Bildegalleri
(1/1)
Giovanni Barbisan (1914-1988) - Natura morta con carciofi
Til salgs12 537 kr
Beskrivelse
Giovanni Barbisan ble fdt i Treviso 6. april 1914. Faren, Natale Antonio, en maler spesialisert p dekorasjon av kirker, bidro uten tvil til snnens kall til kunsten. Bare atten r gammel meldte han seg p frikurs i akt ved De Stefani ved Akademiet for Skjnne Kuner i Venezia, hvor han senere fikk Guido Cadorin som lrer i dekorasjon og Giovanni Giuliani som lrer i graveringsteknikker. Denne erfaringen var ikke avgjrende for Barbisan, som han uttalte i et brev skrevet i 1987: Min kunstneriske opplring anser jeg som selvstudium, ettersom de ved Akademiet for Skjnne Kuner i Venezia ikke lrte meg noe; han refererer sannsynligvis til de lange fravrene fra Venezia til Cadorin, som arbeidet med mosaikker i Trieste, mens Giuliani, som var dedikert til sin elev, ble et viktig referansepunkt for Barbisan. I 1935 kjpte han en trykkpresse fra Giuliani, som omgjorde hjemmet hans til det frste Graveringssenteret i Treviso, snart beskt av unge kunstnere. I 1937 begynte han undervise ved Kunstnerisk Gymnasium i Venezia med ansvar for landskapsfaget, en stilling han hadde frem til 1971. rene frem til utbruddet av andre verdenskrig ble karakterisert av Rizzi som "tlmodig studie", selv om han for det meste viet seg til oljemaling og gravering, samtidig som han ogs eksperimenterte med freskometoden, og i 1940 mottok han freskoprisen ved Venezia-biennalen med 'Retur av legionrer', som senere ble kjpt av Galleria dArte Moderna i Roma. Den fresken som ble laget i kapellet p Biskoppens Kollegium Pio X i Treviso, fullfrt i 1948, er ogs av betydelig relevans. Krigens utbrudd tvang ham til hyppige flyttinger, fra Albania til Hellas, deretter til Russland, og til slutt til Sr-Italia, noe som frte til en nedgang i den kunstneriske produksjonen. Da han kom til Milano i 1946, ble han dyp forelsket i en attenring og giftet seg med henne noen mneder senere, og siden har kunstnerens liv vrt rolig: fra det dunkle tilholdsstedet p via Monte Piana vil han bare dra til Venezia, hvor han begynner undervise igjen ved Kunstnerisk Gymnasium. De dominerende kunstneriske retningene etter krigen, slik som neokubisme, realisme og abstraksjon, endrer ikke hans uttrykksvalg, og siden han mente at graveringsteknikken, spesielt aquatinta, var mindre direkte i kontakt med de samtidige trendene, valgte han fortsette skildre det repertoret han satte pris p, samt for de viktigste sammenligningene p nasjonalt og internasjonalt niv. Barbisan mottok den internasjonale prisen for gravering og viktig anerkjennelse fra kritikerne ved Venezia-biennalen i 1950.
De valgte temaene fra kunstneren er alltid de samme: stilleben av objekter, blomster, frukt, skalldyr, og landskapet, med andre ord alt som kan sees fra vinduet, vinmarken, kjkkenhagen, arbeidsbenken for sage veden, morbrtrr, epletrr, ingenting mer enn sitt eget familie-rom. Fra det elskede venetianske landet skildrer han de asolanske ser, trevigiansk landskap, mens han p 1960- og 70-tallet vil velge forevige det ville naturen i Maremma i Toscana. Som noen har fremhevet fra presentasjoner og anmeldelser av kunstneren, fremstr flgende felles trekk ved hans kunstneriske produksjon: det svrt hye tekniske ferdighetene, forholdet av levendegjrende tilknytning til den figurative og gravyrtradisjonen i Veneto, evnen til omforme landskapet til indre klima, det sentrale fokuset p lys, avvisningen av hver mote og hver modernitet []. Til tross for at han begynte stille ut i ung alder p de viktigste utstillingene i Italia og i utlandet: i 1932 skjedde det frste deltakelsen ved Bevilacqua La Masa, og i 1936 frer hans debutt til Biennalen i Venezia, en tilstedevrelse som vil fornyes hver gang frem til 1966. Det vil frst fra 1950-tallet at Barbisans verk fr de ndvendige anerkjennelsene og kritikerens oppmerksomhet. Som tidligere nevnt mottar han to priser ved Biennalen i Venezia i 1940 og 1950, deretter flger de mottatte prisene i 1952 ved Quadriennale i Roma, i 1953 ved Promotrice delle Belle Arti i Torino, Burano-prisen samme r, Marzotto-prisen i 1955, i tillegg La Spezia-prisen i 1957 og i 1966 den frste nasjonale prisen "Ardengo Soffici" for grafikk. Samtidig deltar han i mange utstillinger, inkludert den som ble arrangert av Giovanni Giuliani i lokalene til Opera Bevilacqua La Masa i 1953, den frste kollektive utstillingen av moderne venetianske gravrer, og andre p internasjonalt niv, fra New York til Paris, fra Lima til Athen. Antologiske utstillinger ker ogs: en utstilling av maleriene fra Casa Da Noal i Treviso i 1973, over to hundre akvatint ved Ca' Pesaro i Venezia i 1974, og gjentatt i 1976 i Palazzo Braschi i Roma, og de som ble holdt i Villa Contarini i Piazzola sul Brenta i 1978 og i 1982.
Hans verk finnes i gallerier for moderne kunst i Venezia, Roma, Verona, Torino, Treviso, i samlingen til Castello Sforzesco i Milano, p museet i Stockholm og i andre offentlige og private samlinger.
Giovanni Barbisan dr brtt i Orbetello den 17. juni 1988, i Maremma som ble det foretrukne emnet i hans siste trykk.
Beskrivelse
Behagelig maleri av god strrelse vurdert for forfatteren 72x28 cm uten ramme 90x45 cm med ramme, som viser stilleben med artisjokker, malt i kalde men bestemte farger fra den mest interessante produksjonen til kunstneren, utmerket bevart. signert verst til hyre, autentisk p baksiden.
nyaktig innpakning og frakt er garantert
De valgte temaene fra kunstneren er alltid de samme: stilleben av objekter, blomster, frukt, skalldyr, og landskapet, med andre ord alt som kan sees fra vinduet, vinmarken, kjkkenhagen, arbeidsbenken for sage veden, morbrtrr, epletrr, ingenting mer enn sitt eget familie-rom. Fra det elskede venetianske landet skildrer han de asolanske ser, trevigiansk landskap, mens han p 1960- og 70-tallet vil velge forevige det ville naturen i Maremma i Toscana. Som noen har fremhevet fra presentasjoner og anmeldelser av kunstneren, fremstr flgende felles trekk ved hans kunstneriske produksjon: det svrt hye tekniske ferdighetene, forholdet av levendegjrende tilknytning til den figurative og gravyrtradisjonen i Veneto, evnen til omforme landskapet til indre klima, det sentrale fokuset p lys, avvisningen av hver mote og hver modernitet []. Til tross for at han begynte stille ut i ung alder p de viktigste utstillingene i Italia og i utlandet: i 1932 skjedde det frste deltakelsen ved Bevilacqua La Masa, og i 1936 frer hans debutt til Biennalen i Venezia, en tilstedevrelse som vil fornyes hver gang frem til 1966. Det vil frst fra 1950-tallet at Barbisans verk fr de ndvendige anerkjennelsene og kritikerens oppmerksomhet. Som tidligere nevnt mottar han to priser ved Biennalen i Venezia i 1940 og 1950, deretter flger de mottatte prisene i 1952 ved Quadriennale i Roma, i 1953 ved Promotrice delle Belle Arti i Torino, Burano-prisen samme r, Marzotto-prisen i 1955, i tillegg La Spezia-prisen i 1957 og i 1966 den frste nasjonale prisen "Ardengo Soffici" for grafikk. Samtidig deltar han i mange utstillinger, inkludert den som ble arrangert av Giovanni Giuliani i lokalene til Opera Bevilacqua La Masa i 1953, den frste kollektive utstillingen av moderne venetianske gravrer, og andre p internasjonalt niv, fra New York til Paris, fra Lima til Athen. Antologiske utstillinger ker ogs: en utstilling av maleriene fra Casa Da Noal i Treviso i 1973, over to hundre akvatint ved Ca' Pesaro i Venezia i 1974, og gjentatt i 1976 i Palazzo Braschi i Roma, og de som ble holdt i Villa Contarini i Piazzola sul Brenta i 1978 og i 1982.
Hans verk finnes i gallerier for moderne kunst i Venezia, Roma, Verona, Torino, Treviso, i samlingen til Castello Sforzesco i Milano, p museet i Stockholm og i andre offentlige og private samlinger.
Giovanni Barbisan dr brtt i Orbetello den 17. juni 1988, i Maremma som ble det foretrukne emnet i hans siste trykk.
Beskrivelse
Behagelig maleri av god strrelse vurdert for forfatteren 72x28 cm uten ramme 90x45 cm med ramme, som viser stilleben med artisjokker, malt i kalde men bestemte farger fra den mest interessante produksjonen til kunstneren, utmerket bevart. signert verst til hyre, autentisk p baksiden.
nyaktig innpakning og frakt er garantert
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 399049464 |
---|---|
Sist endret | 22.3.2025 kl. 15:44 |