Bildegalleri
Attraktiv og solrik tomt på 878,9 kvm i barnevennlige omgivelser. Nærhet til Oslofjorden, nærsenter og buss
Konglungveien 39B, 1392 Vettre- Totalpris
- 6 888 400 kr
- Omkostninger
- 188 400 kr
Pris på lån: fra 28 773 kr/mnd
Lånekalkulator fra 28 773 kr/mndEff.rente 5,63 %. 4 690 000 o/25 år. Kostnad: 3 941 900 kr. Totalt 8 631 900 kr.
LånekalkulatorEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
Visning
Om eiendommen
Kort om eiendommen
Velkommen til Konglungveien 39B, presentert av Terje Tveit i Krogsveen.
Her får du en solrik og flat tomt nesten ytterst på Konglungen ved Vettre i barnevennlig omgivelser. På vei ut mot Konglungen finner du Vettre nærsenter med KIWI, apotek, tannlege og andre servicetilbud. Det er ca 200m til nærmeste bussholdeplass og enkel adkomst til Slemmestadveien der det går ekspressbuss til Oslo.
Oslofjorden er bokstavelig talt rett rundt hjørnet, og du kan vandre langs kystkulturstien til idylliske Konglungen og Vollen. Det er flere fine badeplasser i nærområdet.
Tomten er regulert til frittliggende småhusbebyggelse (797 kvm) og kjørevei (82 kvm). Grad av utnytting skal ikke overstige %-BYA = 20% av tomtens nettoareal. Se vedlagte reguleringsbestemmelser og kommuneplan til salgsoppgaven.
Beliggenhet
Konglungveien 39B ligger ytterst på Konglungen ved Vettre. På vei ut mot Konglungen finner du Vettre nærsenter med KIWI, apotek, tannlege og andre servicetilbud. En kort sykkeltur unna ligger Kråka Pub som er en del av Wettre bryggeri.
Oslofjorden er bokstavelig talt rett rundt hjørnet, og du kan vandre langs kystkulturstien til idylliske Konglungen og Vollen. Det er flere fine badeplasser i nærområdet, blant annet Vettrebukta, Spirabukta og Kariskjær. Innen få minutters gange har man også tilgang til Spireodden og Løkenesskogen naturreservat, et yndet turområde året rundt.
Eiendommen ligger en kort kjøretur fra Asker sentrum som har en mengde spennende butikker, restauranter og kaféer. Kulturhus med kino, bibliotek, varierte konserttilbud, samt flere koselige kaféer og spisesteder. Glorioso restaurant, Egon og Por Favor er noen av spisestedene Asker har å by på. For koselige kaféer er Baker Hansen, Kaffebrenneriet og Kårner verdt et besøk. De siste årene har både Espresso House og Joe & Juice kommet til Asker. For den handleglade er Trekanten senter et godt tilbud med sine rundt 75 butikker. Senteret har en god balanse mellom kjede- og nisjebutikker, her er det noe for enhver sak! Om sommeren er det et frodig liv i gater og parkområder. Her har du tilgang til alle tenkelige servicetilbud for mennesker i alle aldre.
Området har et variert fritidstilbud med sjøen, skogen og marka rett i nærheten.
Asker er kjent for sin vakre og varierte natur, viktige næringsområder og for å være et av de mest populære stedene å bo i Norge. I Asker kan du nyte Oslofjorden og dens fantastiske øyer og øysamfunn, frodige daler, dyrkbar mark, utfordrende fjellsider og mange vann til fiske og bading. Det største vannet er Semsvann, og området rundt er populært for utendørsaktiviteter året rundt. Asker er et populært næringsområde for mange viktige selskaper, spesielt store selskaper innen teknologi-og offshore-bransjen.
Ca 200 meter fra eiendommen er nærmeste bussholdeplass Konglungen. Bussen tar deg til Vettre langs Slemmestadveien. Herfra kan du ta buss til Asker, samt ekspressbussen til Oslo sentrum. Fra Asker går det tog i alle retninger.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse nederst i annonsen på krogsveen.no. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til eiendommen. Det vil bli skiltet med Krogsveen visningsskilt ved fellesvisninger. Velkommen til visning!
Diverse opplysninger
Eiendommen inngår i et dødsbo hvor arvingene er selgere. Arvingene har ikke selg kjennskap til tomten og dens tilstand. Kjøper må derfor kunne påregne at det kan være flere feil og mangler som normalt oppdages ved bruk av eiendommen, men som selger av dødsbo ikke har mulighet å vite.
Tomten
Eiet tomt på 878,9 kvm. Tomten er forholdsvis flat og har en frodig frukthage med epletrær og bærbusker.
Selger opplyser om at det er sol på tomten fra tidlig morgen til sent på kveld.
Vei, vann og avløp
Eiendommen har adkomst via kommunal vei.
Selger opplyser som at denne tomten og Konglungveien 41A vil ha felles adkomst fra Konglungveien. Megler har ikke funnet noen tinglyste avtaler på dette.
Asker kommune opplyser om følgende:
"For godkjenning som slokkevannsuttak i en byggesak, må brannkummen ligge i brøytet areal og avstanden til brannobjekt må være under 100 meter langs brøytet adkomst. Kommunen velger ikke brannvannsløsning. Det må avklares av ansvarlig søker og evt. prosjekteres av brannprosjekterende i byggesaken."
Vann og avløp:
Eiendommen kan tilknyttes det kommunale ledningsnettet via private stikkledninger. Kjøper er ansvarlig for opparbeidelse frem til kommunalt nett. For avstand til kommunalt nett, se vedlagte kart. Iht. tinglyst avtale datert 28.04.2017 er tomten er sameier i felles vann- og avløpsanlegg med Konglungveien 41A og Gamle Konglungvei 8 og 10. Anlegget eies i fellesskap med like stor andel av de som har anlagt det og de som senere er tilknyttet. Et flertall av sameiere til fellesanlegget kan beslutte at det skal utbedres. Utgifter deles lik uavhengig av hvilken strekning som blir benyttes.
Ved tilkobling til ledningsnettet påløper tilkoblingsavgift. Tilknytningsgebyr er gebyret du betaler én gang, når du kobler et nybygg til offentlig vann og avløp, eller når du bygger på mer enn 100 kvm. Ved tilkobling til ledningsnettet påløper tilkoblingsavgift:
Vann per m2: kr 147 (inkl. mva).
Avløp per m2: kr 147 (inkl. mva)
Tall gjelder for 2024 og er hentet fra Asker kommune sin nettside.
El-tilkobling: Eiendommen ligger i et tettbebygd strøk med offentlig strømnett. Det vil være mulig å koble seg på dette. For kapasitet til inntak og hovedsikring, ta kontakt med Elvia AS.
Selger er ikke kjent med om det er lagt internett/fiber eller tv-signaler til tomtegrensen.
Eiendommens utgifter
Kommunale avgifter iht. kommunens faste sattser. Se priser på hjemmesiden til Asker kommune, https://www.asker.kommune.no/vann-og-avlop/priser-og-beregninger/
Tilknytningsgebyr er gebyret du betaler én gang, når du kobler et nybygg til offentlig vann og avløp, eller når du bygger på mer enn 100 kvm. Ved tilkobling til ledningsnettet påløper tilkoblingsavgift:
Vann per m2: kr 147 (inkl. mva).
Avløp per m2: kr 147 ( (inkl. mva)
Formuesverdi
Det er ikke fastsatt formuesverdi for eiendommen på nåværende tidspunkt. Formuesverdien for ubebygde tomter skal verken overstige 80 % av eiendommens kostpris eller 80 % av markedsverdien. For nærmere opplysninger om formuesverdi kontakt skatteetaten.
Tinglyste heftelser og rettigheter
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser.
Det er tinglyst følgende servitutter på eiendommen.
Dagboknr 323125, tinglyst 12.04.2016, type heftelse: Best. om vann/kloakkledn. Rettighetshaver gnr. 56, bnr. 69. Bestemmelse om adkomstrett og bebyggelse. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen - Avtale mellom gnr. 50, bnr. 69 (Gamle Konglungvei 8) og gnr. 56, bnr. 111 (Konglungveien 41A som er denne tomtens hovedbøl). Gamle Konglungvei 8 har rett til å legge stikkledninger for vann og avløp med nødvendige kummer gjennom Konglungveien 41A og 39B (denne eiendom). Ledningene trekker seg langs den østlige grensen av tomten mot nabo ned til hovedveien. Dette omfatter nye kloakkrør iht. beskrivelse på kart. Ledningseier gis fri adgang til eiendommen for nødvendig vedlikeholds- og reparasjonsarbeider. Grunneier (denne eiendom) kan ikke utføre arbeider som kan skade eller gjøre ledningene utilgjengelig. Dersom grunneier ønsker å gjøre tiltak som bygninger, støttemurer mm. som gjør det nødvendig å beskytte eller flytte ledninger plikter grunneier å i samarbeid med ledningseier finne en løsning. Løsning skal godkjennes av kommunalteknisk avdeling.
Dagboknr 388036, tinglyst 02.05.2016, type heftelse: Best. om vann/kloakkledn. Rettighetsgaver gnr. 56, bnr. 160 - Eier av gnr. 56, bnr. 160 (Gamle konglungvei 15), også etter mulig deling av denne eiendommen, gis enetillatelse for tilkobling til den private vannledning under Konglungveien sammen med egen eiendom gnr. 56, bnr. 137 (Konglungveien 39B, denne eiendom). Kostnader for vedlikehold av vannledningen fra kummen og frem til tilkoblingspunktet til offentlig ledningsnett dekkes likt mellom partene.
Dagboknr 939765, tinglyst 13.10.2016, type heftelse: Best. om vann/kloakkledn. Rettighetshaver gnr. 56, bnr. 69. Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen - Avtale mellom gnr. 50, bnr. 69 (Gamle Konglungvei 8) og gnr. 56, bnr. 111 (Konglungveien 41A som er denne tomtens hovedbøl). Gamle Konglungvei 8 har rett til å legge stikkledninger for vann og avløp med nødvendige kummer gjennom Konglungveien 41A og 39B (denne eiendom). Ledningene trekker seg i nordvestlige del av tomten. Ledningseier gis fri adgang til eiendommen for nødvendig vedlikeholds- og reparasjonsarbeider. Grunneier (denne eiendom) kan ikke utføre arbeider som kan skade eller gjøre ledningene utilgjengelig. Dersom grunneier ønsker å gjøre tiltak som bygninger, støttemurer mm. som gjør det nødvendig å beskytte eller flytte ledninger plikter grunneier å i samarbeid med ledningseier finne en løsning. Løsning skal godkjennes av kommunalteknisk avdeling.
Dagboknr 446380, tinglyst 28.04.2017, type heftelse: Bestemmelse om vannrett og kloakkledning. Kan ikke slettes uten samtykke fra Asker Kommune - Avtale mellom Gamle Konglungveien 8 og 10 og Konglungveien 41A (denne tomtens hovedbøl). Eier av Konglungveien 41A og 39B (denne tomt) er sameier i felles vann og avløpsanlegg og samtykker til at anlegget kan legges over eiendommen. Anlegget eies i fellesskap med like stor andel av de som har anlagt det og de som senere er tilknyttet. Et flertall av sameiere til fellesanlegget kan beslutte at det skal utbedres. Utgifter deles lik uavhengig av hvilken strekning som blir benyttes.
Servituttene vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få pant etter ovennevnte heftelser og servitutter.
Reguleringsbestemmelser
Eiendommen er underlagt to reguleringsplaner. Eiendommen er regulert til frittliggende småhusbebyggelse (797 kvm) og kjørevei (82 kvm) iht. reguleringsplan Konglungen (id 0220143I) datert 13.03.2007. Videre er hele eiendommen og regulert til bevaringsområde i henhold til reguleringsplan Munkesletta (id 0220143D) datert 18.02.1986. Reguleringsplanene har tilhørende reguleringsbestemmelser.
Eiendommen er avsatt til boligbebyggelse i Kommuneplan for Asker 2023-2035.
***
Eiendommen ligger i Hensynssone 570 for bevaring kulturmiljø. Området Løkenes, Vettre og Åby ligger i bevaringsområde 6. Dette er et særpreget område beliggende mot fjorden. Løkenes og mesteparten av Vettre ligger på Konglungenhalvøya som er dominert av et kollelandskap med innslag av kalkfuruskog og edelløvtrær. Det er to fornminner på Kuunglungenhalvbøya og området er rikt på kulturminner fra nyere tid med 106 SEFRAK-registreringer. Se vedlegg til salgsoppgaven for en detaljert beskrivelse av bevaringsverdien til området. I og med at tomten ligger i område for bevaring følger det noen begrensinger i hva man kan gjøre og tiltak og endringer vil kunne kreve ekstra godkjenninger.
Utdrag fra kommuneplanen om hensynsssone H570_1
I bevaring kulturmiljø H570_1 skal nye tiltak tilpasses eksisterende kulturmiljø og landskap. Verneverdig bebyggelse, spor etter tradisjonell landbruksdrift, og andre kulturminner skal søkes bevart. Trerekker og verdifulle trær1 skal bevares. I vurdering av søknad om nydyrking, massefylling og bakkeplanering skal det tas hensyn til om denne vil endre eller forringe landskapskvalitetene i området. Ferdsel som kan skade kulturmiljøet eller kulturminnene som inngår i landskapet er ikke tillatt.
***
Tomten ligger i område for boligkategori SB, spesielle boligområder. Her tillates kun frittliggende småhusbebyggelse iht. kommuneplanen. I og med at reguleringsplanen er fra 2007 vil denne gjelde fremfor kommuneplanen da den gjelder for områder med reguleringsplan vedtatt før 01.01.2005.
Iht. reguleringsplankartet til kommunen er denne tomten parsell 73. Den ligger i sone I. Det følger av reguleringsbestemmelsene:
- Ingen nye bygninger innenfor sone I ha større grunnflate enn 200 m2.
- Parsellen vil kunne bebygges med maksimalt tillatt bebygd areal, BYA = 20 % av tomtens nettoareal.
- Fargen hvit skal benyttes på veggfasader.
Gesimshøyde:
Det er uklart om kommunen definerer tomten som hellende eller flat. Ulike bestemmelser gjelder med tanke på høyde. Gesimshøyden for ny bebyggelse i hellende terreng må ikke på noe punkt overstige 3,5 m på husets overside og 6,0 m på husets nedside, regnet fra ferdig planert terreng. Der hensynet til lokal tilpasning tilsier det, kan det gjøres avvik fra gesimshøydebestemmelsene. Gesimshøyden for ny bebyggelse på flate tomter må ikke på noe punkt overstige 4,5 m, regnet fra ferdigplanert terreng. For sidebygning må gesimshøyden ikke på noe punkt overstige 3,5 m, regnet fra ferdig planert terreng. For garasje må gesimshøyden ikke på noe punkt overstige 2,8 m, eller 3,5 m på garasjens nedside i hellende terreng, regnet fra ferdig planert terreng.
Takvinkel
Bebyggelsen skal ha skråtak med takvinkel mellom 23 og 40 grader. Det skal legges vekt på tilpasning til tradisjonelle takformer. Bygningsrådet forbeholder seg å stå fritt til å bestemme takvinkel og takform avhengig av topografi og annen eksisterende bebyggelse. Det tillates kun 1 ark eller takoppløft pr takflate over gjennomgående gesims innenfor 1/3 av fasadens lengde. Dette kan ha høyere gesimshøyde enn det som fremgår av § 4.4. Arkens møne, eller oppløftets øverste kant, skal ligge min. 0,5 m lavere enn mønet på hovedtak. Alle tak skal kles med rødlig teglstein, eventuelt betongstein.
Parkering/Garasje
I beregningen av BYA skal krav til antall garasjeplasser i henhold til kommunens veinormaler og reguleringsbestemmelsenes § 3.8 medtas med 18 m2 pr plass. Krav til biloppstillingsplasser utover garasjeplasser inngår ikke i beregningen av BYA.
Landskap og trær
Det stilles særlige krav til tilpasning til topografi (terrengforhold), vegetasjon, kulturminner og eksisterende trær. Innenfor planområdet er det ikke tillatt å felle furu- eller eiketrær med større omkrets enn 80 cm, målt 1 m over eksisterende terreng, uten tillatelse fra bygningsrådet.
Krav ved søknad
Ved søknad/melding skal det på situasjonskart og fasadetegninger være inntegnet eksisterende og framtidige terrenghøyder, eventuelle støttemurer, garasjeplassering, biloppstillingsplasser, adkomst til tomt og bolig, samt eksisterende vegetasjon. Der situasjonen etter bygningsrådets skjønn tilsier det, kan bygningsrådet i tillegg kreve utomhusplan og/eller dokumentasjon av tiltakets fjernvirkning, herunder oppriss av fasaderekke, samt redegjørelse for tiltakets estetiske og/eller arkitektoniske forutsetninger og eventuelle sikringstiltak i byggeperioden.
***
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser følger vedlagt denne salgsoppgaven.
Kjøper er selv ansvarlig for å skaffe alle nødvendige tillatelser fra kommunen for å bebygge eiendommen, og må selv avklare med kommunen hva som eventuelt vil bli godkjent på eiendommen.
***
Det gjøres oppmerksom på at det er to ubebygde tomter i nærheten. Konglungveien 37B (gnr. 56, bnr. 67, en del av Konglungveien 39A i dag) og Konglungveien 35A (gnr. 56, bnr. 198). Tomtene er regulert til frittliggende småhusbebyggelse og det vil kunne bli bygget her i fremtiden.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er - forbehold overfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at mangelskravet ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 andre ledd, dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen.
Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper. Hvis kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen, må det tas forbehold om dette i budet.
Rett til fritt å velge megler
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3)
Nyttige lenker
Krogsveen Asker
Beliggenhet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 369476954 |
---|---|
Sist endret | 30. sep. 2024 18:33 |
Referanse | KR15.2462 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.