Bildegalleri
Vegens menn og deres verk
Beskrivelse av varen
Boken "Vegens menn og deres verk" av Kjell Hegdalstrand. Utgitt i 1992 av Norsk vegmuseum. 98 sider.
Selges for 75,- kroner
Porto: 69,- kroner (Postnord)
-----------------------------------------------------------------
Statens vegvesen er et forvaltningsorgan og en statlig tjenesteprodusent underlagt Samferdselsdepartementet.
Statens vegvesen ble opprettet 1. januar 1864 med mål om å forbedre og systematisere veibygging og veivedlikehold i Norge. Før dette hadde Justisdepartementet ansvaret for veiene, men behovet for mer fagkunnskap førte til opprettelsen av en egen stilling som veiassistent i 1846. Den første veidirektøren var major Christian Vilhelm Bergh, som ledet det nyopprettede Vegdirektoratet. Opp gjennom årene var Statens vegvesen underlagt flere departementer, før etaten ble underlagt Samferdselsdepartementet i 1946.
I 1995 ble Biltilsynet slått sammen med Vegvesenet, og i 2003 ble produksjonsvirksomheten skilt ut i det statlige aksjeselskapet Mesta.
Selskapet Nye Veier AS ble opprettet i 2015. Selskapet skal prioritere utbygging av riks- og europaveier med høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Statens vegvesen har på 2000-tallet gjennomgått flere omorganiseringer for å tilpasse seg nye krav og utfordringer.
Statens vegvesen består av seks fagdivisjoner og et direktorat. Etaten ledes av en vegdirektør. Vegdirektoratet ligger i Oslo, mens divisjonene har sine hovedkontor i Bergen (utbygging), Tromsø (drift og vedlikehold), Arendal (trafikant og kjøretøy), Trondheim (transport og samfunn), Drammen (IT) og Moss (fellesfunksjoner). I tillegg har Statens vegvesen 70 trafikkstasjoner rundt om i landet. I forvaltningssaker er Vegdirektoratet det øverste forvaltningsnivået og klageinstans til divisjonene.
Statens vegvesen er veimyndighet for riksveiene og europaveiene og har ansvar for å forvalte, utrede, planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde disse. De er også løyvemyndighet for riksveiferjesamband og person- og godstransport og tildeler kontrakter for driften av riksveiferjesamband. De har også ansvar for å drive tilsyn med trafikanter og kjøretøy. Statens vegvesen utarbeider også forutsetninger og retningslinjer for veiutforming, trafikantopplæring og krav til kjøretøy.
- - - - -
Norsk Vegmuseum ble åpnet i 1992 som et etatsmuseum for Statens vegvesen og utgjør i dag en egen avdeling i Vegdirektoratet. Museet holder til på Hunderfossen i Lillehammer kommune i Innlandet fylke. Museet arbeider for å samle, bevare og formidle norsk veghistorie og etatshistorie i Norge hvor anlegget på Hunderfossen skal drives på en publikumsvennlig måte. Museet er et forsknings- og kompetansesenter for veirelatert kulturvern og driver rådgivning og service innen kulturminnevern og museumsarbeid i etatens ulike regioner.
Museumsanlegget består av et 300 dekar stort friluftsmuseum med veisystem, anlegg, maskiner, utstyr og bygninger. Her finnes Blindheimsvik landhandel, Bagges Landhandel, Lysaker Gjestgiveri og et konferansesenter. Som en del av friluftsmuseet inngår Norsk Fjellsprengningsmuseum, som ble åpnet i 2004 og som formidler ulike sider ved norsk sprengningshistorie. I tillegg inngår Norsk Kjøretøyhistorisk museum som opprinnelig lå på Lillehammer (1983–2015) og som flyttet og ble gjenåpnet i nye lokaler som en del av Norsk Vegmuseum i 2019. Norsk Kjøretøyhistorisk museum viser utviklingen av kjøretøy fra hestetrukne vogner til bilen av i dag.
Museet har videre en 2000 kvadratmeter innendørs utstillingsareal som rommer et interaktivt trafikksikkerhetssenter og en basisutstilling om norsk veghistorie. Museets samlinger består av 126 bygg og om lag 10 000 gjenstander, hvorav 240 er større maskiner.
Museets historie
Museumsarbeidet i Statens vegvesen startet med en oppfordring fra vegdirektør Karl Olsen i 1970 til vegsjefene om å ta vare på eldre gjenstander av veghistorisk interesse. I 1974 ble det satt ned et eget utvalg som skulle gi retningslinjer for bevaringsarbeidet knyttet til veg og utrede behovet for et eget museum. I 1978 forelå utredningen som fastslo at det burde etableres et eget «veiteknisk museum». Denne var skrevet av vegsjef Johannes Irgens, direktør Torleif Lindveit på Norsk Teknisk Museum og førstekonservator Ola H. Øverås hos Riksantikvaren.
Etter at vernearbeidet fikk økonomiske bevilgninger og det ble etablert en ansvarsstruktur internt i etaten for å få fart i gjenstandsinnsamlingen, ble det i 1984 besluttet av vegdirektør Eskild Jensen og samferdselsminister Johan J. Jakobsen at det skulle opprettes et vegmuseum på Hunderfossen. I 1985 ble Geir Paulsrud ansatt som museumsleder med ansvar for å etablere et eget vegmuseum, og i 1992 åpnet museet. Geir Paulsrud var direktør for museet fram til 2011. Da ble Geir Atle Stormbringer ansatt som ny direktør.
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 11.2.2025 kl. 19:51 ・ FINN-kode: 342895659