Etter at Norge stengte ned i mars, falt optimismen om et godt båt-år for bransjen. Det så ganske mørkt ut, og mange var bekymret for utfordringene året skulle gi dem. Etter en måned de fleste helst vil glemme, begynte det å lysne både for privatmarkedet og bedriftsmarkedet. Ettersom dagene gikk og signalene for at Ola og Kari Nordmann måtte tilbringe sommeren i Norge, begynte markedet å røre på seg. Og få hadde nok sett for seg hva som var i vente.
2020 — annerledesåret som ble spinnvilt
Det var lite optimisme og mye usikkerhet i markedet da koronakrisen traff landet. Lite visste vi da om at alle rekorder på FINN båt skulle slås, og at forhandlere skulle gå tomme for båter å selge. 2020 ble et annerledesår på mange måter for båtmarkedet på FINN.
20 prosent av båtene ble solgt samme dag
I januar og februar lå båtmarkedet på FINN godt over 2019 med tanke på annonsetrafikk. Etter en periode med dårlige tall i mars, var det godt å se at interessen våknet til live igjen i april. Veksten ble formidabel da vi skjønte at sommerferien måtte tilbringes hjemme i Norge.
— Fra april til oktober målte vi en vekst i trafikk til båtannonser på over 25 prosent hver eneste uke! Det er helt vanvittige tall, sier Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef og bransjeansvarlig i FINN motor. — Første uken i juni var den aller beste, med over 93 prosent mer trafikk enn samme uke i 2019.
-
Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef og bransjeansvarlig i FINN motor
Den enorme interessen for båt i sommermånedene førte til at flere forhandlere gikk tom for båter, og noen allerede før sommerferien hadde begynt. At båtene også gikk unna på rekordtid, kan Larsen melde om:
— En funfact er at av alle som la ut båten sin for salg i juni, ble rundt 20 prosent solgt samme dag.
— Rekordene kan bli vanskelige å slå
Annonsetrafikken holdt seg på et godt nivå også gjennom høsten og frem mot jul. Det var tydelig at mange ønsket seg båt til jul, for i november og desember var veksten på over 20 prosent hver uke.
Det ble hele 64 049 919 millioner økter, som er 34 prosent mer enn samme periode i 2019. Med en økt mener vi et besøk på annonsesidene som gjøres av en bruker. Også tallet for sidevisninger, altså hver gang en bruker klikker seg inn på en annonse, var helt ekstremt. For hele 2020 teller vi 621 498 968 sidevisninger!
Når vi ser på de beste månedene for FINN båt målt etter annonsebesøk, ligger de fire sommermånedene i 2020 helt i toppen.
— Når det gjelder 2021 så er jeg veldig positiv, men rekordene blir vanskelig å slå. De fleste nordmenn ser for seg en sommer i Norge også i år, så at det blir mye trafikk på FINN båt er jeg ikke i tvil om. De jeg har snakket med i bransjen er også veldig positive.
Det var også en ekstremt god økning i antall henvendelser — altså de som sendte melding til selger via annonsene på FINN. Totalt ble det sendt 1 326 843 millioner henvendelser via båtannonser i fjor, som gir en økning på 49 prosent mot 2019.
— Tallene er helt spinnville på dette området også. Første uken i mai og de tre første ukene i juni hadde alle over 100 prosent økning i henvendelser mot samme uker i 2019. Beste uken for henvendelser var samme som for trafikk; første uken i juni, med 144 prosent økning, avslutter en fornøyd Larsen. — Så jeg gleder meg til nok et godt båt-år i 2021. Ship o’hoi!