Bildegalleri
Solrik selveiertomt på 920 kvm. Det er gitt rammetillatelse for oppføring av tomannsbolig.
Tømmerlia 22, 1684 Vesterøy- Totalpris
- 1 438 750 kr
- Omkostninger
- 48 750 kr
Pris på lån: fra 6 010 kr/mnd
Lånekalkulator fra 6 010 kr/mndEff.rente 5,70 %. 973 000 o/25 år. Kostnad: 830 000 kr. Totalt 1 803 000 kr.
LånekalkulatorEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
Om eiendommen
Kort om eiendommen
Tømmerlia 22 er en fin boligtomt beliggende i attraktivt boområde på Asmaløy / Hvaler. Det er på tomten gitt rammetillatelse for oppføring av tomannsbolig. Se nærmere beskrivelse under regulerings- og arealplaner i salgsoppgaven.
Tegninger for rammesøknad ligger vedlagt til salgsoppgave.
Beliggenhet
Tomten ligger i luftige omgivelser på den øvre og nyeste delen av Tømmerlia på Asmaløy, med skog og turterreng like utenfor døren.
Nærhet til nettopp vakre turområder, sjøen og blankskurte svaberg er blant de fremste kvalitetene ved å bo på Hvaler. Bademuligheter er det flust av, noen av de godt gjemt og lite tilgjengelig utenom til fots. Den fine sandstranden i Døvika er blant de nærmeste og kun en kort rusletur unna på sti som starter i Tømmerlia.
Får du båtplass i området, får du også et svært godt utgangspunkt for utflukter på sjøen. Mellom øyer og holmer i den omfangsrike Hvaler-skjærgården finnes smult farvann som i tillegg er ypperlig for padling med kajakk.
Et spesielt stort pluss for familier med barn i skolealder er den korte avstanden til både barne- og ungdomsskole som er samlokalisert i nærmiljøet. Barneskolen er ny og moderne, med en rekke lekeapparater i skolegården som representerer et aktivitetstilbud også utenom skoletid. Ved skolene finnes i tillegg den ene av øyas to barnehager, samt idrettsanlegg som er tilholdssted for det lokale idrettslaget.
Hverdagslige innkjøp av dagligvarer kan enkelt gjennomføres i nærbutikken ved Rød og i de mange større dagligvareforretningene som er lett tilgjengelig langs hovedveien. Alle holder åpent på søndager.
Legger du turen til idylliske Skjærhalden finner du spisesteder og et knippe forretninger som holder åpent året gjennom. Ekspressbuss som har hyppige avganger dagen gjennom og stopper ved avkjøringen til boligfeltet representerer et godt kollektivtilbud mellom Skjærhalden, Fredrikstad og Oslo.
Adkomst
Veibeskrivelse
Se Google maps - det er enkelt å finne frem i kartet.
Det vil bli skiltet med Krogsveen visningsskilt ved fellesvisninger.
Tomten
Eiertomt på 920 kvm. Det er gitt rammetillatelse for oppføring av tomannsbolig. Se punkt regulerings- og arealplaner.
Vei, vann og avløp
Eiendommen har adkomst via kommunal vei.
Eiendommen kan tilknyttes det kommunale ledningsnettet via private stikkledninger. Kjøper er ansvarlig for opparbeidelse frem til kommunalt nett. For avstand til kommunalt nett, se vedlagte vannledningskart.
Eiendommens utgifter
Det er ikke registrert noen kommunale avgifter på eiendommen pr. i dag
Vann- og avløpsgebyrer for Hvaler kommune:
Satsene nedenfor gjelder fra 1. januar 2024.
Alle priser er inkludert merverdiavgift.
Årsgebyr vann (fast del): kr. 3 170,-
Forbruksgebyr vann (variabel del): kr. 45,27,- pr m³
Årsgebyr avløp (fast del): kr. 3 420,-
Forbruksgebyr avløp (variabel del): kr. 61,07,- pr m³
Engangsgebyr for tilknytning
Tilknytning til vann per boenhet: kr. 41 990,-
Tilknytning til avløp per boenhet: kr. 42 910,-
For nærmer informasjon gå inn på kommunens hjemmeside : https://www.hvaler.kommune.no/innhold/annet/egenbetalinger-og-gebyrer/#heading-h2-4
Renovasjonsgebyr husholdningsrenovasjon
Helårsbolig uten kompostavtale: 4420 kroner
Helårsbolig med kompostavtale: 4090 kroner
Feiing
Feiing/branntilsyn av bolig med mer enn én etasje: 600 kroner
Feiing/branntilsyn av bolig med dobbeltløp: 800 kroner
Feiing/branntilsyn av bolig med ekstra pipe: 600 kroner
Formuesverdi
Det er ikke fastsatt formuesverdi for eiendommen på nåværende tidspunkt.
Formuesverdien for ubebygde tomter skal verken overstige 80 % av eiendommens kostpris eller 80 % av markedsverdien. For nærmere opplysninger om formuesverdi kontakt skatteetaten.
Tinglyste heftelser og rettigheter
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser.
Det er ingen tinglyste servitutter på eiendommen.
Reguleringsbestemmelser
Eiendommen er regulert til formål Boliger i henhold til reguleringsplan 29 Del av Rødområdet datert 13.11.1991 med tilhørende reguleringsbestemmelser.
Eiendommen omfattes også av Kommuneplan 2019 - 2031 datert 20.06.2019 med formål bebyggelse, utb.volum, funksjonskrav. 1001 - Bebyggelse og anlegg.
Det er gitt rammetillatelse og dispensasjon for oppføring av boligbebyggelse datert 29.11.2023. Dette gjelder følgende fire tomter: Gnr/bnr 40/176, 191, 192 og 193.
Utdrag fra rammetillatelse:
Det søkes om tillatelse til oppføring av enebolig med sekundær boenhet hhv på eiendommene 40/192 og 40/191 og vertikaldelt tomannsbolig hhv på eiendommene 40/176 og 40/193. Enebolig med sekundær boenhet på eiendommen 40/192 har i henhold til revidert situasjonskart datert 03.03.2023 en avvikende plassering i forhold til tomtedelingsplanen for delfelt B8.
I henhold til avkjørselsplan datert 09.06.2022 skal avkjørselen til eiendommen 40/176 plasseres sørvest på tomten og avviker dermed fra tomtedelingsplanen. Hensynet bak de regulerte avkjørslene er å ivareta trafikksikkerheten og sørge for en god utnyttelse av tomtene i forhold til plassering av bygninger og gode uteoppholdsarealer. I henhold til revidert situasjonskart datert 03.03.2023 vurderer kommunen at omsøkt avkjørsel på eiendommen 40/176 ivaretar trafikksikkerheten og muliggjør en bedre utnyttelse av eiendommen og et bedre uteoppholdsareal.
Kommunen innvilger dispensasjon og setter følgende vilkår til vedtaket:
Boligbebyggelsen skal plasseres i tråd med revidert situasjonskart datert 03.03.2023.
Eksisterende vegetasjon på tomten skal i størst mulig grad bevares.
Irreversible terrenginngrep, sprengning og terrengoppfylling skal begrenses til det som er strengt nødvendig.
Samtlige av eiendommene er prosjektert med boligbygg som utgjør en utnyttingsgrad på under 40%, dette er innenfor maksimal tillatt utnyttingsgrad på 40%, jf. reguleringsplan § 2.4.31. Bolighusene i Tømmerlia 22, 24, 26 og 28 er prosjektert med mønehøyder på henholdsvis 7,9 meter, 8 meter, 8 meter og 7,9 meter fra gjennomsnittlig opparbeidet terreng. Dette vurderes å være innenfor maksimal tillatt mønehøyde på 9 meter, jf. reguleringsplan § 2.4.21. Reguleringsbestemmelsen sier imidlertid at: På de høyeste beliggende tomtene kan bygningsrådet fastsette lavere høyde og etasjetall .
Det er for tomannsboligene i Tømmerlia 22 og 24 krav til 2 parkeringsplasser for hver boenhet, jf. kommuneplanens arealdel § 4.9 bokstav a). Dette løses ved at det for hver av boenhetene er integrerte dobbeltgarasjer i bygningene. For eneboligene med utleiedel i Tømmerlia 26 og 28, er det krav til 3 parkeringsplasser for hver av eiendommene, jf. kommuneplanens arealdel § 4.9 bokstav a). Dette løses ved at det er én frittliggende parkeringsplass på terreng og integrert dobbeltgarasje på hver av eiendommene. Krav til antall parkeringsplasser vurderes å være innfridd for alle eiendommene.
De fire omsøkte bolighusene er prosjektert i tilsvarende arkitektonisk stil. De har relativt tradisjonelt uttrykk, med saltak og stående trekledning. Bolighusene vurderes etter siste omprosjektering å ha en god steds- og terrengtilpasning, som blant annet resulterer i gode og luftige uteoppholdsarealer og gode lysforhold. Bolighusenes utforming og uttrykk vurderes å harmonere med omkringliggende bebyggelse.
Kommunen mener at avkjørselens plassering vil legge til rette for en mer symmetrisk og jevn fordeling av tomten for begge boenhetene enn regulert avkjørsel ville gjort. Kommunens veiavdeling har ingen innvendinger til omsøkt plassering og vurderer at trafikksikkerheten er ivaretatt.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser samt rammetillatelse kan fås ved henvendelse til megler.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er - forbehold overfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at mangelskravet ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 andre ledd, dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen.
Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper. Hvis kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen, må det tas forbehold om dette i budet.
Rett til fritt å velge megler
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3)
Nyttige lenker
Krogsveen Fredrikstad og Sarpsborg
Beliggenhet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 352914497 |
---|---|
Sist endret | 07. okt. 2024 10:16 |
Referanse | KR67.24141 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.