Bildegalleri
(1/1)
Pietro Negri (1628 – 1679), Attributed to - Porzia Romana
Til salgs211 673 kr
Beskrivelse
PIETRO NEGRI
(Venezia, 1628 1679)
Roman Portia
Olje p lerret, cm. 109 x 118,5
Rammeml, cm. 126 x 135 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Kompetanse Dr. Federica Spadotto. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Vi takker Dr. Federica Spadotto for foresl attribusjonen til Pietro Negri (Venezia, 1628 1679) ledsaget av en ekspertise.
Dette interessante maleriet upublisert til i dag ble sporet tilbake til katalogen til Pietro Negri (Venezia, 1628 1679), av kunsthistorikeren Dr. Federica Spadotto, p vr foresprsel, med et kort skrevet til eierne:
" ... Det aktuelle maleriet, referert til den venetianske mesteren Pietro Negri (Venezia, 1628-1679), er vertskap for et veldig tragisk tema i romersk historie, som uddeliggjr matronen Portia i handlingen med ta sitt eget liv ved innta en brennende glr. Denne gesten representerer epilogen til en urolig tilvrelse, som utspiller seg i hatets navn mot Julius Caesar, skyldig i dden til Cato, hovedpersonens far, s vel som hennes frste ektemann.
Gamle kilder overleverer figuren Portia som et emblem p en oppreist moralsk sans, symbolisert i vrt maleri av det gylne beltet som omkranser midjen hennes, som viser en kjerub inne i et skjell. Dette motivet er relatert til Venus og ekteskapelig kjrlighet, og konnoterer figuren til hovedpersonen, hvis sosiale rangering er uttrykt av overfloden av perler og gullsmykker, som skiller seg ut i et godt orkestrert chiaroscuro-spill av "mrk" natur. Faktisk m verket som studeres plasseres i strmmen fdt under banneret av rastls luminisme og patos som preget det venetianske maleriet i store deler av 1600-tallet, selv om det passer inn i samtidens billedstadium med presise sregenheter, knyttet til billedoppskriften. utviklet av skaperen, den nevnte Negri.
I dag representerer den talentfulle mesteren en figur av kompleks kritisk tolkning, bde p grunn av et fortsatt lite korpus av autografmalerier, og p grunn av de mange tilhrighetene sammenlignet med mten den bedre kjente Antonio Zanchi (Este, 1631 Venezia, 1722) har. , som mange av dens eksemplarer har blitt tildelt. Blant de som tilskrives Ours, er det imidlertid verdt nevne at Portia skader lret for demonstrere for ektemannen Brutus sin sinnsstyrke i bre smerte, rapportert av Federico Zeri i en privat florentinsk samling, som uddeliggjr den samme heltinnen i en annen sentral. episode i livet hans.
Gjentakelsen av den romerske matronen i Negris korpus er ikke en ubetydelig omstendighet i vr underskelse, siden det er svrt sjelden spore bilderesultater i det venetianske miljet.
Takket vre den nylige attribusjonsrevisjonen av verk som tradisjonelt er tildelt Zanchi, har det blitt etablert noen grunnleggende koordinater med hensyn til venetianerens kunstneriske fysiognomi, som bevist av The truth of the Civic Museum of Asolo (inv. 479), referert til. til mesteren av Este av Pallucchini (1981, I, s. 256) og returnerte til Pietro i den ferske katalogen til det venetianske museet (Fossaluzza, 2014) p grunnlag av en hypotetisk rekonstruksjon av hans ekstreme kreative sesong.
Den stilistiske analysen av Asolo-maleriet og det som underskes fr frem noen grunnleggende kjennetegn ved poetikken utviklet av Negri, som uttrykkes veltalende av hans samtidige, som kan leses i Martinoni (1663):
"[Negri] unge mannen, som er kjent blant malere i vr tid for en utskt mte fargelegge p, og for edelen og vagheten i komposisjonen av maleriene hans."
Et rhundre senere sammenligner Zanetti (1771) det med Zanchi - hans essensielle referanseperiode - og tilbyr oss viktige koordinater med hensyn til vr mte vre p:
Menene til denne maleren var lite ulik Zanchis; han var ikke andre for ham i kunst og i maleri lykkelig. Negri hadde imidlertid noen ganger strre adel i sin tenkning; men i fargeleggingen var han ogs noe fiendtlig mot den lyse dagen.
Resultatet er en kunstnerisk fysiognomi som avviser patosen til de tenebrse i en mer sammensatt formell syntese enn kollegene hans, samtidig som den ikke gir avkall p venetiansk kolorisme, som man kan se av draperiets brede og ganske flytende billedfrasering.
Dette siste elementet, kombinert med et kromatisk register som ligner p mesterverket til Gemalde Galerie i Dresden, foreslr plassere maleriet under studier i mesterens fulle modenhet (Bibl. Sitert: G. Fossaluzza, Il Museo Civico di asolo. Opere dal Quattrocento al Novecento, n. 44, s. 228-231; s. 256; F. Sansovino G. Martinoni, Venetia Citt Nobilissima, et Singulare, Venezia, 1771) Federica Spadotto, ekspertise].
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har patina. Vi noterer oss - i Woods lys - noen spredte restaureringer med noen billedlige avdukinger. I sollys er en sprekk synlig i forhold til epoken. Det er ingen bevaringsproblemer fremhevet, for eksempel noe ommaling. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Arbeidets ml er cm. 109 x 118,5. Maleriet er pyntet med en vakker treramme (ml ca. 126 x 135 x 6 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av syklusen "Myths and the territory", Edition, Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Venezia, 1628 1679)
Roman Portia
Olje p lerret, cm. 109 x 118,5
Rammeml, cm. 126 x 135 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Kompetanse Dr. Federica Spadotto. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Vi takker Dr. Federica Spadotto for foresl attribusjonen til Pietro Negri (Venezia, 1628 1679) ledsaget av en ekspertise.
Dette interessante maleriet upublisert til i dag ble sporet tilbake til katalogen til Pietro Negri (Venezia, 1628 1679), av kunsthistorikeren Dr. Federica Spadotto, p vr foresprsel, med et kort skrevet til eierne:
" ... Det aktuelle maleriet, referert til den venetianske mesteren Pietro Negri (Venezia, 1628-1679), er vertskap for et veldig tragisk tema i romersk historie, som uddeliggjr matronen Portia i handlingen med ta sitt eget liv ved innta en brennende glr. Denne gesten representerer epilogen til en urolig tilvrelse, som utspiller seg i hatets navn mot Julius Caesar, skyldig i dden til Cato, hovedpersonens far, s vel som hennes frste ektemann.
Gamle kilder overleverer figuren Portia som et emblem p en oppreist moralsk sans, symbolisert i vrt maleri av det gylne beltet som omkranser midjen hennes, som viser en kjerub inne i et skjell. Dette motivet er relatert til Venus og ekteskapelig kjrlighet, og konnoterer figuren til hovedpersonen, hvis sosiale rangering er uttrykt av overfloden av perler og gullsmykker, som skiller seg ut i et godt orkestrert chiaroscuro-spill av "mrk" natur. Faktisk m verket som studeres plasseres i strmmen fdt under banneret av rastls luminisme og patos som preget det venetianske maleriet i store deler av 1600-tallet, selv om det passer inn i samtidens billedstadium med presise sregenheter, knyttet til billedoppskriften. utviklet av skaperen, den nevnte Negri.
I dag representerer den talentfulle mesteren en figur av kompleks kritisk tolkning, bde p grunn av et fortsatt lite korpus av autografmalerier, og p grunn av de mange tilhrighetene sammenlignet med mten den bedre kjente Antonio Zanchi (Este, 1631 Venezia, 1722) har. , som mange av dens eksemplarer har blitt tildelt. Blant de som tilskrives Ours, er det imidlertid verdt nevne at Portia skader lret for demonstrere for ektemannen Brutus sin sinnsstyrke i bre smerte, rapportert av Federico Zeri i en privat florentinsk samling, som uddeliggjr den samme heltinnen i en annen sentral. episode i livet hans.
Gjentakelsen av den romerske matronen i Negris korpus er ikke en ubetydelig omstendighet i vr underskelse, siden det er svrt sjelden spore bilderesultater i det venetianske miljet.
Takket vre den nylige attribusjonsrevisjonen av verk som tradisjonelt er tildelt Zanchi, har det blitt etablert noen grunnleggende koordinater med hensyn til venetianerens kunstneriske fysiognomi, som bevist av The truth of the Civic Museum of Asolo (inv. 479), referert til. til mesteren av Este av Pallucchini (1981, I, s. 256) og returnerte til Pietro i den ferske katalogen til det venetianske museet (Fossaluzza, 2014) p grunnlag av en hypotetisk rekonstruksjon av hans ekstreme kreative sesong.
Den stilistiske analysen av Asolo-maleriet og det som underskes fr frem noen grunnleggende kjennetegn ved poetikken utviklet av Negri, som uttrykkes veltalende av hans samtidige, som kan leses i Martinoni (1663):
"[Negri] unge mannen, som er kjent blant malere i vr tid for en utskt mte fargelegge p, og for edelen og vagheten i komposisjonen av maleriene hans."
Et rhundre senere sammenligner Zanetti (1771) det med Zanchi - hans essensielle referanseperiode - og tilbyr oss viktige koordinater med hensyn til vr mte vre p:
Menene til denne maleren var lite ulik Zanchis; han var ikke andre for ham i kunst og i maleri lykkelig. Negri hadde imidlertid noen ganger strre adel i sin tenkning; men i fargeleggingen var han ogs noe fiendtlig mot den lyse dagen.
Resultatet er en kunstnerisk fysiognomi som avviser patosen til de tenebrse i en mer sammensatt formell syntese enn kollegene hans, samtidig som den ikke gir avkall p venetiansk kolorisme, som man kan se av draperiets brede og ganske flytende billedfrasering.
Dette siste elementet, kombinert med et kromatisk register som ligner p mesterverket til Gemalde Galerie i Dresden, foreslr plassere maleriet under studier i mesterens fulle modenhet (Bibl. Sitert: G. Fossaluzza, Il Museo Civico di asolo. Opere dal Quattrocento al Novecento, n. 44, s. 228-231; s. 256; F. Sansovino G. Martinoni, Venetia Citt Nobilissima, et Singulare, Venezia, 1771) Federica Spadotto, ekspertise].
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har patina. Vi noterer oss - i Woods lys - noen spredte restaureringer med noen billedlige avdukinger. I sollys er en sprekk synlig i forhold til epoken. Det er ingen bevaringsproblemer fremhevet, for eksempel noe ommaling. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Arbeidets ml er cm. 109 x 118,5. Maleriet er pyntet med en vakker treramme (ml ca. 126 x 135 x 6 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av syklusen "Myths and the territory", Edition, Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389541924 |
---|---|
Sist endret | 18.1.2025, 15:12 |