Bildegalleri
(1/1)
Stefano Maria Legnani detto Legnanino (1661-1713), Circle of - Madonna con Bambi
Til salgs17 554 kr
Beskrivelse
MADONNA MED BARN (OLJE P LERT)
\r
FORFATTER: MALER AV SIRKEL AV STEFANO MARIA LEGNANI KJENT LEGNANINO
\r
SKOLE: LOMBARDIE
\r
PERIODE: SLUTTEN AV DET SYTTENDE RHUNDRET
\r
DIMENSJONER: 58 X 47
\r
Det aktuelle maleriet utgjr et verdifullt vitnesbyrd om maleriet av barokkens yttergrense i Lombardia. P grunn av noen iboende ikonografiske kjennetegn ved det hellige emnet, kan det tilskrives en lombardisk maler fra kretsen til Stefano Maria Legnani kjent som Legnanino (1661-1713), en kunstner med en kort og intens karriere, som arbeider mellom hovedstaden og provinsen, som forlot sitt ogs markerte seg p mindre nrliggende steder som Torino og Genova.
\r
Hans bidrag er derfor et ubestridt hovedperson i barokkstilen i Lombardia p slutten av 1600-tallet, der han har til hensikt presentere seg selv som en innovatr, med en uavhengig stil og ubestridt originalitet, i rene forut for og forbereder ankomsten. av Tiepolo.
\r
I det aktuelle maleriet, som fullt ut holder seg til den tradisjonelle representasjonen av Madonna med barn, "maternity", kan den grunnleggende hyllesten til arven etter Maratta (som Legnanino iflge Orlandi var en elev av) finnes i den dominerende klassisismen av formene, fremfor alt i de sregne trekkene i Jomfruens ansikt.
\r
Det skal bemerkes at selv om Legnani, i motsetning til andre lombardiske kunstnere som er tilstede i Roma, ikke er blant medlemmene av Accademia di San Luca, ser det imidlertid ut til at dette er stttet av tilstedevrelsen av et av hans malerier i den romerske kirken San. Francesco a Ripa ("Hellig familie"), hans frste kjente verk til dags dato, spesielt med tanke p de nre og intense relasjonene til fransiskanerordenen, som den nevnte hellige bygningen tilhrer.
\r
Lrdommen fra Bolognesisk maleri assimilert gjennom studiet av Cignani brer et strre og mer markert preg gjennom hele arbeidet hans: bde Oretti og Zanelli snakker om et opphold i Bologna og en lretid hos Cignani.
\r
Spesielt er det den eldgamle nden til Correggio, som Legnani gjenvinner gjennom Cignani, alt tolket i henhold til en "allerede 1700-talls flsomhet, som blander en kjrlig idealisme med en sammensatt klassisisme: dette er aspektene som gr fra mesteren til eleven, lesbare i ansiktene til hans elegante kvinnelige karakterer, i de utallige smilende englene som komposisjonene hans var befolket med, enten det er altertavler eller tak fresker med mytologiske eventyr" (Marina av Olmo).
\r
Utvilsomt kan tilskrives den kronologiske perioden som dreier seg rundt de siste tirene av det syttende rhundre, det aktuelle maleriet, i den nevnte hyllest til Maratta og til den aldri forrdte Bolognesiske klassisismen, brer bare et gjenvrende spor av Filippo Abbiatis tenebrisme, med sin dramatiske tilnrming. , hvor Legnanino, som ikke ble med i Ambrosiana Academy, i hovedsak forble en fremmed.
\r
Svrt sannsynlig, nesten helt sikkert av privat oppdrag, kan malerens maleri spores tilbake, som i det spesifikke tilfellet Legnanino, til foresprselen fra viktige familier, ofte inkludert i de hyeste administrative stillingene, som Clerici, Trotti, Durini , eller av betydningsfulle skikkelser i byens sosiale kontekst som Giuseppe Annoni eller Cesare Pagani.
\r
\r
\r
Dens autentisitet er sertifisert
\r
Sender over hele Europa, vennligst kontakt oss
\r
FORFATTER: MALER AV SIRKEL AV STEFANO MARIA LEGNANI KJENT LEGNANINO
\r
SKOLE: LOMBARDIE
\r
PERIODE: SLUTTEN AV DET SYTTENDE RHUNDRET
\r
DIMENSJONER: 58 X 47
\r
Det aktuelle maleriet utgjr et verdifullt vitnesbyrd om maleriet av barokkens yttergrense i Lombardia. P grunn av noen iboende ikonografiske kjennetegn ved det hellige emnet, kan det tilskrives en lombardisk maler fra kretsen til Stefano Maria Legnani kjent som Legnanino (1661-1713), en kunstner med en kort og intens karriere, som arbeider mellom hovedstaden og provinsen, som forlot sitt ogs markerte seg p mindre nrliggende steder som Torino og Genova.
\r
Hans bidrag er derfor et ubestridt hovedperson i barokkstilen i Lombardia p slutten av 1600-tallet, der han har til hensikt presentere seg selv som en innovatr, med en uavhengig stil og ubestridt originalitet, i rene forut for og forbereder ankomsten. av Tiepolo.
\r
I det aktuelle maleriet, som fullt ut holder seg til den tradisjonelle representasjonen av Madonna med barn, "maternity", kan den grunnleggende hyllesten til arven etter Maratta (som Legnanino iflge Orlandi var en elev av) finnes i den dominerende klassisismen av formene, fremfor alt i de sregne trekkene i Jomfruens ansikt.
\r
Det skal bemerkes at selv om Legnani, i motsetning til andre lombardiske kunstnere som er tilstede i Roma, ikke er blant medlemmene av Accademia di San Luca, ser det imidlertid ut til at dette er stttet av tilstedevrelsen av et av hans malerier i den romerske kirken San. Francesco a Ripa ("Hellig familie"), hans frste kjente verk til dags dato, spesielt med tanke p de nre og intense relasjonene til fransiskanerordenen, som den nevnte hellige bygningen tilhrer.
\r
Lrdommen fra Bolognesisk maleri assimilert gjennom studiet av Cignani brer et strre og mer markert preg gjennom hele arbeidet hans: bde Oretti og Zanelli snakker om et opphold i Bologna og en lretid hos Cignani.
\r
Spesielt er det den eldgamle nden til Correggio, som Legnani gjenvinner gjennom Cignani, alt tolket i henhold til en "allerede 1700-talls flsomhet, som blander en kjrlig idealisme med en sammensatt klassisisme: dette er aspektene som gr fra mesteren til eleven, lesbare i ansiktene til hans elegante kvinnelige karakterer, i de utallige smilende englene som komposisjonene hans var befolket med, enten det er altertavler eller tak fresker med mytologiske eventyr" (Marina av Olmo).
\r
Utvilsomt kan tilskrives den kronologiske perioden som dreier seg rundt de siste tirene av det syttende rhundre, det aktuelle maleriet, i den nevnte hyllest til Maratta og til den aldri forrdte Bolognesiske klassisismen, brer bare et gjenvrende spor av Filippo Abbiatis tenebrisme, med sin dramatiske tilnrming. , hvor Legnanino, som ikke ble med i Ambrosiana Academy, i hovedsak forble en fremmed.
\r
Svrt sannsynlig, nesten helt sikkert av privat oppdrag, kan malerens maleri spores tilbake, som i det spesifikke tilfellet Legnanino, til foresprselen fra viktige familier, ofte inkludert i de hyeste administrative stillingene, som Clerici, Trotti, Durini , eller av betydningsfulle skikkelser i byens sosiale kontekst som Giuseppe Annoni eller Cesare Pagani.
\r
\r
\r
Dens autentisitet er sertifisert
\r
Sender over hele Europa, vennligst kontakt oss
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 384999830 |
---|---|
Sist endret | 14.12.2024, 15:19 |