Bildegalleri
I natt, i natt - Historien om Fredrikstad-operetten "Det hendte i den gamle by"
Beskrivelse av varen
I natt, i natt - Historien om Fredrikstad-operetten "Det hendte i den gamle by". Av Jørn Enger. Utgitt i 2017. Heftet. 47 sider.
Selges for 70,- kroner
Porto: 57,- kroner (sendt som brev)
-----------------------------------------------------------
https://www.askforlag.no/I-natt-i-natt-Historien-om-Fredrikstad-operetten-Det-hendte-i-den
I natt, i natt - Historien om Fredrikstad-operetten «Det hendte i den gamle by»
Om boken:
Boken gir en unik oversikt over alle oppsetningene av Byoperetten Det hendte i Den gamle By, som må sies å være selve indrefileten i Fredrikstads mangfoldige og spennende teaterhistorie. Boken er gjennomillustrert med originale bilder.
«De færreste – om noen – er klar over hvilket verdifullt privilegium Fredrikstad har ved å eie operetten Det hendte i Den gamle By. Jeg er overbevist om at den mer enn noe annet – innbefattet fotballen – har skapt den legendariske patriotisme blant Fredrikstad-folk som ytrer seg både i sjette og åttende ledd. Det hendte i Den gamle By er for Fredrikstad hva nasjonaleposet Elverhøj er for Danmark.»
Tidligere fylkeskonservator Lauritz Opstad – fra Sarpsborg
Litt fra forordet:
Rådmann von Blixen’s kontor. To høye skrivepulter i bakgrunnen på hver side av et dobbeltvindu. Det ene vindu står åpent. Et bord foran vinduet. På pultene er der blekkhus og fjærpenner, pergamentruller osv. Et skap til venstre. Idet teppet går opp står rådmann von Blixen i forgrunnen. Grib og en skriverkarl med ansiktet mot hverandre ved pulten til høyre og en skriverkarl og Peder Jeremias ved pulten til venstre.
Før teppet går opp, hører man vægterens stemme: «Ho vækter, ho, klokken er slagen syv. Vinden er vestlig. I staden er der fred og ro.»
Der spilles først ouverture. Dernest lyder vekterens stemme. Så et kort forspill til sangen og så går teppet opp.
Sang:
Rådmannen: Hvem er den første i vår by?
Kor: Det er I herr rådmann.
Rådmannen: Med aktelse og embedsry.
Kor: Det er I herr rådmann.
Slik starter Fredrikstads egen byoperette Det hendte i Den gamle By. De aller fleste hadde nok regnet med at den bare ville bli en døgnflue – bare et litt morsomt «syngespill» i den besteborgerlige og delvis lukkede selskapsklubben Phønix i Plankebyen ved Glommas munning. Ingen hadde vel i sine villeste fantasier trodd at dette kom til å bli en indrefilet i byens kulturliv. Men – mot alle odds: Den fikk en lang, svært innholdsrik og spennende historie.
For i april 1932 skjedde det noe magisk i Fredrikstad. Ja, det kan vel egentlig kalles en byhistorisk begivenhet og starten på et eventyr. Intet mindre enn en kulturskatt og noe sterkt identitetsskapende for byen ble skapt der og da. noe som har vart og vart gjennom årtier, vært overraskende slitesterkt – og som fortsatt betyr mye for Fredrikstad-folk mer enn 80 år senere. Mange har minner, både som deltakere på og bak scenen – og ikke minst som publikummere.
Dette syngespillet som ble til legendarisk byoperette har vært storleverandør av sanger til jubileer, selskaper, allsangaftener og ulike typer arrangementer. Det er de udødelige «nasjonalsangene» til komponist Erik Madsen som først og fremst bærer forestillingen. De finnes i utallige sanghefter i Fredrikstad og er gitt ut på kassett og cd. Utdrag av musikken er spilt inn med Kringkastingsorkestret, og har blitt presentert for kronprins Harald og kronprinsesse Sonja under besøk i Gamlebyen. En av de mest kjente melodiene – «I natt, i natt» – lyder i dag fra klokketårnet på byens rådhus. Flere av disse sangene hadde nok hatt mulighet til å bli en del av vår nasjonale sangskatt dersom operetten hadde fått en større utbredelse utenfor Fredrikstad.
Det hendte i Den gamle By er tuftet på en god og original idé. Rent dramaturgisk er den ikke ueffen – i og med at prinsippet om tidens og stedets enhet er overholdt. Det er tre akter, og det hele foregår i løpet av en augustkveld i begynnelsen av 1700-tallet på tre steder i Gamlebyen: på rådmannens kontor, på skjenkestedet Toskillingen – og på Tordenskiolds skip Charlotte Amalie som ligger fortøyd ved Gamlebyen. Det er ikke alminnelig verneplikt på den tid, men selveste sjøhelten Peter Wessel Tordenskiold vil rekvirere mannskap/soldater til sin flåte. Rådmannen i Gamlebyen nekter. Dermed er det i gang – med blant andre en svensk spion og en forførerisk, mystisk kvinne som driver sitt utspekulerte spill. Det hele kulminerer med at Tordenskiold dukker opp i siste akt. Operetten inneholder mye humor, med forviklinger og forkledninger som enkle virkemidler. Persongalleriet er svært fargerikt. Romantikk er det også, samt en god porsjon spenning og en dose thriller-avslutning på det hele.
Det historiske bakteppet er stort sett troverdig, selv om forfatterne av og til ikke er så nøye med historiske fakta. En av dem – Christian B. Apenes – kalte senere historien for «et hyggelig kok». Om Tordenskiold virkelig var i land i Gamlebyen, er sannsynlig, men ikke endelig dokumentert. Men Charlotte Amalie var en virkelig galei i hans flåte under slaget i Dynekilen. Der befant seg også Tordenskiolds nære krigskamerat Grib. Men han het Peder Grib og ikke Niels Barfoed von Grib, som vi møter i operetten. Det er også stokket litt om på historikken andre steder. Ergo er det nok veldig lurt å ikke henge seg for mye opp i hvor korrekt alt mulig er i denne «fortellingen».
Handlingen kan – mange år senere – fortone seg langdryg med et klart potensial for innstramminger. Men i 1932 var nok dette ikke noen relevant innvending. Dette lå langt, langt utenpå det meste som ble skrevet og fremført den gangen. Noe av det vesentligste var åpenbart å presentere en operette som formelig oser av bypatriotisme. Alt skjer innenfor vollene til Fredrikstads stolthet – Gamlebyen – i unike omgivelser som ingen annen by i Norge kan oppvise maken til.
I operettens fargerike historie opptrer en lang rekke kjente navn, både nasjonale og lokale. Her finner vi for eksempel Leif Juster, Per Aabel, Einar Vaage, Olav Eriksen, Georg Apenes, Randi Bang Gullord, Per Wilhelms, Henrik Melsom, Kri Tangen, Birgit Gudim, Pål Nielsen, Atle Jensen, Alexander Hermansen, Merete Løkkeberg Meyer, Erik-André Hvidsten og mange andre. Kjente tegnere og kunstnere fra Fredrikstad har også på en eller annen måte vært tilknyttet oppsetningene: Bendik Riis, Søren Begby, Sten Nilsen og Ivar Bruu.
Om forfatteren:
Jørn Enger (1949) er en ekte Fredrikstad-patriot i ordets beste forstand. Han har lokalhistorisk- og samfunnsmessig innsikt og kunnskap langt ut over det vanlige, og et stort og bredt interessefelt. Han har vært redaktør i NRK- Østfold, og har forfattet en rekke bøker og artikler.
Profilinformasjon
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger
InnloggingAnnonsens metadata
Sist endret: 30.7.2024, 13:13 ・ FINN-kode: 363315448