Les leiebilvett-reglene lenger ned i saken!
Du kjenner kanskje følelsen: Du har nettopp landet på ferie, og står i en svett kø for å hente ut leiebilen. Når du endelig kommer frem til skranken blir du møtt av en selger som sier at du MÅ kjøpe forsikring, ellers kan det gå galt. Fryktelig galt. Forsikringen du har kjøpt på forhånd er “ikke bra nok” og nå gjelder det å signere fort. Køen bak deg er lang, ungene maser og du gir etter. Et par hundrelapper per dag er jo ikke så mye? Du signerer kontrakten, selgeren bak skranken gliser fornøyd, og du er lurt.
- Dessverre er ikke alle leiebilselskaper like redelige, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
. Noen opererer med lokkepriser og presser deg til å kjøpe forsikringer du sannsynligvis ikke trenger. Hver sommer mottar vi hundrevis av klager fra nordmenn som har gått i leiebilfella.
Det er bedre å være “litt vanskelig” når du skal hente ut leiebilen, enn å kjøpe dobbelt forsikring. Selgeren bak skranken får kanskje provisjon for å selge forsikringer kunden ikke trenger. Her gjelder det å puste med magen og ikke la seg presse.
- Forsikring bør alltid ordnes på forhånd. Et godt råd er å aldri ta avgjørelser i leiebilskranken. Alle leiebilselskaper har plikt til å gi deg engelsk kontrakt hvis du ber om det, så dette kan du kreve. Og husk: Aldri skriv under på en kontrakt du ikke forstår, sier Iversen.
Skal du bestille leiebil har vi noen smarte råd du bør følge.
Leiebilvett-reglene:
FØR REISEN:
1. Sammenlign tilbud fra flere leiebilselskaper
- Det kan være mye penger å spare ved å bruke FINN til å sammenligne flere leiebilselskaper og bilmodeller.
- Er prisene fra enkelte leverandører mistenkelig lave, bør du være ekstra nøye med å sjekke hva du får for pengene.
- Les gjerne omtaler fra andre kunder. Om du velger å leie bil fra en leverandør med dårlige brukeromtaler, må du være ekstra påpasselig.
2. Tenk gjennom hva du trenger av ekstrautstyr (barnesete, GPS etc.) og sjekk priser
- Prisene som hvert selskap tar for tilleggsutstyr er oppgitt i FINNs leiebiltjeneste. Tilleggsutstyr kan ikke forhåndsbestilles og må betales i skranken.
- Noen ganger kan det faktisk lønne seg å ta med barnesete fra Norge.
3. Sørg for at du er forsikret
- Alle leiebiler som blir bestilt fra Norge skal inkludere ansvar-, kasko-, og tyveriforsikring.
- I tillegg kan du bestille en egenandelsforsikring. Ved skade kan egenandelen noen ganger være opptil 20-30.000 kr, og denne forsikringen gjør at du får tilbakebetalt egenandelen ved et uhell. Om du ønsker egenandelsforsikring, bør den kjøpes på forhånd, for eksempel når du booker leiebilen på FINN. Dette er mye billigere enn å kjøpe forsikring i skranken når du henter bilen.
- Sjekk om du har egenandelsforsikring gjennom for eksempel NAF-medlemskap eller kredittkort.
I SKRANKEN:
4. Kom tidsnok
- Meld fra til leiebilselskapet hvis det ser at du blir forsinket. I selskapenes vilkår presiseres det ofte at de ikke kan garantere at du får bilen hvis du er mer enn en time forsinket.
- Oppgi alltid flynummer hvis du kommer med fly, så leiebilselskapet vet om det oppstår forsinkelser.
5. Les nøye gjennom avtalen før du signerer
- Ikke signér en avtale du er usikker på. Når du først har skrevet under kontrakten med leiebilselskapet er det dessverre lite Forbrukerrådet og FINN kan gjøre i ettertid.
- Krev å få kontrakten på engelsk, og be om en utskrift av kontrakten.
- Unngå å signere på skjerm uten å ha lest gjennom kontrakten.
- Sjekk at det ikke er krysset av for forsikringer eller utstyr du ikke har bestilt.
6. Ikke la deg presse til å kjøpe forsikringer i skranken
- Forsikringer bør du ordne på forhånd.
- Sett deg godt inn i hva som er inkludert i bestillingen og hva du har behov for før du henter bilen.
7. Sørg for å ha dekning på kredittkortet
- Leiebilselskapet må alltid reservere et beløp på kortet ditt som sikkerhet (noen ganger opptil 20-30.000 kr). Men de har ikke lov til å trekke beløpet uten ditt samtykke.
8. Husk førerkort og pass til alle som skal kjøre bilen
FØR DU KJØRER:
9. Sørg for at alle skader på bilen er notert i kontrakten
- Ta deg tid til en runde og undersøk bilen grundig før du setter deg bak rattet. Se etter riper eller mangler som ikke fremkommer av kontakten
10. Ta bilder av eventuelle riper og bulker før du kjører, slik at du unngår krav i etterkant
- Ta også bilder av kilometermåleren
- Det beste er å gjøre leiebilselskapet oppmerksom på dette før du kjører
UNDER LEIEPERIODEN:
11. Kontakt leiebilselskapet umiddelbart hvis uhellet er ute
12. Du må aldri reparere bilen selv, uten tillatelse fra leiebilselskapet
VED LEVERING:
13. Fyll opp tanken før du leverer leiebilen
- Du risikerer å bli belastet med gebyr eller høy literpris om leiebilselskapet må gjøre dette selv.
14. Ta bilder av bilen både innvendig og utvendig
- Da har du bedre dokumentasjon hvis det skulle oppstå uenighet i etterkant.
- Dette er spesielt viktig om du leverer nøklene selvbetjent uten å være i kontakt med en representant fra leiebilselskapet
15. Gå over bilen med en representant fra leiebilselskapet
- Sørg for å få en skriftlig bekreftelse på bilens tilstand.
Flere tips? Les Forbrukerrådets tips om leie av bil her.
Nyttige råd på veien fra Forbruker Europa: Les om de vanligste leiebilfellene her.
Kjekt å vite: Planlegger du ferie til for eksempel Lofoten, Helgelandskysten eller Mørekysten, så anbefaler vi at du bestiller leiebil tidlig. Det finnes ikke ubegrenset tilgang av biler på de små flyplassene rundt om i landet.