Bildegalleri
Fiat 124 Spider
1978
82 996 km
Manuell
Bensin
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innNyttige lenker
Sjekk tid for neste EU-kontrollSjekk heftelser på BT39275Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Tjenester fra
Beskrivelse
Pen men ikke strøken 1978 Fiat 124 Spider US utgave med stoff interiør. Importert fra Arizona ca 2007.
Jeg kjøpte den mai 2020. Forrige eier hadde gjort mye med den, og jeg har ikke hatt noen problemer med den. Primært brukt til og fra jobb sommersesongen – ingen langturer. Stått i tørr garasje.
I mitt eie har jeg gjort kosmetisk utbedringer, men ikke noe knyttet til motor, drivverk eller det mekaniske. Eneste er at jeg har satt på en ANSA sportseksos (original medfølger). EU godkjent mai 2023.
Kjente feil:
Blinklys virker av og til ikke. Tror det er releet som er slitt/må byttes. Dette problemet dukket opp på tampen av forrige sesong så har ikke sett noe på det.
Fløyte er ikke koblet til da det er montert et eldre Fiat ratt på bilen. Originalt ratt medfølger og da virker fløyten.
Liten lakkbobble (rust)på bakre skjerm. Denne er identisk med slik den var når jeg kjøpte bilen i 2020.
Var tregstartet når jeg startet den etter vinterlagring nå. Usikker på hva det er. Muligens startmotor eller tennplugger? Har ikke hatt problemer med det tidligere.
Leker litt olje. Ikke mye, men er noen dråper på garasjegulvet der den står.
Kjøleviften "bråker" når den går.
I følge noen som har kjennskap på gamle biler bør muligens drivstoff systemet sees over da ny bensin har en annen sammensetning enn gammel. Det ble også nevnt at det kan være greit å skifte registerreim (sist skiftet i 2008, men bilen er kjørt relativt lite siden den gang).
Har tatt litt bilder når jeg har hatt den så ta gjerne en titt på Instagram @mycarobsessions for en ærlig historikk.
KM stand er oppgitt til det som står på speedometeret, men kan ikke garanteres. Er en gammel bil så selges uten noen form for garanti. Selges da jeg dessverre ikke får brukt den.
Forrige eier gjorde en del utbedringer så deler den informasjonen jeg fikk med han den gang.
Info fra forrige eier:
Felger fra 82-83 turbo utgave (aluminium) som er totalrestaurert. Byttet alt av slitte deler under inkludert nye bremseslanger, ny toppakkning, tannreim (2 år) og forgasser. Kalesje er relativt ny og i god stand. Varmeapparatventil byttet med nytt, men gir fortsatt god varme i bilen i stengt stilling. Funnet en liten rustflekk på bakre hjulbue, ellers ingenting.
Har vært fagbrevoppgave for en bilmekaniker i USA noen år før jeg kjøpte den. Lakk har noen små defekter, men har fått blandet ny lakk etter scanning (kan følge med). Farge originalt blå, men lakket om i forbindelse med fagbrevet av tidligere eier).
Før den kom til Norge ble den pusset opp på 90 tallet en gang av barnebarnet til han jeg kjøpte den av som fagbrevoppgave til bilmekaniker. Da ble det satt på nye støtdempere, ny forgasser osv. samt lakket rød. Følger med en bok som sier noe om hva de strevde med før jeg kjøpte den. Tror den hadde mange stopp, da forgasseren de hadde kjøpt hadde en feil som førte til høyt forbruk og at motoren druknet i bensin.
Den kom hit og jeg fikset dette først. Viste seg å være en tett luftdyse i den overhalte forgasseren. Har som hobby å restaurere forgassere for folk i PV klubben så har litt kompetanse på dette.
Tenningssystemet ble så gått over og det ble bygget om fra to stifter til en, samt satt på elektronisk tenning som styres av stiftene. Ny coil. Strevde i starten med oljelekkasjer fra motoren. Toppakningen ble skiftet sammen med noen slanger og toppdekselpakninger, og har siden vært tett.
På kjølesystemet har den termostaten som styrer kjøleviften blitt byttet, og ekspansjonstanken. Mener å huske at jeg også byttet vannpumpen sammen med registerremmen (2018), men er litt usikker her. Varmeventilen til varmeapparatet er byttet, men den ser ikke ut til å virke. Full varme uansett. Var ikke forvarming på luft for kjøring i kjølig vær så har laget dette.
Bakre eksospotte skiftet. Ny original.
Fjærer bak manglet gummidempere i hver ende, så dette er byttet. Har også byttet stag, kuler og foringer i forstilling.
Bilen hadde bulk i kanaler etter feilløfting, så disse er rettet til original fasong og understells behandlet.
Har gått over alle bremser og skiftet alle slanger, samt noen klosser.
Skiftet i fjor vinter dashpad, og smurte opp vinduspussermekanisme.
Av elektrisk er hendlene på rattet byttet samt tenningslås. Er lysvarsler på den, men der er koblingen over pedalene dratt ifra hverandre, da den hyler hver gang en åpner døra. Plug and play. Det er også byttet ryggelysbryter på girkassen, men det lyser fremdeles ikke.
Har smurt opp sikkerhetsbeltesneller, men teppet gjør at hoftebelte er litt tregt. Øvre snelle låser når en bremser eller står i nedoverbakke, men er laget for å være slik. Ikke en feil. Den låser med andre ord ikke om en drar selen fort ut når bilen står stille.
Det er byttet olje på motor, gir og kardang, så det trenger en ikke gjøre noe med før bilen har passert 90000 miles.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Merke
- Fiat
- Modell
- 124 Spider
- Modellår
- 1978
- Karosseri
- Cabriolet
- Drivstoff
- Bensin
- Effekt
- 86 hk
- Slagvolum
- 1,8 l
- Kilometerstand
- 82 996 km
- Girkasse
- Manuell
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Vekt
- 1 025 kg
- Seter
- 2
- Dører
- 0
- Farge
- Rød
- Bilen står i
- Norge
- Neste frist for EU-kontroll
- 31.1.2028
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Registreringsnummer
- BT39275
- 1. gang registrert
- 31.12.1978
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
Utstyr
- Lettmet. felg sommer
- Sommerhjul
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja. Noen mindre kjente feil som nevnt i annonse
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.
Mer som dette
Triumph TR4A


Fiat 124 Spider Spider 2000
Fiat 500 L

