Bildegalleri
Ellinor Flor - "Rosa heimafrå"
Beskrivelse av varen
Tilstand: Pent brukt – I god stand
Boken "Rosa heimafrå" av Ellinor Flor. Utgitt i 1991. 169 sider. Stort format.
Selges for 200,- kroner
Porto: 69,- kroner (Postnord)
---------------------------------------------------------
Ellinor Flor er en av Norges mest særpregede kleskunstnere og har blant annet bidratt vesentlig til å fornye den norske strikketradisjonen. Hun har også markert seg som kostyme- og draktdesigner.
Flor vokste opp på Fosen og fikk sin utdannelse ved Kunsthåndverkskolen i Bergens avdeling for tekstil 1976–80 og ved søm- og tilskjærerlinjen ved Brundalen videregående skole i Trondheim 1981–82. Hun begynte sin kunstnerkarriere med å lage fantasifulle hatter og annen hodepryd som hun presenterte på en rekke utstillinger, den første ved Vestlandske Kunstindustrimuseum i Bergen 1980. Kreasjonene var enestående unikaprodukter med et nær sagt grenseløst formrepertoar og materialvalg. De var som regel ikke utelukkende klær, men kunne like mye oppfattes som små fortellinger.
1985 markerte Flor seg på et nytt felt med Rosa heimafrå, en strikket drakt som ble svaret på etterspørsel fra Husflidscentralen i Selbu etter nye, maskinstrikkede modeller, designet etter tradisjonelle norske strikkemønstre. Et stort utvalg strikkede kvinneplagg kom på markedet etter Ellinor Flors tegninger, og hun ble snart regnet som en skjellsettende fornyer av den norske strikketradisjonen. Hennes programerklæring var å tilby dagens kvinner mer dramatiske, mer spektakulære og til dels mer eksklusive klær. For sin innsats på dette feltet ble hun tildelt Jacob-prisen av Norsk Form 1992.
I 1990-årene ble Flors talent og skaperglede tatt i bruk av oppdragsgivere ved forskjellige anledninger. Til de olympiske leker på Lillehammer 1994 designet hun klærne til de frivillige hjelpekorpsene, og hun har tegnet drakter til guider i turistnæringen (Stiklestad Kulturhus, Verdal 1992 og Håkonshallen/Rosenkrantztårnet 1993) og de historisk-inspirerte festdraktene Telemarksdrakt (1991) og Trondhjemsdrakten (1994). Hun laget kostymer med moderne uttrykk til Bertil Palmar Johansens ballett Tiden bygger byen (1997) til Trondheims 1000-årsjubileum og til samme komponists portrettopera HjerterDame (bygd på Victoria Bachkes liv) for Ringve Musikkhistorisk Museum i Trondheim (2000). Til komponisten Magnar Åms oratorium Ømhetens tre (1999) laget hun drakter til kor, ballettdansere og resitatør, og hun har tegnet den nye hovedmessehagelen til Nidarosdomen (2000). 1991 laget hun dekor på en vase, på oppdrag av det italienske designfirmaet Alessi, og 1997 designet hun møbelstoffer for kontormøbelprodusenten Håg AS.
Ellinor Flor har utgitt bøkene Rosa heimafrå, en historie om fornyelsen av norsk strikkekunst, og Diva, donna, darling. Ei annleis hattehistorie. Hun har holdt en rekke separatutstillinger siden debuten i Frogner Galleri i Oslo 1985, og har deltatt i et tjuetalls kollektivutstillinger i Norge og utlandet. Hun er representert i bl.a. kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim, i Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø og De Sandvigske Samlinger i Lillehammer. Flor har mottatt en rekke priser og utmerkelser, bl.a. Teko-Forums pris for design (1986), Roan kommunes kulturpris og Sør-Trøndelag fylkes kulturpris (begge 1989) og Aksel Waldemar Johannessens pris (1993).
- - - - - - -
Ellinor Dagmar Flor (født 16. januar 1946 i Steinkjer, oppvokst i Roan) er en norsk tekstilkunstner, som har blitt beskrevet som «en av forgrunnsfigurene i neo-tradisjonbevegelsen i Norge, moderne arbeider tuftet på gamle, nasjonale tradisjoner» og som «en av Norges mest særpregede kleskunstnere og har blant annet bidratt vesentlig til å fornye den norske strikketradisjonen».
Flor har utdannelse fra Statens høgskole for kunsthåndverk og designs linje for tekstilfag i Bergen, 1976–1980, og fra søm og tilskjærerlinjen ved Brundalen videregående skole, Trondheim 1981-82. I sin første år arbeidet hun mest med å lage hatter og andre hodeutsmykninger. Hun deltok i sin første utstilling på Vestlandske Kunstindustrimuseum i Bergen 1980.[3], og hennes debututstilling var i Frogner Galleri i Oslo, 1985.
Fra 1985 har hun særlig arbeidet med å lage drakter med inspirasjon fra norsk folkekunst. Hun er inspirert av tradisjonelle norske strikkemønstre, men har samtidig et modernisert syn på norsk husflid og heimestrikk. Hennes første prosjekt i den retning var strikkedrakten «Rosa heimanfrå» (1985) som ble utviklet på oppdrag fra Husflidscentralen i Selbu. Initiativet hadde støttet fra Distriktenes Utbyggingsfond med tanke på å utvikle kvinnearbeidsplasser i bygdemiljø. Senere fulgte andre strikkedrakter fra Selbu: «Selbus svar på Coco Chanel» (1987), «Nygammel vals» (1989) og «Art deco» (1989); og drakter fra Rauland («Telemark-drakt» 1990, en kombinasjon av maskinstrikk og broderi) og Hardanger («Tradisjonsbærer» 1990, håndstrikk, broderi og mink), antrekk til hjelpekorpsene under Vinter-OL 1994, guidedrakter til Stiklestad Nasjonale Kultursenter og Håkonshallen og «Trondhjemsdrakten» (1994). Hun har også designet teaterkostymer, kirketekstiler og møbelstoff.
Hun fikk både Tekoforums pris og Sparebanken Midt-Norges eksportpris i 1986; Sør-Trøndelag fylkes kulturpris og Roan kommunes kulturpris 1989. For sin innsats for å fornye norsk strikketradisjon fikk hun Jacobprisen fra Norsk Form i 1992.
Hun har skrevet bøkene Rosa heimafrå (1991) om strikking og Diva, donna, darling (1993) om hatter. Hun var gift med kunstkritikeren Harald Flor, som døde i juli 2018.
Separatutstillinger og prosjekter
Debutstilling Frognergalleriet Oslo (1985)
Kunstnerforbundet Oslo (1987)
Galleri Koloritten Stavanger (1988)
Galleri Langegaarden Bergen (1989)
Galleri K Oslo (1989 og 1995)
Gilmfestivalen Haugesund Billedgalleri (1993)
Retrospektiv jubileumsutstillinger ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim både i 1996 og i 2006
Profilinformasjon
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger
InnloggingAnnonsens metadata
Sist endret: 12.7.2024, 14:26 ・ FINN-kode: 360968747