Bildegalleri
Sentrumsnære eiendommer med stort potensial regulert til blokkbebyggelse fra 5-8 etasjer.
Lagårdsveien 69 og 71, 4010 Stavanger- Kommunale avg.
- 44 105 kr per år
- Totalpris
- 20 501 000 kr
- Omkostninger
- 501 000 kr
Eff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
Om eiendommen
Kort om eiendommen
Velkommen til Lagårdsveien 71 & 69. Sentrumsnære eiendommer med en total tomtestørrelse på hele 1,5 mål.
- Eiendommer med stort potensial
- Ny bebyggelse skal ha minimum 5 og maksimalt 8 etasjer
- Gåavstand til Stavanger sentrum
- Gode muligheter for eiendomsutvikling
- Godt kollektivt tilbud med buss og tog
Velkommen til hyggelig visning!
Beliggenhet
Eiendommene er beliggende på nedsiden av Våland mot Lagård/Paradis. Herfra er det gåavstand til alle servicetilbud som Stavanger sentrum har å by på med kun ca 5-10 minutter gange. Det er kort avstand til barnehager, skoler, dagligvarebutikker og treningssenter. I tillegg er det flotte turområdet like i nærheten, som Mosvannet og Vålandskogen. Det er godt tilbud innen offentlig transport med busstopp like utenfor døren, samt togstasjon på Paradis.
For mer informasjon se vedlagt naboprofil.
Adkomst
Veibeskrivelse:
Se Google maps - det er enkelt å finne frem i kartet.
Diverse opplysninger
Bebyggelse som idag står på eiendommene er i svært dårlig forfatning og bør kondemneres. Det gjøres spesielt oppmerksom på at Lagårdsveien 69 ikke kan rives iht. Kommunedelplan datert 11.03.2019. Det blir opp til kjøper å gå i dialog med kommune/politikere ift. muligheter til å utvikle eiendommene videre.
Tomten
Lagårdsveien 69 har eiertomt på 972 kvm.
Lagårdsveien 71 har eiertomt på 553,7 kvm.
Total eiertomt på 1525,7 kvm.
Oppgitt tomteareal er hentet fra digitalt eiendomskart fra Stavanger kommune. Oppgitt/anslått areal kan derfor avvike fra nøyaktig areal.
Vei, vann og avløp
Eiendommen har adkomst via kommunal vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for private stikkledninger til boligen.
Eiendommens utgifter
Totale kommunale avgifter for begge eiendommene er kr 59.077,- for inneværende år. I dette inngår gebyr for vann, avløp, renovasjon og feiing/tilsyn.
I de kommunale avgiftene inngår det eiendomsskatt for begge eiendommen på kr. 5.952,- årlig.
Selger har ikke bebodd eiendommen og har således ikke kjennskap til øvrige løpende utgifter for eiendommen.
Formuesverdi
Det er ikke fastsatt formuesverdi for eiendommen som tomt på nåværende tidspunkt.
Formuesverdien for ubebygde tomter skal verken overstige 80 % av eiendommens kostpris eller 80 % av markedsverdien. For nærmere opplysninger om formuesverdi kontakt skatteetaten.
For Lagårdsveien 69:
Formuesverdi for 2022 var kr 2.636.048,- ifølge skatteetaten. Beløpet forutsetter at eier bor fast i boligen (primærbolig).
Ved eventuell øvrig bruk av eiendommen (f.eks. fritidsbolig, pendlerbolig, utleieobjekt) var formuesverdien for 2022 kr 9.758.490,-.
For Lagårdsveien 71, snr. 1:
Formuesverdi for 2022 var kr 803.491,- ifølge skatteetaten. Beløpet forutsetter at eier bor fast i boligen (primærbolig).
Ved eventuell øvrig bruk av eiendommen (f.eks. fritidsbolig, pendlerbolig, utleieobjekt) var formuesverdien for 2022 kr 3.053.264,-.
For Lagårdsveien 71, snr. 2:
Formuesverdi for 2022 var kr 742.785,- ifølge skatteetaten. Beløpet forutsetter at eier bor fast i boligen (primærbolig).
Ved eventuell øvrig bruk av eiendommen (f.eks. fritidsbolig, pendlerbolig, utleieobjekt) var formuesverdien for 2022 kr 2.822.581,-.
Formuesverdien justeres normalt årlig. Se skatteetaten.no for mer informasjon om fastsettelse av formuesverdien.
Tinglyste heftelser og rettigheter
Eiendommen overdra fri for pengeheftelser
Det er tinglyst følgende servitutt på eiendommen Lagårdsveien 71.
23.12.2004 - Dokumentnr: 21303 - Erklæring/avtale seksjonering.
Seksjonene har tilleggsdel - bygning.
Servituttene vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få pant etter ovennevnte heftelser og servitutter.
Reguleringsbestemmelser
Eiendommene er regulert til Forretning/kontor/Industri i henhold til reguleringsplan ID: 1069 "Lagårdsveien vestside" datert 08.03.1985 med tilhørende reguleringsbestemmelser.
Reguleringsplaner:
- ID: 1069
- Navn: Lagårdsveien vestside
- Plantype: 30 - Eldre reguleringsplan
- Status: 3 - Endelig vedtatt arealplan
- Ikrafttredelse: 08.03.1985
Reguleringsplaner under arbeid:
- ID: 2832
- Navn: Bussveien fra Jernbaneveien til Haugåsveien
- Plantype: 35 - Detaljregulering
- Status: 1 - Planlegging igangsatt
Reguleringsplaner under arbeid i nærheten (100 meter):
- ID: 2832
- Navn: Bussveien fra Jernbaneveien til Haugåsveien
- Plantype: 35 - Detaljeregulering
- Status: 1 - Planlegging igangsatt
Kommuneplaner:
- ID: 129K
- Navn: Stavanger sentrum
- Plantype: 21 - Kommunedelplan
- Status: 3 - Endelig vedtatt arealplan
- Ikrafttredelse: 11.03.2019
Det gjøres spesielt oppmerksom på at Lagårdsveien 69 ikke kan rives iht. Kommunedelplan datert 11.03.2019.
Iht. Kommunedelplan ID: 129K datert 11.03.2019, kan det etableres variert bybebyggelse som rommer kontorer, tjenesteyting og service, og handel i førsteetasjene. Ny bebyggelse skal ha minimum 5 og maksimalt 8 etasjer. Planen åpner for alle typer bruk av byggene. Handel tillates innenfor rammene av egne bestemmelser.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser følger vedlagt denne salgsoppgaven.
Kjøper er selv ansvarlig for å skaffe alle nødvendige tillatelser fra kommunen for å bebygge eiendommen, og må selv avklare med kommunen hva som eventuelt vil bli godkjent på eiendommen.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er - forbehold overfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at mangelskravet ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 andre ledd, dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen.
Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper. Hvis kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen, må det tas forbehold om dette i budet.
Rett til fritt å velge megler
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3)
Nyttige lenker
Krogsveen Stavanger
Beliggenhet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 356784949 |
---|---|
Sist endret | 21. nov. 2024 12:11 |
Referanse | KR35.24187 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.