Bildegalleri
Sjelden mulighet! Sentrumsnær boligtomt med rammetillatelse på hele 314,5 m2 BRA | Eiertomt på 663 kvm
Kroken 8, 1466 Strømmen- Totalpris
- 5 484 750 kr
- Omkostninger
- 134 750 kr
Pris på lån: fra 22 975 kr/mnd
Lånekalkulator fra 22 975 kr/mndEff.rente 5,63 %. 3 745 000 o/25 år. Kostnad: 3 147 500 kr. Totalt 6 892 500 kr.
LånekalkulatorEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
Om eiendommen
Kort om eiendommen
Sjelden mulighet med sentrumsnær tomt.
Her bor man noen få minutter unna Lillestrøm by med alle ønskelige servicetilbud.
Rammetillatelse gjelder for oppføring av enebolig over tre plan med integrert dobbeltgarasje.
Tomten ligger i et etablert boligområde rett ved Lillestrøm. Eiendommen har nærhet til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon, flotte rekreasjonsområder og gode servicetilbud.
Plantegninger ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt!
Beliggenhet
Tomten ligger i et sentrumsnært område og med gangavstand til Lillestrøm.
Det er også kort vei til småbåthavn og strandpromenade.
På kulturfronten står Lillestrøm for store nysatsinger og kan by på et rikt kulturliv.
I tillegg har syklistenes Landsforeningen kåret Lillestrøm til landets beste sykkelby to år på rad.
Det er kort vei til Nebbursvollen Friluftsbad som er byens populære badested med basseng, vannsklier, grøntområder og kiosk m.m.
Eiendommen har også nærhet til tur- og rekreasjonsområder ved Øyeren og rundt Nitelva.
Området gir mulighet for offentlig kommunikasjon via buss og tog, hvorav nærmeste holdeplass er Jenseberget . Det tar ca 7 min å gå til Sagdalen togstasjon med lokaltog til Oslo og Lillestrøm.
Fra Lillestrøm går det hurtigtog/flytog til Oslo S/Oslo Lufthavn har en reisetid på ca. 12 min. Med bil tar det ca. 2min til Strømmen, 10 min til Lørenskog.
Diverse opplysninger
Selger har ikke forsøkt å bebygge eiendommen og har derfor ikke kunnskap om eiendommens tilstand. Kjøper må derfor kunne påregne at det kan være flere feil og mangler som normalt ville vært oppdaget ved grave-, og bygningsarbeider, men som selger ikke har mulighet å vite.
Tomten
Eiertomt på 663 kvm
Vei, vann og avløp
Eiendommen kan tilknyttes det kommunale ledningsnettet via private stikkledninger. Kjøper er ansvarlig for opparbeidelse frem til kommunalt nett. For avstand til kommunalt nett, se vedlagt kart.
For forhold som vannforsyning og avløp er det dokumentert at nødvendige rettigheter er sikret, jf. SAK § 5-4.
Rammeplan VA er godkjent i eget vedtak datert 23.02.2022. Det vises til vilkår i eget vedtak datert 23.02.2022 fattet av kommunalområdet Miljøteknikk, sak 21/27824. Som nevnt i aksepten skal Miljøteknikk også godkjenne ny tilknytning til offentlig vann- og avløpsanlegg.
Nybygg er pålagt å montere vannmålere.
Ved tilkobling til ledningsnettet påløper tilkoblingsavgift for vann og avløp på minimum kr 52 000,-.
Ny atkomst til eiendommen er vurdert og godkjent i uttalelse datert 24.11.2022 fra kommunal veimyndighet. Ansvarlig må selv påse at eventuelle krav/vilkår i avkjøringstillatelsen følges opp.
Avkjørselen må følge retningslinjene i kommunens vei- og gatenorm.
Eiendommens utgifter
Tilkoblings avgift for vann/avløp og strøm må påregnes og beregnes etter gjeldende satser.
Formuesverdi
Det er ikke fastsatt formuesverdi for eiendommen på nåværende tidspunkt.
Formuesverdien for ubebygde tomter skal verken overstige 80 % av eiendommens kostpris eller 80 % av markedsverdien. For nærmere opplysninger om formuesverdi kontakt skatteetaten.
Tinglyste heftelser og rettigheter
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser.
Det er tinglyst følgende servitutter på eiendommen.
Dagboknr 846748, tinglyst 22.07.2019, type heftelse: Bestemmelse om vann/kloakk og om vedlikehold av anlegg/ledninger
Dagboknr 1180615, tinglyst 07.10.2019, type heftelse: Bestemmelse om vann/kloakk og om vedlikehold av anlegg/ledninger
Servituttene vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få pant etter ovennevnte heftelser og servitutter.
Reguleringsbestemmelser
Eiendommen ligger i et område som iht kommuneplanen 2023-2035 er avsatt til nåværende boligbebyggelse.
Eiendommen ligger under marine grenser, men utenfor kartlagte kvikkleireområder.
Eiendommen ligger i flomsone for 200-årsflom kote 114-121. Tiltakets høyde på ok gulv er prosjektert til 116,3.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser følger vedlagt denne salgsoppgaven.
Kjøper er selv ansvarlig for å skaffe alle nødvendige tillatelser fra kommunen for å bebygge eiendommen, og må selv avklare med kommunen hva som eventuelt vil bli godkjent på eiendommen.
Det er gitt tillatelse til oppføring av enebolig på tre etasjer med integrert dobbeltgarasje datert 26.05.2023.
Igangsettingstillatelse, eventuelt oppdelt i ønsket antall igangsettingsetapper, krever egen søknad.
Omsøkt enebolig er utformet med flatt tak og takterrasse, samt kledning i pusset materiale med noe innslag av tre. Boligen er tilpasset eksisterende terreng og bebyggelsesstruktur, ved at byggets høyde og volum trappes gradvis ned mot nord hvor terrenget ligger høyere, og huset får tilsvarende avstand fra veien som nærmeste nabohus.
Cirka 70 meter vest for tomten er det oppført flere bolighus med flatt tak og takterrasse, og området preges ellers av variert arkitektur med både flatt tak, valmtak, og saltak, samt ulik fotavtrykk og plassering.
Parkering er løst med integrert dobbeltgarasje mot nord. Boenheten får et samlet uteoppholdsareal på 322 m2 med stigning mindre enn 1:3 meter. Gårdsplass utføres i permeable flater, slik at andelen harde flater blir mindre enn 40 % av tomten. Dette er et krav i kommuneplanens § 2-2.1.7.
Tiltaket skal plasseres 4 meter fra nabogrensen og 12,3 meter fra midten av regulert vei.
Tillatelsen bortfaller etter 3 år hvis ikke arbeidet er igangsatt innen den tid. Det samme gjelder hvis tiltaket innstilles i mer enn 2 år, jf. plan- og bygningsloven § 21-9. Bygningen eller deler av den må ikke tas i bruk til annet formål enn det som er fastsatt i de tillatelser som er gitt, jf. plan- og bygningsloven §§ 20-3 og 20-4.
Berørte naboer og gjenboere er varslet etter bestemmelsene i plan- og bygningsloven § 21-3. Det er ikke kommet inn merknader fra noen av disse.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er - forbehold overfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at mangelskravet ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 andre ledd, dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen.
Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper. Hvis kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen, må det tas forbehold om dette i budet.
Rett til fritt å velge megler
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3)
Nyttige lenker
Krogsveen Lillestrøm
Beliggenhet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 354235252 |
---|---|
Sist endret | 20. nov. 2024 21:14 |
Referanse | KR60.24107 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.