Bildegalleri
Scania K112 campingbuss
1986
328 000 km
10
Pris
229 000 kr
Kontakt selgeren
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innNyttige lenker
Sjekk tid for neste EU-kontrollSjekk heftelser på UE66610Beskrivelse
Pga tilbud om firmabil som kan trekke campingvogn vurderer jeg å selge gullet mitt. Jeg har brukt denne som en hytte på hjul, og har kostet på den mye.
Kan vurdere campingvogn i bytte. Krav: maks 1800 kg totalvekt, og det er pluss med Alde og køye. Ekstra pluss hvis det er Kabe, Polar eller Adria. Kan betale noe mellomlegg for rett vogn. Ingen andre bytteforslag vurderes.
Flott buss i meget god stand, klar for tur. Mye utstyr og meget påkostet! Veldig god teknisk stand, er bl.a. sveiset opp under. Alt for mye å skrive. Fikk kun mangel på et defekt ryggelys og bremselys på sist EU-kontroll.
EU-godkjent til 30/8-25, og har kun kjørt cirka 15 mil etter sist EU-kontroll (vil øke).
Bussen er gammel nok til å unngå alle slags elektroniske problem, her er alt mekanisk. Den er likevel såpass ny at den er like god å kjøre som en moderne buss. Stødig og rikelig med krefter, behagelig med helluftfjæring og hekkmotoren gjør den stille.
Se bilder og video. Er også en del videoer av denne på min Tiktok-konto, Areso.
Kom å se den for rett inntrykk.
Fantastisk å kjøre, bruker kun 2,3 liter på mila med full sommerferie-oppakning. Det er mulig å få den helt ned på 2,2 på mila, ikke verst for en 11-liter og 16 tonn.
Nesten lydløst fremme i kupé i 90 km/t (ca 1250 omdreininger i 90 km/t). Tørr og fin motor, aldri vært en dråpe under denne bussen så lenge jeg har eid den. Alltid holdt fin temperatur, selv opp Ørnesvingene i nesten 30 plussgrader.
Fasiliteter verdt å nevne:
-50cc scooter som passer i bagasjerommet følger med, kjekt på handleturer når man står på camping
-Kompressorhorn der man kan velge mange sanger, tuter virkelig høyt.. moro å være barnslig (Basuri air horn), på egen knapp
-Original 30kw Webasto som varmer motor og radiatorer pluss en 8kw dieselvarmer med fjernkontroll til å varme ved fricamping (varmen kommer opp under bordet i salongen og varmer "stua" veldig fint)
-Helårsdekk bak, og pdd sommerdekk foran. Følger med godkjente vinterdekk på felg foran, samt kjettinger, slik at du også kan bruke denne på vinteren (ville kjøpt nyere helårsdekk hvis jeg skulle bruke den på vinteren, du finner mye bra til salgs fordi denne er FRITATT krav om alpesymbol, derfor er det mange gode, nyere dekk til salgs billig). Til sommersbruk holder dekkene flere sesonger enda
-To adskilte batteripakker med til sammen 4 lastebilbatteri, der den ene batteripakken er nesten ny. Du har alltid startstrøm når du kobler ut den ene batteripakken ved fricamping
-Aggregat, batterilader og 1700w omformer, slik at du alltid har 220v, både ved kjøring og fricamp (aggregatet har jeg aldri brukt, men det følger med hvis ønskelig)
-Smart-TV som alltid kan være på
-Vanntoalett og vask, samt vask på det store IKEA-kjøkkenet. Toalettet er veldig enkelt å tømme, her slipper du å styre med kassett osv.
-Vera 5402XG gasskomfyr med 4 gassbluss
-Totalt 3 kjøleskap. 1 nytt kjøl/frys som går på gass (kostet ca 14 000 kr for 1,5 år siden, brukt 1 gang), 1 kjøl/frys som går på 220v, og et kjøleskap fremme i kjøreavdeling som går på batteriene til bussen
-Helluftfjæring med hevefunksjon ("fergefunksjon"). Meget hendig på bratte og trange plasser, løfter bussen sikkert 15 cm, se bilder! Du kan også justere høyden på luftfjæringen bak når du har parkert, for å stå i vater
-Stor Zip-markise fra Caravanstore
-Masse nyttelast, skapplass, plass i bagasjerom osv. 6 fullverdige sengeplasser slik at 6 voksne drar komfortabelt på tur uten problem, og alle pakker med seg det de vil.
-Viktigste av alt: med denne doningen blir du kongen/dronningen av campingen, og du får MASSE oppmerksomhet både på campingplassen og langs vegen. Dette er ikke doningen for en som er blyg, men for en stolt kar/kvinne/familie som skjønner at du når kjøper campingbuss så har du kjøpt deg en herlig hobby.
Til å være en gammel buss er det egentlig veldig lite å sette fingeren på, men følgende minus kan jeg nevne:
-Bruksmerker utvendig finnes, spesielt plate bak høyre bakhjul som bør poppes på plass ordentlig (har vært slik siden minst 2008 ifølge bilder). Aluplater som erstattet vindu er ikke lakkert, som dere ser.
-Lys på badet virker ikke, og sluken på vasken fikk en frostskade (lekker). Dette er nok fort gjort å ordne.
-Ikke opplagt til varmtvann, og det er reduserte dusjmuligheter. Men det er sluk i gulvet på badet, og det er forsåvidt fort gjort å fikse varmtvann for noen som kan dette. God plass til varmtvannstank, enten på gass eller strøm.
-Vannlekkasje som kommer inn ved siderute ved sjåfør og renner ned på gulvet ved pedalene ved mye regn
-Bussen bruker luft når vi kjører i ca 40-60 km/t på krets 2, holder fint 10 bar når man cruiser i 80 km/t f eks, tror det er en slange på rangeventil på toppen av girkassa. Lett å komme til der. Har brukt den som den er til nå, men bør fikses.
-Er ikke oppsmurt for 2025-sesongen, burde også tatt motorolje og kjølevæske i samme slengen i år.
-Et minus for noen er at bussen kjøres på førerkortklasse D (registrert som buss, ikke lastebil). Men dette gjør at du lovlig cruiser i 100 km/t f eks. Men bussen er nøyaktig 12,00 meter lang, noe som gjør at den kan registreres som lastebil. Men dette blir eventuelt nye kjøpers prosjekt, da det muligens kommer nye regler om setebelter ved omregistrering.
Kort eierhistorikk:
Bestilt av Storfjord Rutebilar for å kjøre cruiseturister i Geiranger, derav litt kortere akselavstand og lengde enn standard, og ekstra høy hytte (Hi-liner) for god utsikt for passasjerer. Brukt 1 år som demobuss for Scania Norge. Bygd av Brødrene Repstad. Kanskje var dette den flotteste bussen i Norge i 1986..?
Brukt som turbuss i Storfjord Rutebilar og Fjord1 helt til min gamlesjef i Fjord1 solgte den til mannen som jeg kjøpte den av i Stavanger. Det var han som bygde den om til campingbuss, og eide den i nesten 20 år. I denne tiden sto bussen parkert i garasje. Så jeg er teknisk sett tredje eier.
Alt i alt er dette en av de fineste veteran-campingbussene i Norge. Den er fantastisk god å kjøre, og i god teknisk stand, samt veldig koselig å oppholde seg i.
Ellers er det tut og kjør! Kun seriøse henvendelser.
Bussen står i Tresfjord, midt mellom Molde og Ålesund. Evt pruting gjøres ved oppmøte i Tresfjord.
Mvh
Are Solheim
Spesifikasjoner
- Kjøretøygruppe
- Buss
- Modellår
- 1986
- Merke
- Scania
- Modell
- K112 campingbuss
- Kilometerstand
- 328 000 km
- Lengde i cm
- 1 200 cm
- Effekt
- 340 hk
- Slagvolum
- 11 l
- Girkasse
- Manuell med splitt
- Vekt
- 16 000 kg
- Nyttelast
- 3 425 kg
- Akseltype
- 4x2
- Førerhustype
- Ekstra høy
- Tilleggsbrems
- Telma og eksosbrems
- Seter
- 10
- Fjærtype foran
- Luft
- Fjærtype bak
- Luft
- Bakløft
- Nei
- Akselavstand
- 580 cm
- Innvendig bredde
- 250 cm
- EU-godkjent
- Ja
- Registreringsnummer
- UE66610
- 1. gang registrert
- 15.1.1986
Utstyr
- Kjøleskap
- Komfortstol
- Kupevarmer
- Luksusstol
- Radio/CD
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.
Mer som dette






Scania 1973, 1 234 km, kr 1,-



