Bildegalleri
Sweden Yachts 50
Sweden Yachts 50, praktfull turseiler i meget god stand
1990
50 fot
Innenbords
8
Pris
2 250 000 kr
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innGratis kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- Digital signering med BankID
- 1 måned gratis båtforsikring
Nyttige lenker
Sjekk småbåtregisteretForsikre båten din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Vi selger vår Sweden Yachts 50, bygget i Stenungsund i Sverige. Dette er noe av det råeste de svenske seilbåtverftene bygde på 90-tallet. Sweden Yachts 50 er en tidløs klassiker som i tillegg til å seile fra de fleste andre også byr på masse komfort.
Fragancia er et flott eksemplar av en Sweden Yachts 50, og er båten for deg som ønsker kvalitet og håndverk fra øverste hylle, tilsvarende nye båter koster i dag godt over 10 millioner kroner. Dette er en rask og luksuriøs havseiler som egner seg godt for langtur, ferieseilaser eller som bobåt. Fragancia har i de siste årene blitt kraftig oppgradert så her har du mulighet til å kjøpe en båt hvor forrige eier har brukt alt for mye penger på den, for så å selge den videre til deg.
Listen over alt som er gjort er for lang til å legge ut her, men her kommer det viktigste av utstyr og oppgraderinger som er gjort de siste årene.
- Komplett nytt Raymarine navigasjonsutstyr, 12" plotter inne, 10" ute ved styreposisjon. Ny radar, 3 MFD skjermer, hydraulisk autopilot, VHF, AIS.
- Nytt Seldén Furlex 404s rullesystem og nytt forstag.
- Nytt Selden Furlex 304s rullesystem på cutterstag.
- Nytt forbruksbatteri 400Ah 24V Lithium batterier (ca 10kWh, tilsvarer 800Ah på 12V).
- Victron Multiplus 24/5000, 5000W inverter/lader.
- Fischer Panda 5000i Neo aggregat som bare har gått 190 timer.
- Hovedmotor Volvo Penta TMD31B overhalt og gått ca 50 timer siden overhaling (planet topp, byttet stempler, starter, syrevask av kjølere, rådelagre, tetninger, nylakkert osv).
- Max Prop 4 bladers "feathering/vridbar" propell.
- Ny sprayhood, lazybag og kalesje laget av Kapell & Annat, som er brukt 2 sesonger.
- Nye dekksluker.
- Nytt Rocna 33kg anker og 80m kjetting.
- Det meste av løpende rigg (alt som er i bruk) er byttet.
I tillegg til disse utstyrsoppgraderingene ble båten sjøsatt våren 2024 etter å ha stått i en oppvarmet hall hos Tjörns Yachtservice AB i halvannet år. Dette er verkstedet som tok over ettermarkedet for Sweden Yachts da de gikk konkurs i sin tid og flere av de ansatte var med å bygge blant annet denne båten. Dette verkstedet ble valgt pga. deres ekspertise på Sweden Yachts. Mens båten var i Sverige ble følgende arbeider gjort for å bevare denne klassikeren i 30 nye år:
- Demonterte kjøl og inspiserte alle kjølbolter samt oppgraderte innfestningen ved tilbakemontering (nye spesiallagete ekstra tykke skiver for å fordele kreftene bedre).
- Forsterket tverrgående balker i kjølområdet (pga motorplassering er dette et litt utsatt område for materialltretthet over tid).
- Blåste rent hele undervannskroget for optimalt tørking av skrog. Det var ingen tegn til osmose fra før, men etter 30 år i vannet var det en del lag med bunnstoff som det var godt å bli kvitt og vi ønsket å kunne inspisere skroget nøye og sikre oss mot osmose i fremtiden.
- Alle gjennomføringer ble byttet, over vannlinjen er det bronse (ikke de billige messinggreiene som selges i de fleste båtbutikker), mens under vannlinjen er det Tru-Design komposittgjennomføringer.
- 6 lag med West System 105 Epoxy + West System 422 Barrier Coat ble påført for å være 100% sikker på at det ikke blir noen problemer med osmose i fremtiden.
- 5 lag med Coppercoat bunnstoff. Coppercoat garanterer for 10 år, men mange har positive erfaringer med 15 og til og med 20 år før det er behov for å påføre noen nye lag med coppercoat. Med dette slipper du å påføre nytt bunnstoff hvert år, og du kan potensielt bytte anoder med dykker og dermed spare mye penger på å unngå løft, perfekt for de som tenker seg på langtur.
- Det var fukt i kjernematerialet på hyttetaket, så teak'en der ble fjernet, kjernemateriale fjernet og byttet ut med Divinycell.
- Alt av dekksutstyr (wincher, blokker, ventiler etc) ble demontert, renset og servet hvis det var i god stand, eller byttet hvis ikke. For å hindre fremtidig vanninntrenging i taket ble alle hull borret opp i størrelse, kjernemateriale i området fjernet, deretter fyllt med epoxy, før et hull til skruene ble borret. Dette vil sikre at hvis vann skulle trenge inn via boltene så vil det ikke kunne krype inn kjernen og svekke taket igjen.
- Noen sprekker og bruksmerker i sideveggene på hyttetaket ble utbedret og hele "veggen" ble sprayet med ny gelcoat
- Alle småskader vi fant i skroget etter 30 års bruk ble utbedret, blant annet noen merker i baugen, nå er den blitt meget strøken.
- Riggen ble demontert, vasket, og grundig sjekket av en profesjonell rigger.
- Ankerrulle/røstjernet foran ble demontert og forsterket da vi syntes det originalt var litt underdimensjonert (med hadde jo holdt i over 30 år).
Vinteren før dette ble roret demontert da vi fant fukt i roret, dette er et veldig vanlige problem på seilbåter, og de de fleste vil si at det ikke er noe poeng å fikse, men vi ønsket en båt vi kunne stole på 100% og siden roret er en meget kritisk del tok vi jobben med å åpne opp roret, fjerne all fuktig kjernemateriale, inspisere rorstammen for eventuelle tæringsproblemer (alt så bra ut) og fylte roret med ekspandere epoxy skum, før det ble glasset igjen. De 2 øverste rorlagerne er kulelager, og de ble byttet i nye med lagerhus i syrefast (fremfor støpejern som de gamle var). Mens det nederste rorlageret er et bronselager (uten kuler) i skegen som vi beholt, men det var noe slark i det pga slitasje over tid som ble utbedret ved å støpe in en ny bøssing/foring.
Båten har vært under konstant utbedring siste årene med øye på langtur og et ønske om å bruke den tiden på andre ting en båtarbeid, så alt er gjort med det i bakhodet, så ingen snarveier er tatt og bare kvalitetsdeler er brukt. Totalt har båten blitt påkostet godt over 1,5 millioner de siste årene , så her har du mulighet til å kjøpe en båt hvor det aller meste er gjort.
Planløsning
Sweden Yachts 50 har en lang og dyp cockpit som gir en følelse av trygghet, her er det plass til spisebord med plass til 8 stk rundt bordet. Roret er stort som gir deg god følelse med roret og enkel håndtering selv i mye vind og bølger. Ved styreposisjonen har du en Raymarine Axiom 10" plotter, autopilotkontroll samt 3 stk. Raymarine MFDer som du kan vise det du vil av data. Det er også montert en ekstra håndenhet til VHFen ute.
Under dekk holder båten meget høy standard med førsteklasses håndverk i mahogni og teak, akkurat slik man forventer av svenske kvalitetsbåter. Et stort kartbord er plassert rett nedenfor trappen på styrbord side, med en behagelig stol. Fra denne plassen har du tilgang til en Raymarine 12" Axiom plotter hvor du kan følge med på kart, radar, vind, autopilot osv. Denne plassen egner seg også veldig godt som kontorplass for de som trenger å jobbe litt mens man er på ferie/tur.
På babord side har du en stor og funksjonell bysse, med stor fryser (~90L), svalskap og kjøleskap. En gassovn med 3 brennere, mikrobølgeovn, masse skapplass og eksklusiv benkeplate i corian.
Videre forut finner du en stor salong, med sitteplasser til 8-10 stk rundt et stort salongbord + 2 lenestoler langs styrbord side. Hele området foran masten er dedikert til owners cabin. Der finner man en dobbeltseng langs babord side, og skap og sminkebord på styrbord side. Lengst forut er det bad, med en stor separat dusj under en stor luke som gir mulighet til å dusje under åpen himmel, samtidig som den gir god lufting til lugaren på varme sommerdager.
I akterenden av båten finnes to store gjestelugarer, begge med dobbeltsenger og godt med skapplass, mellom disse finner man et bad med toalett som er montert langs senterlinjen i båten og i fartsretningen, og fungerer dermed veldig bra som toalett underveis uansett hvilke halser man seiler på.
Seilegenskaper
Dette er en performance cruiser med veldig gode seilegenskaper. En kraftig solid rigg med masse trimmuligheter. Kutterstaget med rulleseil gjør det mulig å ha en stor Genoa (130%) på forstaget som gir god hastighet selv i lite vind, samtidig som det er veldig enkelt å rulle inn Genoa for å bytte til en mindre fokk hvis man skal seile på kryss eller det er mye vind. Med 2. eller 3. rev i storseilet og fokka på kutterstaget ute håndterer båten masse vind samtidig som vindens krefter er nærme senter av båten som gir et behagelig seillas uten å overbelaste roret. For ekstreme vinder kan man også hekte på en stormfokk på det indre staget.
Alt av tungt utstyr er nøye planlagt og plassert nærme senter av båten. Motoren er plassert over kjølen, omkranset av vanntanker og batterier er plassert rett foran masten. Å plassere vekten lavt og i senter av båten gir bedre seilegenskaper og en roligere og mer komfortabel bevegelse i sjøen.
Seil og rigg
- Seldén masthead rigg, med oppgradert ekstra kraftig bom
- Seldén Furlex rullesystem på både forstag og kutterstag
- Nactec hydraulikksystem for akterstag og kick
- Fullspilet storseil i Dacron levert av Gran Seil
- 130% Genoa på rulle levert av Gran Seil
- Fokk på kutterstag levert av Doyle
- Spinnaker og spribom
Motor
Båten er utstyrt med en Volvo Penta TMD31A på 100HK som er nyoverhalt og oppgradert til B spec for bedre kompresjon og mindre røyk. Instrumentpanelet er byttet. Driftstimer før overhaling estimert til ca 3500 timer, og har kun gått ca 50 timer siden overhaling. Motor ble overalt pga dårlig kompresjon på 1 (4.) sylinder. Båten har maksastighet på ca. 9 knop, og marsjer fint i 7 knop.
Propellen er en 4 bladers Max Prop (ny i 2016), som vrir seg til nøytral posisjon under seil. 4 blader gir en jevn god gange, og den vridbare propellen gir optimalt ytelse både fremover og bakover. Dette samt et delvis balansert ror og stort ratt gjør båten meget enkel å manøvrere i havner.
Hjelpemotoren er en Fischer Panda 5000i Neo, som yter 4kW. Båten er utstyrt med en meget kraftig batterilader så antall timer du trenger å kjøre aggregat er minimal. Når du først kjører aggregat lader man batteriet med ~3kW, noe som betyr at du kan fulllade den store batteripakken fra 0 til 100% på ca 3 timer (batteriet har nok kapasitet til å drifte båten i mange dager).
Båten ligger klar til visning i Vollen Marina i Asker.
Ta kontakt på +47 906 92 407 for en hyggelig båtprat og avtale tid for visning.
Relevante lenker:
Brosjyre: https://swedenyachtsgroup.se/wp-content/uploads/2022/10/SY-50-Broschyr.pdf
Teknisk informasjon: https://swedenyachtsgroup.se/wp-content/uploads/2022/10/SY50-Specification.pdf
Coppercoat: https://coppercoat.com/coppercoat-leisure-antifoul-applications/
Max Prop 4: https://www.pyiinc.com/max-prop-easy.html
Spesifikasjoner
- Tilstand
- Brukt
- Merke
- Sweden Yachts
- Modell
- 50
- Modellår
- 1990
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Drivstoff
- Diesel
- Motor inkludert
- Ja
- Motorstørrelse
- 100 hk
- Motorfabrikant
- Volvo Penta TMD31
- Type motor
- Innenbords
- Maksfart
- 9 knop
- Byggemateriale
- Glassfiber
- Vekt
- 14 500 kg
- Lengde i fot
- 50 fot
- Dybde
- 198 cm
- Bredde
- 435 cm
- Sitteplasser
- 8
- Soveplasser
- 6
- Farge
- Hvit
- Båtens beliggenhet
- Norge
- Registreringsnummer
- LMWE
Utstyr
* Generator Fischer Panda 5000i.Neo PMS (190 timer) (2017)
* Startbatteri hovedmotor: 12V 77Ah
* Forbruksbatteri: 24V 400Ah/10kWh lithium (2021)
* Baugpropell og ankervinsj: 24V 2x140Ah
* Startbatteri aggregat: 12V 72Ah
* Victron Multipluss 24V 5000W inverter med 120Ah lader (2021)
* Ekstra generator på motor 24V 70A
* Alle lamper er skiftet til LED inkludert lanterner (men ikke dekkslys)
* Elektrisk sikkerhetsventil for gass i pentry
* 12V uttak på rattpidestall
* Baugpropell – Sleipner Sidepower SE 100/185T 8,4 hk (2 propeller)
* Elektrisk lensepumpe
* 2 manuelle lensepumper
* Volvo Penta TMD31A (nyoverhalt og oppgradert til B spec) (2024)
* Firebladet vribar propell – MaxProp 4 (2016)
* Watermaker (servet i 2022, men mangler membraner da den ikke er i bruk)
* Reservedeler (diverse motordeler osv)
Navigasjon, instrumenter og sikkerhet:
* Raymarine HS40 hydraulisk autopilot (2017)
* Raymarine ACU 400 kontrollenhet (2017)
* Raymarine EV-1 sensorkjerne (2017)
* Raymarine P70s Autopilotkontroll (2017)
* Raymarine AIS650 AIS sender/mottaker (2017)
* Raymarine Axiom Hybridtouch 12" (2017)
* Raymarine Axiom Hybridtouch 10" (2017)
* Raymarine Ray60 VHF med ekstra håndset utendørs (2017)
* Raymarine Quantum Radar (2017)
* 3 stk Raymarine i70s MFDer (2017)
* Raymarine ekkolodd (2017) Raymarine Windmåler (2017)
* iCOM BC-220 trådløs VHF (2017)
* Navionics kart
* Suunto 165 kompass
* Windex
* Redningsflåte (ikke servet)
* 2 brannslukningsapparater
* Brannteppe
* Redningsbøye (2 stk)
Seil, rigg og dekksutstyr:
* Seldén gjennomgående mast (274x185) 3 salingshorn, lydisolert og interne fall
* Seldén B250 oppgradert ekstra kraftig bom.
* Seldén rulleforstag (2019)
* Seldén rullekutterstag (2016)
* Ronstan storseilvogner med kulelager (2021)
* Navtec akterstag / rodkick hydraulisk system (servet i 2021)
* Løpende rigg er skiftet fortløpende
* Spribom
* Spinnakerbom
* Fullspilet storseil
* Genoa 130%
* Fokk
* Stormfokk
* North Sails spinnaker
* Selvstabiliserende radarmast på akterstaget
* Lewmar vinsjer: Totalt 15 stk.
* 2 Lewmar nr. 66 S/T 2-girs elektriske skjøtevinsjer
* 2 Lewmar nr. 52 S/T 2-girs sekundære skjøtevinsjer
* Lewmar nr. 40 S/T 2-girs revingsvinsjer
* 1 Lewmar nr. 46 S/T 2-girs storseilskjøtevinsj
* 6 Lewmar nr. 46 S/T 2-girs fallvinsjer på dekk
* 1 Lewmar nr. 40 S/T 2-girs uthal vinsj på mast
* 1 Lewmar nr. 16 S/T spinakkerbom vinsj på mast
Komfort og interiør:
* Eberspächer D4 dieselvarmer (2018)
* Kjøleskap Isotherm
* Kjøleboks Isotherm fryser+sval (2024)
* Microbølgeovn
* Gasovn – 3 bluss - Dometic Moonlight (2016)
* Corian benkeplate pentry
* Corian vasker på begge bad
* 30" TV (2019)
* Jabsco Silent Flush elektrisk toalett fremme (2019)
* Jabsco toalett akter
* Varmtvann: Isoterm 30 liter rustfri
* Dusj i cockpit
* Ankerdusj i baug (i ankerboks)
* Lufteventiler: 4 stk doradeventiler + 3 stk kuppelventiler
* Lufteventiler i alle skapdører
* Tørkeskap med avtrekk og varme tilførsel fra dieselvarmer
* Cockpitbord med lemmer (2024)
* Dobbelt cockpitbord (med plass til ca 8 stk)
* Høytallere i cockpit
Fortøyningsutstyr og eksteriør:
* Ankervinsj baug Lofrans 24V med styring fra baug eller rattpidestall
* Rocna 33kg anker (2021)
* 80m kalibrert sinket ankerkjetting (2021)
* Sprayhood (2022)
* Cockpittelt (2022)
* Lazybag (2022)
* Skreddersydd vinterpresenning med vinduer (2018)
* Badestige
* Besenzoni passerelle/landgang (2020)
* Flaggstang
* Teakdekk løpende vedlikeholdt (Nater skiftet i 2017)
* Brakett for påhenger på pushpit
* Fortøyningspakke (fendere + en mengde tauverk)
Vann- og drivstoffsystemer:
* Diesel: 2 x 265 liter
* Ferskvann: 3 stk (totalt 700 liter)
* Septik: 1 stk
* Saltvannspyling i ankerboks
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
1390 VollenLogg innLogg inn for å se hele adressen
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.