Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Auguste Pernot (act. XIX) - Marina
Til salgs12 923 kr
Beskrivelse
Auguste Pernot, aktiv p 1800-tallet
Sjforsvaret, 1846
Olje p lerret, 53 x 69 cm
Et nytt landskapsbegrep tar form mellom det attende og det nittende rhundre: naturen bryter ut i kunst og penbarer seg i all sin majestetiske energi. I tillegg til glimt av landskapet, fjellpanoramaer og eksotiske bakgrunner, var det p det nittende rhundre havet som ble et av favorittemnene til romantiske malere. I rhundrer hadde havet vrt begrenset til dekorative bakgrunner og ble avbildet p en ganske langskt mte, men romantiske kunstnere s p havet som symbolet p absolutt frihet og ensomhet; den er i stand til utlse sterke og kontrasterende flelser, den forblffer med sin enormhet og volden den manifesterer seg med. Ogs i dette tilfellet legger vi merke til hvordan det marine landskapet blir hovedpersonen til skade for menneskefigurene, knapt merkbare om bord p skipene som seiler i farvannet. Seilskutene i forskjellige strrelser skiller seg ut langs en lysende vidde som skifter farge fra bltt til gull, under en sol som sakte begynner g ned til hyre. De skiftende fargene gr igjen p den klare himmelen, i de knapt skisserte skyene, p steinene og p btene; naturen og mennesket sameksisterer fredelig i dette verket, og deler scenen uten overmanne hverandre. Lysspillet gir liv til en bred palett av farger, som p overflaten av den rdlige steinen i midten av maleriet, et ekte vannskille bde p bokstavelig plan og nr det gjelder romlig inndeling. Temaet for havet kan vre like foranderlig som selve elementet er i virkeligheten: den evige bevegelsen, den kontinuerlige endringen av former og farger, variasjonen av atmosfriske forhold, fra klart til stormfullt, gjr det til et ideelt motiv for flsomhet og frihet. de romantiske malerne. Det er mange eksempler p malerier fra det nittende rhundre der havet blir hovedpersonen, men blant de mest kjente som kan siteres er Ishavet av Caspar David Friedrich, Medusa-flten av Thodore Gricault, Valorosa Tmraire av William Turner og utsikten over klippene i Le Havre av Camille Corot, kanskje den som er nrmest vrt arbeid nr det gjelder emne, men fjernt fra synsvinkelen til billedgjengivelse. Fra dette synspunktet m det skes presedens i det franske landskapsmaleriet noen r tidligere: Jean-Louis de Marne (1752-24. mars 1829) og Franois Alexandre Pernot (1793-1865), som deler samme etternavn som Auguste , er to av de franske artistene som vi finner stiler som er nrmest de fra vr marine.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Sjforsvaret, 1846
Olje p lerret, 53 x 69 cm
Et nytt landskapsbegrep tar form mellom det attende og det nittende rhundre: naturen bryter ut i kunst og penbarer seg i all sin majestetiske energi. I tillegg til glimt av landskapet, fjellpanoramaer og eksotiske bakgrunner, var det p det nittende rhundre havet som ble et av favorittemnene til romantiske malere. I rhundrer hadde havet vrt begrenset til dekorative bakgrunner og ble avbildet p en ganske langskt mte, men romantiske kunstnere s p havet som symbolet p absolutt frihet og ensomhet; den er i stand til utlse sterke og kontrasterende flelser, den forblffer med sin enormhet og volden den manifesterer seg med. Ogs i dette tilfellet legger vi merke til hvordan det marine landskapet blir hovedpersonen til skade for menneskefigurene, knapt merkbare om bord p skipene som seiler i farvannet. Seilskutene i forskjellige strrelser skiller seg ut langs en lysende vidde som skifter farge fra bltt til gull, under en sol som sakte begynner g ned til hyre. De skiftende fargene gr igjen p den klare himmelen, i de knapt skisserte skyene, p steinene og p btene; naturen og mennesket sameksisterer fredelig i dette verket, og deler scenen uten overmanne hverandre. Lysspillet gir liv til en bred palett av farger, som p overflaten av den rdlige steinen i midten av maleriet, et ekte vannskille bde p bokstavelig plan og nr det gjelder romlig inndeling. Temaet for havet kan vre like foranderlig som selve elementet er i virkeligheten: den evige bevegelsen, den kontinuerlige endringen av former og farger, variasjonen av atmosfriske forhold, fra klart til stormfullt, gjr det til et ideelt motiv for flsomhet og frihet. de romantiske malerne. Det er mange eksempler p malerier fra det nittende rhundre der havet blir hovedpersonen, men blant de mest kjente som kan siteres er Ishavet av Caspar David Friedrich, Medusa-flten av Thodore Gricault, Valorosa Tmraire av William Turner og utsikten over klippene i Le Havre av Camille Corot, kanskje den som er nrmest vrt arbeid nr det gjelder emne, men fjernt fra synsvinkelen til billedgjengivelse. Fra dette synspunktet m det skes presedens i det franske landskapsmaleriet noen r tidligere: Jean-Louis de Marne (1752-24. mars 1829) og Franois Alexandre Pernot (1793-1865), som deler samme etternavn som Auguste , er to av de franske artistene som vi finner stiler som er nrmest de fra vr marine.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 390481577 |
---|---|
Sist endret | 5.2.2025 kl. 17:21 |