Bildegalleri
Edvarda Lie - illustrasjoner i A-Magasinet 1933/1934
Beskrivelse av varen
Tilstand: Pent brukt - I god stand
A-Magasinet nr. 33-1933 og nr. 38-1934. Begge bladene har illustrasjoner av kunstnerinnen Edvarda Lie.
1933: Helsides illustrasjon i artikkelen "Montmatre, Paris sett med norske kunstner-øine" av Petrus.
1934: Helsides forsideillustrasjon og flere illustrasjoner i artikkelen "I Paris, i Paris" av Mona Sinding.
Selges for 120,- kroner
Porto: 69,- kroner (Postnord)
-------------------------------------------------
Edvarda Lie var en norsk tegner, illustratør og billedkunstner. Hun var også overlærer i motetegning ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (nå Kunsthøgskolen i Oslo) fra 1936 til 1947. I 1944 ga hun ut boka Anatomi for tegnere, som senere er blitt nyutgitt. Hun utførte blant annet et stort oljemaleri (1961–1964) til Narvik rådhus. Maleriet er i pastellfarger og forestiller mennesker og dyr i ulike livsfaser. Hun illustrerte bøker og tegnet for aviser og tidsskrifter, som A-magasinet og Magasinet for Alle.
Hun ble utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (1929–1932) og ved Statens kunstakademi. I 1930- og 1940-årene foretok hun flere studiereiser til Tyskland, Paris og Roma og ble særlig påvirket av fransk kunst.
I 1934 holdt hun sin første separatutstilling i Blomqvists Kunsthandel, Oslo. Samme år debuterte hun også ved Høstutstillingen med akvarellmaleriet Apéritif (1934). Senere deltok hun blant annet ved kollektivutstillinger i Tegnerforbundet og hadde separatutstillinger både i Stavanger og Oslo Kunstforeninger.
I 1949 flyttet hun til København og bodde der fram til 1963, under denne tiden fikk hun også dansk statsborgerskap.
Edvarda Lie tegnet jevnlig for en rekke aviser og tidsskrift, blant annet A-magasinet, Magasinet For Alle, Vi selv og våre hjem, Urd og Politiken. Hun tegnet motiver til populære postkort, og hun illustrerte flere bøker, som Ali Baba og de førti røverne (1946, oversatt av Axel Seeberg) og Jo Tenfjords Venner verden over (1949). Videre designet hun blomsterbroderiene på kvinnebunaden fra Lofoten (1948), der hun tok utgangspunkt i villblomster fra Lofoten.
Lie arbeidet med varierte motiver og innen flere teknikker, blant annet oljemaleri på lerret og akvarell, gouache og penn på papir. Som kunstmaler er hun kanskje særlig kjent for sine jente- og kvinnemotiver, enten i portrett, sittende på pariserkafe eller omkranset av blomster eller dyr. Farger og komposisjoner er gjerne harmoniske, men personenes ansikts- og kroppsuttrykk gjør at bildene kan oppleves både mystiske og melankolske. Et eksempel er oljemaleriet Kvinneportrett (1932) i harmoniske blå- og lillatoner, og med en stilfull kvinnes lett melankolske blikk som røper et alvor.
I illustrasjonene til bøker og tidsskrifter viser Lie særlig fram sin stilmessige spennvidde: fra sort strektegning til fargerik flatestil, fra det karikerte til det naturalistiske. Felles for flere av arbeidene hennes er det dekorative innslaget, som også er i tråd med datidens estetiske uttrykk. Et eksempel på fargerik dekorativ flatestil er bokillustrasjonene i Ali Baba og de førti røverne (1946).
Edvarda Lie mottok flere kunstnerstipender, blant annet Statens stipend for eldre fortjente kunstnere fra 1969. Nasjonalmuseet i Oslo eier hennes Selvportrett (gouache, 1937).
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 6.11.2024, 14:51 ・ FINN-kode: 379230335