FINN innfører annonsepakker på alle bilannonser
1. januar 2025 går vi bort fra én størrelse som skal passe alle, og tilbyr i stedet et nyansert produkttilbud som møter ulike behov.
Nå er det høysesong for brukte hobbybiler og cabrioleter. Se hvilke bilmodeller som selger godt på FINN motor under sommeren, og få tips til hvordan du som bruktbilforhandler kan utnytte etterspørselen av hobbybiler.
– Vi ser at interessen for eldre biler – ofte omtalt som hobbybiler – øker merkbart etter hvert som veiene blir ryddet for salt og snø. Ser vi på biler som er eldre enn 20 år, viser data fra FINN motor en betydelig økning i salgsaktivitet. Antall biler som markeres solgt eller avpubliseres har økt med hele 105 % fra januar til mai. I mai alene ble nesten 4 300 biler eldre enn 20 år markert solgt, sier Terje Dahlgren, forretningsutvikler og bilekspert i FINN.
Gjennomsnittsprisen på biler eldre enn 20 år stiger i takt med etterspørselen. I januar var snittprisen på en solgt eller avpublisert bil på FINN 83 400 kroner. Denne prisen steg til 106 000 kroner i mai, noe som representerer en prisøkning på 32 %.
– Det er en klar sesongbetont etterspørsel etter hobbybiler. Entusiaster og samlere vil investere i kjøretøy som gir glede og nostalgi, og de er villige til å betale mer for dem i sommerhalvåret, kommenterer Dahlgren.
Når vi dykker dypere inn i dataene, ser vi at enkelte modeller skiller seg ut som spesielt populære blant hobbybilentusiaster. De mest ettertraktede bilmodellene eldre enn 20 år er:
Mercedes E-klasse
BMW 3-serie
Toyota Corolla
VW Golf
Kikker vi på klassikere som Chevrolet Corvette og Porsche 911, kommer de inn på henholdsvis 7. og 10. plass.
Cabrioleter opplever også en betydelig oppsving i interesse og salg opp mot sommeren, uavhengig av årsmodell.
– Nordmenn bruker FINN ikke bare for å finne sin neste bruktbil, men også for å drømme seg bort. Dette er spesielt tydelig med cabrioletene som er annonsert på FINN, sier Dahlgren.
I 2023 var "Cabriolet" det sjette mest brukte søkeordet på FINN motor. Utviklingen i søkeordets popularitet fra januar til mai viser en dramatisk økning:
Januar: 15. plass
Februar: 8. plass
Mars: 4. plass
April: 2. plass
Mai: 1. plass
Nå utover i juni fortsetter “Cabriolet” å være det mest brukte søkeordet på FINN bil. Dette understreker den sterke sesongbetonte interessen for cabrioleter og gir en klar indikasjon på at dette er en viktig kategori å fokusere på i sommer.
Dahlgren gir tips til hvordan bruktbilforhandlere kan utnytte oppsvingen i interesse rundt hobbybiler:
Øk synligheten av entusiastbiler. Er du så heldig å ha en blivende klassiker eller veteranbil i varelageret, fremhev disse for å drive trafikk inn i butikken.
Juster prisene dine i takt med markedstrendene. Den økte betalingsvilligheten i sommermånedene gir muligheter for høyere fortjeneste.
Fremhev cabrioleter. Med den sterke interessen for cabrioleter i sommermånedene, bør disse bilene få ekstra oppmerksomhet i dine annonser nå.
Bruk innsikt og erfaring til å planlegge neste vår og sommers varelager. Enkelte biler kan være trekkplaster for å øke trafikken i din digitale butikk. Planlegging må til for å kunne utnytte slike muligheter.
Ønsker du å følge med på markedet og forstå hvilke biler du bør satse på? Diagnoseporten fra FINN gir deg en pekepinn på hvordan du kan prise bilene dine, en oversikt over lageret ditt, og viser deg hvor du bør ta grep for å øke lønnsomheten.
Siden nesten alle brukte biler som selges i Norge legges ut på FINN, sitter vi på store mengder data om bilkjøpere og markedet. Disse dataene har vi tilgjengeliggjort i verktøyet vårt, Diagnoseporten. Ta en titt på Diagnoseporten her!