Bildegalleri
Gammelt fotografi (carte de visite), fotograf: C. G. Rude i Drammen
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen blir sendt til deg, og du har 24 timer på deg til å inspisere den før pengene overføres til selger.
Beskrivelse av varen
Gammelt fotografi
Tatt hos og/eller av Christoffer Gade Rude (1839–1901)
Drammen eller Christiania
Bildet er flekkete.
Slike fotografier ble ofte brukt som visittkort. De store ble kalt kabinettkort, kabinettfotografier eller kabinettbilder, og de små ble kalt visittkortfoto, cdv, carte de visite eller calling card.
Fotografiet er pålimt tykk kartong.
Det har mål (i cm):
Kartong: ca. 10,5 x 6,5 (selve bildet er ca. 9,5 x 6)
Christoffer Gade Rude (født 26.april 1839 i Drammen, død 6. mars 1901 i Drammen) var en fotograf som virket i Oslo og Drammen. Som kjøpmannssønn skulle Rude ha gått i farens fotspor, men han hadde kunstneriske anlegg, var en dyktig tegner og maler og interesserte seg mest for fotografering. Etter å ha studert fotografi under den tyske proessor Kleffel, åpnet Rude den 7. juni 1865 sitt fotografiske atelier på Bragernes. Dette gikk tapt ved bybrannen i 1866, og etter to år på Strømsø bygget han i 1868 «Rudegården» i Nedre Strandgate 9, hvor han etablerte sitt nye atelier fra ca. 1870 til ca. 1910 med filial på Modum og fra 1884 med filial i Oslo. Gården brant ned på 1890-tallet, og Rude bygget deretter den vakre, toetasjes murgården som fortsatt står (senere kalt Brettgården, Nedre Strandgate 9 i Drammen).
Kjent som en usedvanlig dyktig fotograf og betegnet som en banebryter på fotografiets område i Norge, var den første fotograf som begynte med retusj. På kort tid klarte han å opparbeide sin forretning ikke bare til Drammens største, men til en av Norges største og den mest anerkjente og velrenommerte, også utenfor landets grenser. Ved samtlige utstillinger Rude deltok på ble hans arbeider belønnet med gullmedalje. Etter hans død ble firmaet drevet videre av enken, Andrea Elise f. Geelmuyden (1839–1920) og fra ca. 1914 av datteren Emilie, som nedla virksomheten i 1916. Hun solgte i 1915 gården og negativarkivet til fotograf Olaf Brett. Sønnen Ernest (1871–1948), f. i Drammen, overtok filialen i Oslo som han drev til sin død. Han ble betegnet som en av de store personligheter innen norsk fotokunst, med en rekke premier og tillitsverv, ridder av Dannebrogsordenen 1925.
Fotografering er en ganske ny oppfinnelse, mindre enn 200 år gammel. De første fotografiene av vanlige folk ble tatt av profesjonelle fotografer i slutten av 1850-årene. Disse små carte de visite (visittkort), fotografiene (11,4x6,4 cm) var vanligvis av såkalt albumin-type - et tynt papirfotografi montert på et tykkere papir. De ble enormt populære og ble utvekslet blant venner og kjente.
I begynnelsen av 1870-årene ble carte de visite erstattet av kabinettfotografier, også et albumin-fotografi, men større og montert på tykk kartong. Begge dominerte den profesjonelle fotografiindustrien i nesten tretti år. Først rundt århundreskiftet, da film på rull kom og man lanserte det rimelige Brownie-kameraet, ble fotografering og fotoalbumer en folkehobby.
De første fotoalbumer ble konstruert for å se ut som en sober bibel med tunge permer overtrukket med skinn eller tekstil, tykke blad av kartong, og en spenne som holdt det hele sammen. Bruk av fotografiske albumer ble utbredt i siste halvdel av det 19. århundre, da fotografering blomstret. Kommersielle albumer ble designet som innbundne bøker, med side av papir eller kartong delt inn i rom som bildene kunne smettes inn i.
Kilde: Elizabeth E. Peacock: Ta vare på dine gamle gjenstander: Fotoalbum, Artikkel i magasinet SPOR nr. 1/2011, utgitt av NTNU Vitenskapsmuseet.
Søkeord: kabinettkort, kabinettfotografier, kabinettbilder, kabinettfoto, visittkort, visittkortfoto, cdv, carte de visite, calling card, portretter, fotografier, foto, fotografi, lokalhistorie, reklame
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 1.11.2024, 10:17 ・ FINN-kode: 342875806