Bildegalleri
Tomt med rammetillatelse for 3 boliger á 3 etasjer i rekke. 4 sov og integrert garasje. Fredelig mellom marka og byen.
Gamle Kirkevei 41, 1617 Fredrikstad- Totalpris
- 2 973 500 kr
- Omkostninger
- 73 500 kr
Pris på lån: fra 12 539 kr/mnd
Lånekalkulator fra 12 539 kr/mndEff.rente 5,70 %. 2 030 000 o/25 år. Kostnad: 1 731 700 kr. Totalt 3 761 700 kr.
LånekalkulatorNøkkelinfo
Om eiendommen
Kort om eiendommen
Attraktiv tomt på Leie med rammetillatelse for oppføring av tre boliger i rekke
- Smart og familievennlig romløsning á tre etasjer med fire soverom, to bad og integrert garasje
- Rammetillatelse og dispensasjon datert 01.09.2022
- Eiet tomt på 902 kvm. med nordvestlig skrånende terreng, i dag bebygget med garasje
- Selges som den fremkommer - kjøper er selv ansvarlig for alle nødvendige tillatelser og endelige godkjenninger
- Sentrumsnære, men fredelige omgivelser
- Barneskole i nabolaget, flere barnehager i området
- Nærhet til marka med lysløype og muligheter for skiturer vinterstid
Beliggenhet
Tomten i Gamle Kirkevei 45B er sentralt beliggende like utenfor sentrumsområdet. Omgivelsene er imidlertid svært fredelige og minner lite om nærheten til nettopp byen. Fredrikstadmarka er lett tilgjengelig og har et rikt antall turmuligheter samt lysløype og preparerte skispor så snart forholdene tillater.
For en småbarnsfamilie vil det være et stort praktisk pluss at Nøkleby skole er lett tilgjengelig i nabolaget. Skolegården er i senere år oppgradert med nye aktivitetsområder som representerer et aktivitetstilbud også utenom skoletiden. I nærområdet finnes i tillegg flere barnehager.
En rekke dagligvareforretninger tilknyttet de fleste kjeder finnes innenfor en radius av få minutter med sykkel eller bil. Kort avstand er det også til handelsområdet Dikeveien med kjøpesenter og et omfangsrikt antall store varehus.
Kollektivtilbudet i området er svært godt og enkelt å benytte i hverdagen. Direktebuss mellom bykjernene av Fredrikstad og Sarpsborg har svært hyppige avganger fra Rolvsøyveien dagen gjennom. Lokalbuss kjører i tillegg gjennom nabolaget og stopper få meter unna tomten. Det tar for øvrig ikke mer enn knappe kvarteret å sykle til sentrumskjernen.
Adkomst
Veibeskrivelse Se Google maps - det er enkelt å finne frem i kartet.
Tomten
Eiertomt på 902 kvm. Skråned terreng. Det er gitt rammetillatelse til oppføring av 3 boliger i rekke. Tiltakets utnyttelsesgrad er oppgitt til 227,4 m2 BYA. Prosent BYA blir 25,22 %. BRA er oppgitt til 530,1 m2.
Det står en garasje med stor bod i 2 etasje på tomten
Vei, vann og avløp
Eiendommen har adkomst via kommunal vei og inn til privat vei. Det er tinglyst - Bestemmelse om vei. - Denne omhandler at denne eiendommen sammen med nabo i nr. 43 har adkomst over tomtene tilhørende Gamle Kirkevei 47 snr. 1-8 til alminnelig ferdsel til og fra sine eiendommer. Likeledes gis det rett til å legge og ha liggende vann og kloakkledninger over eiendommen samt elektriske kabler, telefonkabler ol i veitrassèn med felles ansvar for vedlikehold som er nødvendig. Vedlikeholdsutgiftene skal fordeles likt på samtlige 10 boenheter dvs 1/10 av vedlikeholdsutgiftene hver.
Eiendommen kan tilknyttes det kommunale ledningsnettet via private stikkledninger. Kjøper er ansvarlig for opparbeidelse frem til kommunalt nett. For avstand til kommunalt nett
I avgitt rammetillatelse fremkommer det følgende uttalelse fra vann og avløp:
Det søkes om oppføring av 3 boliger i rekke, tilknyttet til offentlig vann og avløps nett.
Det foreligger ingen dokumentasjon om tilkoblingspunkt for vann og avløp.
Fredrikstad kommune har vedtatt Standard abonnementsvilkår for vann og avløp og alle arbeider skal utføres i henhold til dette. Det er ansvarlig søkers plikt å gjøre seg kjent med bestemmelser og regler i vilkårene. Vi vil minne om noen saker og viktige bestemmelser.
Etablering av va-stikkledninger skal etableres med frostfri dybde eller sikres med isolasjon/varmekabel.
Om eiendommen skal dreneres må spillvann og overvann(drensvann), føres i 2 separate ledninger fram til kommunale hovedledninger.
Høydeforskjellen mellom laveste sluk bolig og innvendig topp hovedledning, skal ikke være mindre enn 900 mm.
Om høydekravet ikke oppfylles må det monteres tilbakeslagsventil eller privat kloakk pumpestasjon. Avløpet må pumpes til en privat trykkutløser kum med selvfall til kommunalt/privat avløpsnett. Minimum lengde på selvfalls stikkledning, skal være 3 meter.
Takvann skal i Fredrikstad kommune føres ut på egen grunn/terreng, uten sjenanse for annen part.
Ved tilknytting til private vann- og avløpstikkledninger, er tiltakshaver selv ansvarlig for at de privatrettslige forholdene er i orden for dette. Dette gjelder også ved kryssing av annen privat grunn.
Ferdig dokumentasjon for vann og avløp stikkledninger(som bygget). Skal leveres i digitalt filformat i henhold til gjeldende sosi-standard, med x-, y-, og z-koordinater. I tillegg skal det foreligge va-situasjonskart med informasjon om tilkoblingspunkt, inntak i vegg/sokkel bygg, trasé (plassering av ledninger i terreng), vinkling, dimensjon, materiale og VA-utstyr. Bilde av åpen grøft ved tilkoblingspunkt skal vedlegges.
Det skal søkes sanitærabonnement til Virksomhet Vann og avløp.
Denne skal være behandlet og godkjent før boligen tilkoples, og vann og avløp tas i bruk.
Eiendommens utgifter
Det er ikke registrert noen kommunale avgifter på eiendommen pr i dag. Se pris og satser for kommunale avgifter hos Fredrikstad kommune.
Formuesverdi
Det er ikke fastsatt formuesverdi for eiendommen på nåværende tidspunkt.
Formuesverdien for ubebygde tomter skal verken overstige 80 % av eiendommens kostpris eller 80 % av markedsverdien. For nærmere opplysninger om formuesverdi kontakt skatteetaten.
Tinglyste heftelser og rettigheter
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser
Det er tinglyst følgende servitutter på eiendommen.
Dagboknr 1063, tinglyst 03.02.1998, type heftelse: Bestemmelse om vei. Denne omhandler at denne eiendommen sammen med nabo i nr. 43 har adkomst over tomtene tilhørende Gamle Kirkevei 47 snr. 1-8 til alminnelig ferdsel til og fra sine eiendommer. Likeledes gis det rett til å legge og ha liggende vann og kloakkledninger over eiendommen samt elektriske kabler, telefonkabler ol i veitrassèn med felles ansvar for vedlikehold som er nødvendig. Vedlikeholdsutgiftene skal fordeles likt på samtlige 10 boenheter dvs 1/10 av vedlikeholdsutgiftene hver.
Dagboknr. 738960, tinglyst 18.6.2021, type heftelse: Bestemmelse om veg, hjemmel til eiendomsrett. Denne omhandler en bestemmelse om veirett når nåværende eier kjøpte tomten hvor det fremkommer at det gis veirett over gnr. 204 bnr. 57 (Gamle Kirkevei 39) til hjørnet av tomten til gnr. 204 bnr. 327 (Gamle Kirkevei 41, som anvist på kart. Se vedlegg til salgoppgaven
Servituttene vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få pant etter ovennevnte heftelser og servitutter.
Reguleringsbestemmelser
Eiendommen ligger i et uregulert område, men er i kommuneplan for Fredrikstad 2023 -2035 datert 15.6.2023 er avsatt til: Bebyggelse og anlegg men hensynsone H570 kulturmiljø, H710 båndlegging.
Det er gitt rammetillatelse og dispensasjon til oppføring av 3 boliger i rekke datert 01.09.2022.
De nye boligene fordeles på 3 rekkehus i henholdsvis tre etasjer. I rammetillatelsen er det tegnet inn en heis.Bygningene har et arkitektonisk slektskap med tilliggende bebyggelse med saltak og er godt tilpasset eksisterende bebyggelsesstruktur i henhold til størrelser og høyder. Rekkehusene danner en helhet og utføres med enhetlig fasadeuttrykk. Fasaden er oppdelt i en base med lys puss, og de øvre etasjene har varierende liggende eller stående sortmalt kledning.
Tiltaket er tegnet med en tilgjengelig bolig ved at en av boligene har heis, som vist på plantegning. Det er i internt møte av 30.08.2022 avklart at tiltaket er i tråd med hensynet i kommuneplanens § 15.4 og følgelig ikke er avhengig av dispensasjon fra denne bestemmelsen.
Dersom heis ikke er bygget før boligene tas i bruk, vil grunnlaget for tillatelsen følgelig falle bort. Selger opplyser følgende: Ved revidering av kommuneplanen er krav til heis utgått. Det anses at det er naturlig å orientere om at man fjerner heis i forbindelse med søknad om IG.
Felles sykkelparkering med 8 plasser planlegges under tak på tomten. Det er avsatt 1 parkeringsplass til hver enhet i tråd med kommuneplanen og mulighet til ekstra biloppstillingsplass på gårdsplass nord foran husene.
Adkomst til de 3 nye boligene skjer fra Gamle Kirkevei. Det er vedlagt tinglyst veirett. Den nye adkomstveien har en stigning som er maks. 1:8 og planlegges med varmekabler i bakken.
I innsendt rapport opplyses det om befaring på eiendommen hvor det ble det observert en del fast berg i dagen. Noe som tilsier veldig gode grunnforhold.
Tomten har skrånende terreng. Tegningsunderlaget viser at det ikke er nødvendig med større skjæringer, fyllinger, eller støttemurer. Husrekken er plassert på en måte som reduserer omfanget av terrenginngrepene.
Boligene oppføres med murpuss og mørk trekledning. De har en god arkitektonisk utforming i seg selv og vurderes å være tilpasset områdets bygningstypologi.
Tiltaket er vurdert å tilfredsstille krav til visuelle kvaliteter i plan- og bygningslovens § 29-2.
I rammetillatelsens høringsuttalelser, foreligger det uttalelse fra Bane Nor 26.4.2022 med følgende tilbakemelding: Dette området planlegges nytt dobbeltspor i tunnel under eiendommen. Ut i fra tekniske
vurderinger i overordnet plan (kommunedelplan) antas det å være god fjelloverdekning i området. Vi vil ikke anbefale etablering av dype kjellere eller energibrønner. Som det fremgår av snitt vedlagt saken, ser det ut til at tiltaket ikke vil gå spesielt dypere enn dagens terreng på tomten. Vi har derfor ingen motforestilling til etablering av tiltaket slik det fremgår av vedlagte dokumenter
Tomten selges slik den fremkommer i dag. Kjøper er selv ansvarlig for å skaffe alle nødvendige tillatelser fra kommunen for å bebygge eiendommen, og må selv avklare med kommunen hva som eventuelt vil bli godkjent på eiendommen.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er - forbehold overfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at mangelskravet ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 andre ledd, dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen.
Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper. Hvis kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen, må det tas forbehold om dette i budet.
Rett til fritt å velge megler
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3)
Nyttige lenker
Krogsveen Fredrikstad og Sarpsborg
Beliggenhet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 347696799 |
---|---|
Sist endret | 01. okt. 2024 06:53 |
Referanse | KR67.2497 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.