barnehager, skoler og idrettsanlegg. Kladden barnehage og Godvik barnehage har gangavstand fra eiendommen, mens Alvøen skole og Kjøkkelvik skole ligger et par minutter unna med bil.
Nærområdet kan by på flotte tur og fritidsmuligheter som Lyderhorn, Kanadaskogen, Alvøskogen og Storavatnet. I tillegg har du Alvøen idrettspark som benyttes hyppig som treningsarena for alle aldersgrupper.
Fra eiendommen er det kort kjøretur til dagligvarebutikker som Rema 1000 Godvik og Kiwi Godvik som ligger ca. 15 minutters gange fra tomten..
I tillegg ligger Drotningsvik senter en kort kjøretur unna. Et lite senter som har bl.a dagligvarebutikk, frisør, cafe, treningsstudio og blomsterbutikk.
Dersom du trenger flere alternativer, sitter du deg i bilen og kjører 7 minutter til Sartor Storsenter eller Vestkanten Storsenter. Her finner du et bredt utvalg av ulike butikker som dekker de fleste behov. Vestkanten kan også tilby badeland, ishall, treningsstudio og restauranter.
Det er gangavstand til bussholdeplass (ca. 400 m) med hyppige avganger til Bergen Sentrum, Sotra, Askøy og Loddefjord terminal.
Tomt
Velkommen til Godvikveien!
En stor boligtomt på over 7,7 mål som er regulert til 5 eneboliger, beliggende i et attraktivt og barnevennlig område i Godvik. Realiser drømmen om utbygging av flotte og moderne familieboliger! Det foreligger refusjonsavtale med Bergen kommune som videreføres til eiendommens nye eiere, som blant annet gir rett til å knytte seg til veganlegg og koble seg til vann- og avløpsnett. For mer informasjon om refusjonsavtalen, se avsnitt under "Diverse"
Det presiseres at nye eiere må søke kommunen om oppføring av nye boliger. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i gjeldende planer og bestemmelser for området. Oppføring av bolig må søkes og godkjennes av kommunen for ny eiers regning og risiko.
Det er inngått avtale mellom grunneier og Bergen kommune om overtagelse av del av gnr/bnr 139/2 på ca. 960 kvm, liggende langs vei mot tomtens sør-østre grense. Med dette tillegget er det totale tomtearealet på ca. 8700 kvm. For mer informasjon om avtalen, se avsnitt "Diverse".
Adkomst
For veibeskrivelse henvises det til vedlagte kart i salgsoppgaven. Det vil bli skiltet med EiendomsMegler 1-skilt ved fellesvisning.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Overtakelse
Etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle tilgjengelige salgsdokumenter, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en sakyndig før det legges inn bud.
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf.avhendingsloven § 3-9 1. ledd 2. pkt. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Utendørs arealavvik utgjør en mangel dersom avviket anses "vesentlig mindre", jf. avhl. § 3-3 (1).
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Dersom kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se em1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
Budgivning
Eiendomsmeglere kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Budgiver kan benytte budskjema, elektronisk budgiving, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform, f.eks. App er i forbindelse med budgivningen. Konferer med megler.
Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler.
Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles av megler.
Vedlegg til salgsoppgaven
Videre i denne salgsoppgaven ligger vedlegg. Disse inneholder viktig informasjon om eiendommen og må gjennomgås før bud gis.
Diverse
Kjøperen er selv ansvarlig for å byggemelde samt å framskaffe bygningsmyndighetenes godkjennelse for den bebyggelse som er tenkt oppført på eiendommen før eventuelle byggearbeider igangsettes. Kostnader i forbindelse med byggeanmeldelse, eventuelle tilknytningsgebyrer, grunnundersøkelser, geotekniske rapporter m.m. påhviler kjøperen.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i gjeldende planer og bestemmelser for området. Evt. oppføring av bolig må søkes og godkjennes av kommunen for ny eiers regning og risiko.
Kommuneplanens arealdel vil ved motstrid gå foran reguleringsplaner vedtatt før 01.01.2013. I hovedsak vil dette for denne eiendommen gjelde avvik på krav om bil og sykkelparkering.
Det er inngått en refusjonsavtale mellom grunneier og Bergen kommune som videreføres til eiendommens fremtidige eiere. Utdrag fra avtalen:
- På eiendommen gnr. 139, bnr. 18 er det regulert inn 5 - fem eneboligtomter. BK gir hver av disse rett til, mot betaling av refusjon, å knytte seg til det veganlegg som BK har opparbeidet og bekostet i området.
- BK gir tomt 4, 5 og 6 rett, mot betaling av refusjon å koble seg til de vann- og avløpsanlegg som BK har opparbeidet og bekostet i området. For disse rettigheter skal det betales kr 1 493 610,-. Beløpet KPI-reguleres fra inngåelse av avtalen til betaling finner sted. Ny eier overtar alle kostnader og risiko i forbindelse med denne avtalen.
- BK Forplikter seg ved denne avtale til å overføre et areal på ca. 960 kvm vederlagsfritt fra eiendommen gnr. 139, bnr. 2. Arealet er vist med gul farge på vedlagt kart.
Utdrag fra verdivurdering, utført av sivilingeniør Rolf Atle Selseng den 20.10.2020:
- Reguleringsplan viser at tomten er forutsatt delt i fem boligtomter, i tillegg til de tre tomtene, bnr. 130, 131, 301, som tidligere er fradelt fra bnr. 18. Reguleringsplanen stiller også krav til at vei og lekeplass, samt tilhørende områder vist på reguleringplan, skal ferdigstilles sammen med respektive boliger.
- Reguleringsplanen gir mulighet for en utnyttelse på 20% BYA, og maks 45% BRA. Tomten er videre beregnet med maks mønehøyde på 7,5 meter for 1. etasjers hus og og 9 meter for 2. etasjers hus. I tillegg til en etasje kan det bygges innredet loft og underetasje. Innredning kan også inneholde en ekstra boenhet, men denne må ha maksimalt ett boareal på 60 kvm. Hvis terrengforhold tilsier det, kan bolig oppføres i 2 etasjer.
Merk at vedlagt flystøyrapport fra Multiconsult og referat fra forhåndskonferanse med BK gjelder bnr. 301. Dette er en tomt som ble fradelt tomten for ca. 10 år siden.
Regulering
Eiendommen ligger i et område regulert til boligbebyggelse. Se vedlagt planinformasjon.
Ansvarlig megler
Petter Krantz
Nyttige lenker
EiendomsMegler 1 Marken
Nærområdet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 333341064 |
---|---|
Sist endret | 02. jan. 2025 11:12 |
Referanse | 2711240010 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.