Bildegalleri
Mitsubishi Lancer
EX 2000 Turbo (Homologeringsutgave/Gateversjon Rally)
1981
174 476 km
Manuell
Bensin
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innNyttige lenker
Sjekk tid for neste EU-kontrollSjekk heftelser på PN31401Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Tjenester fra
Beskrivelse
Spec: Bakhjulsdrift, 2 liter turbomotor (4G63T), elektronisk innsprøytning, 5 trins girkasse, differensial brems. Skivebremser, forsterkede fjærbein med integrerte gassdempere.
Opphav/Historie: Bilen er en orginal Lancer 2000 Turbo, produsert i februar 1981. Homologeringutgave for rally Gruppe 4 / Gruppe B. Definisjonen på dette i 1981, var at det skulle produseres minst 400 eksemplarer med en definert andel komponenter som tilsvarte delene som skulle brukes på bilene som skulle delta i rally. Det er en stor reportasje om bilen i siste utgave av Refuel Magasin.
Lancer 2000 Turbo ble homologert den 01. April 1981 for bruk i Gruppe 4 rally. Dette var den øverste rally-divisjonen i 1981. Lancer 2000 Turbo er også kjent som «Evoen`s bestefar». Det var den første Mitsubishien som ble levert med den ikoniske 4G63T motoren, og den var Ralli Art avdelingens første produkt. Med Andrew Cowan som teamsjef, var målet å utfordre biler som Opel Ascona 400, Renault 5 Turbo og Datsun GTS. På grunn av tekniske utfordringer, stilte de til start kun 3 ganger i 1981 sesongen. Samme år førte Audi sin lobbyvirksomhet til lemping av regelverket. Forbudet mot 4-hjulsdrift ble opphevet, og Audi introduserte sin nådeløse Quattro. Etter press fra blant annet Lancia ble det gjort ytterligere lemping av regelverk før 1982 sesongen. Gruppe 4 ble avviklet, og den øverste rally divisjonen skulle fra nå av hete Gruppe B. Med et romsligere regelverk dukket Lancia opp med sin spinnville 037, Audien ble ytterligere trimmet, og Nissan dukket opp med sin 240RS. Mitsubishi justerte opp effekten på Lanceren fra 280 til 320 hester, men det ble tøffe tak. Etter 2 år i Gruppe B, avsluttet Mitsubishi satsingen på Lanceren etter 1983 sesongen. Den fikk aldri samme suksess som for eksempel Opel Ascona 400 hadde i Gruppe 4, og konkurransen i Gruppe B ble for hard for en bil med bakhjulsdrift og frontmotor. Lancer 2000 EX Turbo ble for mange glemt. Nettopp derfor har ikke prisen tatt av på denne helt enda. Men ser man på de andre, så er det ikke urimelig å tro at disse kan stige en god del fremmover. Film av Lancer i rally Gruppe B: https://www.youtube.com/embed/x2vJNBxbzzQ
Om Bilen:
I dag er dette den enste Lancer 2000 med skilter i Norge. Det var solgt 3 nye i Norge. Denne ble importert i 2005. Hvor mange som finnes i Norge i dag er vanskelig å vite, men det er sansynligvis under en håndfull. Prisene i Europa for venstrestyrte biler i kjørbar stand har lagt på mellom 20.000 og 45.000 euro de siste årene. Bilen er i bruksstand, og den ble nylig eugodkjent. Den er ikke strøken, men hel og pen. Noe rust og skavanker finnes. Den har aldri gjennomgått en total restaurering, men har blitt flikket på underveis, og den er delvis opplakkert. Det finnes flere ting som med fordel kunne vært utbedret, men bilen kan fint brukes slik den er. Bunndelen på motoren ble overhalt for noen år siden. Da ble det satt inn nye smidde overdim wiseco stempler, og forsterkede råder. Blokka ble justert fra 85mm til 85,5, og planet av cylmo. Bilen har LSD differensial (Sperre) . Dette er ikke standard på homologeringsutgavene, men en kundespesifikasjon som er meget attraktiv. LSD sperre er vanskelig og dyrt å få tak i, og har alt å si for kjøreopplevelsen på grusvei, eller om man ønsker å ta en liten piruett. Bilen er ellers levert med ingen unødvendig luksusutstyr. Den er importert fra Tyskland i 2005, så det er mulig man slipper avgifter om man er en tysk kjøper. Tysk skilt nummer AB-LE243 (German vin number: 88396638). Bilen har takluke som er satt inn av forhandler i Tyskland. Det følger med noen skikkelig gromme deler. Den levers med to felgsett. Et originalt sett for homologerings utgaven, og et sett orginale Advan Rally hjul som har vært brukt av Mitsubishi sitt rallyteam i Gruppe 4 og Gruppe B rally fra 1981 til 1983 sesongen. Disse er utstyrt med advan gateslick med retro mønster. Den har Norol klistremerke-dekor, men det følger med orginalt dekalsett som vist på illustrasjonsbilde i annonsen. Det følger også med et sett med glassfiber bredding i «works team» utførelse. Disse er en avstøpning fra breddingen på rallybilen til Brett Campell, og må finjusteres før montering. Disse tingene er dyre og vanskelig å skaffe. Legger ved et bilde, der breddingen er teipet fast. Ellers har jeg liggende en god del nye og brukte deler, og noen sjeldne orginale vedlikeholdsbøker som også kan følge bilen om ønskelig. Når man sjekker kilometerstand på statens vegvesen, så blir man litt svimmel. De har rotet med avlesingen, da autometeret starter på 0 igjen, etter 100.000km. Derfor hopper den registrerte avlesingen litt frem og tilbake. Hvis man ser etter så skjønner man at bilen hadde gått 163.000 i 2005 når den ble importert, og den har nå gått 174.000km. Jeg må ikke selge, så det er ikke vits å komme med noen skambud. Bilen blir rett å slett for lite brukt. Derfor vurderes salg for minimum prisforlangende.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 900 kr (avgifter)
- Pris eksl. omreg.
- 288 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- Merke
- Mitsubishi
- Modell
- Lancer
- Modellår
- 1981
- Karosseri
- Sedan
- Drivstoff
- Bensin
- Effekt
- 170 hk
- Slagvolum
- 2 l
- Kilometerstand
- 174 476 km
- Girkasse
- Manuell
- Maksimal tilhengervekt
- 1 000 kg
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Vekt
- 1 075 kg
- Seter
- 5
- Dører
- 0
- Farge
- Beige
- Bilen står i
- Norge
- Sist EU-godkjent
- 3.3.2025
- Neste frist for EU-kontroll
- 25.4.2027
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Registreringsnummer
- PN31401
- 1. gang registrert
- 2.6.1981
- Eiere
- 2
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja.
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.
Mer som dette
Audi RS2
Audi RS4 RS4 2.7-381 QUATTRO
Ford Escort Cosworth


Mazda RX-7 1.3-254

