Bildegalleri
(1/1)
Italiensk skole (XVII) - Allegoria dell'autunno
Til salgs17 527 kr
Beskrivelse
1600-tallet
Allegori om hsten
Olje p lerret, 48 x 53 cm
Med ramme, 68 x 53 cm
Oljen p lerret kan tilskrives hnden til en kunstner som kan tilskrives 1600-tallet, og representerer personifiseringen av Allegory of Autumn, legemliggjort av en ung kvinne fremstilt i profil.
Kvinnen, med ste og delikate ansiktstrekk, er kledd i henhold til bondedrakten fra det syttende rhundre, som besto av en lang tunika laget av et drlig, upretensist stoff, pyntet i dette tilfellet med en bodice med veldig enkle dekorasjoner og en veldig lett hodeplagg med blondebroderi, som skjulte frisyren under; for foredle karakteren i dens allegoriske betydning, valgte kunstneren ogs pryde henne med anheng med stor rikdom og raffinement. Portrettet i halv lengde var ideelt for representere karakteren som helhet, siden det, uten fokusere utelukkende p ansiktet, ogs tillot oppmerksomheten bli konsentrert om pkledning, gester og positur. Videre, som ofte skjedde i portrettsjangeren, kommer silhuetten til hovedpersonen frem med all glden fra hennes diaphane hud fra den mrke bakgrunnen til maleriet, et triks som gjorde det mulig forsterke silhuetten til hovedmotivet, og konsentrere alle betrakterens oppmerksomhet p det.
Med hyre hnd holder kvinnen forsiktig en haug med hvite pizzutella-druer som, sammen med vinrankene p hodet hennes, tydelig henspiller p yeblikket for druehsten, en landbrukspraksis som fant sted fra september mned, i hvilket romerne kalte mensis vindemialis. I motsetning til ideen om den kollektive fantasien som rammet inn hsten som dekadensens sesong etter varmen brakt av sommeren, vil forfatteren av maleriet her at vi skal forst hvordan det i stedet er en periode med gjenfdelse, hvor alt gjenopplives og avlingene og druehstene, typisk for sesongen, gir hsting og overflod med tanke p vinteren.
Det om rstidenes allegorier var et spesielt tilbakevendende tema i kunsthistorien fra det gamle Roma, og ble deretter gjenopptatt fra 1500- til 1600-tallet. Spesielt var Allegory of Autumn et emne som datidens strste kunstnere prvde seg p, fra Francesco del Cossa fra Ferrara (1430 1478), til renessansen Botticelli (1445 1510) og verkstedet hans, fra Milaneseren Giuseppe Arcimboldo (1526 1593) til romeren Angelo Caroselli (1585 1652), tilhenger av Caravaggios naturalisme. Det felles poenget med alle skildringene er tilstedevrelsen av vinranker og drueklaser, som den aktuelle kunstneren ser ut til se nettopp p de intrikate "sammensatte hodene" av frukt og grnnsaker som er typiske for Arcimboldo.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Allegori om hsten
Olje p lerret, 48 x 53 cm
Med ramme, 68 x 53 cm
Oljen p lerret kan tilskrives hnden til en kunstner som kan tilskrives 1600-tallet, og representerer personifiseringen av Allegory of Autumn, legemliggjort av en ung kvinne fremstilt i profil.
Kvinnen, med ste og delikate ansiktstrekk, er kledd i henhold til bondedrakten fra det syttende rhundre, som besto av en lang tunika laget av et drlig, upretensist stoff, pyntet i dette tilfellet med en bodice med veldig enkle dekorasjoner og en veldig lett hodeplagg med blondebroderi, som skjulte frisyren under; for foredle karakteren i dens allegoriske betydning, valgte kunstneren ogs pryde henne med anheng med stor rikdom og raffinement. Portrettet i halv lengde var ideelt for representere karakteren som helhet, siden det, uten fokusere utelukkende p ansiktet, ogs tillot oppmerksomheten bli konsentrert om pkledning, gester og positur. Videre, som ofte skjedde i portrettsjangeren, kommer silhuetten til hovedpersonen frem med all glden fra hennes diaphane hud fra den mrke bakgrunnen til maleriet, et triks som gjorde det mulig forsterke silhuetten til hovedmotivet, og konsentrere alle betrakterens oppmerksomhet p det.
Med hyre hnd holder kvinnen forsiktig en haug med hvite pizzutella-druer som, sammen med vinrankene p hodet hennes, tydelig henspiller p yeblikket for druehsten, en landbrukspraksis som fant sted fra september mned, i hvilket romerne kalte mensis vindemialis. I motsetning til ideen om den kollektive fantasien som rammet inn hsten som dekadensens sesong etter varmen brakt av sommeren, vil forfatteren av maleriet her at vi skal forst hvordan det i stedet er en periode med gjenfdelse, hvor alt gjenopplives og avlingene og druehstene, typisk for sesongen, gir hsting og overflod med tanke p vinteren.
Det om rstidenes allegorier var et spesielt tilbakevendende tema i kunsthistorien fra det gamle Roma, og ble deretter gjenopptatt fra 1500- til 1600-tallet. Spesielt var Allegory of Autumn et emne som datidens strste kunstnere prvde seg p, fra Francesco del Cossa fra Ferrara (1430 1478), til renessansen Botticelli (1445 1510) og verkstedet hans, fra Milaneseren Giuseppe Arcimboldo (1526 1593) til romeren Angelo Caroselli (1585 1652), tilhenger av Caravaggios naturalisme. Det felles poenget med alle skildringene er tilstedevrelsen av vinranker og drueklaser, som den aktuelle kunstneren ser ut til se nettopp p de intrikate "sammensatte hodene" av frukt og grnnsaker som er typiske for Arcimboldo.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 380756185 |
---|---|
Sist endret | 16.11.2024, 15:01 |