Bildegalleri
Opparbeidet eneboligtomt m/ rammetillatelse, strålende solforhold. Barnevennlig. Jansløkka skole. Utnyttelsesgrad 25%.
Hønsfaret 8, 1384 Asker- Totalpris
- 8 733 400 kr
- Omkostninger
- 233 400 kr
Pris på lån: fra 36 503 kr/mnd
Lånekalkulator fra 36 503 kr/mndEff.rente 5,63 %. 5 950 000 o/25 år. Kostnad: 5 000 900 kr. Totalt 10 950 900 kr.
LånekalkulatorEff. rente 12.73%. Eksempel: 130 000 kr over 5 år. Kostnad 43 382 kr. Totalt 173 382 kr.
Nøkkelinfo
Visning
Om eiendommen
Kort om eiendommen
Denne solrik boligtomten på 712 kvm, i stille vei. Sentralt beliggende på Høn, eiendommen sogner til Jansløkka skole. Nærhet til både natur og Asker sentrum. Tomten er regulert til frittliggende småhusbebyggelse, grad av utnytting skal ikke overstige %-BYA = 25% av tomtens nettoareal. Det tillates enten én frittliggende enebolig med tilhørende integrert sekundær 2 boenhet. Det foreligger rammetillatelse for oppføring av en enebolig på BRA ca 228 kvm og egen sekundær boenhet på BRA ca 80 kvm.
Maksimal utnyttelsesgrad er satt til 25 % av tomtens nettoareal (BYA).
Tomten er ferdig klargjort for tilkobling til vann, avløp, strøm og data, med alle nødvendige ledninger allerede trukket inn på tomten. I tillegg er tomten utgravd og planert, slik at den er så godt som klar til bygging.
Beliggenhet
Tomten ligger i et svært attraktivt boligområde på Øvre Høn i Asker. Her ligger eiendommen i naturskjønne og idylliske omgivelser med gode solforhold. Det er kort gangavstand til offentlig kommunikasjon og Asker sentrum med alle servicetilbud. 5-10 min. gange til Høn togstasjon. Området sogner til Jansløkka barneskole og Solvang ungdomsskole. Barneskolen på Jansløkka er kun 8- 10 minutters gange unna. Eiendommen ligger barnevennlig til i en blindvei, omgitt for nærområdet er med flere små skogholt og friareal. Om vinteren er det skiløyper i umiddelbar nærhet. Nærområdet byr på meget populære turområder sommer som vinter. Sentralt, men samtidig et landlig og stille boområde. Et av Askers aller flotteste boområder.
Området tilbyr utmerket offentlig kommunikasjon med både buss og tog, og har et bredt utvalg av servicetilbud. Skoler og barnehager ligger også i nærheten, noe som gjør det ideelt for familier med barn.
Rett utenfor døren finnes et stort nettverk av gang- og sykkelstier, som gir enkel tilgang til både marka og lokale shoppingmuligheter. Asker tilbyr et moderne handelssentrum med spennende arkitektur, gågater og hyggelige butikkområder. Her finner du alt fra butikker til kunst-, kultur- og uteliv. Asker kulturhus er en populær møteplass med teater, konsertsal, kino, galleri, ungdomsklubb og bibliotek.
For de som er aktive, er det kort vei til kunstgressbanen på Asker stadion (Føyka), Askerhallen som kombinerer idretts- og ishall, og Risenga svømmehall som har fasiliteter for hele familien. Nord for sentrum ligger Semsvannet, som tilbyr gode bade- og fiskemuligheter, samt flotte turveier for både fotturer, sykling og ski.
Alt i alt er Høn et område som kombinerer naturskjønnhet, moderne bekvemmeligheter og et bredt spekter av aktiviteter, noe som gjør det til et populært valg for barnefamilier og andre som ønsker en aktiv og balansert livsstil.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse nederst i annonsen på krogsveen.no. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. Det vil bli skiltet med Krogsveen visningsskilt ved fellesvisninger. Velkommen til visning!
Tomten
Eiet tomt på 712 kvm. Tomten er beliggende solrikt og fint til, i et stille og rolig boområde på Øvre Høn. Sentralt beliggende til skole og offentlig kommunikasjon samt Asker sentrum. Relativ flat tomt klargjort med infrastruktur vann/avløp, strøm og data. Gode solforhold fra morgen til kveld.
Vei, vann og avløp
Eiendommen har adkomst via kommunal vei. Hønsfaret 8 ligger i en såkalt velvei som betyr at kommunen ikke brøyter eller strør. Dermed samordner vellet disse tjenestene for alle berørte eiendommer i henhold til opplysninger fra vellet.
Eiendommen kan tilknyttes det kommunale ledningsnettet via private stikkledninger. Stake- og spylekum samt bakkekran er allerede etablert på tomten, noe som gjør det enkelt å koble den fremtidige boligen til vann- og avløpsnettet via private stikkledninger. For mer detaljert informasjon, se vedlagte VA-tegninger i prospekt
Erklæring om rett til felles privat vann- og avløpsanlegg. Det er ett byggeforbud innen 5 meter fra senter 600mm vannledning. Dagens byggetegninger overholder denne grensen.
Strøm og data skal trekkes inn på tomten, under veien "Hønsfaret". Dette vil være på plass før salget av tomten.
Asker kommune opplyser om følgende:
For godkjenning som slokkevannsuttak i en byggesak, må brannkummen ligge i brøytet areal og avstanden til brannobjekt må være under 100 meter langs brøytet adkomst. Kommunen velger ikke brannvannsløsning. Det må avklares av ansvarlig søker og evt. prosjekteres av brannprosjekterende i byggesaken.
El-tilkobling: Eiendommen ligger i et tettbebygd strøk med offentlig strømnett. Det vil være mulig å koble seg på dette. For kapasitet til inntak og hovedsikring, ta kontakt med Elvia AS.
I følge selger er det lagt internett/fiber til eiendommen.
Eiendommens utgifter
Kommunale avgifter iht. kommunens faste sattser. Se priser på hjemmesiden til Asker kommune, https://www.asker.kommune.no/vann-og-avlop/priser-og-beregninger/
Tilknytningsgebyr er gebyret du betaler én gang, når du kobler et nybygg til offentlig vann og avløp, eller når du bygger på mer enn 100 kvm. Ved tilkobling til ledningsnettet påløper tilkoblingsavgift:
Vann per m2: kr 147 (inkl. mva).
Avløp per m2: kr 147 ( (inkl. mva)
Formuesverdi
Det er ikke fastsatt formuesverdi for eiendommen på nåværende tidspunkt.
Formuesverdien for ubebygde tomter skal verken overstige 80 % av eiendommens kostpris eller 80 % av markedsverdien. For nærmere opplysninger om formuesverdi kontakt skatteetaten.
Tinglyste heftelser og rettigheter
Det er tinglyst følgende servitutter på eiendommen.
Dagboknr 4691, tinglyst 20.09.1941, type heftelse: Best. om vann/kloakkledninger, elektriske kraftlinjer, gjerde og bebyggelse med flere bestemmelser - Eldre skjøte da tomten ble utskilt i 1941 for bebyggelse. Henvisning til Asker Kommune sin rett å føre vann, kloakk, telefon og elektriske ledninger over parsellen. Videre fulgte bestemmelser om hvordan eiendommen skulle bebygges. Det tillates ikke at eiendommen brukes til handel eller annen virksomhet som er til sjanse for naboer.
Dagboknr 41358, tinglyst 29.12.1987, type heftelse: Best. om adkomstrett, byggeforbud og om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m. - Det gis tillatelse for Asker Kommune å legge/ha liggende 600 mm vannledning og etablere byggeforbud på inntil 5 m på hver side av senter for ledning. Plassering av vannledningen fremgår av situasjonskartet, vedlegg i prospekt.
I tillegg er følgende servitutt tinglyst på gnr. 23, bnr 241 (Hønskollen 16, 18, 20, 22 og og Hønsfaret 8 og 10).
Dagboknr 1236212, tinglyst 06.11.2023, type heftelse: Bestemmelse om vann/kloakk og om vedlikehold av anlegg/ledninger. Kan ikke slettes uten samtykke fra Asker Kommune - Erklæring om drift og vedlikehold av felles private vann og avløpsledninger. Flertall av sameiere kan kan beslutte at anlegget skal utbedres. Kostander ved vedlikehold fordels likt mellom sameiere. Sameiere forplikter seg til å ikke utføre tiltak på eiendom som kan gjøre ledningene vanskelig tilgjengelig.
I tillegg kan det bli tinglyst servitutter i ettertid påkrevd fra Asker kommune.
Servituttene vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få pant etter ovennevnte heftelser og servitutter. Eiendommen overdras fri for pengeheftelser.
Reguleringsbestemmelser
Eiendommen er regulert til frittliggende småhusbebyggelse (712 kvm) iht. reguleringsplan Hønskollen (ID:022046C) datert 11.03.1981 med tilhørende reguleringsbestemmelser. Eiendommen ligger i område for
nåværende boligbebyggelse (712 kvm) iht. kommuneplan for Asker kommune 2023-2034.
Kommuneplanen gjelder:
14.3.1 Boenheter
Der det ikke er bestemt noe annet i den enkelte reguleringsplan vedrørende antall boenheter, tillates disse områdene bebygget med to boenheter. Det tillates enten én frittliggende enebolig med tilhørende integrert sekundær boenhet.
14.3.2 Utnyttelse
I boligområder avsatt som boligkategori GB skal BYA ikke overstige %-BYA = 25 % av tomtens nettoareal. Dersom reguleringsplan har lavere utnyttelsesgrad overstyres denne. Der reguleringsplan tillater høyere
utnyttelse, gjelder reguleringsplanens utnyttelsesgrad. I beregningen av BYA/BRA skal krav til antall garasjeplasser medtas med 18 m² pr. plass, jf. bestemmelse 8.2 Parkeringsnormen, uavhengig av om garasje
bygges eller ikke.
I beregningen av BYA/BRA skal krav til antall garasjeplasser medtas med 18 m² pr. plass, jf. bestemmelse 8.2 Parkeringsnormen, uavhengig av om garasje bygges eller ikke.
14.3.3 Høyder
Regulert etasjebegrensing oppheves. Der gjeldende regulering ikke angir høyere høyde, gjelder følgende:
a. Gesimshøyde tillates inntil 7,0 meter, og mønehøyde tillates inntil 9 meter.
b. For bebyggelse med pulttak og/eller flate tak tillates gesimshøyde inntil 7,0 meter. Ved kombinasjon med andre takformer tillates gesimshøyde inntil 7,0 meter.
c. Høyder måles fra ferdig planert terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygningen. Gesimshøyden skal likevel ikke på noe punkt overstige 8 m fra laveste punkt på ferdig planert terreng. Med flate tak menes tak med
maksimalt 4 graders takvinkel.
14.3.4 Tak
Alle takformer og møneretninger tillates, også der annet er bestemt i reguleringsplan. Der ikke annet er bestemt i den enkelte reguleringsplan vedrørende ark/opplett/innhugg/kobbhus i takflaten, tillates dette
etablert over tillatt gesims på følgende vilkår:
a. Innenfor 1/3 av fasadens lengde per takflate
b. Gesimshøyde for ark/opplett/kobbhus tillates inntil 8,0 meter, og skal underordnes byggets mønehøyde. Takterrasser4 tillates med inntil 6,5 meters høyde på overkant gulv, og tillates ikke plassert nærmere nabogrense enn 4,0 meter. For takterrasser4 høyere enn 4,5 meter på overkant gulv, gjelder følgende begrensninger:
a. Takterrasser og rekkverk til takterrasse må være tilbaketrukket minimum 1,5 meter inn på takflaten fra gesims. Dette gjelder ikke hvor takterrasse er utformet som innhugg i takflaten innenfor 1/3 av fasadens lengde per takflate og hvor innhugget er plassert minimum 1,5 m fra gavlvegg.
b. Samlet areal for takterrasser kan maksimalt utgjøre 40% av bygningens BYA. Alle høyder måles fra eksisterende terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygningen.
14.3.5 Garasje, bod, uthus og andre lignende bygninger
Der gjeldende reguleringsplan ikke angir høyere høyde for garasje og andre lignende bygninger som ikke er bolig, gjelder følgende:
a. Gesimshøyde tillates inntil 3,0 meter, og mønehøyde inntil 5 meter. Gesimshøyden skal likevel ikke på noe punkt overstige 4 m fra laveste punkt på ferdig planert terreng.
b. Høyder måles fra ferdig planert terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygningen.
c. Garasje skal være tilpasset hovedhuset. Garasjer kan være frittliggende eller integrert i boligen, uavhengig av hva reguleringsplanen angir. I det tilfellet garasjen er integrert i boligen (én bygning) vil de høydebestemmelser som gjelder for boligen også gjelde for den del av bygget som utgjør garasje.
14.3.6 Parkering
Antall garasjeplasser og biloppstillingsplasser skal være i henhold til parkeringsnormen, jf. bestemmelse 8.2, uavhengig av om garasjen bygges eller ikke. Dimensjonering/utforming av parkeringsarealene skal være i henhold til kommunens til enhver tid gjeldende vei- og gatenorm.
Utsnitt av reguleringsplan og tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.
Interessenter oppfordres til selv å undersøke reguleringsmessige forhold hos kommunen.
Det er gitt rammetillatelse for en enebolig med sekundærenhet den 26.09.2022, som må igangsettes innen 3 år. Uten at det kreves ny søknad. Det er under oppføring 2 tomannsboliger på nabotomten, disse enhetene vil stå ferdig ca. i siste kvartal 2024 og 2 kvartal i 2025.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta som den er - forbehold overfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at mangelskravet ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 andre ledd, dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen.
Eiendommen selges som den er , og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper. Hvis kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen, må det tas forbehold om dette i budet.
Rett til fritt å velge megler
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3)
Nyttige lenker
Krogsveen Asker
Beliggenhet
Annonseinformasjon
FINN-kode | 370223757 |
---|---|
Sist endret | 30. sep. 2024 18:31 |
Referanse | KR15.2487 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.