Bildegalleri
(1/1)
Jean Baptiste Lallemand (1716–1803), Attributed to - Marina in tempesta
Til salgs37 392 kr
Beskrivelse
Jean Baptiste Lallemand (17161803), attr.
Stormfullt hav
Olje p panel, 61,5 x 80 cm
Med ramme, 73 x 92 cm
Lerretet presenterer oss for et levende kystscenario, nedsenket i en atmosfre av intense flelser. En stormende himmel, krysset av truende skyer og krysset av vindkast, ruver over et stormfullt hav. Blgene slr voldsomt mot de taggete steinene, og genererer sprut av hvitt skum. I forgrunnen lener en gruppe menneskefigurer seg p stranden, utsatt for elementenes raseri. Ansiktene deres, preget av tretthet og angst, uttrykker usikkerheten i menneskets eksistens i mte med naturens ubestridte kraft. En bt, sltt av blgene, ligger strandet p land, mens man i det fjerne kan se andre skip som desperat kjemper mot det stormfulle havet. Bakgrunnen er dominert av en majestetisk festning, erodert av tid og atmosfriske agenter, som skiller seg ut mot den truende himmelen. Vegetasjonen, sammensatt av snoede trr og ville busker, bidrar til skape en atmosfre av de og mystikk. Kunstneren klarte med mestring fange scenens dramatikk ved bruke en fargepalett rik p kontraster mellom de mrke og dystre nyansene av himmelen og havet og de varme lysene som lyser opp menneskefigurene. Det er den kromatiske og utvende komposisjonen som lar oss koble dette til katalogen til Dijon-maleren Jean Baptiste Lallemand; som Marines of the Louvre Museum og Museum of Fine Arts of Chartres kan vitne om eller til og med landskapet ved daggry med klassiske ruiner av National Gallery of Art, Washington DC. Elementet av treet som ble pisket bort av stormen er svrt nr Tempest, en gravering bevart ved MET.
Fdt i 1716 i Dijon, flyttet Jean Baptiste Lallemand til Paris i 1739, hvor han antagelig studerte under veiledning av Giovanni Niccol Servandoni (Firenze, 1695; Paris, 1766), en kunstnerelev av Pannini. I 1724, som maler og scenograf for Opraen, ble Lallemand medlem av Saint Luke-akademiet i Paris i 1745. To r senere flyttet han til Roma, hvor han ble i fjorten r: den romerske erfaringen var grunnleggende for opplringen hans takket vre den direkte kunnskapen til hans franske kolleger Etienne Parrocel, Claude-Joseph Vernet og Jean Barbault. Vernets italienske aktivitet pvirket Lallemand i stor grad, spesielt med hensyn til havneutsiktene som han var i stand til utvikle etter en mer dekorativ og i hovedsak original tilbyelighet, ogs takket vre den hyppige tilsetningen av "arkitektoniske innfall". Maleriet hans er anti-akademisk i smak og sky for de stive nyklassisistiske kanonene, s mye at han, ikke overraskende, pvirket malerne p Barbizon-skolen enormt.
I 1755 ble han venn med engelskmannen Robert Adam og skapte noen fresker i Palazzo Corsini alla Lungara, som senere gikk tapt. I 1758 malte han det bermte Funnet av Moses for de pavelige rommene i Quirinale, som for tiden er utstilt i Vatikanets kunstgalleri, og skapte noen utsikter som fortsatt kan finnes i dag i Villa Lante i Bagnaia. Da han vendte tilbake til Frankrike i 1761, dedikerte han seg til male utsikt over Roma og naturskjnne fantasilandskap med en italiensk karakter som mtte ekstraordinr suksess. I 1764 stilte han ut en rekke utsikter over Roma og Napoli, og oppndde enorm offentlig suksess. Mellom 1770 og 1773 var han i Dijon, som dommer ved den lokale tegneskolen, og i samme periode dedikerte han seg til utgaven av Voyage Pittoresques de la France (1781-1796), som han henrettet hundre og frti visninger. I de siste rene av sitt liv konsentrerte han seg hovedsakelig om lage sjangermalerier i smformat og dde i Paris i 1803.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Stormfullt hav
Olje p panel, 61,5 x 80 cm
Med ramme, 73 x 92 cm
Lerretet presenterer oss for et levende kystscenario, nedsenket i en atmosfre av intense flelser. En stormende himmel, krysset av truende skyer og krysset av vindkast, ruver over et stormfullt hav. Blgene slr voldsomt mot de taggete steinene, og genererer sprut av hvitt skum. I forgrunnen lener en gruppe menneskefigurer seg p stranden, utsatt for elementenes raseri. Ansiktene deres, preget av tretthet og angst, uttrykker usikkerheten i menneskets eksistens i mte med naturens ubestridte kraft. En bt, sltt av blgene, ligger strandet p land, mens man i det fjerne kan se andre skip som desperat kjemper mot det stormfulle havet. Bakgrunnen er dominert av en majestetisk festning, erodert av tid og atmosfriske agenter, som skiller seg ut mot den truende himmelen. Vegetasjonen, sammensatt av snoede trr og ville busker, bidrar til skape en atmosfre av de og mystikk. Kunstneren klarte med mestring fange scenens dramatikk ved bruke en fargepalett rik p kontraster mellom de mrke og dystre nyansene av himmelen og havet og de varme lysene som lyser opp menneskefigurene. Det er den kromatiske og utvende komposisjonen som lar oss koble dette til katalogen til Dijon-maleren Jean Baptiste Lallemand; som Marines of the Louvre Museum og Museum of Fine Arts of Chartres kan vitne om eller til og med landskapet ved daggry med klassiske ruiner av National Gallery of Art, Washington DC. Elementet av treet som ble pisket bort av stormen er svrt nr Tempest, en gravering bevart ved MET.
Fdt i 1716 i Dijon, flyttet Jean Baptiste Lallemand til Paris i 1739, hvor han antagelig studerte under veiledning av Giovanni Niccol Servandoni (Firenze, 1695; Paris, 1766), en kunstnerelev av Pannini. I 1724, som maler og scenograf for Opraen, ble Lallemand medlem av Saint Luke-akademiet i Paris i 1745. To r senere flyttet han til Roma, hvor han ble i fjorten r: den romerske erfaringen var grunnleggende for opplringen hans takket vre den direkte kunnskapen til hans franske kolleger Etienne Parrocel, Claude-Joseph Vernet og Jean Barbault. Vernets italienske aktivitet pvirket Lallemand i stor grad, spesielt med hensyn til havneutsiktene som han var i stand til utvikle etter en mer dekorativ og i hovedsak original tilbyelighet, ogs takket vre den hyppige tilsetningen av "arkitektoniske innfall". Maleriet hans er anti-akademisk i smak og sky for de stive nyklassisistiske kanonene, s mye at han, ikke overraskende, pvirket malerne p Barbizon-skolen enormt.
I 1755 ble han venn med engelskmannen Robert Adam og skapte noen fresker i Palazzo Corsini alla Lungara, som senere gikk tapt. I 1758 malte han det bermte Funnet av Moses for de pavelige rommene i Quirinale, som for tiden er utstilt i Vatikanets kunstgalleri, og skapte noen utsikter som fortsatt kan finnes i dag i Villa Lante i Bagnaia. Da han vendte tilbake til Frankrike i 1761, dedikerte han seg til male utsikt over Roma og naturskjnne fantasilandskap med en italiensk karakter som mtte ekstraordinr suksess. I 1764 stilte han ut en rekke utsikter over Roma og Napoli, og oppndde enorm offentlig suksess. Mellom 1770 og 1773 var han i Dijon, som dommer ved den lokale tegneskolen, og i samme periode dedikerte han seg til utgaven av Voyage Pittoresques de la France (1781-1796), som han henrettet hundre og frti visninger. I de siste rene av sitt liv konsentrerte han seg hovedsakelig om lage sjangermalerier i smformat og dde i Paris i 1803.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 380755609 |
---|---|
Sist endret | 16.11.2024, 14:57 |