Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Scuola italiana (XVI-XVII) - La Croce e il Perdono
Til salgs29 209 kr
Beskrivelse
Ml med antikk ramme (gratis) 120 x 90 cm
Maleriet er et verk av ekstraordinr emosjonell og ndelig intensitet, som fanger det avgjrende yeblikket av Kristi korsfestelse, et universelt symbol p forlsning og barmhjertighet. I midten av scenen dominerer Jesu kropp spikret til korset komposisjonen, mens hans byde hode antyder et offer gjort av kjrlighet til menneskeheten. Ved bunnen av korset minner Adams hodeskalle om koblingen mellom arvesynden og lftet om frelse.
P Kristi sider legemliggjr Jomfru Maria og Evangelisten Johannes den menneskelige smerte og medflelse. Maria, med ynene senket og hendene knyttet over hjertet, representerer den stille og hengivne aksept av det guddommelige offer. Saint John, ifrt den rde kappen som symboliserer tro og martyrium, lfter hnden i en bnnbevegelse, og inviterer betrakteren til tenke p tilgivelsens mysterium.
Landskapet i bakgrunnen, med sine imponerende murer og trn i en fjern by, minner om Jerusalem, men blir et universelt symbol p hp og forlsning for alle folkeslag. Den blyholdige himmelen, krysset av et svakt lys, forsterker scenens patos, og fremkaller det kosmiske dramaet om dd og oppstandelse.
Dette verket, som kan tilskrives Lombard-skolen p 1500-tallet, er slende for sin evne til blande billedteknikk og ndelig mening. De dyrebare detaljene, som det gyldne broderiet p klrne til Jomfruen og St. Johannes, understreker kunstnerens hengivne omsorg, mens den dyktige chiaroscuroen gir dybde og realisme til komposisjonen.
Det virker som en invitasjon til reflektere over kraften i offer, styrken til tilgivelse og troens evighet.
I maleriet er foldene gjengitt med nyaktighet, og understreker chiaroscuro.
P 1500-tallet var tre fortsatt den dominerende sttten for maleriet.
Paletten er preget av rike, men nkterne toner, i samsvar med det hellige temaet: den intense rde av Johanneskappen, den dype sorten i Jomfruens klr og den kjttfulle fargen p Kristi kropp.
Himmelen er mrk, med en overgang til lyse toner i horisonten, noe som tyder p det kosmiske dramaet ved korsfestelsen.
Scenen er organisert symmetrisk, med Kristus i sentrum og figurene p sidene i balanserte positurer. Linert perspektiv manifesteres i representasjonen av byen i bakgrunnen, noe som gir romlig dybde.
Figurenes konturer er presise og veldefinerte. Detaljene i ansiktene til Kristus, Jomfruen og Saint John avslrer en bemerkelsesverdig omsorg i representasjonen av flelser.
Verket presenterer typiske kjennetegn ved den italienske renessansen p 1500-tallet, med pvirkning fra toskansk og venetiansk maleri, som favoriserte emosjonelt drama og anatomisk presisjon.
De stilistiske elementene, som det realistiske draperiet, gjengivelsen av lys og den balanserte komposisjonen, minner om den venetianske skolen. Bruken av tre som sttte tyder imidlertid p at det kan vre et verk fra et omrde der tradisjonen med bruke tre fortsatt var utbredt, som Brescia- eller Lombard-skolen.
Figurene formidler en flelse av sammensatt sorg, passende for den hellige scenen.
Lyset ser ut til spre seg fra Kristi legeme, og veileder betrakterens blikk.
Det gylne broderiet p kjolene viser flott teknikk.
Maleriet er et verk av ekstraordinr emosjonell og ndelig intensitet, som fanger det avgjrende yeblikket av Kristi korsfestelse, et universelt symbol p forlsning og barmhjertighet. I midten av scenen dominerer Jesu kropp spikret til korset komposisjonen, mens hans byde hode antyder et offer gjort av kjrlighet til menneskeheten. Ved bunnen av korset minner Adams hodeskalle om koblingen mellom arvesynden og lftet om frelse.
P Kristi sider legemliggjr Jomfru Maria og Evangelisten Johannes den menneskelige smerte og medflelse. Maria, med ynene senket og hendene knyttet over hjertet, representerer den stille og hengivne aksept av det guddommelige offer. Saint John, ifrt den rde kappen som symboliserer tro og martyrium, lfter hnden i en bnnbevegelse, og inviterer betrakteren til tenke p tilgivelsens mysterium.
Landskapet i bakgrunnen, med sine imponerende murer og trn i en fjern by, minner om Jerusalem, men blir et universelt symbol p hp og forlsning for alle folkeslag. Den blyholdige himmelen, krysset av et svakt lys, forsterker scenens patos, og fremkaller det kosmiske dramaet om dd og oppstandelse.
Dette verket, som kan tilskrives Lombard-skolen p 1500-tallet, er slende for sin evne til blande billedteknikk og ndelig mening. De dyrebare detaljene, som det gyldne broderiet p klrne til Jomfruen og St. Johannes, understreker kunstnerens hengivne omsorg, mens den dyktige chiaroscuroen gir dybde og realisme til komposisjonen.
Det virker som en invitasjon til reflektere over kraften i offer, styrken til tilgivelse og troens evighet.
I maleriet er foldene gjengitt med nyaktighet, og understreker chiaroscuro.
P 1500-tallet var tre fortsatt den dominerende sttten for maleriet.
Paletten er preget av rike, men nkterne toner, i samsvar med det hellige temaet: den intense rde av Johanneskappen, den dype sorten i Jomfruens klr og den kjttfulle fargen p Kristi kropp.
Himmelen er mrk, med en overgang til lyse toner i horisonten, noe som tyder p det kosmiske dramaet ved korsfestelsen.
Scenen er organisert symmetrisk, med Kristus i sentrum og figurene p sidene i balanserte positurer. Linert perspektiv manifesteres i representasjonen av byen i bakgrunnen, noe som gir romlig dybde.
Figurenes konturer er presise og veldefinerte. Detaljene i ansiktene til Kristus, Jomfruen og Saint John avslrer en bemerkelsesverdig omsorg i representasjonen av flelser.
Verket presenterer typiske kjennetegn ved den italienske renessansen p 1500-tallet, med pvirkning fra toskansk og venetiansk maleri, som favoriserte emosjonelt drama og anatomisk presisjon.
De stilistiske elementene, som det realistiske draperiet, gjengivelsen av lys og den balanserte komposisjonen, minner om den venetianske skolen. Bruken av tre som sttte tyder imidlertid p at det kan vre et verk fra et omrde der tradisjonen med bruke tre fortsatt var utbredt, som Brescia- eller Lombard-skolen.
Figurene formidler en flelse av sammensatt sorg, passende for den hellige scenen.
Lyset ser ut til spre seg fra Kristi legeme, og veileder betrakterens blikk.
Det gylne broderiet p kjolene viser flott teknikk.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392359364 |
---|---|
Sist endret | 6.2.2025 kl. 12:05 |