Bildegalleri
(1/1)
Giuseppe Bonito (1707 – 1789) - Ritratto di Nobildonna
Til salgs116 473 kr
Beskrivelse
JOSEPH BONITO
(Castellammare di Stabia, 1707 Napoli, 1789)
Portrett av en adelskvinne
Olje p lerret, cm. 120 x 89
Signert "G. BONITO nederst til hyre
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Signert arbeid. Arbeid uten ramme:
Vi takker prof. Stefano Causa for foresl attribusjonen til Giuseppe Bonito (Castellammare di Stabia, 1707 Napoli, 1789) p grunnlag av fotografier.
Interessant maleri av den srlige skolen, av god kvalitet, utfrt i det attende rhundre av en talentfull forfatter som illustrerer et portrett av en adelskvinne.
Nedsenket i mrke omgivelser dominerer kvinnens figur, i forgrunnen og herlig malt i trekvart og opplyst av et ekstraordinrt strlende lys. Selv om det ikke har vrt mulig identifisere karakteren, er det ikonografiske referanser som sttter en fremtredende posisjon i hoffaristokratiet, for eksempel den kongelige holdningen. Figuren i fullt lys dominerer faktisk scenen forsterket av blikket til Adelskvinnen, s vel som av en vestal i hvitt og rdt og med utmerket skreddersm, og av detaljene i hret, og av tilbehret som juveler og friser.
Maleriet, signert G. Bonito nederst til hyre, er selvsikkert tilskrevet Giuseppe Bonito (Castellammare di Stabia, 1707 Napoli, 1789), og bekreftet av den lrde Stefano Causa som et viktig tillegg til katalogen over Bonitos verk, hvor det delikate bildet finner bekreftelse i den stilistiske forbildet og portentistene ury Sr-Italia. Iflge Causa er det aktuelle verket signert i sin helhet nederst til hyre destilleringen av portrettferdighetene til denne kunstneren som er blant de ledende skikkelsene i den napolitanske sivilisasjonen p 1700-tallet.
Bonito var kjent for sine portretter av den napolitanske kongefamilien og aristokratiet. Gjenoppdagelsen av denne komposisjonen av Giuseppe Bonito, et svrt ambisist verk bde nr det gjelder dens dimensjoner og dens ikonografiske oppfatning, muliggjr en ny forstelse av kunstnerens kreative prosess. Bernardo De Dominicis Biographies of Artists, utgitt i Napoli mellom 1742 og 1745, avsluttes med maleren Francesco Solimena (16571747) og hans studenter, blant dem skilte Giuseppe Bonito seg ut. Biografen understreker hans spesielle talent for portretter, som ogs ga ham oppmerksomheten til Bourbon-kongene. Mellommannen var statssekretren til Bourbonene i Napoli, Jos Joaquin de Montealegre, hertugen av von Salas, en innflytelsesrik skytshelgen og kunstnerisk rdgiver for kongen. Salas ansatt snart den unge Bonito som sin personlige portrettmaler. Ved hoffet til Charles og Maria Amalia av Bourbon var flere kunstnere fra kretsen av de n eldre, men fortsatt utrettelige Solimena aktive, malere som var i stand til oppfylle suverenenes forventninger bde til det dekorative programmet og til det vesentlige offisielle portrettet av deres tronarvinger.
Resultatene som ble oppndd var ekstraordinre, spesielt tatt i betraktning at de var konsentrert spesielt mellom det fjerde og femte tiret, i det overveiende og triumferende yeblikket av senbarokkens retorikk som ble innviet av Solimena. Lerretet som presenteres her dokumenterer best hvor grunnleggende kunstnerens oppfinnelser var for Traversi, der portrettkunsten oppnr utmerkede uttrykksresultater, stttet av konserveringstilstanden som fremhever de kromatiske lagene, beskrivelsen av ansiktet og marmoreringen av klrne.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i generelt god stand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina og gir ingen lesevansker. Under Woods lys kan noen sm spredte restaureringer sees, men ingenting av betydning. For styrke den kvalitative bekreftelsen av verket, sendte vi nylig inn lerretet til Prof. Gaetano Alagna ved hans restaureringslaboratorium, hvor han passende begrenset seg til fjerne overflatesmuss, og en pfring av en lett ugjennomsiktig film som forbedret verkets lesbarhet, destabilisert av tidligere restaureringer, og observerte at teksturen til verket var mulig for tte hundre og tte r. Det er ingen bevaringsproblemer og lerretet ser ut til vre originalt. Rammen kan imidlertid ha blitt skiftet. Mlene p det ovale lerretet er cm. 120 x 89.
Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Castellammare di Stabia, 1707 Napoli, 1789)
Portrett av en adelskvinne
Olje p lerret, cm. 120 x 89
Signert "G. BONITO nederst til hyre
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Signert arbeid. Arbeid uten ramme:
Vi takker prof. Stefano Causa for foresl attribusjonen til Giuseppe Bonito (Castellammare di Stabia, 1707 Napoli, 1789) p grunnlag av fotografier.
Interessant maleri av den srlige skolen, av god kvalitet, utfrt i det attende rhundre av en talentfull forfatter som illustrerer et portrett av en adelskvinne.
Nedsenket i mrke omgivelser dominerer kvinnens figur, i forgrunnen og herlig malt i trekvart og opplyst av et ekstraordinrt strlende lys. Selv om det ikke har vrt mulig identifisere karakteren, er det ikonografiske referanser som sttter en fremtredende posisjon i hoffaristokratiet, for eksempel den kongelige holdningen. Figuren i fullt lys dominerer faktisk scenen forsterket av blikket til Adelskvinnen, s vel som av en vestal i hvitt og rdt og med utmerket skreddersm, og av detaljene i hret, og av tilbehret som juveler og friser.
Maleriet, signert G. Bonito nederst til hyre, er selvsikkert tilskrevet Giuseppe Bonito (Castellammare di Stabia, 1707 Napoli, 1789), og bekreftet av den lrde Stefano Causa som et viktig tillegg til katalogen over Bonitos verk, hvor det delikate bildet finner bekreftelse i den stilistiske forbildet og portentistene ury Sr-Italia. Iflge Causa er det aktuelle verket signert i sin helhet nederst til hyre destilleringen av portrettferdighetene til denne kunstneren som er blant de ledende skikkelsene i den napolitanske sivilisasjonen p 1700-tallet.
Bonito var kjent for sine portretter av den napolitanske kongefamilien og aristokratiet. Gjenoppdagelsen av denne komposisjonen av Giuseppe Bonito, et svrt ambisist verk bde nr det gjelder dens dimensjoner og dens ikonografiske oppfatning, muliggjr en ny forstelse av kunstnerens kreative prosess. Bernardo De Dominicis Biographies of Artists, utgitt i Napoli mellom 1742 og 1745, avsluttes med maleren Francesco Solimena (16571747) og hans studenter, blant dem skilte Giuseppe Bonito seg ut. Biografen understreker hans spesielle talent for portretter, som ogs ga ham oppmerksomheten til Bourbon-kongene. Mellommannen var statssekretren til Bourbonene i Napoli, Jos Joaquin de Montealegre, hertugen av von Salas, en innflytelsesrik skytshelgen og kunstnerisk rdgiver for kongen. Salas ansatt snart den unge Bonito som sin personlige portrettmaler. Ved hoffet til Charles og Maria Amalia av Bourbon var flere kunstnere fra kretsen av de n eldre, men fortsatt utrettelige Solimena aktive, malere som var i stand til oppfylle suverenenes forventninger bde til det dekorative programmet og til det vesentlige offisielle portrettet av deres tronarvinger.
Resultatene som ble oppndd var ekstraordinre, spesielt tatt i betraktning at de var konsentrert spesielt mellom det fjerde og femte tiret, i det overveiende og triumferende yeblikket av senbarokkens retorikk som ble innviet av Solimena. Lerretet som presenteres her dokumenterer best hvor grunnleggende kunstnerens oppfinnelser var for Traversi, der portrettkunsten oppnr utmerkede uttrykksresultater, stttet av konserveringstilstanden som fremhever de kromatiske lagene, beskrivelsen av ansiktet og marmoreringen av klrne.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i generelt god stand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina og gir ingen lesevansker. Under Woods lys kan noen sm spredte restaureringer sees, men ingenting av betydning. For styrke den kvalitative bekreftelsen av verket, sendte vi nylig inn lerretet til Prof. Gaetano Alagna ved hans restaureringslaboratorium, hvor han passende begrenset seg til fjerne overflatesmuss, og en pfring av en lett ugjennomsiktig film som forbedret verkets lesbarhet, destabilisert av tidligere restaureringer, og observerte at teksturen til verket var mulig for tte hundre og tte r. Det er ingen bevaringsproblemer og lerretet ser ut til vre originalt. Rammen kan imidlertid ha blitt skiftet. Mlene p det ovale lerretet er cm. 120 x 89.
Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 392564149 |
---|---|
Sist endret | 7.2.2025 kl. 20:46 |