Q2 2024: Internasjonale markedsnotater
Jan Lang, markedsanalytiker innen Mobility i Schibsted Marketplaces, gir deg et tilbakeblikk (samt noen frempek) på bilmarkedene.
Trygghetselementer gir potensielle kjøpere god kunnskap om bilen på en enkel måte.
Tryghetselementer er inntil syv forskjellige ikoner som vises i annonsen, basert på informasjonen som annonsøren har oppgitt. Brukerne klikker ofte på ikonene og leser forklaringstekstene. I 28 prosent av tilfellene der en bruker klikker på et ikon, tar han eller hun kontakt med annonsøren. Meningen med elementene er at brukerne på FINN enklere skal forstå hva de faktisk kjøper eller hva som følger med “på kjøpet”.
Elementene er nøye utvalgt av FINN i samråd med Norges Bilbransjeforbund og Faggruppe bilsalg. I forkant ble det gjort flere undersøkelser for å avdekke hva den norske bilkjøperen er mest opptatt av. Forklaringsteksten på hvert ikon er en objektiv FINN-forklaring og skal gi brukeren en enkel forklaring på hva ikonet betyr.
Slik ser trygghetselementene ut i en bilannonse på FINN
Hvis en bil er annonsert med garanti på seks måneder eller mer, får annonsen dette ikonet. Antall måneder og kilometergaranti oppgis i en blå boks under ikonet. Det lenkes også til FINNs hjelpesenter hvor man kan lese seg opp på de forskjellige garantitypene som finnes.
Hvis annonsøren har angitt at bilens vedlikeholdsprogram har blitt fulgt, får man dette ikonet i annonsen. Slik gir annonsøren et løfte til kunden om at bilen har fulgt det angitte vedlikeholdsprogrammet fra fabrikken.
Hvis det er lastet opp en godkjent tilstandsrapport, får annonsen dette ikonet. Ikonet vises ikke dersom man kun oppgir at tilstandsrapport foreligger.
Biler som selges med bruktbilprogrammer har en rekke goder for kjøperen, i tillegg til at de har gjennomgått mer omfattende tester enn alminnelige bruktbiler. Hvis bilen som annonseres er en såkalt programbil, får man dette ikonet. I tillegg lenkes det til merkets eller forhandlerens informasjonsside, og til en egen side hvor man kan lese om bruktbilprogrammer generelt.
Forhandleren profileres som avsender i FINN-annonsen.
Presenteres likt i alle kanaler
Profilen er delt inn i tre områder, og alle kan ha egen farge på bakgrunn og tekst.
Logo
Slagord
Bakgrunnsfarge
Profilen kan settes opp med tre valgfrie lenker, hvor en kan være call to action-knapp med farge
Beskrivende tekst
Nettsidelenke
Ønsker du pris eller hjelp med Tydelig profil? Ta kontakt med din kunderådgiver eller send e-post til kbil@finn.no.