
Schibsted Marketplaces blir Vend
Schibsted Marketplaces har avslørt sitt nye navn: Vend markerer starten på en samlet innsats. Med dette navnet samler vi vår nordiske familie av markedsplasser - og forener dem i én kraftfull innovasjonsmotor.
Den offiselle lanseringen av Vend skjer i Q2 2025 – frem til da går vi under Schibsted Marketplaces.
Siden splittelsen fra Schibsted Media i juni 2024, har Schibsted Marketplaces operert som et selvstendig markedsplass-selskap, og som eier av FINN i Norge, Blocket i Sverige, DBA og Bilbasen i Danmark, og Oikotie og Tori i Finland.
Tirsdag 14. januar var det klart – det nye børsnoterte selskapet vårt vil fra andre kvartal i 2025 hete Vend Marketplaces ASA.
Den fullstendige overgangen til Vend er planlagt til 2. kvartal 2025.
– For å bygge vår egen identitet og bevege oss mot å bli 'ett selskap', har det vært viktig å skape et nytt, unikt navn og en identitet som tydelig skiller oss fra Schibsted og signaliserer at vi er en selvstendig aktør, sier Christian Printzell Halvorsen, administrerende direktør i Schibsted Marketplaces.
Et nytt navn og en ny identitet vil gi klarhet og retning, hjelpe oss med å forene vår strategi og struktur, og fremme en samlet selskapskultur.


Vi vil fortsette å operere under navnet Schibsted Marketplaces frem til den offisielle lanseringen av Vend i løpet av andre kvartal. Det nye navnet og brandet vil deretter rulles ut på tvers av våre plattformer og erstatte Schibsted Marketplaces. Schibsted Media beholder merkevarenavnet Schibsted.
FINN som varemerke består
– Vends rolle vil ikke bare være å erstatte Schibsted Marketplaces, men å gradvis ta på seg større ansvar som et forbruker- og arbeidsgivervaremerke. Det er imidlertid viktig å merke seg at Vend ikke vil erstatte våre sterke lokale varemerker FINN, Blocket, DBA, Bilbasen, Oikotie og Tori. I stedet vil vi omfavne en “endorsed” arkitektur – Vend vil fungere som et moder-/paraplybrand og representere selskapet som helhet, sier Halvorsen.
Et møtepunkt
Navnet Vend er inspirert av handelens kjerne og reflekterer essensen av møteplasser: steder hvor folk kan møtes for å finne det de trenger, enten det er en jobb, et hjem, en måte å forflytte seg på, eller en ny start.
– Navnet er kort og minneverdig, og knytter seg tydelig til vår bransje ved å fremheve selve handlingen å selge. Det peker også subtilt mot bærekraft og transformasjon gjennom sin doble betydning med det skandinaviske ordet 'vend' (å snu), legger Halvorsen til.
Branding-strategien er utviklet i samarbeid med NoA Consulting, mens den visuelle profilen er et prosjekt utført sammen med designbyrået Bold Scandinavia. Over 100 navneforslag ble vurdert, men vi landet på et forslag som kom fra en av våre egne ansatte.
Full lansering planlagt for 2. kvartal 2025
Med den offisielle lanseringen av Vend i 2. kvartal vil Schibsted Marketplaces også ta i bruk en ny bedriftsidentitet og visuell identitet.
– Det er flere deler av prosessen som fortsatt må ferdigstilles, men siden navnet nå er bestemt, ønsket vi å dele det med våre medarbeidere og omverdenen, slik at alle kan bli en del av den spennende reisen mot å bli Vend, sier Halvorsen.
Har du spørsmål om overgangen eller brandet? Da kan du ta kontakt med kommunikasjonssjef Adéle Cappelen Blystad på +47 922 41 905 eller adele.blystad@schibsted.com.